egoe-plus
Autobusy Dopravci Železnice

Jízdenky mají mít od ledna nižší DPH, dopravci ale nezlevní

Cestující ve vlaku Českých drah. Foto: České dráhy
Cestující ve vlaku Českých drah, ilustrační foto. Foto: České dráhy

Dopravci mají od příštího roku odvádět z jízdenek nižší daň z přidané hodnoty než dosud. Namísto patnácti procent budou platit deset procent. Novelu zákona tento týden podepsal i prezident republiky, oficiálně má platit od 1. ledna. Lidé ale nižší sazbu na útratách za jízdenky nepoznají. Vyplývá to z ankety mezi největšími dopravci v zemi.

Důvodů, proč ceny zůstanou od ledna stejné, je více. Jeden je čistě formální: zákon prezident podepsal teprve 27. prosince, platit má od 1. ledna. Připravit během tří pracovních dní odbavovací systémy a tarif je prakticky nemožné. Navíc není jasné, zda skutečně začne 1. ledna platit, ve sbírce zákonů dosud nevyšel.

I s delším časovým odstupem ale dopravci nevidí příliš mnoho důvodů, proč zlevňovat. Oslovení dopravci se zatím shodují v tom, že je předčasné mluvit o tom, jak se nižší sazba projeví do cen.

Legislativní novelou se budou České dráhy zabývat, avšak nyní nemůžeme dát konečné stanovisko.  Reálný dopad snížení sazby DPH pro jízdné bude předmětem další analýzy. Do konkrétních cen jízdného se promítá celá řada faktorů, včetně neustále rostoucích cen energií a většiny ostatních vstupů, zapojení ČD do integrovaných dopravních systémů v jednotlivých krajích a smluvní podmínky dělby tržeb a tak dále. Proto teď nelze bez hlubšího rozboru jednoduše říci, jaký vliv bude tato legislativní změna mít na koncové ceny jízdného,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Také v RegioJetu teprve budou dělat analýzu nákladů a 1. ledna zůstanou ceny stejné. „I parlamentem byla změna schválena teprve před Vánoci a musíme udělat celkovou analýzu všech vstupů. „Je třeba myslet na to, že DPH sice klesne, ale markantně se zvýší například náklady na elektrickou energii a další vstupy. Budeme po Novém roce analyzovat ekonomické dopady a rozhodneme o dalším postupu,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Nejde přitom jen o růst nákladů na energie. „V roce 2019 budeme navyšovat platy zaměstnanců o 10 procent, zároveň narostla cena pohonných hmot. Snížením sazby DPH u jízdného můžeme tak vykompenzovat nárůst těchto interních nákladů, bez nutnosti zdražovat, ale také můžeme investovat do zlepšení služeb pro cestující nebo k obnově vozového parku,“ konstatoval mluvčí Arrivy Martin Farář.

Leo Express rovněž ve svém vyjádření upozornil, že snížení sazby přichází do období růstu jiných nákladů. „Snížení sazby DPH přichází zároveň se zvýšením cen trakční elektřiny, mezd a dalších nákladových položek. Díky snížení sazby DPH tak můžeme lépe pokrýt tyto zvýšené výdaje, které tak nebudou mít vliv na cenu našich jízdenek. Vzhledem k obecně nižší poptávce po cestování v zimních měsících se dá naopak očekávat snížení cen jízdenek Leo Express na začátku příštího roku,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

No bez obav, mi blci bez nároku na slevu a na komerčně bezvýznamných tratích, budeme platit jak mourovatí jedinému dopravci. Zrovna na tu obnovu parku jsme zvědaví, protože když za poslední dekádu přibylo něco nového, tak jsme se do toho měli větší problém vejít.

Vendelin

Tak včera novela ZDPJ ve sbírce zákonů nevyšla, takže zákon není platný a od 1.1.2019 nadále plati DPH ve výši 15%. Novela ZDPh a tedy druhá snížená sazba DPH dle odboru legislativy ministerstva vnitrá bude platná dnem publikace ve sbírce zákonů a účinna 15 den od zveřejnění.

Antonín

Proč zlevňovat při snížení DPH jízdné? a) dopravci zůstane z jízdného více, ale o to, o co víc vydělá na jízdném, by měl dopravce dostat méně dotací od státu, nebo b) (v ČR iluzorní) – měl by nabídnout vyšší kvalitu, eventuálně vyšší počet spojů V každém případě jízdné je u nás opravdu, ač si mnoho lidí nemyslí, velmi nízké – stačí jet kousek za hranice: Bayrische Eisenstein (německá část stanice Železná Ruda) – Ludwigsthal = cca 7 km a 2,20 € = cca 58 Kč jednotlivá jízdenka, nebo Genova – Lausanne = cca 50 km a 50 CHF = cca… Číst vice »

michal

Snad po prosincovém zdražení jízdenek ČD někdo nečekal že dojde vzápětí zase ke zlevnění, jen kvůli DPH.

Patrik

Je to typické, ČD ještě narychlo zdražili a teď se jim do zlevňování nechce. Defacto ČD zdražili o 7,5 procenta.

Dominik

U soukromníků by se řeklo, že to je v pořádku, ale u ČD to v pořádku není? Navíc bych neřekl narychlo, o snížení DPH nemohli vědět, když se to schválilo teď.

Vendelín

Vzhledem k negativnímu stanovisku vlády k poslaneckému návrhu novely ZDPH se obecně nepředpokládalo, že novela bude poslaneckou sněmovnou schálena.

Patrik

Který jiný dopravce kromě ČD teď v půli prosince zdražoval? Jistě souhlasíte s tím, že peníze z rozdílu DPH by měli skončit zpět tam, kde byli před zvýšením DPH na současnou úroveň – v peněženkách daňových poplatníků.

Vendelín

Zdražení v prosinci bylo o inflaci. A jak je uvedeno v článku, výrazně zdraží vstupy, zejména energie.

Vendelín

Proč by zlevňovaly?? ČD byly dlouhodobě od podfinancované, takže peníze ze snížení odvodu DPH se použijí na modernizaci vozového parku, což je bonus pro daňového poplatníka. U stávajících smluv se to možná může promítnout i snížením prokazatelné ztráty a tedy snížením reálné výše úhrady od objednavatelů.

Dan

Když už tak 6,5%, DPH je teď 13,04% z ceny jízdenky a bude to 9,09%.

Vendelin

Proč ty mínusy?

Martin Hanzal

To je takový folklór místních joudů, netrapte se tím…

železničář v důchodu

Ale – že by tak rychle zakejhala nějaká potrefená husa?

Martin Hanzal

Asi jsem nepochopil. Od doby nové podoby diskuse jsem nedal jediné mínus. Když mám protinázor, komentuji. To, že uživatel „Vendelin“ dostal za zcela zjevnou pravdu bez jakýchkoliv argumentů několik mínusů jsem prostě jen ohodnotil jako folklor místních joudů. Nic víc, nic míň.

petr.r

nevím dobu, ale za ty mínusy budete mět kreditovou jízdenku RJ a za +čd.

Vendelín

Všechny moje příspěvky k tomuto tématu byly obecně právního charakteru vztahující se na všechny dopravce, takže mi unikají jak ty mínusy, tak význam příspěvku petr.r k tématu.

Martin Hanzal

Význam příspěvků uživatele „petr.r“ tu uniká více lidem a zdaleka nejde jen o tuto reakci.

Vendelín

🙂

petr.r

ano, máme rozdílný názor, každý jinou práci a když Vám něco uniká, tak to je na pováženou a není to tím, že jste chytřejší jak si myslíte.

Vendelin

To netrvdím, ale třeba mám lepší infprmace😁😁

petr.r

ale neumíte je popsat a tím degradujete diskuze.

jouda

Motoráčky Arrivy a trakční elektřina? 🙂

Josef Petrák

AVL ma i bobiny. Normalne jezdi cargo, ale uz tahla i 3x 845 na expresu z Nitry.

Petr

Mluvčí Arrivy Martin Farář jako jediný nezapomněl na investice (zlepšení služeb, vozový park).

Vendelin

Pokud novela ZDPH nevyjde ve sbirce zákonů v pondělí 31.12.18, což je nepravděpodobné nebude změna platná od 1.2.2019 ale až 15 den od publikace ve sbírce zákonů. Tedy nejdříve 16.1.190

Vendelin

Oprava. Nebude platit zpětně od 1.1.19.

Jiří 2

A ještě stojí za zmínku i fakt, že je-li na jízdence uvedeno DPH 15 %, musí toho DPH odvést. Tedy je v zájmu dopravců, aby své odbavovací systémy upravily.

Vendelin

To je pravda, ale větší problém je v připdě iplatnění takovéto jizdenky do odpočtu DPH na vatupu

Josef Petrák

Dopravci můžou mít zájem, ale je to naprosto šibeniční termín v období, kdy naprostá většina techniků u ICT dodavatelů má volno. Dělat unáhlené změny do produkce je prostě risk.

Vendelin

Od 2. .ledna do 16. ledna už budou pracovat a za tu dobu se dá hodně udělat.