Doprava ve městě Tramvaje

Klimatizace v tramvajích 15T bude, část pražské koalice ustoupila. Zakázku získá Škoda

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra

Klimatizovat či neklimatizovat ve 124 tramvajích Škoda 15T? Otázka, která několik měsíců rozdělovala pražskou koalici, má nakonec odpověď: pražští radní dnes schválili plán na instalaci klimatizace do první poloviny vyrobených tramvají.

Stalo se tak poté, co byl materiál před dvěma týdny stažen z jednání rady kvůli obavám zejména Spojených sil pro Prahu a jejich zástupců. Současné vedení musí řešit chyby z éry primátorování Pavla Béma, kdy došlo k objednávce tramvají bez klimatizace.

„Když si vezmeme města napříč Evropou, tak Praha byla doteď jedno z měst s nejméně vybavenou MHD klimatizací, má ji pouze 15 procent vozů. Jsou města, jako třeba Miškovec (Maďarsko), které mají 100 procent vozů z klimatizací. My chceme zvýšit komfort cestujících, aby v létě netrpěli,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Dopravní podnik hl. města Prahy (DPP) o klimatizacích rozhodl už v červnu, původně měli pražští radní rozhodnout ještě před začátkem léta. DPP teď po tomto rozhodnutí nechá ověřit, zda nabízená cena 398 milionů korun je oprávněná a není příliš vysoká. K podpisu smlouvy by mělo dojít do konce února. Pak bude mít Škoda čtyři měsíce na zahájení montáže, počítá se s tempem zhruba dvě tramvaje týdně. K montáži má dojít ve vozovnách Vokovice a Pankrác. Hotovo by mělo být v roce 2021.

DPP má ve flotile jen polovinu tramvají 15T s klimatizací. Cestující je poznají jednoduše: mají na přední masce žlutý pruh. Šlo tehdy o výsledek jednání primátora Tomáše Hudečka se Škodou Transportation. Se šedým pruhem jsou bez klimatizace.

Velké spory se vedly ohledně ceny: nabídka Škody Transportation je nabídla za 398 milionů korun, jedna tramvaj tak měla vyjít na více než tři miliony korun. Představenstvo nakonec plán schválilo poté, co si nechalo vypracovat posudek od ČVUT, který řešil, zda může klimatizaci dodat a namontovat do tramvají jiný dodavatel než Škoda Transportation. V posudku akademici ověřovali, zda je technicky možné, aby jiná klimatizace než od Škody Transportation byla kompatibilní s vozem 15T, a jestli existují technické důvody bránící tomu, aby montáž provedl někdo jiný než Škoda. Jinými slovy: klimatizace mohou být předražené, ale není možnost, že by je namontoval někdo jiný.

Výrobce z důvodu ochrany svého know-how odmítl na základě žádosti DPP zpřístupnit technickou dokumentaci 15T třetím osobám pro účely otevřené soutěže, realizace přestavby jiným subjektem na základě otevřené soutěže není možná. Dřívější exkluzivní dodavatel klimatizačních jednotek a partner ŠT, Technické služby BAHOZA s.r.o. (DPP bližší důvody a parametry tohoto partnerství nejsou známy), je v insolvenci a již bylo rozhodnuto o jejím konkurzu,“ uvádí se v důvodové zprávě materiálu.

Co vše bude součástí zakázky? (popis od DPP)

