Soud prodloužil JHMD moratorium, dluží sto milionů
JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Největším věřitelem je Equa Bank, které dopravce dluží přes 63 milionů korun.
Největším věřitelem je Equa Bank, které dopravce dluží přes 63 milionů korun.
Proč vlastně právní řád umožňuje takováto moratoria? Opravdu mě to zajímá, děkuji. 😉👍
Náš právní řád umožňuje takových institutů více…
Pardon.
Respektive mnoho institutů naopak chybí. Především ty se týkající strategické infrastruktury (tedy i železnice).
A teď si vezměte, že Jihočeský kraj se dohodl s JHMD na zvýšení kompenzace, za rok 2020 dopravce obdržel z krajského rozpočtu 29,5 mil. Kč za cca 235 000 vlkm, což dává 125,- Kč/vlkm. Ke kýženému výsledku to nevede, úvěr za hašišbedny stále splácí (a jedná se stále o desítky milionů) a současně vykládá pohádky o tom, jak pořídí nová vozidla za bratru 370 mil. Kč. Náklady na jejich pořízení zatím nenesl a stejně je hospodářsky po smrti – kontokorent, zápůjčka od akcionáře a jeho obchodní společnosti, desítky milionů dluhů na daních a odvodech, pár milionů na dluzích z obchodní… Číst vice »
Tak JHMD sponzoruje dopravu na Vysočině, bohužel Jihočeský kraj asi nepošle tolik, aby z toho šla zalepit ještě doprava Vysočiny, která platit nechce 🙂
Kdyby platily oba kraje, nejspíš by bylo všechno v pohodě. A kdyby dostali tolik co ČD, měli by pozlacené depo 😆
A na kolik má JHMD podepsanou smlouvu s KV ? A JHMD takhle brečí a vyskakuje už po několikáté. 2014, 2019 .. Pokaždé stejná pohádka. A na ty dluhy. Za celou dobu jsem nenašel jediný rozhodnutí soudu o platbách pro JHMD.
Pokud jsem správně pochopil tak aktuálně nemají podepsanou smlouvu na nic. Teda nemají ten dodatek. Tady to píšou:
https://zdopravy.cz/prestrelka-v-insolvencnim-rejstriku-nic-vam-nedluzime-tvrdi-kraj-ale-dluzite-oponuji-jhmd-85697/
Mají podepsanou smlouvu do 2024 .. A dodatky v některých letech. Co si JHMD vymýšlí za další platby je jen jejich problém. Na základě návrhu si nemůžou nic účtovat.
Když nemají dodatky asi nemají sjednanou cenu, předpokládám, že proto o tom jednají. A když se nedohodnou a není sjednaná cena, ale vlaky jezdily, jak se to zaplatí? 🙂
Cena je sjednaná. Stále platí původní smlouva…
To těžko. V roce 2009 se uzavíraly smlouvy podle jednoho mustru, všechny smlouvy všech krajů s ČD vypadaly stejně a ve všech se to sjednávalo dodatky. Dost pochybuju že to zrovna tady bylo jinak. Proč by jinak tak řešili nějaký dodatek, když by ho vůbec nepotřebovali? 🤔
Navyšování a každoroční počet najetých km a spojů. Tohle není ČD. Když to JHMD přehnaly, tak se strany nedohodly.
No tak když se nedohodli, podle čeho jezdí?
Nechtěli nedávno kupovat jednotky za cenu přes 100 milionů kus? 😀
no, chtěli. jen se nenašel sponzor, co by jim pujcil
Hmm…očekávatelné…při finančních sporech s krajem…
Pár firem s takovým průběhem už jsem zažil. Vždycky to bylo tak, že to nakonec skončilo krachem. Vždycky. Spousty věřitelů, kterým zbyly jen oči pro pláč, a též i spousty peněz a majetků vyvedených z firmy na poslední chvíli, převedených na kamarádíčky atd. A teď řeknu svůj názor, a nikomu to nevnucuji ani neříkám, že to tak nutně musí být. Podle mě to všechno byl dlouhodobý plán. Tady nikdy nešlo o dopravní obslužnost. Šlo jen o ty prachy od státu, a těch se podařilo vysát požehnaně. Úkol splněn, nashledanou.
