Rychlejší a skoro o polovinu levnější než v Česku. Španělé prodlouží nejstarší „vrtku“
Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad![Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/1609-NP-NP-ADJ.-IISS-LAV-Madrid-Sevilla-1.jpg)
![Vysokorychlostní železnice z Madridu do Sevilly. Foto: Adif Alta Velocidad](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/1609-NP-NP-ADJ.-IISS-LAV-Madrid-Sevilla-1.jpg)
Rychlovlaky budou zajíždět až ke Cádizskému zálivu, síť VRT ve Španělsku přesáhne čtyři tisíce kilometrů.
Až bude po chodbách v na Nábřeží, v Dlážděné, v Olšanské, v Záběhlicích a jinde pobíhat zásahovka, dejte vědět.
Mimochodom nechuť a neschopnosť naučiť sa ako sa stavia lacná infraštruktúra na juhu (VRT v Španielsku, alebo metro v Taliansku) je problém celého stredu/severu a Ameriky, nielen ČR/SR.
No to tam nemají česká specifika…. třeba vánice…. No proto to musí být u nás dražší…🤣🤣
A už vůbec tam nemají taková česká specifika jako hory (v ČR spíš pahorky), díky kterým je ú nás všechno dražší než v Polsku.
Doufám, že si to přečte pan ministr Kupka a zamyslí se, proč Správa železnic staví tak draho. Nemyslím si, že Španělská krajina je až tak jednodušší z pohledu výstavby. VRTky jsou vedeny hodně na mostních estakádách a tunely tam jsou rovněž.
Kupka a myslet? Oxymoron… A není jeho protěžovaný Zajíček náhodou ve Správní radě SŽ
Kmotr Zajíček tam samozřejmě je, ale rozhodně ne „náhodou“ 🙂
A nechá ho tam po volbách i Babiš; o tom jsem na 100% přesvědčen.
Nejlepší Správa nic nestaví, Nejlepší Správa opravuje trati z dob K. u. K. Monarchie…
U nás se většina mafie přesunula sosat z projektů na železnici, samozřejmě že u nás to bude dražší.
Na Slovensku, na rovine, rýchlosť 140 km/h, Trnovec nad Váhom – Tvrdošovce, 10 km za 62 mil. eur.
Zrovna tahle trať je dost v rovině, největší kopce tam vypadají zhruba takhle: https://maps.app.goo.gl/omHtHtrZbQNMcS5t6
Je to fakt celkem placka. Jen za Sevillou se to trochu vlní, musejí celkem rychle nastoupat z nuly asi do 100m a u Salteras to vypadá na ten zmíněný tunel, aby projeli 180m vysokej kopec. Zbytek asi opravdu není z trasovacího hlediska nijak zvlášť náročný. Snad ještě nějaký větší zářez u Villalba del Alcor, a pak podle dálnice úplnou rovinou do Huelvy.
Hledal jsem o trasování něco víc, třeba kde bude ten tunel, ale nic použitelného jsem nenašel.
Levnejsi je to vsude. Protoze se kolem techto projektu neslitavaj supy a vyzirky co se na tom nabaluji. Vedem tabulku korupcniku evropy
Takové divné porovnání. Španělská VRT na 95km bude mít jedinou stanici. A mezi Brnem – Přerovem, bych to spíš nazval konvenční tratí na 200, kde budou zachovány všechny stanice, takže mnohem více koleji, výhybek, zabezpečovacího zařízení, atd.
Španělé mají skutečnou VRT. Na vrt nemá co dělat osobní vymetak co staví každé 2-3km někde v polích.
Áno, ale zas množstvo tubelov, mostov je menšie.
Porovnává se jeden úsek bez stanice.
Tak jen doufat že si na první úseky vrt přihlásí i zahraniční firmy.
Přihlásí. Ale nevyhrajou.
Neříkal Babiš, že máme lepší životní úroveň, než Španělé? Minimálně já za součást životní úrovně považuju i rychlost cestování do sousedních hlavních měst a do hospodářského srdce Německa na jihu.
Každé má svoje (viz např. nezaměstanost, stále patrné dozvuky realitní krize), ale z hlediska infrastruktury můžeme oproti Španělsku tiše sedět v koutě a zírat.
Tak lidé v okolí pana Babiše mají skutečně lepší životní úroveň než prakticky jakýkoliv Španěl…
Musím říct, že se těm číslům Adifu dost divím. Kdo má ty španělské vrt projeté jako já, tak si všimne, že se na nich nijak zvlášť nešetřilo. Jsou velice často vedené na dlouhých estakádách a vyskytují se tam i často tunely. Holt je španělské stavebnictví více konkurenční než to naše.
Česko aj Slovensko sa bránia konkurencii na železnici. Na všetko máme vlastné normy a schvaľovanie, všetko je robené v malých sériách, a čo sa schválilo vo Šv ajčiarsku nie je pre nás dosť dobré. Preto sú železničné stavby a vozidlá drahé oproti cestnej doprave.
Více konkurenční než naše železniční stavitelství jsou snad i naše telekomunikace.
Obecné pozemní stavitelství může být srovnatelné, viz ceny dálnic u Mátla. Problém u nás jsou certifikované drážní dodávky všeho možného a nemožného a certifikovaní dodavatelé trakce a zabezpečovačky, což je především fakticky monopolní AŽD.
Na rozhodnutí AŽD s kým půjde do tendru pak závisí výsledek toho tendru… První pokus o prolomení vendor locku AŽD v tendru na ETCS na trati 090 se zatím nejeví jako zcela úspěšný…
Reálnější normy, žádné monopoly. Všichni vědí, kde je v ČR problém, ale řešit se nechce.