Kiwi.com uspělo ve sporu s Ryanairem u Ústavního soudu

Boeing 737-800 společnosti Ryanair v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT SpottersBoeing 737-800 společnosti Ryanair v Ostravě. Foto: Radim Koblížka / LKMT Spotters

Soudy nižší instance podle podle Ústavního soudu dostatečně nevysvětlily, proč je nezbytné, aby Kiwi.com předalo Ryanairu informace o cestujících.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pikenin

Už dávno nespekuluje…nakupují už zásadně na webu dopravce.Navzdory tomu, že přes provizního prodejce může letenka vyjít levněji,to riziko při event.problemech za to nestojí a vždycky je lepší řešit problémy přímo s dopravcem😉

Anonymus

Kupovat přes agenturu je o držku. Na tom neušetříte. Vždy letenku / jizdenku přímo od dopravce. Stejně tak zájezd přímo od cestovni kancelare, nikoli od cestovní agentury

Y.K.

No ono jsou agentury a agentury. Třeba přes Student Agency nebo Letušku atp., tedy systémy co přímo prodávají produkty aerolinek, nikdy žádný problém a výhoda je že kombinují na dlouhých cestách i dopravce co jinak nemají codesharing. Dostanete normální letenku, na vaše jméno a aerolinka má na vás kontakt, žádné hackování systému.

A pak jsou agentury typu Kiwi, které žijí poněkud na hraně systému, pokouší se vám přeprodat produkt co jim nikdo nedal na přepordej, vlastně se vydávají za cestující, podvrhují aerolinkám kontaktní info a čísla platebních karet a tam už rizika jsou.

Tomas

s codesharingem to nesouvisi. to vam daji i primo weby leteckych spolecnosti.

ano, seriozni agenttury jsou ok, maji vyhodu ze nabidnou vic tarifu v pripade nejakych specifickych kombinaci, ale maji i radu omezeni

zmeny letenek a pod musite resit s agenturou, v pripade zruseni nektere z casti itinerare musite opet resit s agenturou. i ty seriozni (napr. letuska) maji toto zpoplatneno separatnim poplatkem nad rqmec toho, co vybere aerolinka apod

Y.K.

No právě že vám ukáží jen codesharing. Ale už tam nedáte kombinace na kterých nespolupracují (třeba pro zpáteční let).

S těmi změnami máte pravdu, ale to by neměl být problém u těch seriózních. Zažil jsem při stávce Lufthansy a zatímco LH jen poslala SMS se zrušeným letem a nedalo se tam dovolat (logicky, když volal milion lidí), agentura zavolala do hodiny, dvou sama.

Každopádně přímý nákup u aerolinky i solidní agentury jsou oboje validní volba s drobnými rozdíly. Kiwi a podobné né bych tedy osobně nebral a pro nákup nedoporučoval.

Samo

Existujú prípady kedy dve spoločnosti majú interlining (teda to ide vydať ako jedna letenka) ale nie codesharing a ani jedna zo spoločnosti to nepredáva online. Vtedy idem cez dôveryhodného agenta (napr. SA).

Pred časom som takto kombinoval LX a SK na letoch kde nie je codeshare a ani jedna z tých spoločností to online nevydávala. Musel by som volať a to nemám rád 🙂

M H

V nevyzpytatelné době v letectví mi přijde velmi nepraktické nakupovat cokoliv přes jakéhokoliv zprostředkovatele. Už vůbec ne přes Kiwi, které má (nebo alespoň mělo) vlastní „garance“ a vlastní „výhodná“ řešení pro případné změny či rušení letů…a nejhorší byla nutnost reagovat oklamžitě ( = do 24 hodin), nemožnost změnit výchozí letiště a den odletu při požadované přerezervaci a neschopnost operátorů na infolince, kdy zvládli splnit pouze polovinu požadavků. Po téhle zkušenosti (byl to zrušený let ČSA Praha-Lisabon v roce 2018) již nikdy žádný nákup přes zprostředkovatele…a zejména ne přes Kiwi. Stačí třeba posun letu o „pár“ hodin, který vám může někdy… Číst vice »

Petr

Ono to vypada, ze problem je ciste v tom, ze pravidla neplati pro kazdyho prodejce letenek, ale jen pro aerolinky. Bezplatny zruseni/prebookovani letu v pripade zmeny vam aerolinka nedava z lasky krestansky, ale protoze musi.

M H

Přesně tak. Problém je v tom, že jsou zákonně ošetřené pouze vztahy aerolinka – zákazník. Což znamená, že v případě nákupu přes prostředníka je to vztah aerolinka – přeprodejce…ale nikoliv už vztah přeprodejce – cestující, který je zjevně čistě na libovůli přeprodejce.

Ala

U Kiwi je specifické hlavně to, že neprodává produkt aerolinky, ale upravuje ho podle svého. Platíš za kufr třeba i tam kde je v ceně, nebo ti to najde třeba trasu s přestupem v Indii (kam se nedostaneš bez víza), nebo Pro Rusy najde spojení sice s Aeroflotem, ale kde je trasování přes EU, kam nemají víza, apod. A mnohdy ani nepomůže zůstat v tranzitu, je to jiný terminál, nebo jiné letiště kam se nedostaneš.
Kdo je nezkušený tak u Kiwi snadno narazí na podobné problémy a aerolinky to pak musí řešit a lidé si u nich stěžují.

