Jihlava vymění třetinu trolejbusů, poprvé chce pro novou linku i vozy na baterie
Trolejbus Škoda Solaris 26Tr v Jihlavě. Foto: DPMJ
Celkem deset nových trolejbusů začal shánět Dopravní podnik města Jihlavy. Ve dvou zakázkách vybírá dodavatele tří dvanáctimetrových standardních trolejbusů a
Je to samozřejmě špatně. Jedná se o rozšíření. Ona náhradě nemůže být řeč, protože ještě bude dobíhat dotace na 9 urbanů, chvilku tu bude trochu těsno. Ale fakticky ano, bude to náhrada za busy. Podmínky dotace jsou takové, jaké se dohodnou. Když se dohodla výměna, muselo se měnit, teď se dohodlo rozšíření, tak tu naopak musí vše zůstat. Tramvaje by samozřejmě měly také 750V, protože energetická výhodnost. Ale přátelé, uvědomujete si, že poslední tramvajový provoz byl u nás otevřen v roce 1912, aby byl díky okolnostem za 9 let zrušen? Tramvaj jede i na 15 000V stř., ale do města… Číst vice »
Parciálům rozumím v případě, že se nějaká síť nově vytváří a nemá to být „najednou“ (Praha?), nebo má fakt velký podíl linek částečně mimo troleje. Jinak souhlasím, u postupného rozšiřování existujících sítí bych raději viděl nové troleje.
Parciální trolejbus určitě není blbost. Kde jste nabral tu životnost baterie jen 5 let?
Třeba v Ostravě jezdí parciální trolejbusy na lince 101. 5,5km se jede pod dráty a 5,5km mimo dráty(při prvním jízdním řádu mimo troleje jen úsek 2km) S tím, že maximálně co třetí spoj jede mimo dráty. Tímto se docílí přímého spojené, které dříve nebylo možné.
Starší baterie vydržely, když dlouho tak 3 roky. To je realita podepřená praxí. Ty současné jsou o něco lepší, tak cca 5 let by mohly, možná trochu déle. Jsem zvědav jak dopadne Plzeň, která má jasnou specifikaci, ale také velká omezení. A je opravdu potřebné to přímé spojení do lokality, kam stačí jednou za čas? Nebyl by lepší minibus, který by o sloužil větší území a těch pár lidí by přestoupilo na tbus u drátů?
Minibus nestačí, kdyz ten trolejbus mimo dráty jezdi plný. A autobus jine linky tam jezdi na stridacku co cca 15 minut ve spicku.
Souhlasím tak napůl. Pochybuju o tom, že by byl trolejbus ekonomicky výhodný ve městech už od 15 tisíc obyvatel. To by totiž musely trolejbusy jezdit minimálně v 70 městech, navíc i v těch, kde doposud samostatná MHD ani není, třeba Svitavy nebo Kopřivnice. Mariánské Lázně jako výjimku pomíjím. O zahraničních městech ani nemluvím. Podle mého názoru je trolejbus vhodný do měst s 45 tisíci a více lidmi, od 100 tisíc už tramvaj. Ale je to jen můj pohled a domněnka. U měst velikosti Plzně je vhodná kombinace tramvaje, trolejbus a autobusu.
Netvrdím, že ve všech, ale že může být ekonomický. Samozřejmě daně město musí splnit určité podmínky. Nebo se podívejte jinam, sídliště mnohdy obsluhuje jed a linka a sídliště ma 10 000 obyvatel. Malá vesnice.
Třeba v takovém Trutnově, nebo J. Hradci by se dalo pouvažovat. Zde ale opravdu bude lepší bateriový vůz.
Že mnohde sídliště s 10 tisíci lidmi obsluhuje jedna linka, neznamená, že je to dobře. Ne vždy byli při projektování sídlišť prozíraví, takže autobus tam nejezdí proto, že to není technicky možné.
