pruvodce

Kilometry nové trati, přes tisíc míst pro auta. SŽ ukázala předělané plány na přesun brněnského nádraží

Brno hlavní nádraží, vizualizace. Pramen: SŽBrno hlavní nádraží, vizualizace. Pramen: SŽ

Nová dokumentace pro Železniční uzel Brno dorazila k posouzení úřadům.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
franta

Ať si to dají někam. A hlavně se jim nepovede zrušit nebo zasmluvnit stávající koleje. Parkovací místa stejně nejsou v nové lokalitě.

Pavel

Asi nejvýznamnější změnou je zaústění Chrlické trati do podzemí nového brněnského nádraží. Což bude současně základ pro podzemku. Jsem rád, že se vyřešil podsmyk pro nákladní dopravu.
Teď už rychle stavět, protože Střelická trať bude po modernizaci (a zvýšení kapacity) už teď v prosinci a příští rok se začíná se stavbou tratě na Přerov.
Zatímco u Střelické tratě bude kvůli malé kapacitě současného uzlu jezdit ve špičce o 25 % méně vlaků než by se mělo, plnohodnotné zprovoznění Přerovské trati se bez nového uzlu už vůbec neobjede.

Pavel P.

Ten odkaz v článku na dokumentaci je dost užitečný. Sice nevím, proč je vedení kolejí rozumně vidět akorát u hlukové studie, ale alespoň jde najít, co se chystá. Dobré je, že je ten projekt proti studii proveditelnosti upravili a vyřešili největší problémy. Konkrétně: 1) Je tam podsmyk od Maloměřic pro směr na Břeclav, což hodně pomůže nákladní dopravě, protože odjezd na jih nekříží veškerou dopravu na Blansko a Tišnov. 2) Směrem na Slatinu jsou 4 koleje místo 3, takže může být provozně oddělená VRT a regionální doprava. 3) Mezi Hlavním nádražím a Černovicemi je 7 kolejí místo 6, takže jde… Číst vice »

Jura

Dobry den vespolek,
nevite nekdo, jak je v planu vedst nakladni vlaky skrze osobni nadrazi, aby to nedegradovalo kulturu cestovani v osobni doprave? Tunelem to nepujde, pod povrch zahrabane bude nastupiste smer Chrlice.
Dalsi otazka – zohlednuje reseni pro novou EIA vyssi odhadovany provoz nakladnich vlaku, jak pred casem indikovalo sdruzeni nakladnich zel. dopravcu?
Dik za nejake odpovedi, nejlepe s odkazy!

Pavel

Na základě tlaku nákladních dopravců a nových kapacitních výpočtů přibude nákladní podsmyk mezi Židenicemi a Maloměřicemi.

Vlastimil Kocurek

Hlavně bych osekal ty 3 obrovské pergoly před nádražím, a nahradil jinou stavbou evropského typu. Začínám na to být úplně alergický, přijde mi to orientální, ale to je jen můj subjektivní pohled, jiným se to jistě libí. Budu moc rád, až se to postaví, protože prozatím v okolí dnešního nádraží se jede 20 km/h, no a kdo jede ještě dál užije si ještě v Bratislavě 10 km/hod. (tedy vynechal jsem ten zmatek okolo mostu přes řeku Moravu. Tato 3 místa dělají spojení 3 hlavních měst skoro nepoužitelné. Čili není to jen stavba pro Brno, jak to tam lidé prezentují. Proto… Číst vice »

trafopajka

tady máte taky jednu „orientální“ stavbu a dokonce z brna! https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavilon_A#/media/Soubor:Pavilon_A_3.jpg

luděk

je to celé nesmysl, nádraží mělo být bokem brna, třeba u olympie , a na staré mělá být kyvadlová doprava, až se bude stavět vysokorychostní koridor ( cca 2030-32) tyhle vlaky tam vůbec jezdit nebudou, protože by ta rychlost ztrácela smyl ploužením vlaku do města.
takže se bude stavět další nádraží. pro jiné vlaky.
takže za mě, měli postavit nádraží pro koridor 300 km-h a z tohoto kyvadlovku do města .

Jaaa

Zlodějina v přímém přenosu. Výhradně pro svůj vlastní finanční osobní prospěch to ODS, ČSSD a ANO v Brně zavaří půlce kraje.