Přestavba vozu 15T s ventilací na plně klimatizovaný znamená ve stručnosti instalaci 3 klimatizačních jednotek (pro každý článek jednu), provedení recirkulačních otvorů do střešních sendvičů tramvaje a úpravu samotných sendvičů pro instalaci samotných klimatizačních jednotek. Dále je nutné zvětšit stávající otvory pro výdech tepelně upraveného vzduchu, utěsnit je proti vtékání vody do prostoru pro cestující, namontovat nový podstropní kanál pro rovnoměrnou distribuci tepelně upraveného vzduchu, provést úpravu kabeláží a konektorů, nahrát nový software, nastavit jej pro běžné používání a v neposlední řadě proškolit řidiče. Doklimatizace by se měla provádět ve vozovnách DPP na Pankráci a ve Vokovicích, které jsou pro to technicky vybaveny. Přestavba jedné tramvaje zabere zhruba jeden týden, vzhledem k provozním možnostem DPP jich lze doklimatizovat maximálně osm měsíčně. Škoda Transportation, jako výrobce tramvají i dodavatel klimatizací, převezme po přestavbě plnou systémovou záruku doklimatizovaných vozů. Bude nést plnou odpovědnost za fungování tramvají jako celku, bude ručit za soulad upravených vozů s platnými technickými podmínkami vozidla, jakož i dalšími závaznými normami, ustanoveními a nařízeními (například za finální elektromagnetickou slučitelnost vozidla). Systémová záruka zahrnuje také zodpovědnost za bezvadnou komunikaci všech klimatizačních systémů se stávajícím nadřazeným řízením a diagnostickými systémy vozidla.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Démon
Host
Démon

Ekologii vstříc

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Auto je teda pěkně ekologické řešení 👎

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Kdyby tak chtěli místo malování dalších kusů nažluto ty nevkusné pruhy zlikvidovat a dát všude tu původní masku, když se to stejně brzy sjednotí…

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Je to tak, ta původní verze vypadá mnohem lépe, i ty světla jsou hezčí. Ale chápu, že nějaké zjednodušení designu kvůli menším nákladům při opravách drobných nehod má svůj smysl. Na rozdíl od toho hnusného žlutého pruhu, který se vůbec nehodí ke zbytku tramvaje a nikdy jsem nepochopil jeho význam. Odlišit tramvaj s klimatizací jde třeba podle těch světel, navíc teď už to nebude potřeba řešit.

Radek
Host
Radek

Nová maska je jiná, z jiného počtu dílů apod.

Y.K.
Host
Y.K.

Ta maska není žlutá kvůli klimatizaci, je to přímo designový návrh s celým barevným řešením a tvarem čela, odlišným od první série. A je to zřejmě kvůli viditelnosti. S klimatizací to má společné jen to, že to je (zatím) rozpoznávací znak. Přes Kotase hybrid neprojde.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

A fakt nejde vrátit se k původnímu? Ta křiklavá barva se do historické Prahy naprosto nehodí (přičemž 15T jako taková jinak překvapivě dobře do kulis zapadne), je to jak laciná pouťová upoutávka…

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Vím že je čelo jiné, a že tam je ten faktor jiného počtu dílů.

Ale rozpoznání klimatizace je spolu s tou viditelností inzerováno jako hlavní důvod pro ten pruh. Klimatizační aspekt odpadne a co se týče viditelnosti, nějak nedovedu najít racionální důvod, proč zrovna polovina 15T musí mít oranžový pruh, a ostatní stovky vozidel v pražské MHD ne.

A sice nejsem designer a jsem si vědom toho, že design je velmi subjektivní záležitost, ale podle mě pruh žluté barvy na jinak úplně laděném schématu prostě nezapadá. Navíc to jak říkám nesouzní se zbytkem tramvají.

Martin V.
Host
Martin V.

Pruh nezapadá, protože má být výstražný. 🙂 Tím si asi musí projít všichni. U ČSD taky v osmdesátých letech malovali na čela hnacích vozidel výstražný 300 mm široký žlutý nebo oranžový pruh. Pak byl taky jednu dobu 600 mm široký pruh kolem celé skříně (jestli s tímhle DPP přijde, tak z toho Tomáše asi klepne). No a nakonec je to přešlo a Najbrt žádné výstražné pruhy nemá.

Y.K.
Host
Y.K.

To není inzerováno jako hlavní důvod, to je inzerováno jako hlavní rozpoznávací znak – musíte si uvědomit, že lidi mají problém rozpoznat typy, když jem řeknete „ta se žlutým čelem“, je to jasné. Tahle varianta existovala v návrzích Kotase od začátku, DPP si vybral sříbrnou, v půlce změnil názor (asi kvůli horší viditelnosti šedivé ve špatném počasí).