Cit.: „Parciální trolejbus je blbost. Ano, je nutné dát vozu nějakou autonomii na troleji, ale ne to, co se děje u nás.“ A jak by podle vás měla vypadat ta autonomie? Já jsem dlouho žil v Brně, kde byla a dosud je rozsáhlá síť trolejbusů, které by se analogicky k dnešní terminologii daly nazvat „totální trolejbusy“. Znamenalo to, že když se měla nějaká páteřní ulice rekonstruovat, musely se dráty převěsit o ulici vedle. Vyvolává to nutnost stavby manipulačních tratí (včetně jejich křížení s tramvajovými i trolejbusovými dráty). I když to může mít i pozitivní efekt – z jinak neužitečné manipulační… Číst vice »
Jestli ty trolejbusy do budoucna nezlevní, tak se po vypnutí dotací z EU můžeme těšit na hromadné ukončování provozů. Ekonomicky to bude nesmysl.
Ta cena je prakticky 3-násobná oproti autobusu, parciální ani nemluvě. Vedou se řeči o tom, že je náročná homologace kvůli náležitosti trolejbusů také pod drážní úřad. Ale to je snad náklad jednorázový a většina razítek je snad v sériové výrobě řešena přohlášením o typové shodě. Vidím v tom spíš nenažranost výrobce, jinak si neumím vysvětlit těch cca 6 milionů navíc za každý trolejbus.
Hlavní problém je, že není žádná konkurence (resp. byla by třeba Ekova nebo samostatný SOR), ale do VŘ se hlásí většinou jen Škoda, případně když je problém, že je jen jeden uchazeč, tak se domluví někdo další „naoko“ a stejně vyhraje Škoda. Takže může s klidem dát vyšší cenu.
Předloni byla výjimka, když se SOR jednou přihlásil samostatně a hned byla nižší cena, ale Škoda se postarala o to, aby ji někdo nenarušil jejich monopol a pak už se SOR radši přihlásil se Škodou za vyšší cenu… https://zdopravy.cz/trolejbusy-pro-pardubice-za-pet-mesicu-podrazily-o-42-milionu-korun-4073/
Dle s-a mají 24Tr 1x z roku 2005, 4x z 2006 a 1x z 2007 = 6 vozů… a co ty další vozy? to se budou vyřazovat ještě 3-4 26Tr z roku 2009? Vzhledem k tomu, že se má stavět trať + využití parciálních trolejbusů, nenahradí spíš i nějaké autobusy?
To je ten druh dotace, kdy musí dojít k vyřazení stejného počtu vozidel, jako nakoupených? V Szegedu se můžou těšit na další solarisy 🙂
O kolik stoupne potřeba vozidel po otevření tratě do Pávova? Jinak samozřejmě je příjemné vidět, jak jihlavský trolejbusový systém frčí vpřed.
To je fakt, 5,5 km na takovou sit, je dost velky posun vpred. Skoda, ze trolejbusovou sit nerozsiruji nebo nezakladaji i vetsi mesta, nez je Jihlava.
Ale která města v ČR jsou větší než Jihlava a ještě nemají ani trolejbusy či dokonce tramvaje? Navíc v souběhu obou těch druhů dopravy by nově asi většinou vznikal problém s napájením, když dříve stačilo napětí 600 V pro tramvaje i pro trolejbusy, ale nyní je pro nově vznikající trolejbusové provozy požadováno napájení napětím 750 V
Havířov
Kladno
Frýdek-Místek
Karviná
a jen nepatrně menší jsou Děčín a K.Vary
No, musím uznat, že jsem si „naběhl“ sám, protože jsem Jihlavu měl zafixovánu v podvědomí jako co do počtu obyvatel větší (lidnatější), než jaká asi je skutečně, a ta ostatní Vámi jmenovaná města naopak jako menší – asi se výrazně rozrostla zejména v letech, kdy už jsem to přehlížel. Takže se stydím a děkuji za poučení.
Železničáři, všechna tato města se dlouhou dobu naopak vylidňují, snad už někdy od revoluce. Jihlava nikdy nebyla žádným velkým městem, má jen tu výhodu že se nalézá v krajině kde široko daleko žádné pořádné město nenajdeme. Zvláštní, že jako bývalí železničář máte horší přehled o naší malé zemi než žák prvního stupně základní školy.
