Jihlava prodlouží trolejbusové tratě o více než pět kilometrů do průmyslové zóny

Trolejbus Škoda 32 Tr v Jihlavě. Foto: Jihlava.czTrolejbus Škoda 32 Tr v Jihlavě. Foto: Jihlava.cz

Dvě třetiny nákladů má zaplatit evropská dotace.

Zpět na článek
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra CV

Všechna města kde jezdí trolejbusy budují nové tratě, pouze Chomutov zamrzl. Škoda, jsou zde části města kam by mohl trolejbus jezdit, např. OC Globus, sportovní areál.

robert

Nejen Chomutov, ale třeba i Opava.

robert

Reagoval jsem na ty nové tratě, ne nová vozidla. V Opavě se měla stavět trať na Vrchní ulici, ke Kauflandu a ke škole v Kylešovicích.

Kalanis

To je mířeno na to, že Opava to zatím řeší parciálním provozem, ne pícháním dalších sloupů.

robert

Plzeň, Otrokovice, Teplice nebo Hradec Králové taky mají parciální trolejbusy. A přesto staví nové tratě.

Koloťuk

Z Jihlavy pocházím, takže tuhle akci sleduju.
V době elektrobusů a parciálních trolejbusů zbytečná kravina.
Obyčejný autobus na plyn by také účel splnil.
Na jednu stranu dáváme pod zem elektrické vedení abychom stavěli nové sloupy pro troleje v lokalitě kterou v pohodě obslouží plynový kloubový autobus za polovinu ceny.
Ale jo, platí to EU, tak co bysme nepostavili v zásadě zbytečnou trolejbusovou trať a neulili si z dotace část pro sebe…

robert

Ne, ne, ne a ne.
Obyčejný autobus tu úlohu plní teď. A protože to není vhodný dopravní prostředek, proto se staví trolejbusová trať, kde budou jezdit trolejbusy. 😉
Elektrické vedení je něco jiného než trolejové vedení.
A pokud máš problém rozlišit funkci autobusu na plyn nebo naftu od trolejbusu, pak by ses měl o probírané problematice něco naučit. Takhle se totiž diskutovat nedá.

Lech Malý

Elektrické vedení od měnírny k napájecímu bodu je běžně realizováno kabely uloženými v zemi, předpokládám, že to bude i případ Jihlavy.
Proč tak nabubřelá reakce? Takhle se vážně diskutovat nedá…

robert

Podívej se, Malý, sám tyhle věci projektuju a realizuju. Ty kabely od měnírny jsou 5 cm tlustý, takže by se to venku nevyjímalo moc dobře. Jistě, lze je nahradit kvalitnějším a méně prostorově náročným materiálem, aby byl přenesen stejný elektrický výkon, ale to by bylo strašně drahé, a nevzhledné, víme? 😉 Takže Koloťukův komentář je opravdu špatně. Tím víc, že se trolejové vedení dá provést velice elegantně a ne jako normální elektrické vedení z 80. let.

Lech Malý

Milý Roberte, nevím o tom, že bychom si tykali, ale klidně v tom pokračujme. Koloťukovo tvrzení ‚Na jednu stranu dáváme pod zem elektrické vedení abychom stavěli nové sloupy pro troleje…‘ je podle mě věcně správně. Že se z toho teď snažíš vykličkovat balastem o tloušťce kabelů (mmch spíš než o ten přenesený výkon tam jde o úbytek na nich, když už tu chceš machrovat) a o tom, jak by vypadaly venku nevzhledně, je jenom důkaz tvé neschopnosti to přiznat.

robert

Zvykni si na to, že anonymním uživatelům s anonymním jménem na anonymních diskuzích prostě tykám. Pro mě jsi jen avatar, stejně jako já pro tebe. 😉
Není věcně správně, o tom snad nemusíme diskutovat. 🙂 Tvoje neschopnost je mnohem dalekosáhlejší, než si dokážeš přiznat. Nebo jsi jeden z těch, co tyhle kabely navrhuje? Jsi projektant? Opravdu bys neměl machrovat, když o tom nic nevíš. 😉 Zvlášť tady na odborné diskuzi.

Cestovatel z Vysočiny

Asi jsem natvrdlý, ale proč si takovou věc nefinancují přímo ty fabriky? Proč jim daňový poplatník má přispívat na svoz zaměstnanců, když se jedná o zcela konkrétní firmy?

Poudy

Máte naprostou pravdu, jste natvrdlý.

Alibaba

Asi proto, že je obecný zájem o ekologičtější dopravu než autobusy, které by provozovaly fabriky. Pak asi půjde i o nějakou síťovost MHD, protože fabriky by si svážely zaměstnance jen pro sebe.

Koloťuk

Tam nějaká sitovost je irelevantní.
Ty fabriky jsou „v polích“ u dalnice, aleko za městem na půl cesty do sousedni vesnice .
Jsou tam jen haly, sklady, a les…

Alibaba

A časem bude u dálnice zastávka VRT.