Mě osobně to nedráždí musím říci. A jestli to zabrání pár přehlédnutím v zrcátku, jedině dobře. Více mi vadí, že firmy zajišťující mytí, nedokáží bílou udžet bílou a je to spíše „šmouhatá špinavá“ a DPP jsou výsledky mytí tak nějak fuk.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

No, dobrá zpráva. Ale škoda, že se neuvažuje o dosazení i do dalších tramvají, dost by to v létě zvýšilo kulturu cestování. Nicméně dokud se půjde směrem přestaveb T3 na Wany a nákupem vyřazených KT8D5 z Maďarska, tak se asi jen tak nějakého většího nárůstu klimatizovaných tramvají nedočkáme.
Přitom jako i u těchto přestaveb by asi klimatizace nebyla problém, jenže už by to holt nebylo tak low-cost a možná by se ukázalo, že je lepší kupovat nové tramvaje…

Expat
Host
Expat

Přetavba T3 nebo modernizace KT v žádném případě nevylučují klimatizaci. Německé města mají ve svých přestavěných KT i T3 normálně klimatizaci. Je to o tom chtít. Zrovna v T3 se dá ale poměrně kvalitně větrat aspoň. Každopádně si dovolím nesouhlasit s názorem, že modernizace T3 nebo KT je krok špatným směrem. Zejména pokud jde o T3, myslím si že k Praze prostě patří a vytváří i částečně její image. Stejně jako ve Vídni, kde jezdí ještě starší tramvaje a je to mnohem bohatší metropole. Podobně to má Budapešť, Zurich nebo takové San Francisco = všechno extrémně bohatá města se skvělou… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

V kterých T3 a KT a která města ?

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Souhlasím, že technicky nevylučují. Nicméně DPP jde tímto směrem, protože je to levné. A pokud by tam nechali dělat klimatizaci, už to nebude tak moc levné. A tím pádem by bylo těžší argumentovat, že je lepší cpát peníze do přestaveb, než nákupu jen třeba o něco dražších, ale úplně nových moderních tramvají. Já nejsem žádný anti-T3 fanatik, souhlasím, že k Praze patří. Ale nemůže to na nich stát dalších 20 let, smysl mají na turistickou retro linku a ve wanách možná na ty noční linky, jakožto anti-vandal low-cost varianta. Ale páteř by měly tvořit modely, co mají nějakou perspektivu, je… Číst vice »

Luděk
Host
Luděk

Ve Vídní už v podstatě staré tramvaje dojíždí jediné na čem tato obměna vázne je neschopnost Bombardieru dodávat nové vozy

Petr
Host
Petr

V KTčkách mi jako cestujícímu čistě pocitově připadá, že když to řidič výjimečně otúruje na víc než 30 km/h, tak že ta tramvaj skřípe a škube jako by se měla každou chvíli rozpadnout.

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

To by mě zajímalo, co budou dělat, pokud posudek ukáže, že cena je nadsazená. Zároveň mají jiný posudek, že nikdo jiný jim to nenamontuje. DPP moc není v pozici, že by si mohl cenu diktovat.

Dushan
Host
Dushan

Holt typický příklad vendor lock-in a jeho důsledek. Podobně jako Bémova opencard (tam se ho aspoň podařilo zbavit změnou celého systému).

Kubrt
Host
Kubrt

Srovnání s „Miškovcem“ není fér, lepší by v tomto bylo srovnávat pražské tramvaje s Budapeští, Bratislavou, Vídní, Berlínem… prostě se srovnatelnými provozy. Tramvaje v Miskolci jsou super, ale podmínky s Prahou nesrovatelné.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

My v Liberci nemáme klimatizované nic a taky to přežijeme. Vyhozené prachy. No aspoň budou mít z čeho zaplatit za Novu.

Filip
Host
Filip

Jak si přišel na to že pražené si kupují Novu? ty jsi ale tr*tlík

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Pražané asi ne, ale majitel škodovky ano.

Luděk Štěkala
Host
Luděk Štěkala

Nevím, jak to cestující z Liberce myslel, a vůbec mi ta zmínka o Nově připadá na tomto serveru podivná, ale Škoda transportation skutečně spadá pod skupinu PPF, která kupuje Novu. Tedy ano – považujeme-li zisk Škody za zisk PPF, pak to asi lze říct i tak, jak to podal cestující z Liberce.