Kilometry nové trati, přes tisíc míst pro auta. SŽ ukázala předělané plány na přesun brněnského nádraží
Nová dokumentace pro Železniční uzel Brno dorazila k posouzení úřadům.
Správa železnic zveřejnila poprvé kompletní přepracované plány na proměnu Železničního uzlu Brno (ŽUB). Dokumentace k jedné z nejdéle oddalovaných staveb v Česku je součástí takzvaného zjišťovacího řízení, které začalo u ministerstva životního prostředí.
Jde o proces EIA, kterým už projekt brněnského uzlu jednou prošel. Správa železnic na úvod dokumentace vysvětluje, proč žádá znovu. Změnil se rozsah celého záměru a současně u řady objektů i řešení. Správa železnic na svých stránkách uvádí, že zahájení stavby očekává v roce 2028. Dílčí stavby související s uzlem mají začít ale příští rok. Dokument nejen detailně popisuje, co vše se v uzlu změní, ale i například průběh výstavby a jeho vliv na životní prostředí.
Klíčovou částí projektu je vybudování nového nádraží a současně i nových přeložek pro jeho zapojení. Nové nádraží vznikne v poloze stávající stanice Brno dolní nádraží podél Rosické ulice. Přerovská i vlárská trať (směr Blažovice) povedou přes Černovice a zapojeny budou do osobního nádraží ze severu, stejně tak i trať od Židenic (trati ze směru od Tišnova a Skalice nad Svitavou). Chrlická trať (směr od Holubic) bude zapojena do podzemní stanice tunelem pod navrženým hlavním nádražím.
Zelená pro nové hlavní nádraží v Brně. Záměr schválila ministerská komise
Dokumentace již částečně řeší vliv stavby na životní prostředí. Obsahuje nejen železniční stavby. V rámci projektu vznikne například 1345 parkovacích míst. Většina bude na novém nádraží, nová místa vzniknou také v Židenicích a u chystaného terminálu Černovice. Na stavbu naváže ještě řada dalších akcí, některé již probíhají. Jde například o rekonstrukci stanice Brno-Královo Pole.
Z pohledu cestujícího patří k významným článkům plánu i vybudování zastávky Brno-Černovice a přestavba stanice Brno-Židenice s nástupišti umístěnými blíže tramvajovým zastávkám v Bubeníčkově ulici.
První práce v Židenicích
V příštím roce plánuje Správa železnic zahájit první stavbu v brněnském uzlu, a to modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice. Ta bude obsahovat výstavbu opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavbu mostů v Jílkově a Filipínského ulici.
Dále by měly začít práce na modernizaci stanice Brno-Židenice a úpravách nedaleké stanice Brno-Maloměřice, která řeší také přestavbu mostu přes Bubeníčkovu ulici.
Součástí zmíněných plánů je Severojižní kolejový diametr, tedy systém podzemní kolejové dopravy, který má kapacitně odlehčit stávající povrchové dopravě a zajistit výrazné zkrácení cestovních dob v MHD. Pod novým hlavním nádražím by měl vzniknout přestupní bod.
Celková délka modernizované trati včetně novostavby bude 14,2 kilometrů, samotná novostavba bude měřit 2 kilometry. Ruší se naopak přes 9 kilometrů tratí.
Materiál připomíná i historii plánů na stěhování nádraží: první projekt vznikl už v roce 1924. Aktuální verzi záměru projektu schválila centrální komise v dubnu 2024.
Zatím poslední odhady nákladů na celou stavbu mluví o 50 miliardách korun.