Doprava ve městě Trolejbusy

Jihlava nakoupí další trolejbusy, nové nahradí částečně i autobusy

Trolejbus Škoda 32Tr. Foto: Škoda Electric
Trolejbus Škoda 32Tr. Foto: Škoda Electric

Flotila Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) projde letos a příští rok další proměnou. Po loni uzavřené smlouvě na nákup deseti nových trolejbusů vypsal dopravce soutěž na dodávku dalších šesti parciálních trolejbusů.

Vyplývá to z oznámení ve věstníku veřejných zakázek. Jihlavský dopravní podnik poptává šest nových dvounápravových nízkopodlažních třídveřových parciálních trolejbusů. Zakázka má odhadovanou hodnotu 82,7 milionu korun, vítěz soutěže má dodat trolejbusy do 14 měsíců od uzavření smlouvy. Jihlava počítá s evropskou dotací z programu IROP.

Parcinální trolejbusy umožňují díky baterii jízdu částečně mimo trolejové vedení. I proto nákup těchto vozů umožní nasadit je na dosud autobusové linky. „Nasazení předpokládáme na současné autobusové linky 3 a část linek 12 a 10, dále pak na trolejbusovou linku C, která bude nově prodloužena až na zastávku Kaufland na ulici Romana Havelky,“ řekl výkonný ředitel DPMJ Radim Rovner.

V Jihlavě už loni uzavřeli smlouvu se Škodou Electric na dodávku 7 parciálních trolejbusů 32 Tr za 96 milionů korun. Kromě parciální trolejbusů koupí ještě tři další klasické trolejbusy 32 Tr bez baterie.

Barevné schéma trolejbusu 32 Tr pro Dopravní podnik města Jihlavy. Foto: DPMJ
Barevné schéma trolejbusu 32 Tr pro Dopravní podnik města Jihlavy. Foto: DPMJ

Kvůli novým trolejbusům chystá Jihlava změny v síti linek. V letošním roce trolejbusovou linku C prodlouží ze zastávky Březinova až na zastávku Kaufland. V roce 2022 dojde k rozdělení současné linky 12 na část ze zastávky Bosch Diesel na Masarykovo náměstí, na linku označenou jako H budou nasazeny standardní trolejbusy. Linka z Masarykova náměstí do Velkého Beranova bude dál v provozu s autobusy na zemní plyn. „V roce 2022 dojde k převedení linky 3 z autobusů na parciální trolejbusy, nově linka G, tato linka bude nově výchozí z konečné Antonínův Důl,“ dodal Rovner. V delším výhledu je pak prodloužení linky 10 do ulice Handlovy Dvory a její převedení do elektrické trakce.

Průměrné stáří trolejbusů v Jihlavě je aktuálně 10,2 let, po modernizaci klesne tento ukazatel na 7 let.

26
Diskuze

avatar
5 Komentáře
21 Reakce na komentáře
17 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
19 Autoři komentářů
Tady na Moravěa8ndopraváksledovatel webuPetrB Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Odpornost! Zrůdnost! Urážka slova vkus!
Smrt Kotasovi!!!

Armin
Host
Armin

Nemělo by být u linky 10 místo prodloužení napsáno přeložení do ulice Handlovy Dvory? Trolejbus se stačí nabít po cestě ke křižovatce u Tesca, ale zastávky Colas a KSÚS budou bez obsluhy.

sledovatel webu
Host
sledovatel webu

Především by bylo užitečné, kdyby k textu bylo připojeno nějaké schéma sítě s vyznačením těch připravovaných úprav …

M H
Host
M H

Docela se divím, že nesoutěží/nesoutěžili dříve větší počet trolejbusů v rámci jedné smlouvy, kde by větší část byla opce… Takto můžou mít nakonec pár kousků od každého typu, což nemusí být praktické pro údržbu.

a8n
Host
a8n

Jelikož se počítá s účastí jen jednoho dodavatele, bude stačit naznačení v zadávacích podmínkách.

ene bene
Host
ene bene

V článku se několikrát objevuje slovo „prodloužení“ (linky). Je v těch slovech skryt nějaký rozvoj trolejové sítě?

Y.K.
Host
Y.K.

Možná je odpověď skryta v pojmu „parciální trolejbusy“.

ene bene
Host
ene bene

No tohle ví přece každý. Očekával jsem nějakou přínosnější odpověď.

Zdeněk
Host
Zdeněk

Myslím si že na Bosch se má dělat vedení, ale ruku do ohně zabto nedám. V článku se navíc píše ze linka na Bosch bude obsluhovana standardními vozy, což mojí domněnce také nahrává

ene bene
Host
ene bene

Prima, snaha se cení, alespoň u mne. Mínusáři to sice vidí jinak, ale u mě dobrý.

Mirvald
Host
Mirvald

Příklad pro Chomutov, pro zavedení trolejbusové linky k nádraží.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Nejen k nádraží. Pro města s trolejbusovým provozem nabízí technologie parciálních trolejbusů možnost prakticky většinu území města pokrýt bezemisní dopravou. Jakýkoliv trolejbus může kdekoliv stáhnout tykadla a ujet třeba 10 i více kilometrů než se zase nabidluje. Ve městěch jako Jihlava, Zlín, nebo třeba Opava, Pardubice, Budějice, atd. nevidím smysl dále nakupovat běžné autobusy – transformace autobusových linek na parciálně trolejbusové by měla být prioritou a samozřejmostí, trolejbusová infrastruktura je jedinečný odrazový můstek.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

A má Chomutov trolejbusovou sít? Kvůli jediné lince je přece nesmysl o trolejbusu k nádraží uvažovat. Jiný případ jsou Teplice. Tam cestující mohli loni v říjnu usednout poprvé do nového devatenáctimetrového trolejbusu, který bude nasazen v městské hromadné dopravě. Plánovány jsou tam ještě další dva.

