Autobusy Dopravci Železnice

Levnější jízdenky pro všechny? Rozpočtový výbor schválil nižší DPH pro veřejnou dopravu

Cestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan Sůra
Cestující na nádraží ve švýcarském Lucernu. Švýcarsko bývá považované za vzor pro veřejnou dopravu. DPH z jízdenek tu letos kleslo na 7,7 %. Foto: Jan Sůra

Po zavedení slev ve výši 75 % pro děti, studenty do 26 let a občany nad 65 let by mohlo nastat zlevnění jízdného i u dalších cestujících.

Sněmovní rozpočtový výbor schválil návrh opozičního hnutí  Starostové a nezávislí (STAN), který počítá s přesunem DPH u jízdenek do nižší sazby z 15 na 10 %.

Pětice poslanců a poslankyň STAN v návrhu argumentuje například tím, že tuzemská sazba na jízdné je osmá nejvyšší v Evropě. „Podle názoru předkladatelů nejde s ohledem na existenci veřejného zájmu na využívání a rozvoji veřejné dopravy o vhodné řešení. Zdanění totiž v obecné rovině navyšuje cenu jízdného a vůči potenciálním zákazníkům působí demotivačně,“ uvedli poslanci v návrhu.

Podle navrhovatelů by nižší sazba znamenala zlevnění jízdného, případně – při zachování jeho cen – mohou být prostředky neodvedené na dani moci využity ve prospěch rozvoje veřejné dopravy.

Materiál prošel rozpočtovým výborem i přes odpor ministryně financí Aleny Schillerové z hnutí ANO 2011. Stejné hnutí ještě v době vlády bez důvěry přitom bez jakékoliv analýzy rozhodlo o zavedení slev 75 % pro část populace.

Jakékoliv snížení daně na jízdné při zachování stávajících cen jízdného umožní dopravcům zvýšit mzdy řidičů autobusů a investovat do kvality služeb,“ řekla poslankyně Věra Kovářová (STAN). Odhady STAN mluví o necelé miliardě korun, které by cestující či dopravci ušetřili.

Podle serveru Aktuálně.cz si ministryně financí myslí, že to není málo (slevy pro seniory a studenty a děti budou stát odhadem 6 miliard korun). Zároveň jí vadí, že by novela diskriminovala některé další druhy veřejné dopravy. „Do snížené sazby dává novela jen železniční a autobusovou dopravu, což je nerovnost. Například lanovka na Petřín by tam nepatřila, s tím nemůžeme souhlasit,“ citoval Schillerovou server Aktuálně.cz.

Doporučení rozpočtového výboru je zatím prvním krokem k případnému schválení. O novele budou poslanci ještě jednat.

27 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nejhorší je aktivní blbec.
    Zatimco neni nedotovani dopravci vykazuji růst cestujicich i tržeb. V dotované autobusové dopravě cestujicich ubývá, v regionální železniční dopravě mimi Prahy je to obdobné i při snizeni ceny jizdenek o 25 % ze zakladniho tarifu ČD (například Jihočeský kraj).
    Osobně se domnívám, že hlavní problém je úrověň služeb a čas cesty, kdy některé autobusy ve špičkách jezdi napriklad dva během deseti minut a pak po cca 20 km se rozdělují, ale oba maji stejné zastávky, pritom by mohl jeden z nich jet vzhledem k počtu cestujících bez zastávek a být rychlejší. Další věcí je treba wifi, pohodlnější sedačky a přizpůsobení časů velkym podnikům podle časů směn, aby si některé firmy nemuseli zajišťovat dopravu vlastní.
    Naopak železnice by mela pokrývat hlavni proudy cestujících a ne zastavovat v každé vesnici, jen proto, ze tam možná někdo nastoupí.

  • Řekněte mi někdo, že je to nějaká legrace to její vyjádření s lanovkou. Ta ženská je ještě větší … než jsem si myslel.

    O té nehoráznosti, že miliarda se jí nezdá málo, ale šest je v klidu, protože koblihy, ani nemluvě.

      • Kolik je v čr lanovek a kolik přepraví lidí za rok? Všichni politici jezdí přeci lanovkou na sněžku. Mně to taky připadá brutální, spíše měla napsat, že pohonné hmoty do veřejné dopravy by měly přejít do snížené sazby, ty jsou největší položka dopravy.

      • No ale snížení DPH na VHD by celkem smysl mělo. Už třeba jako rezerva pro budoucí inflaci. Navíc vzhledem k tomu, že na železnici je VHD z nějakých 90% dotována státem*, tak je DPH u VHD stejně jen přelévání peněz státu z jedné kapsy do druhé.

        *stačí započítat i skytou dotaci v podobě infrastruktury, která se dotuje státem přímo SŽDC přes SFDI… z poplatků za dopravní cestu se provoz SŽDC a investice do tratí ani náhodou nezaplatí… A pokud se započítá i tato „skrytá částka“, o které šotouši velmi rádi mlčí (to není narážka na vás, pane Sůra, ale na jiné), pak zjistímě, že i na koridoru pokryje cena jízdenky velmi malou část skutečných nákladů a na lokálce dokonce možná jen 2-3%… Navíc pokud bychom uvážili, že smyslem VHD není držet zoufalé rozdrncané lokálky s 810, ale pojmout to pořádně, tak v podstatě můžeme brát opravu tratě do Mšena jako referenční cenu. Protože pokud chceme držet vlaky, měly by ty lokálky vypadat takto. Ne snižovat cenu tím, že to držíme v režimu „na dožití“. A pak se krásně ukáže, jak drahý provoz lokálek ve skutečnosti je, kdyby se to nenechávalo jen jako úlitba šotoušům a přistoupilo se k tomu odpovědně.