Apex

Pokud se letenka kupuje u normální agentury, jako zmíněné Letuška, Student Agency a mnohé další, co k tomu mají správné licence (v zásadě akreditované IATA), tak při prodeji letenky je vztah vždy cestující – letecká společnost. A vsechny potřebné informace o cestujícím má letecká společnost k dispozici. Agentura vlastně funguje jako obchodní zástupce pro letecké společnosti. A protože jsou zde pravidla jasně nastavená, tak problémy vznikají mnohem méně (i když pochopitelně i v těchto případech mohou probkemy nastat). Jiná věc je, že vzhledem k fungování obchodního vztahu agentura-letecká společnost v této oblasti jsou činnosti, které musí řešit právě agentura, což… Číst vice »

Ala

Tohle se dalo očekávat – je to jen předběžné opatření, soud běží dál a v praxi to zatím nic neznamená. Kiwi může na volném trhu EU prodávat letenky (nevím jak v USA), ale dá se očekávat, že aerolinky něco vymyslí aby mu v tom zabránily.

ABC

No, právě proto že je to „jen“ předběžné opatření tak mi příjde zvláštní vyžadovat proč to či ono soudy dostatečně nezdůvodnily. Předběžné opatření je prostě pro případy nebyl čas zjišťovat kdo je kdo….

Ala

Ano ale to se používá především v případech, kdy hrozí nějaká škoda, aby se jí zabránilo. Tady se bude pokračovat ve stávající praxi než soud definitivně rozhodne.
Tady se Kiwi nejspíš naopak podařilo prokázat, že by ho to předběžné opatření zásadně poškodilo…

SaulGoodman

To úplně ne. Předběžné opatření je k tomu, aby se nějak stabilizoval stav, než bude možné rozhodnout v samotné věci. Zpravidla je důvodem snaha zabránit nějakým dalším škodám, někoho nebo něco ochránit a podobně. Typicky třeba může být dítě předběžným opatřením umístěno někam dočasně do péče v případě, že existují obavy o jeho život a zdraví.

Tady neznám detaily, ale nezní to jako něco, co by úplně nesneslo odkladu, týkalo se to pokud vím delší praxe Kiwi. To předběžné opatření tedy podle ÚS zřejmě představovalo významnější zásah do práv Kiwi, než je potenciálně chráněný zájem Ryanairu.

ABC

No a tak pokud RA přestala ta praxe bavit, tak holt má čekat dalších pár let než to soudy rozhodnou, jen proto že už je to od Kiwi delší praxe? Vždyť to je práve snaha o stabilizaci toho stavu, než normální soudy rozhodnou. Navíc dle RA také kvůli tomu, že potřeby se mění kvůli covidu. Jinak ÚS řešil to a jen to, co je v odůvodnění. Tedy zásah do svobody slova, podnikání a porušení práva na soudní ochranu. Čí práva a zájmy jsou silnější to bude řešit až normální soud, až na něj dojde. A detaily máte v rozsudku ÚS.… Číst vice »

Timeout

Uknourany Ryanair dostal po prstech.

Michal O

A vychaný parazit může slavit.

J.R.

ač nemám ryanair rád tak v tomto se ho musím zastat, chování společnosti Kiwi je v mnohých případech v rozporu s přepravními podmínkami a leteckými předpisy. Ku příkladu moje zkušenost s prodejem „části“ letenky. Koupil jsem si přes Kiwi letenku zpáteční letenku do New yorku, k mému velikému překvapení jsem se při zpáteční cestě dozvěděl, že původní letenka byla z vídně přes new york do seattlu a jelikož jsem nenastoupil na let JFK-SEA byla má zpáteční letenka vzhledem k přepravním podmínkám a leteckým předpisům stornována bez nároku na náhradu. Obrátil jsem se tedy na kiwi s žádostí o vysvětlení a… Číst vice »

Tomas

no neke. oni delaj i tohle? takmto je fakt ulet

Fresh Z

Dvě zkušenosti s Kiwi: Na letu do Tanzanie mi dali 1 kufr do 15 kg z nižšího tarifu, přičemž v mém byly 2 x 23 kg. Stálo mě čtyři dny vytrvalého dorážení a hrozeb po telefonu a emailem, než usoudili, že bude lépe vyhovět. Nevím, jestli to byla chyba, nebo se pokusili inkasovat několikatisícový rozdíl v tarifech. A druhá: jednosměrná letenka na někdejší lince Ostrava-Praha zhruba za cenu výrazně levnější obousměrné. Zaslali mi “jednosměrnou” letenku OSR-OSR s devadesátihodinovým mezipřistáním v Praze, přičemž datum zpátečního letu zvolili dle vlastního uvážení. Přeplánovat ji na použitelný termín se nedalo a zrušit s vrácením… Číst vice »

Leinad

Objednal sis jednosměrnou, dostal si obousměrnou. A nešlo změnit čas zpátečního letu, který sis neobjednal, dostals ho jaksi navíc.

Vbb

A když jste v tom Novém Jorku vystoupil, tak jste se shledal se svými zavazadly? Protože pokud jste měl letenku až do Seatlu, tak by kufry měly skončit až tam.
Nebo jste měl jen palubní zavazadlo?
(nereju, ptám se)

rn42

Ono je to sice pozdě, ale třeba se sem někdo někdy dostane z googlu nebo tak – v Americe se zhusta musí přejít celní kontrolou na prvním letišti vstupu, tudíž se kufry posílají na JFK, a po kontrole u celníků se pak pošle (nebo i ne) dál

Lada

Nikoliv Ryanair, ale soud za nedostatečné zdůvodnění

MildaIV

Přesně. Konečné rozhodnutí soudu múže naprosto totožné s tím předchozím, pouze musí obsahovat zdúvodnění, proč je do těchto ústavních práv zasahováno.

ABC

tak soudu to ovšem může být celkem šumák 🙂