Kubrt
Host
Kubrt

Chomutov má trolejbusovou síť.

dopravák
Host
dopravák

Chomutov + Jirkov má sice síť trolejbusových tratí (a hlavně situování leckterých zastávek) hodně debilní (a i proto tam „klasické“ trolejbusy neslouží a ani nemohou sloužit tak, jak by optimálně měly), ale právě (i) díky parciálním trolejbusům by na tom bylo možno hodně vylepšit.

PetrB
Host
PetrB

Pro zacatek by stacilo vybudovat trolejbusovou sit v ulici Zborovska a presmerovat trolejbusove linky z Palackeho na sidliste (a opacne) touto ulici. Timto krokem by doslo k vyraznemu posileni spoju k zeleznicni stanici Chomutov mesto mezi centrem, aut. nadr. a sidlistem. Trolej usek na silnici I/13 by mohla pak vyuzivat nove zavedena rychlikova trolej linka Chomutov – Jirkov, jezdici min. ve spickach.

dopravák
Host
dopravák

Vést linky MHD určené především pro místní obsluhu lokality bez zastávek prakticky mimo zástavbu po de facto „dálnici“ (I/13) je samozřejmě pitomost – výstavba trati ve Zborovské ulici by z tohoto pohledu byla samozřejmě ohromným přínosem. Zda vůbec a jak mnoho by pak byla potřebná ještě i ta „rychlíková trolejbusová linka“, to neumím posoudit, ale možná by bylo užitečnější doplnit ještě trolejbusovou síť v Jirkově o trať mezi Písečnou a autobusovým nádražím okolo železniční „stanice“ v Jirkově, zřídit na tom zbytku původní trati ještě další železniční zastávku u „Obchodní zóny“ (něěkde v úrovni zastávky Jirkov město na hlavní trati) a… Číst vice »

robert
Host
robert

Ano, má, i když ne tak rozsáhlou. Ale čekal bych, že to průměrný čtenář tohoto periodika bude vědět. 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zlín? tam mají trojelbusy s možností jízdy mimo troleje snad víc než 20 let.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Jirko, já netvrdím že nemají. Pokud vím, tak po Hradci Králové byli druzí v republice – tehdy s linkou 11 do průmyslové zóny. Teď má Zlín suverénně nejvíc úseků linek trolejbusů s pomocným pohonem (Otrokovice, Louky, Kostelec, Příluky, Lužkovice, Želechovice, Lesní čtvrť škola, Podhoří škola,…a možná jsem některé zapomněl), i přesto dále provozují a nakupují autobusy.
Já tvrdím, že technologie je na takové úrovni, že by to v takových městech mělo jít zcela, nebo aspoň na 90 %, bez klasických autobusů. Zlín je k tomu velmi blízko, ale jsou tu stále města, která to ještě ani nezkusila.

xyz
Host
xyz

Chomutov bude mít tuto věc vyřešenu díky přesunu nádraží na příhodnější místo (kde bude i vazba na trolejbusy), viz i nedávný článek zde.

Netřeba tedy pořizovat do Chomutova další trolejbusy, když tam jezdí ani ne 2 roky stará vozidla, která kompletně nahradila původní, skoro 25letý, vozový park.

Kubrt
Host
Kubrt

V Chomutově/Jirkově je zejména prostor ke změně celé „filozofie“ tamní trolejbusové dopravy (linky, intervaly, následně i ty „parciální“ úseky), ale zřejmě tam není žádná osobnost, která by to táhla vpřed. Vozový park byl kompletně obnoven, nedošlo jen k vyřazení 15Tr, ale i mladších trolin a desetiletého citelisu (což asi byla podmínka dotace; v Szegedu a Zlíně si polepšili). Kdyby byla vůle tamní provoz posunout směrem ke kratším intervalům a nějakému rozvoji sítě, další vozidla by se tam uplatnila.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A to nádraží správce přesune za 5 let, 20 let nebo až za 80 let? Ono totiž kdyby by bylo v centru, tak by bylo špinavé, byli by tam bezdomovci… a návaznost na MHD není až potřeba, lidi jsou líní ujít pár metrů a navíc do centra přece skoro nikdo nejezdí. A nebo teda v Chomutově platí jiné fyzikální zákony.

xyz
Host
xyz

Vynechal jste, že i dnešní žst. Chomutov je vlastně umístěna v centru. 🙂 Jinak hezká parafráze. 🙂

Honza
Host
Honza

Pokud za centrum budeme považovat nám. 1.máje, tak plánovač to na hlavní vypočítal 20, na zastávku město 16 minut zu Fuß.

pozorovatel
Host
pozorovatel

Jistě. oba ty tarifní body jsou v vztahu k „historickému jádru města“ ve zcela podobné řiti – jen ta zastávka Chomutov město má aspoň nějaké (byť v lecčem pochybné) další „frekvenční zázemí“ na opačné straně trati, které samotné železniční „hlavní nádraží“ nemá (ani v tom Globusu a zástavbě v jeho okolí, protože i přes lávku je to dost daleko a hlavně nepohodlné).