Jasně, proto do toho akcionář strkal vlastní peníze jak máte v článku. Vy budete hlava, to se pozná 😆
A v prosinci na tom budou jako líp jo?
V prosinci bude po všem..
Přesně tak, je konec.
Čuňánek to dojebal.
To je na Oscary . Dlužit takovou petelici za provozování téhle sranda poutě , což není nic jiného, to už musí člověk sakra něco umět. Dobře by tam Hoši na jihu.
To je snad na trestní stíhání bankovního manažera, za schválení půjčky kriticky rizikovému subjektu za peníze střadatelů. To už hraničí s praktikami kampeliček z 90. let. Budiž to jako varování pro jiné banky před úvěrováním drážního businessu.
Je-li úvěr kryt zástavou tak bance stačí dostatečně vysoká riziková přirážka k úroku. JHMD zatím majetek mají takže banka nespěchá ví že bude uspokojena v plné výši včetně úroků.
A nebo už je jí to jedno protože Equabank byla koupena Rajfkou a bude končit. Takže případný průšvih půjde za někým jiným…
No, vaše představy o bankovním byznyse jsou poněkud v intencích těch Hurvínkových o válce. Pokud má banka nevymahatelné dluhy, má to pochopitelně vliv na finální cenu transakce a tedy i na to, na kolik si za prodej přijdou akcionáři. Tedy skutečně to nepůjde „za někým jiným“.
tak bylo nějaké due dilligence a cena je nějak daná. zda se bude zohlednovat, co se pokazí po rozhodnem dní nikdo neví.
a jestli tohle už má na stole Poriz, tak si chystejme měšce, abychom si JHMD koupili…
mimochodem, tu o fungování řízení rizika v bankách má více lidí stejně ponětí, jako já o švahilstine. bohužel jim to nevadí se ale vyjadřovat….
„…takže banka nespěchá ví že bude uspokojena v plné výši včetně úroků“.
Bylo by zajímavé vědět, co vše (kromě legendárních vozidel) má banka u tohoto úvěrového případu v zástavě, aby se plně zhojila.
Nejspíš ten zbývající dluh odpracuje mistr světa amoleta Čajánek…
Blaho, toho, kdo to schvaloval či alespoň zpracovaval znám osobně. A rozhodně v tom nebyl jakýkoliv zlý či postranní záměr. Ze to Boris tak dodrbe, to nevěděl nikdo.
takže se jdi bodnout s těmito výkřiky…hrr…na ně, poveste je.
PS: zjevně jsi, soudruhu, kovany v řízení rizik v bance, že takhle plkas. budeš navrhovat zastřelit každého bankovního úředníka, co se mu občas nějaký úvěr nepovede? musíš být opravdu bezchybný pracovník, že si tak věříš…protože až to zavedeme všude…mohlo by dojít i na tebe
Třeba jezdí Bláha s hovnocucem. Má práci na hovno, baví se o hovně… A když ho vyhodí… hovno se stane…
Není vás tu s takovou slovní zásobou škoda?
No jo, ale to nebudou mít ČD příští měsíc na výplaty.
Poslední zhasne.
A až vychladne, tak vyšroubuje žárovku (ta se vždycky hodí).
Vím, že o tom ten článek není, ale nevíte někdo, jak je to na JHMD s nákladní dopravou? Vozil se šrot z Lomů, je tam něco dalšího?
Jinak nic, ani jeden vůz kůrovce. Otázka zda nejsou podvalníky (což nejsou) a nebo poptávka (když se vozí po plno jiných lokálkách)
Ani není co by je tahalo. Podvaly jsou tuším neschopný, jámy taky a Faur jezdí jinde. Zbytek zaskakuje za Hašišbedny.
Mně bylo řečeno vedením, že není zájem ze strany JHMD, nejsou kapacity…
Zvláštní jak takhle malá dráha mohla nakupit 100 mega dluhů… Jestli to opravdu bylo přebujelé vedení / řízení … (Jenom seznam kontaktů na THP obecně byl jeden čas dost dlouhý, na webu, a to prý to ani nebylo všechno – na malou drážku s několika málo vlaky to byl nesmysl )
Dluhy na sociálním by tomu mohly napovídat, plus ten u Equa bank jestli byl provozní úvěr, tedy nějaký čas se z toho žralo na dluh…
Novinář to „opomněl“ napsat, ale přímo v článku máte odkaz, JHMD ten dluh vysvětlují: Souhlas s prodloužením moratoria vyslovila společnost EQUA Bank a.s., která má z titulu úvěrů na modernizaci kolejových vozidel, které jsou nyní v provozu na území Jihočeského kraje (1 vozidlo) a Kraje Vysočina (3 vozidla), pohledávku v celkové výši 63 348 068,02 Kč což představuje 63,67 % závazků dlužnice. Celý tento úvěr by měl být podle pravidel poskytnutí dotace na předmětná vozidla a podle uzavřených smluv zcela uhrazen z kompenzace za závazek veřejné služby, a to do skončení životnosti předmětných vozidel. Takže to asi není provozní úvěr,… Číst vice »
Tak to aby měly ty Balm/ú a „ponorky“ dlouhou budoucnost…
Spíš by měla Vysočina přitlačit na platbách, aby to stihla 😆
Pochybuji, že by první soud nevydal platební příkaz, pokud by ty dluhy byly podložený. Zatím si akorát JHMD vymrčuje platby navíc, který nemá podložený ani smlouvou , ani dodatkem.
Jako že když JHMD chce místo nějakých 80 Kč na vlkm 135 jako mají ČD (které i s tímto dělají brutální ztráty ve všech krajích po celé republice) tak je to špatně a vedení neschopné, jo? To by mě zajímalo co teda zdejší experti musí říkat o vedení ČD 😆
Chtít může i zlatý prase na podnose. Ale pokud to nebude podepsaný oběma stranama, tak má smůlu.
no….brutální ztráty…posledni před covidovy rok byl v plusu, dal si nepamatuju.
jo, a nezapomeň si přidat k CD mezi ty ve ztrátě i zlutaka a leoska
ČD byly někdy na regionální dopravě v plusu? Jako že existoval někdy nějaký rok, kdy to nelepily prodejem majetku, který nafasovaly při rozdělení? Budov a tak? Kdy to bylo? Povídejte, přehánějte! 🙂
Vždy byly účetně
na nule a o tom je právě smlouva o ZVS, problémy tam jsou ale to je jiný příběh.
Pane Kosmiku, nelžete prosím. České dráhy nebyly nikdy na osobní, tím méně na regionální dopravě v zisku. Dostávají brutální dardy, 150 Kč na vlkm a podobně a stejně jsou pořád v mínusu. A tady experti nadávají JHMD že mají 82 Kč na vlkm a neumí za to jezdit. Lidi tady by se měli vzpamatovat. Tady máte odkaz přímo na tomto serveru: https://zdopravy.cz/bruttalizace-drahy-celi-prudkemu-padu-trzeb-usiluji-o-prerozdeleni-rizika-64337/ Jak vidíte, ČD mají finanční problémy tak si prostě dojednají s kraji změny svých smluv. A to tady nikomu nevadí 😀 A tady vidíte, že osobní doprava je ve ztrátě i před koronavirem a to raději počítají regionální… Číst vice »
Už to trápení konečně ukončete. Do léta 2022 se snad najde někdo jiný, kdo by byl ochoten tuhle turistickou atrakci provozovat.
Třeba parní vlaky na úzkokolejce jsou zajímavý byznys. Otázka je, jak plní tyto vlaky funkci dopravní obsluhy ve srovnání s autobusy (čas jízdy, počty cestujících). Navíc trať do Nové Bystřice je turistická, spíše je to o tom, aby Jihočeský kraj jako objednatel řekl, za jakých podmínek a co objedná.
Já si myslím, že Jihočeský kraj bude rád, až tuhle „atrakci“ přestane dotovat z peněz určených na dopravní obsluhu kraje a nabídne místo toho pohodlnější a rychlejší autobusy. Teď jen čeká na vhodnou záminku.
Jo, chtěl jsem jít s děckama na parní vlak a zjistil, že za svezení rodinky chtějí přes 1300! Úplně nesmyslná cena, takže jsme si parní vlak na příjezdu prohlédli a svezli se raději motorákem. Třeba v Johnsdorfu stojí parní vlak pár EUR na osobu a to je Německo.
Chtěli jsme jet kousek parní, zpět motorákem. Na parní se prodává pouze celodenní, vycházela kolem 1500. Tak jsme tam ani nejeli.
z provozu páry lepil vše. a zlý jazyk říkal, že ta nefunkční pára mu dost pomohla do problémů…proc mu ty pary nejezdily, to je asi delší příběh, obávám se ale, že JHMD v tom nebyly úplně nevinne
V létě bylo přes tuto vysokou cenu často vyprodáno. Musel jsem si zarezervovat na další den. Dobře jsem udělal, protože bylo opět vyprodáno a někteří jeli za tuto cenu na stojáka… Takže, když se to prodá za tuto cenu, tak proč ne.
Ale jinak jsem koukal, ubytování na Hůrkách už asi není možné, patrně objekt v rekonstrukci v hlavní sezóně… to nedává smysl.
Správně jste to nazval TURISTICKOU ATRAKCÍ. Mělo by to tedy být (v případě zájmu) sanováno z měšce na podporu turistiky, ale nikoliv z peněz na základní dopravní obslužnost.
Myslím, že místní z okolí této dráhy se k problému JHMD ve zdejší diskusi moc nevyjadřují, myslí si své a jezdí raději autem.
Z dokumentu doloženého dlužníkem je zřejmé, že tento dluží 17,25 mil. Kč na daních, sociálním, zdravotním, tedy je ve smyslu § 28 odst. 2 písm. c) zákona o dráhách finančně nezpůsobilým provozovatelem drážní dopravy, u úředního povolení bude s odkazem na § 18 odst. 2 písm. a) ve spojení s § 14a obdobná – to vše platí, pokud tyto dluhy mají charakter nedoplatku ve smyslu citovaného ustanovení zákona.
Zatím nemám důvod se domnívat, že je vše jinak.
Pokud se nepletu, kraj Vysočina (i kdyby to byla pravda) dluží asi 2,7 milionů Korun. Jak to má pomoci JHMD od toho, že dluží 100 mil. Korun?
To se pletete, protože podle toho co píšou má kraj zaplatit i vozidla co si objednal, takže ten úvěr 😉
NA ty se ale čerpala dotace ne ?
Určitě se čerpala dotace. A co se tím snažíte sdělit? Úvěr je očividně na zbytek ceny, nebo Vy jste už někdy viděl nějakou dotaci co je na 100 procent ceny? 😆
Můžete nám prosím sdělit, když jste tak dobře informovaný, kolik činila dotace na vozidla a kolik to bylo procent z celkové ceny? Děkuji.
To nevím, ale rozhodně to bude míň než polovina. Jestli mají teď ještě úvěr 65 mega tak by to třeba šlo nějak odhadnout, záleží kolik to stálo, odečtete ten úvěr a co vám zůstane bude dotace. Co je na tom těžkého? Stačí přemýšlet.
Insolvence je přeci jenom ozdravný prvek ekonomiky. Třeba to z ní koupí někdo rozumnější.
To je možné. Já se spíš vážně obávám, že se vyrojí asfaltéři cyklostezek. Ona měla namále už za dob státních drah. Nebýt privatizace, byla by tahle úzkokolejka bohužel zrušená už dávno.
Bohužel asi jo. Pochybuju, že by měla podruhé takový štěstí.
A co by na tom bylo špatně?. Znam to tam velmi dobře, babička s dědou žili v Černovicích celý život a tak jsem se tam dost najezdil a říkali tomu malá dráha, ale to je už minulost a dovedu si tam predstavit, že cyklostezka by to tam nakopla víc, než tenhle současný paskvil, kterým by jezdil už jen blázen. Ono už za časů, kdy nebyla ponorka se, jezdilo z Černovic do Prahy i Tábora autobusem. Pak sice úmyslně udělali střediskovym mestem pro Černovice Pelhrimov, když vznikl paskvil Vysočina, ale vazby na Tábor zustaly. Ten vlak je k ničemu. Možná vetev… Číst vice »
Můj bývalý kolega je z Černovic. V podstatě má podobný názor – pro turisty OK, pro místní na denní ježdení nic moc. To nic nemění na faktu, že je to u nás unikátní dráha a pro turisty význam má. Místní zase potřebují peníze, které tam turisté utrácejí. Takže tu úzkokolejku vlastně potřebují i ti, kteří s ní nejezdí.
Můžete prosím uvést nějaká data, kolik peněz nechal v posledních 5 letech v okolí JHMD ten neprostupný dav turistů mířících z J.Hradce do Obrataně?
Bohužel na tuto situaci v důsledku doplatí především cestující – kraje situaci využijí k tomu, aby vlaky nahradily autobusy a následně je osekají na nezbytné minimum v pracovní dny.
Nechal bych vás vozit Hašišbednou týden v kuse. Možná, že byste potom po těch otřesech ve vozítku schváleném jako „dieselová tramvaj“ se sedáky z trolejbusu, začal přemýšlet jinak a s povděkem byste vzal i jízdu starou Karosou.
https://www.youtube.com/watch?v=iZVuJYN-Lgo
Hmm, copak..
26.08.2021 Vymazána správní rada Ing. Miloslav Frnoch
26.08.2021 Vymazána správní rada ing. Vladimír Jindřich
26.08.2021 Vymazána správní rada Ing. ONDŘEJ ČAJÁNEK
01.01.2021 Vymazán člen statutárního orgánu Ing. Boris Čajánek
01.01.2021 Vymazán způsob jednání: Společnost zastupuje statutární ředitel. ..
Zajímavá informace. Správní rada má jediného člena, dozorčí rada nemá žádného… ve sbírce listin není nic…
JHMD jsou monistická společnost, žádnou dozorčí radu nemají, panebože.
Omluva – správní radu nemají jsem měl napsat.
Funguje ta firma vůbec? Kdo za ni jedná?
Jestli tím důvodem nebude novela z.o.k., co myslíte?
Cituji:
Změny monistického systému akciové společnosti
Dotčená ustanovení: § 456 a násl. ZOK
Novela bez náhrady ruší institut statutárního ředitele. Novým statutárním orgánem bude pouze správní rada, ta může být i jednočlenná. Monistické akciové společnosti proto budou muset upravit své stanovy. Z obchodního rejstříku bude třeba vymazat statutárního ředitele a naopak nechat do obchodního rejstříku zapsat údaje o zastupování společnosti správní radou.
https://portal.pohoda.cz/zakon-a-pravo/legislativa-pro-podnikatele/novela-zakona-o-obchodnich-korporacich/
Tam není povinnost rušit správní radu.
A to jsem někde napsal? 😆
Odpověď žádná, tak to zkusím polopatě, váš problém byl že Čajánek není statutární ředitel, očividně vůbec netušíte že od ledna taková funkce v zákoně není. Dál máte problém, že se někteří členové rady vymazali, asi je to proto, že bude rada jednočlenná, není to nic divného dělá to tak po novele hodně společností tu novelu jsem docela sledoval jak se o to hádali.
Takže vzato kolem a kolem vás post je mimo a jen jste ukázal, že nerozumíte korporacím. Ale minusovat umíte hezky 🤦😆
Zajímavé, nedal jsem tady jedinej mínus. Ale není povinnost mít jednočlennou radu. Možné je vše, ale novela je tu od nového roku a to si jen Čajánek zrušil statutárního ředitele. A všechny ostatní změny přišly těsně před koncem moratoria. Možná náhoda, možná záměr.
statutární orgán má nějaké povinnosti pri upadkove situaci firmy. pod občansko pravni i trestní sankci. proc by jich mělo riskovat víc, stačí jeden
Tak tohle je fakt tragédie. Jak se něco takového mohlo stát? A přitom mi tady před časem sám Čajánek na diskuzi dokazoval a přesvědčoval mě, jaký je super manažer, jak svou práci zvládá, má všechno pod kontrolou a za nic vlastně nemůže.
Však jo – rozfrcat skrz tak malou firmu cizích 100 mega, to chce umění a talent 😉
Z těch 100 mega je ale 63 úvěr na vozy máte to nahoře 😉 kolik úvěrů mají ČD, nebo Jančura?
No…on je tam určitý poměr i provozovaných spojů…
Jako že CD a Jančura nebo Leo kupují vozidla že svého? ČD, které dělají každý rok ztrátu v miliardách a nahrazují to prodejem nemovitostí, které nafasovaly podivně při dělení, když logicky měly připadnout infrastruktuře? Haha.
Ne. Že JHMD provozuje jen toto, ale Regiojet desítky vlaků, ČD vlaků několik tisíc.
No a co? Bavíme se o tom, že JHMD mají úvěr na vozidla. A já píšu, že úvěr na vozidla mají určitě i ČD, i Jančura i Leoš, prostě každý kdo drážní vozidla kupuje. Nepřijde mi na tom nic divného, jen vy se tomu asi divíte 🤷♂️
To máte pravdu, ale jistý rozdíl tady je. RJ, LE, nebo ČD zatím, na rozdíl od JHMD, nepožádaly o ochranu před věřiteli.
A co to má společného s otázkou, jestli ty společnosti mají dluhy nebo ne?
ČD zatáhne ztrátu z nákladní dopravy nebo prodejem majetku, který dostaly. A Jančura s Leošem byli jak dlouho ve ztrátě? A to vyzobávají ty nejlepší tratě, žádné regionální. To je ale jiné téma.
Chápete tedy, že každý podnikatel má nějaké dluhy, že ano? Že to je zcela normální a zejména v případě nákupu železničních vozidel? Tak se shodneme?
Ne, neshodneme se. Já mám taky dluhy, ale zatím jsem o ochranu před věřiteli nepožádal.
Urgence:
Neodpověděl jste mi na otázku uvedenou výše v diskusi, takže druhý pokus:
„Můžete nám prosím sdělit, když jste tak dobře informovaný, kolik činila dotace na vozidla a kolik to bylo procent z celkové ceny? Děkuji.“
Já mám taky hypotéku, jenom nejsem v insolvenci. Kdybych ale přestal vydělávat, tak v ní skončím. Co je na tom divného? Prostě když vám někdo nezaplatí, nemůžete zaplatit svým věřitelům. Přijde mi to jako úplně normální situace, jen zdejší osazenstvo diskutérů je z toho z domečku. 🙂
Tak samozřejmě, musel všechny lakovat jak to funguje, aby mu to a jeho kamarádům sypalo co nejdýl. Dlouhodobě udržitelný provoz zřejmě nebyl nikdy jeho cílem.
Spíš tragikomedie.