Kam s vlaky v Praze? SŽDC hledá nové odstavné plochy i místo pro nové depo
Konec odstavného nádraží na pražském Smíchově, které ustoupí developerskému projektu, a současně nárůst železniční dopravy může dopravcům způsobit velký problém.
Konec odstavného nádraží na pražském Smíchově, které ustoupí developerskému projektu, a současně nárůst železniční dopravy může dopravcům způsobit velký problém. Základní otázka zní, kde budou odstavovat svá vozidla na krátkodobé stání i přes noc.
Správa železniční dopravní cesty začala proto hledat nová místa pro odstavování vlaků. Společnost Sudop Praha za 727 tisíc korun zpracovává pro SŽDC materiál s názvem Vyhledávací studie odstavných kapacit v uzlu Praha.
Studie má nalézt dva typy lokalit. V první skupině jsou ty, které jsou využitelné v krátkodobém výhledu a nemusí se u nich měnit územní plán. Ve střednědobém výhledu pak mají potřeby dopravců řešit lokality, u kterých už je nutné změnit územně-plánovací dokumentaci, ale ještě nevyžadují přílišnou investici. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové studie ještě neřeší požadavky, která mohou vzniknout s rozvojem vysokorychlostních vlaků.
Zatím nejakutnější je situace pro společnost RegioJet, která už má jistotu, že bude muset zmizet ze Smíchova. A to nejspíše do dvou let. Nejčastěji se mluví o stěhování do Malešic.
Z hlediska provozu má Sudop najít tři typy odstavných kapacit: na krátkodobé odstavování kvůli obratu soupravy, na sedlové odstavování pro delší pobyty mimo špičku a na dlouhodobé stání. „V maximálním návrhu mají prakticky charakter depa kolejových vozidel, má jít o plochy, jenž mohou sloužit primárně k náhradě zmíněných ploch na Smíchově,“ řekla Šubová.
V zadání je asi dvacet lokalit, které Sudop Praha nyní prověřuje. K tomu doplnil ještě další své návrhy. „Aktuálně se studie nachází ve fázi před odevzdáním konceptu do konce tohoto měsíce s tím, že po připomínkovém řízení hodnotitelů by měla být studie dopracována do dubna tohoto roku,“ dodala mluvčí.
Podle ní by každá plocha, která bude přijatelná pro takové využití, měla být chráněna už v územním plánu. „Je zjevné, že ploch není nazbyt, a to i ve výhledové potřebě systému Rychlých spojení,“ dodala.