LiborV

V Jihlavě to moc neznám. Jsou na nově zatrolejovaném úseku i nějaké obytné domy? Zajímá mě, jestli je investice zlepšením i pro lidi co nejedou do práce do průmyslové zóny nebo jestli v rámci těch 5 km jsou opravdu jen továrny. Děkuji

Kalanis

Podle mapy jsou. Několik paneláků od hlavního nádraží až k Růžku. Otázka zní, kde bude smyčka.
https://mapy.cz/turisticka?x=15.5926174&y=49.4134394&z=16&base=ophoto

robert

Smyčky budou dvě. U Domácích potřeb a na Boschi.

Kalanis

Spojka Kollárovou nebyla na stole?

robert

Byla, počítá se s ní do budoucna, je v projektu uváděna jako budoucí výhled, ale při realizaci na ni nedojde.

Koloťuk

Na většině trasy nikoli.
Tedy pár rodinných domků.

robert

Jsou. Nahoru od Kauflandu je takové sídliště činžáků a pak to jsou víceméně rodinné domečky prokládané nízkými činžáky. Od Domácích potřeb je pak zeleň a sem tam nějaký průmyslový podnik.
Jestliže trolejbus nahrazuje autobus ve stejném rozsahu, pak zlepšení v rámci dopravní obslužnosti určitě není, ale trolejbusy jsou tišší a hlavně nečoudí. 🙂 Procházka okolo nich bude mnohem příjemnější.

Jiří Kocurek

Tak se podívejte, kolik ty fabriky odvádějí do veřejných rozpočtů a kolik do veřžejných rozpočtů odvádějí zaměstnanci těch fabrik. Střelím od boku a napíšu, že do roka se to z těch peněz zaplatí 2x.
A pokud tohle nestačí, tak to berte jako benefit zaměstnancům za odvedené peníze z DPFO. Taky mohli sedět doma a nikam nejezdit jako to dělají jiní, jmenovat je netřeba.

Miroslav Zikmund

Proč by měla fabrika financovat stavbu trati, jíž budou využívat i jiné osoby než zaměstnanci ….

xyz

Ti zaměstnanci jsou také daňovými poplatníky. Takže se to – přeneseně vzato – platí i z jejich daní.

robert

Snad to bude stát za to, když už se na tom někdo nadřel. Ale Elektroline určitě potěšila. 🙂 Dělá realizační dokumentaci taky Elektroline nebo někdo jiný?

Kluk z Pankráce

Jihlava je fajn, škoda jen, že tam kdysi zrušili tramvaje.

*h8*

vzhledem k tomu, že tramvajovou dráhu více než plnohodnotně nahradily trolejbusy, tak to beru jako pozitivní vývoj. Nenahradit v JI tu jednu linku tram po válce trolejbusama, tak už od konce 60. let má město pouze autobusový provoz.

Alibaba

Ta jedna trasa od nádraží do města byla spíš atrakce něž MHD. S tohodle hlediska je trolejbus pro takhle velké město výhodnější (ekonomicky i technicky).

Koloťuk

Žádné podobně malé město (snad s výjimkou Mostu) nemá tramvaje

robert

České ne, ale třeba v Německu jich je dost.

xyz

Jedině v bývalé NDR (Nordhausen, Halberstadt, 3 provozy východně od Berlína).

Zato v původní SRN nikoliv (tam se rušily tramvaje i ve velkoměstech jako např. Kiel nebo Wiesbaden).

Kalanis

Není to tak hrozné. Jihlava má cca 50k obyvatel.
Německo:
– porovnatelné jsou: Plauen, Goerlitz, Nordhausen, Frankfurt an Oder, Halberstadt, Naumburg.
– dál máme Schoneiche, Woltersdorf, Cottbus, Rostock, Brandenburg an Havel, Chemnitz, Zwickau, Erfurt, Jena, Wurzburg, Bremen, Kassel, Darmstadt, Schwerin, Dessau, …
Francie – porovnatelné: Aubagne
Švýcarsko – porovnatelné: Glattalbahn, Neuchatel
Španělsko – Mallorca – Sóller -> sakra menší!!!
Polsko detailně zkoumat nehodlám, tam ty města jsou přeci jen rozlehlá, s tramvajema 100k minimum.

robert

Jen srovnatelná města, Kalanisi. Erfurt má přes 200 tisíc lidí. Bremen mají půl milionu, o Chemnitz a dalších bych taky pochyboval, jsou mnohem větší než Jihlava.

Šašek

Dobrá zpráva pro cestující a prodloužení linek MHD. Velká pomoc do EU ve formě dotací.

Petr

V článku je pravděpodobně chyba – do Horního Kosova trolejbusy jezdí. Spíš budou parciály jezdit do obce Kosov.

Stewex

Máte pravdu do Horního Kosova trolejbusy jezdí. Ale tady je myšleno že tam budou zajíždět z druhé strany od ulice Rantířovská jako dnešní autobusová linka 3.

PvvS

V Jihlavě jedou. Už aby tam dodali ty Bogdany.

JohnInkognito

Nevíte prosím někdo, co se děje v Jihlavě, protože často na Trolejbusových linkách jezdí autobusy někdy trolejbusy a když už tak většinou se staženými tykadly. Děkuji za odpověď

Stewex

Jak je v článku zmíněno probíhá rekonstrukce trolejového vedení na kruhovém objezdu Havlíčkova – Pražská .
Proto je výluka trolejbusu. Do cca půlky září by mělo být hotovo