Vítejte na východě.

Frantisek

To poradi stran mate obracene – nebo se divate na vysledky voleb jineho kraje.

Gregyros

Copak ty minusy? Dostali jste alespoň za ně zaplaceno?

JIM

Brněnské nové nádraží je jednou z mála současných projektů SŽ, který mi dává smysl. Sice Svobodu asi z toho množství vyškubaných kolejnic klepne samou radostí pepka ( konečně), ale tady je mírná redukce kolejí opodstatněná. Hlavně aby současnou kapacitu odstavných kolejí na dolním někde poblíž zachovali a alespoň 3 koleje vyhrazené jen pro průjezd nákladních vlaků. Ovšem jestli ta plocha parkoviště zabere větší plochu než plocha současného neredukovaného kolejiště, tak raději měly nechat ty koleje. Protože pravá ruka za peníze daňových poplatníku ruší koleje, které mohou sloužit k doprav a současně levá ruka za peníze daňových poplatníků asfaltuje silnice, které… Číst vice »

liposh

On by ten projekt byl býval i dával smysl, pokud by se postavil na opravdické zelené louce, jenže všechny okolnosti kolem z něj dělají neproveditelnou (a nesmyslnou) kravinu.

liposh

A viděl někdo ty plány toho terminálu VRT na Vídeňské? Já se tam byl podívat a tam jsou normálně baráky, který za sebou mají asi 50 metrů dlouhé zahrádky a pak jeden sad (taky hlubokej 50 metrů, trochu širší. …Kdo dokáže naprojektovat VRT terminál i s infrastrukturou na plochu 200 x 50 metrů?

Jaaa

Jsou součástí SP.

MP22

Nemá to být náhodou tady? Ten sad má 700×110 metrů, to je dost luxusní prostor na něco takového. Mě by spíš zajímalo jak se to napojí na dálnici a jestli je to koordinované s ŘSD při modernizace křížení D1xD52

MP22

Zde ten odkaz na polohu

https://mapy.cz/s/bozohuguse

MP22

A teď se mi k tomu podařilo najít tohle

https://jmk.brandcloud.pro/en/document/111952/289575

Víc toho ale o této stavbě nevím, už byla vybrána jedna z variant?

Liposh

Díky 🙂

Kolodvor

Dopravna Brno-Židenice opravdu není stanice. Je to odbočka se zastávkou.

Projektant

Ale bude.

Václav Datel

Tak hlavně, že se plánuje VRT do Břeclavi a Vídně přes Rajhrad, takže vlaky od Prahy budou muset stejně úvratí a to i přesto, že přeložením nádraží získáme jednoduchou možnost, jak to vyřešit… Jenže, nejsme v Rakousku, kde se plánuje a staví logicky!

https://webshare.cz/#/file/BrtWwCejZP/vrt-bb-pdf

Takhle je to správně a jako bonus – terminál VRT přímo pod letištěm!

Vlastimil Kocurek

Byli jsme v Rakousku, už nejsme. To je ovšem zcela jiná země, která má jen málo společného s tou naší. Patří mezi nejbohatší země světa. A používají tam hlavu na myšlení i o veřejných věcech, u nás jen k vlastnímu prospěchu, veřejné věci jsou tady málo důležité. A pak se divíme, že soukromé a veřejné věci vlastně souvisí. To v Rakousku ví už dlouho.

Poručík Horáček

Zkuste se tam někdy podívat trochu více. Rakousko je fajn, ale všude je chleba o dvou kůrkách.

liposh

Ve skutečnosti je nějakých 1300 parkovacích míst rozložených mezi 3 nádraží (a z toho 1 opravdu velké) docela málo. Ale vzhledem k blbosti celého projektu je tohle maličkost 😀

Pavel

Na novém nádraží bude asi tisíc míst k parkování a 500 míst pro cyklisty. U hlavního nádraží se totiž předpokládá, že většina lidí stejně jako dnes přijede MHD. Pro vesničany z jihu je plánovaná zastávka Vídeňská, která by podobně jako Praha-Východ měla ulehčit lidem živit, aby vesničané nemuseli do města auty.

martin-2630

Za mě není nové nádraží tak špatný nápad. Především nebude v polích za Vaňkovkou, ale na těch polích se už dnes intenzivně staví a nebýt stavební uzávěry kvůli absenci povodňových opatření kolem Svratky, bylo by postaveno ještě víc. Takže nebojím se, že by město k nádraží „nedorostlo“. Že se bude muset z Líšně a Bystrce přestupovat? A dnes k nádraží z Lesné (zdravím pana starostu), Vinohrad nebo Bosonoh se nepřestupuje? Podle plánů bude kapacita MHD dostatečná. Že se zatím nepočítá se SJ diametrem, je chyba, ale ten chybí desetiletí, i kdyby se nové nádraží nebudovalo. Pokud vím, z Židenic na… Číst vice »

Jaaa

Nesmysl. Dopravní těžiště města prostě je a bude vždy jinde, bez ohledu na nějaké dorůstání ódéesácké renty někde do bývalých zahrad (a nyní rumiště) ve Štýřicích.

MP22

Těžiště města se na Trnitou přesune, ať se to staromilcům líbí nebo ne…

martin-2630

Takže podle vás by tam to rumiště mělo zůstat dalších 100 let?

Domis

A

Topstar81

V centru statisícového města v době plně elektrifikovaného provozu by mělo být skoro vše v podzemí.
Nad zemí by měly být služby (OC), provozní budovy, maximálně ještě parkovací dům. Nástupiště tramvají i vlaků by ale měly být už v podzemí na stejné výškové úrovni. Tedy žádné podchody k nástupišti, ale šlo by vlastně o průchod přes nádraží v úrovni ulice.
Stávající projekt opět přetne město ve dví…

Tukan

Bude pro veřejnost někdy zveřejněn detailní plán (včetně přesmyků atd), jak má uzel vypadat? Nebo budeme dostávat jen nereálné vizualizace?

Zlámalík

Blázníte? Aby se přišlo na to, co tam všecko není?

Modré zábradlí

A co ta EIA?

Lysimachia

Jako Pražák brněnské debaty o nádraží sleduji opravdu jen z povzdálí. Brněnské nádraží používám pouze jako dálkový / průjezdní uzel, takže mi přesun do polohy, která umožní kapacitnější stanici.

Nicméně mi je záhadou, proč má být rušena původní trať městem. Jako diametr by to přece mohlo být užitečné. Nebo ať si to přestaví klidně na nějakou městskou linku a la Vídeňské metro. Jo, klidně redukujte počet kolejí, zrušte to jižní přednádraží, ale opustit nádraží jako celek?

Olin

A tady bychom se mohli dostat k dalšímu ne zcela zanedbatelnému detailu, který se dá nedefinovat jako: „Co, komu, proč a za kolik?!“

Jaaa

Protože soukromá společnost Brno New Station Development (aka BNSD), která chce vytěžovat pozemky.

Petr Novotný

Stát postaví nádraží a brněnská šmelina použije pozemky. Nic víc, nic míň. Jako vždy, ze státního krev neteče. O nic jiného nejde.

Tomāš

Měl jsem za to, že již je vydáno územní rozhodnutí. Proč tedy znovu EIA? Bude probíhat povolovací proces znova, jen tak z plezíru již poněkolikáté?

M19

Protože platnost každého povolení je limitovaná časem. A platnost již vypršela. To fakt není chyba úředníků, ta he zcela jinde. 😉

liposh

Ve skutečnosti to první územní rozhodnutí mělo platnost do roku 2026 a někdy loni (to už v hlavě nedržím) se dělalo pro jistotu nové. A tohle je obnovení již obnoveného, to je na tom to divné.

M19

Územní rozhodnutí není EIA a platnost jednotlivých dílčích dokumentů má vliv i na ty ostatní. V případě změn je třeba projít kolečkem znovu, neb těch se žádné rozhodnutí netýkalo. Nic divného na tom není. 😉

Tomāš

Spíš mi šlo o to, že když už jedno územní rozhodnutí vydáno bylo, jistě tomu musela předcházet i dřívější EIA, což stojí i v článku. Spíše se tak podivuji nad tím, proč se to musí měnit a nešlo to udělat pořádně napoprvé.

Vendelín

Tak, všechny spolky žhavté tužky, stroje, klávesnice, teď můžete konečně dokázat něco užitečného.

Vrážejte do toho vidle, jen co to jde !!!!

Hlavák někde v polích za Vaňkovkou je prostě kravina.

Lukas Richta

Kravina je to co píšete 🙂 Vzhledem k tomu ,že se má jednat o jedno z klíčových mezinárodních nádraží pro střední Evropu ,mate dojem ,že aktuální nádraží má dostatečnou kapacitu a hlavně prostor tam realizovat ? Nemá. Navíc místo ploch starého nádraží bude zeleň a park .

Jaaa

Vysadíme Brouka Pytlíka.

Lukkyn

Mě na tom projektu hodně vadí, že se opustí stávající hlavní nádraží. Mohlo by se třeba zredukovat počet kolejí, přejmenovat na Brno – město a jezdila by tam třeba S2, S3 a S4.

Pája

A tak málo chybělo, obchoďák stejně nakonec ustoupí. Ale bohužel ne kvůli nádraží 🙄

Jiří Kocurek

A kdo by chtěl přesedat z S2, S3 a S4 na dálkové vlaky, tak …?

Olin

Ale oni (študáci, pracující, „štáckriplové“, důchodci…) především chtějí přesedat na tramvaje ve směru… (vždyť orli nebudu učit lítat, seznam je bezesporu na doplnění nezměrný). Takže ano… Ti na dálkové vlaky si budou muset doťapkat .

JirkaM

Taky dobrá možnost rozdělit regionální a dálkovou dopravu… Hold nahoře myslí jen prachy.

Jiří Kocurek

Demo bylo v Praze: Dálkové vlaky v Holešovicích… proč je vraceli na Hlavní?

JirkaM

Na Uhelné by mohlo být podzemní parkovište a nahoře další 3 nástupiště.

Qaws

Náhodou to není úplně blbej nápad!
Brno stejně nechce uznávat celostátní a mezinárodní tarif, tak ať se odtrhne od dálkovky se vším všudy 😉

okk

Mě by se líbila třeba i tramvajová varianta (pokud by tam nechtěli nechat plnotučné vlaky). Používat to jako rychlou šalinu mezi nádražím v Židenicích na jedné straně, VRT terminálem na druhé straně a pokud by k tomu přihodili odbočky na nové Hlavní nádraží a na tramvajový uzel u nynějšího Hlavního nádraží, tak by vzniklo krásné rychlé a bezkolizní spojení mezi stávající tramvajovou sítí a novým nádražím.

Milan

V téhle souvislosti mě napadá, jak bude možné projet Brnem v případě nějaké větší mimořádnosti na novém nádraží…. porucha zabezpečovacího zařízení nebo napájení, nehoda nebo když nějaký vtipálek oznámí bombu. Stávající hlavní má takovou objízdnou trasu právě přes dolní nádraží, jakou záložní trasu bude mít to nové?

Zlámalík

Žádnou. A kvůli tomu, že skrz osobní hlavák budou jezdit i náklady, bude to riziko průšvihu mnohonásobně větší. Na provozní komplikace nehedě.

Qaws

Přes Přerov😁

Petr Novotný

Pozemky jsou už rozdělené, samozřejmě výhodně za hubičku.

JirkaM

Absolutně nereálné.

Jaaa

PPP á la dálnice odnikud nikam v Černé Hoře vám ještě ukáže, co není nebo je nereálné.

Vlastimil Kocurek

To ale dělali Číňané.

Petr

Ty kancelářské budovy se zelenými střechami všude okolo nádraží se budou budovat s nádražím, nebo až pak ?

radim.cenek

Máme v Brně málo aut, že musí správa další tisíce lákat megaparkovištěm? Nebo dopředu počítají s tím, že prvních 5 – 50 let se (stejně jako ve Starém Lískovci) na to nádraží nebude jezdit žádná MHD, takže auto bude jediná možnost?

mlokXCM

V souvislosti s vlakovým nádražím zpravidla vzniká potřeba i zaparkovat auto.

liposh

zajímavostí je, že ten plán nepočítá s tou hlavní silnicí od viaduktu na Poříčí ke Zvonařce a dál. Ta víceméně zanikne a povede tam malá ulička.A z té malé uličky povede malá odbočka k nádraží. Ledaže by TOHLE byla právě ta změna. Ale to bych asi čekal až příliš.

