Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“

Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta VelocidadVysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad

Rychlovlaky budou zajíždět až ke Cádizskému zálivu, síť VRT ve Španělsku přesáhne čtyři tisíce kilometrů.

Španělsko vypíše v příštích týdnech soutěž na stavbu celkem pěti úseků, které prodlouží stávající síť vysokorychlostních tratí (VRT) v zemi o dalších 95 kilometrů. Nová trať spojí Sevillu s Huelvou na pobřeží Cádizského zálivu na jihozápadě země. Po dokončení této trati překoná Španělsko hranici 4000 kilometrů vysokorychlostních tratí.

Oznámil to španělský ministr dopravy Óscar Puente. Odhadovaná cena za pět úseků je 1,608 miliardy eur (zhruba 40 miliard korun), tedy přibližně 424 milionů korun za kilometr. Taková částka je v přepočtu na kilometr výrazně nižší (-40 %), než za kolik se v Česku staví nové tratě na nižší rychlost. Například u první soutěže na část trati z Brna do Přerova počítá Správa železnic s cenou přes 730 milionů za kilometr.

V případě trati do Přerova půjde o rychlost 200 km/h, ve Španělsku 350 km/h. I když nelze náklady na kilometr vzhledem k odlišným podmínkám výstavby a schopnostech obou správců infrastruktury zcela srovnávat, španělská zkušenost ukazuje, že vysokorychlostní tratě nemusí být tak nákladné, jak nyní vychází odhady Správy železnic.

V minulém roce se na pražské konferenci pochlubil ředitel pro mezinárodní vztahy tamního správce infrastruktury ADIF Fernando Nicolás tím, že Španělsko zvládlo postavit druhou nejrozsáhlejší síť vysokorychlostních železnic na světě navzdory extrémně složitému terénu s jedněmi z nejnižších nákladů na kilometr.

A zároveň předložil grafy a studie, které ve srovnání Španělsko řadí po boku Norska a Maroka do čela žebříčku vysokorychlostní efektivity. Španělé stavěli vysokorychlostní tratě v porovnávaném roce 2022 za 17,7 milionu eur na kilometr, průměr ostatních zemí je více než dvojnásobný – 45,5 milionu.

Přehled ukazuje, kdo staví vysokorychlostní tratě nejlevněji. Česko dusí naddimenzované normy

Projekt zahrnuje výstavbu 30 mostů a dva kilometry dlouhého tunelu. Na trase vznikne stanice La Palma del Condado. Detailněji je popsána zde.

Mapa vysokorychlostní trati Sevilla - Huelva. Foto: Adif

Vlaky mezi Sevillou a Huelvou jezdí dosud hodinu a půl, po dokončení trasy se zkrátí jízdní doba na 25 minut. Trať z Madridu do Sevilly byla první trasou pro vysokorychlostní vlaky, kterou ve Španělsku otevřeli. Jezdí se po ní od roku 1992.

Soutěže správce infrastruktury Adif Alta Velocidad vypíše do konce března. Půjde o celkem pět na sebe navazujících úseků.

Tagy Adif Adif AV Sevilla - Huelva Španělsko vysokorychlostní železnice ve Španělsku
27 komentářů