Asi mě i „historicky“ zmátlo, že Jihlava bývala krajským městem už mých školních letech = v dobách, kdy se třeba Havířov teprve začínal budovat a do Kladna jezdilo do zaměstnání denně z Prahy asi 10 tisíc lidí, když jediným větším novým sídlištěm tam byl tehdejší „Rozdělov“ s několika vysokými obytnými domy. A také je třeba brát v úvahu, že asi všechna zmíněná města se postupně rozrostla i o další připojené okolní obce – zda tomu tak bylo i v případě Jihlavy, nevím, takže právě ta se třeba tolik zvětšit nemusela. Žák prvního stupně základní školy se učí to, co mu… Číst vice »
V Karviné tramvaje jezdily. http://www.mestokarvina.eu/karvinske-tramvaje-svezly-miliony-cestujicich-tezba-je-pohrbila/
Jihlava rozhodně nebývala krajským městem, ale patřila pod Jihomoravský kraj.. Do roku 1960 byla dokonce Jihlava rozdělena do různých krajů dle historické hranice Čechy-Morava. Kraj Vysočina vznikl až v roce 2001 a Jihlava se tak stala krajským městem, je podobně velká jak Vary. Všechny ostatní krajská města jsou výrazně větší (80-100tis. + Plzen, Brno, Ostrava)
Jihlava byla krajským městem v letech 1949 (zrušení zemí) – 1960 (vznik „velkých“ krajů).
2 mapy, kde je vidět hranice kraje Vysočina a kraje Jihlava : https://www.czso.cz/documents/266810/49833741/hraniceokres1949_1960katastr.png/fc75a7c5-fe3b-4c85-8b09-d94effd4da22?version=1.2&t=1522742391253
https://www.czso.cz/documents/266810/49837321/hranicevysockraj1949_2016.png/9f146328-698c-4d67-80aa-c0076da080c6?version=1.3&t=1481703266564
PetřeN NEPIŠTE BLUDY!!! JIHLAVSKÝ KRAJ existoval do roku 1960, kdy vznikem nové“socialistické“ústavy vznikly nové „větší“ okresy / např. zanikl okres Humpolec, Kamenice nad Lipou a Pacov a Pelhřimov a vznikl „velký“ okres Pelhřimov. To samé kraje= zanikl Jihlavský a část šla pod Jihočeský = okres Pelhřimov, část pod Východočeský = okres Havl.Brod a okres Jihlava,Třebíč a Ždˇár nad Sázavou pod Jihomoravský. Ano historicky je část Jihlavy „v Čechách“ = BEDŘICHOV = u Kronospanu u hlavní silnice je vidět jeden zmnoha zemských kámenů, které dala na zemskou hranici Marie Terezire.
viz WIKIPEDIE : https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_krajů_v_Česku#V_letech_1949–1960
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jihlavský_kraj
PetrN: Pamatujete sice zjevně málo, ale frajeřit umíte hodně- no, budiž vám to přáno, třeba vám to někdy dojde.
Zato kde mu plati a neplati rezimka,to ma sakra prehled. 🙂
Do stejne kategorie bych mozna jeste zaradil Prostejov, Prerov, Jablonec nad Nisou, Ceskou Lipu, Trinec a Tabor. V prvnich dvou jsou tak slabe vykony, ze se o trolejbusech vubec neda mluvit, u tretiho to vypada na tramvaj (i kdyz vlastne uz ne).
Třinec s Táborem jsou třicetitisícová města, ta bych tam neřadil.
Tábor tvoří souvisle zastavěné území s Planou a Sezimovým Ústím – taková podlouhlá aglomerace by se trolejbusy dala obsluhovat docela pěkně 🙂
Obdobně Třinec plus vedlejší ČT = téměř 60 000 obyvatel
Ostatní města a obce bych do toho nepočítal, protože kvůli odlišné politické reprezentaci z toho v praxi vzniká blamáž jako v případě Chomutov- Jirkov nebo Liberec- Jablonec.
Ale třeba aglomerace Zlín – Otrokovice funguje s trolejbusy dlouhodobě a o žádné blamáži jsem zatím neslyšel. Takže se nejspíš dá domluvit, když se chce.
I přes Kubrtovu trefnou poznámku – budiž. Ale pořád je tady Karviná, Frýdek-Místek, Havířov a Kladno.
h8crew: My v Havířově jsme rádi, že nemáme hlavní třídu zadratovanou a že máme mhd na plyn.
To spíše z Ostravského Hranečňíku do Šenova, Václavovic Petřvaldu by se asi i hodily ty trolejbusy nabo parciály….
Za Havířov ale dopředu děkujeme za nabídku ale ani náhodou nechceme… 😁
Navíc by se musely zadratovat okolní obce kam mhd zajíždí. Albrechtice, Těrlicko, Horní Suchá, Petřvald atd nebo na to všechno použít parciály…
Frýdek Místek je na tom podobně jako Havířov se zajížděním. Snad ta Karviná…?
Karviná je na odpis, tam by ty dráty dlouho nevydržely 😀 + za posledních téměř 40 let Karviná ztratila 24 000 (!!!) obyvatel
Čím to asi bude? Obyvatelstvem? Výkony dopravy nejsou opravdu hodné 60tisícového města. Pouhých 5 linek je oproti srovnatelné Opavě nebo Frýdku-Místku prostě výsměch a pohrdání dopravními potřebami obyvatel. Ale když chtějí mít město permanentně ucpané auty, proč ne. 🙂
Tak v Karvine par linek MHD asi stačí. Důležitější je, ze jezdi dost spoju mezimestskych. Do Ostravy (několik 3 napravovych auoobusu) ČT a pod. A pul Karvine projedou cestou.
Copak jsi mluvčí celého Havířova? Není pochyb o tom, že by se elektrická doprava do tak velkého města vyplatila. Plyn není všespásný. Na hlavní havířovskou třídu by se hodily nejlépe tramvaje.
Tramvají se možná dočkáme. Projekt vlakotramvaje existuje, ale je momentálně u ledu…
Mluvčí nejsem , ale v MHD se angažuji. Tak o tom něco vím. Nic víc, nic míň…
Jsou zde jiné záměry než trolejbusy. Musel by Jste totiž nechat zadrátovat všechny okolní obce a nebo v některé z nich použít parciály…
Takže mluvčí nejsem, ale dráty jsou mimo mísu.
Doba kdy se o tom uvažovalo je naštěstí dávno pryč.
Tramvaje by však nesloužily MHD, ale příměstské dopravě zejména. Alespoň podle posledních plánů…
O MHD taky něco vím, kolego, a tedy dokážu s ohledem na okolní města zhodnotit, jaké faktory výkony MHD ovlivňují, tudíž jakou dopravu by Havířov měl mít. Pokud někde zajíždí více než 5 spojů za hodinu, je nanejvýš vhodné oblast elektrifikovat. Je vážně ostuda, že tak velké město, jako je Havířov, nemá elektrickou MHD. Chtěl bych Havířov po čase navštívit, ale nemám zájem si kupovat celosíťovou celodenní jízdenku KODIS za 200 Kč, jen abych coural po Havířově. Raději vystoupím v Ostravě, kde si za 80 Kč koupím jednodenní jízdenku a projedu se víc. Nebo taky můžu přijet autem a pomoci… Číst vice »
Do okolních vesnic zajíždí jednou za hodinu o víkendu a v týdnu dvakrát za hodinu. Tedy o 5-6 spojích nelze hovořit. Daly by se v rovině teorie použít na několika městských linkách 404, 416, 412 a 401. U ostatních parciální trolejbus. Na Petřvaldské nejde zřídit točna muselo by se k vodárně jezdit. Dále by si muselo město zřejmě zřídit dopravní podnik a najít pro něho zázemí. Na současném AN již nelze. Proto a další desítku/y neli více problémů/důvodů od toho bylo upuštěno. Dalším důvodem by bylo to. Že oprava a to mnoholetá chodníků a cyklostezek hlavní třídy byla již uskutečněna… Číst vice »
Nejde o to, že by se mi to líbilo. V takhle velkém městě to nutnost je.
Vlastní dopravní podnik mít město nemusí.
BTW Havířov je obyvateli velké město, ale rozlohou malé. Když nepočítám Šumbark, tak lze z centra všude pěšky dojít.
To ano, výkony MHD záleží na rozloze města. Ale zastavěná plocha Mostu a zastavěná plocha Havířova je téměř totožná. V Mostě jezdí tramvaje a hustá síť autobusových linek. V Havířově jezdí jen autobusy, taktéž v husté síti. I v Mostě se lze z pomyslného centra dostat všude pěšky. A přesto tam taková doprava funguje. Zkus si to srovnat.
Vy v Havirove si volite pravidelne primatory komunisty a po Karvine jste druhe mesto, ze ktereho zdrha nejvic lidi. Takze tezko brat vas nazor za nejak kvalifikovany.
Volič KSČM ani ČSSD nejsem.
A protože od nás lidé odcházejí bydlet do okolních vesnic z důvodů Bakalových předražených bytů ve městě je důkazem, že jsou kvalifikovaní/nejsou blbí. Samořejmě se i stěhují i mimo kraj, zejména ti mladší.
Snažil jsem se Vám na Vaši blbost odpovědět kvalifikovaně a zároveň, aby to vyznělo tak trochu jako blbost….
Co všechno se v diskuzi o možném zavedení trolejbusů může objevit jen žasnu.
Vy zřejmě máte nulovou kvalifikaci nebo jen minimální.
Toť na oplátku…
Tady bychom se mohli pustit do bezbřehého šotofantazírování, kde všude by mohly trolejbusy jezdit, ale osobně si myslím, že dnes zakládat nový provoz je taková pálka, že do toho nikdo nepůjde. Čistě podle velikosti, větší než Jihlava a bez elektrické trakce je Frýdek, Havířov a Kladno. Frýdek neznám, ale Havířov a dnes i Kladno nejsou klasická města se všemi funkcemi, ale spíš sídliště, ze kterých se vyjíždí za prací mimo město (z Kladna do Prahy, z Havířova všude kolem), takže klasická vnitroměstská MHD se potkává s linkami typu „vymést Kladno a hurá rychle do Prahy“. Je tedy otázka, nakolik by… Číst vice »
Já se do žádného „šotofantazírování“ rozhodně pouštět nechci, třeba i proto, že už dávno jsem tvrdil, že města o velikosti až třeba do 200 tisíc obyvatel „nemají nárok“ na budování zcela nových provozů nejen (dražších) tramvají, ale už dlouho ani (levnějších) trolejbusů (jsou samozřejmě výjimky dané specifikou lokality, ale jako obecný princip to podle mě platí už opravdu dlouho) – a teprve vývoj různých hybridních vozidel a zejména „parciálních trolejbusů“ mě přivedl k alespoň dílčímu přehodnocení toho názoru a stále silněji mě přesvědčuje, že právě v tom může být dobrá cesta k lepší budoucnosti veřejné dopravy i v době šíleného… Číst vice »
Zásadně nesouhlasím. Nemám dojem, že by Polsko bylo nějak vyspělejší než ČR, a přitom v Olštýně, který má o trochu více obyvatel než Plzeň, zřídil tramvajovou síť v roce 2015.
A jak už jsem uvedl jinde, u měst okolo 100 tisíc obyvatel je elektrická doprava nutností.
V Olštýně ovšem v minulosti už jak tramvaje (do roku 1965), tak i trolejbusy (do roku 1971) existovaly, což o naprosté většině českých měst jmenovaných v této debatě napsat vůbec nelze: určitou výjimkou je snad zmíněná Karviná, ale ani tam nešlo o „klasickou městskou“ tramvaj, ale spíše o meziměstskou elektrickou dráhu projíždějící i městem.
To je pravda. Ale vzpomínám si, že v roce 1991 SUDOP BRNO vydal studii na trolejbusovou dopravu v Třebíči. Mrzí mě, že z plánu sešlo.
http://www.trolejbusyvpraze.net/Texty/trolejbusy_trebic.pdf
Počátek 90, let minulého století vypadal na první pohled pro trolejbusy příznivě – i Praha o nich znovu uvažovala, tenkrát například v souvislosti s Barrandovem a Jihozápadním městem, kam tenkrát ještě nejezdila tramvaj, která nakonec „zvítězila“, ačkoli tamní sídliště s ní ani v projektech nepočítala (a naopak dodnes nejezdí v Bohnicích, které pro ni tehdy připravovány byly …). Tehdy se podobné úvahy vedly o více městech a možná pro některá vznikly i nějaké studie, byť asi ne až tak podrobné jako ta, na kterou odkazujete v případě Třebíče (škoda, že u ní nejsou i aspoň schémata návrhů sítí tratí a… Číst vice »
Aha – ještě je třeba také zmínit v souvislosti s trolejbusy Děčín: tam by jejich obnovení (nejlépe jistě s využitím moderních „parciálů“) velmi pravděpodobně smysl mělo, protože je tam kopcovitý terén.
Samozřejmě, že mělo. Dodnes nechápu jejich zrušení. Stejně jako v Praze. Aspoň že Jihlava, Teplice nebo Brno trolejbusovou síť rozšiřuje.
Tehdy to zjevně souviselo s nutností velké investice do už „vyžilé“ infrastruktury a asi i stárnoucího vozového parku (a tehdy jsme nebyli ani zdaleka tak bohatí jako dnes), přičemž naopak nafta byla relativně levná (třeba i proto, že relativně nízké ceny ropy využíval „CCCP“ k těsnějšímu připoutání ČSSR k sobě) a dostatek autobusů byl potřebný i pro mobilizační účely a „civilní obranu“: to první už teď naštěstí nepotřebujeme a snad už ani nikdy potřebovat nebudeme, ale na to druhé se v současnosti možná často dostatečně nemyslí, přičemž samozřejmě nejde ani zdaleka („jen“) o válku …
A tramvaje by nesnesly 750 V, když se to požaduje u trolejbusů? Nebo u nově budovaných tramvajových systémů by byl stejný požadavek?
Já nevím – zatím se, pokud vím, u tramvají předpokládá při napájení vždy jen s napětím 600 V: důvody by musel vysvětlit nějaký odborník, kterým já nejsem.
Tak ve světě se nové provozy budují prakticky jenom na 750V.
Aby to nebyla jenom čirá fantazie :-), reálně by trolejbusy (jako parciální, model á la Praha) mohly jezdit na Kladně (rozvážet lidi od stanice rychlodráhy na Prahu). Kladno jako předměstí Prahy bude růst a potřeba dopravy obyvatel do centrálniho uzlu bude vzrůstat. Pak možná ještě v KV, ale to by bylo spíš jako zvýšení prestiže lázeňského města, že má bezemisní dopravu.
S tím, že jakákoli elektrická „drážní“ doprava (tedy ne pouhé elektrobusy) je i výrazným městotvorným prvkem, se snad nikdo myslící ani neodváží polemizovat: z tohoto pohledu by se (určitě aspoň „parciální“) trolejbusy asi opravdu „uživily“ i v mnoha „menších“ městech v ČR – záleží samozřejmě především na jejich konfiguraci (plošné i výškové) …
„Jihlava tak vymění více než třetinu svých trolejbusů, aktuálně jich má 29.“
Kterých 10 trolejbusů bude vyřazeno? Měl jsem za to, že v Jihlavě již jezdí výhradně novější, nízkopodlažní trolejbusy.
Nebo půjde o pořízení nových vozidel NAD RÁMEC těch dosavadních (čímž pádem by ale údaj o „výměně“ byl nepřesný)?
Ty z roku 2005.
Pravda, není tam nic z roku 1991, ale 2006 není na trolejbus, zejm. trolejbus s kastlí autobusového původu zas tak málo.