        • A není tedy i silniční doprava dotována veřejnými korporacemi? A možná ještě víc, protože krom dálnic se za použití sítě nějak moc neplatí.

          Nechávat všechno v režimu na dožití je problém a do budoucna bude ještě větší. Nejhorší je že ta vláda, která začne uklízet ten bordel, tak po jednom období asi rychle skončí.

    • Máte asi rád koblížky, viďte? Že o nich píšete i u cestování… Úplně si vás představuji, jak usednete do vlaku, vyndáte krásně promaštěný pytlík plný koblih a cukřík pomalinku oklepáváte na sedačku…

    • Bude na veškeré služby pozemní hromadné pravidelné dopravy cestujících a jejich zavazadel.
      Do textu jsme doplnili odkaz na celý materiál.

      • Tak bych tipoval, že lanovka na Petřín je také pozemní hromadná pravidelná doprava cestujících a jejich zavazadel, i když je částečně (stejně jako vlaky a autobusy) na mostě. A co lanovky, které mají stanice a sloupy na zemi, ale kabiny na laně ve vzduchu?

        • A kolik lidi tu lanovku vyuziva na kazdodenni dojizdeni do prace, nebo do skoly ? Staci sdelit pocet prodanych mesicnich jizdenek… 😉

          • No na petřínskou asi nejvíc v republice u celé HD. Ale to jen teoretický 😉

            Pokud se to má vztahovat i na MHD, tak na tuto lanovku taky – asi kvůli jedne lanovce ne příjdou o nižší DPH v cele Praze. Takže to je trošinku nesmysl, co řika.

    • když se sníží dph, tak se sníží cena jízdenky, ale tady se projeví charakter dopravců, jestli to sníží jak píše článek.

      • Pak ale nebudou moci přidat řidičům, jak to říká zase Stan, pokud sníží jízdné. Takže buď se sníží jízdné pro cestující a jinak se nic nezmění. Nebo jízdné zůstane stejné, dopravci zůstane 5% z DPH a pak (možná) bude mít více peněz pro řidiče atd.
        V reálu to dopadne jako s knihami – ceny zůstaly stejné i po snížení DPH.
        Možná v rámci konkurenčního boje sníží Regiojet někde ceny nebo něco takového a to bude vše

    • jestli jsem správně pochopil, cílem opatření je zlevnit jízdné mj. těm, co platí plné jízdné…

    • V tom případě ten návrh zabrání zvýšení cen (anebo způsobí menší růst cen), ne?

      Tak jako tak, návrh bude znamenat – v porovnání se situací kdyby nebyl schválen – nižší ceny anebo více peněz pro dopravce. Oboje rozumné, za nízkou cenu pro stát.

  • Ještě minulý týden lidi prskali, že je to populismus apod., páč slevu nedostanou všichni… uplynul necelý týden a možná se dočkáte slevy všichni

    • Na dopravu v ZDO by mělo být ideálně 0 %, protože to je stejně jen přelití peněz z jedné kapsy do druhé.

    • On je ale rozdíl dát slevu 75% typickým voličům navrhovatele (v čem je veřejnoprávní užitek takové velké slevy?) a snížit zdanění VHD, víte? A to ani nemluvím o jednoduché implementaci takové změny (jen jednorázová změna v zúčtování vs. další úředníci kontrolující slevy a velké pole pro podvádění).

      • Rozdíl je ten, že v tomto případě veřejný rozpočet přijde o daňový výnos, ale pro cestující dosavadní výše cen zůstane, rozdíl půjde do kapsy dopravcům.

        • Slippery slope argumentační klam. Předpokládáte, že neslevní.

          Navíc i kdyby neslevnili, nevíte, jak by se výše cen vyvíjela bez snížení DPH – nerostla by?

          A i kdyby šel rozdíl „do kapsy dopravcům“ – to je špatně? Že by si z toho vylepšili vozový park anebo přidali řidičům, kterých je hodně velký nedostatek, takže se musí odříkat spoje? Toto byste také nechtěl zlepšit?

          • Je mnohokrát prokázáno praxí, že snížení DPH se do ceny pro zákazníka nepromítne. A je iluzorní, že peníze dopravci využijí, aby vylepšili vozový park anebo přidali řidičům. Je to čistě na svévolném rozhodnutí managementu soukromých firem.

      • no jestli myslíte, že ti, co mají 75% slevu jsou typičtí voliči navrhovatele… no nevím, jak jste na to přišel – možná sluníčko. Ještě minulý týden se studentíci dušovali, že budou jezdit hrdě za plné (přeloženo – maminka mi to zaplatí).

    • Snížení DPH téměř jistě nepovede ke snížení cen jízdného pro cestující. Zato zvýšení daně by se projevilo okamžitě a plné výši, je to mnohokrát prokázáno praxí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora