Jen pro silné povahy: Plzeňský kraj otevřel lávku pro pěší a cyklisty přes Hracholusky
Most přes nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice (č. 177) v minulých měsících poutal pozornost unikátním způsobem rekonstrukce i
Most přes nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice (č. 177) v minulých měsících poutal pozornost unikátním způsobem rekonstrukce i závěrečnou zátěžovou zkouškou s pomocí sergejů. Ve středu ovšem získal trvalou atrakci. Zástupci Plzeňského kraje zde otevřeli lávku pro pěší a cyklisty, která kopíruje oblouky mostu.
Železniční most se totiž navzdory zákazu stal běžným způsobem pro překonávání přehrady místními obyvateli, chataři či turisty. „Plzeňský kraj s cílem legalizovat tento stav a zajistit řádnou možnost překonat údolí řeky Mže dohodl spolupráci se SŽDC a v rámci rekonstrukce mostu a výměny jeho ocelových konstrukcí byla na nové konstrukci po jejich západní straně namontována lávka,“ uvedl náměstek hejtman pro dopravu Pavel Čížek.
Most dokončený v roce 1901 tvoří dva pilíře, tři ocelová pole a krajní části mostu na kamenných obloucích. Na železničním mostu byla nedávno vyměněna všechna tři pole vrchní železné konstrukce. Výška mostu nad hladinou přehrady je zhruba 37 metrů.
„Lávka je opatřena rošty, které při přechodu umožňují pohled pod sebe na vodní hladinu Hracholuské přehrady. Svoji konstrukcí je tak zajímavou turistickou atrakcí,“ dodal hejtman Josef Bernard. Lávka má pět polí. Krajní pole tvoří samonosné ocelové konstrukce o délkách 6,25 a 17,22 metru. Středová část lávky je tvořena příčníky, které jsou spojeny s mostem.
Lávka je umístěna na spodní části mostních konstrukcí, takže její podélný profil tvoří tři klesání a stoupání se sklonem až 15 %. Je široká dva metry. Podlahu lávky tvoří lisované rošty, zábradlí je ocelové. Nejnižší místa lávky jsou zhruba sedm metrů pod úrovní železniční tratě a 32 metrů nad hladinou.
Napojení lávky na síť lesních cest a na ní vedoucí cyklotrasy bylo řešeno samostatným projektem. Opěrné stěny jsou vyrobeny z drátokošů a přírodního lomového kameniva.