JIM

Brno nemá MHD?

Jaaa

Ne k Rosickému nádraží.

JIM

Asi úlitba autíčkářům, aby proti novému nádraží moc neprotestovali.

Jiří Kocurek

Jak je vyřešen průjezd pro nákladní vlaky? Dnes je vyřešen téměř perfektně, chybí jen přesmysk z dolního nad tratí do Břeclavi pro jízdy na jih.

Jiří Kocurek

A napojení na tramvajovou síť, to je neméně důležité.

Pepa

„Koleje budou vedeny od ulice Opuštěná přes bulvár a následně k Novému hlavnímu nádraží. Současně bude záměr propojen s tramvajovou tratí na ulici Plotní a plánovanou tratí jihozápadním směrem.“

Jiří Kocurek

Kdo dnes jede 1, nebo 8 to má na vlak bez přestupu. Nově budou mít přestup nebo ne? Samotné položení kolejí …

Olin

Georgi, jistě, že ne… Zapomeňme na luxus, že vylezu před hlavák a vlezu na co potřebuji. Tak to určitě ne… Dokodrcáme se někde z prdele za Zvonařkou a pak se uvidí. Aby to mělo „vert“ a nabídlo pro lidi to co mají dnes by se musel přesunout k NHN i současný tramvajový uzel, tzn. překopat zásadním způsobem síť. To si myslím, že ty výkvěty co to protlačovali však ani nenapadlo, protože oni nikdy kombinaci hl.n. – tramvajový uzel nepoužili a nepoužijí. Když už tak max. VRT, která bude končit někde v další díře, kde se sedne tak leda na tágo.… Číst vice »

liposh

Na té veřejné diskuzi jsem jim říkal, že když přeloží cokoliv na Plotní, tak přepravní doba může být ve špičce o 9 minut delší, protože jsou tam 4 křižovatky a jim 9 minut nepřišlo tak moc…jsou úplně mimo realitu.

Pepa

„jen“. Také kapacita je dostatečná, že?

M19

Takže se kapacita zvýší, když se tam přidají další vlaky a trasa pro osobní přes současné hlavní se zruší? 🤣

Jiří Kocurek

Aby to nakonec nedopadlo tak, že přes Hlavní povede nákladní průtah. 👓 👓 👓 ☔️

Jiří Kocurek

Kapacita dostatečná není z Heršpic na jih. To ale přemístění nádraží fakt nevyřeší. Opradu.

qěcy

Na nákladní železniční dopravu a plynulost, celá EU úplně sere. Jen o tom pyskuje.

Petr Šimral

A co má EU společného s novým nádražím v Brně?

Frantisek X

I Brno je v EU. Možná budou na ten odsun žádány peníze z unijního rozpočtu. Tedy asi tolik. 🙂

czhunter

Tak zase kdyby nám z EU napsali, že jsme si to navrhli blbě a ať si to laskavě předěláme než nám uvolní peníze, tak by zase flastenci prskali, co se do nás EU montuje, přeci jsme nejchytřejší na světě – ať solí a drží pysk …

Olin

No… Nebudete tomu věřit, ale ti co na tom tak vehementně makaj, tak nějak automaticky počítaj (a to fakt od prvopočátku), že pumpnou Brusel.

Clovek

Tak to chci videt. Bez te podzemni casti bych tipl ze by to po roce 2050 mohlo byt, s tou podzemni casti nikdy.

Mimochodem pocitam vic koleji nez Wien hbf, kterou mi to hodne pripomina.

František

Už mají vymyšlený nákladní průtah? Nebo se o tom radši nemluví? Kde je napojení na VRT?

Pepa

„Na záměr navazují další drážní a mimodrážní stavby:
RS 2 VRT Brno (Modřice) – Rakvice
RS 1 VRT Velká Bíteš – Brno
Terminál VRT Brno – Vídeňská“

M19

Nákladní průtah už přece je a teď se k němu přidají ty osobní vlaky. 😉

David

Jsou již součástí také nějaké ty přesmyky?