Jednotka Pesa Elf.Eu pro RegioJet vyjela poprvé v rámci testů na otevřenou trať
Jednotka Pesa Elf.Eu při testech na IV. koridoru. Pramen: Archiv Zdopravy.cz
Zkoušky budou probíhat zhruba měsíc na různých tratích, například ve středních Čechách, na Vysočině, na Ostravsku nebo Plzeňsku.
No zadny krasavec to v te zelenozlute tedy neni. Proc nezustali u celozlute kdyz uz to musi byt high-vis?
To jsou jednotné barvy DÚK.
Protože museli, objednatel to tak chce, tak to tak musí dostat. Už ta žlutá je svým způsobem ústupek od kraje, aby si zachovali alespoň malou identitu jako dopravce.
Mluví se o tom, že v zimě budeme mít svetry, tady budou jezdit obrovské vlaky na linkách, kde byly nasazovány 810. Není fér, že já budu mrznout a mnohonásobně energeticky náročnější vlak než kdysi bude topit a vesele čerpat proud.
Tak si kupte oneticket roční a jezděte si vlakem ať ušetříte za topení….
Možná tím lidi přestali jezdit právě kvůli nasazování 810. Mám totriž takovou hypotézu: Když na libovolnou reginální linku nasadíte 810, tak se po čase dostanete do stavu, že ta 810 stačí.
Apropós vy topíte elektřinou nebo lehkým topným olejem?
Já bych si tou hypotézou nebyl jistý.
Pokud šukafon bude jezdit v pravidelném intervalu, budou vycházet přestupy, bude to přístupné(814) tak tím lidi pojedou.
Jenže s jízdním řádem je pár drobností, jako že na Mšence je minutový nepřípoj i kvůli lenosti vozidel, původní 810 není nízkopodlažní.
Spotřeba železniční dopravy je v celkové spotřebě energie zanedbatelná, tuším kolem 2%.
810 není žádná výhra. Těžko se tam dostanete s kočárkem nebo s holí, při neustálém natřásání se nedá ani číst, natož pracovat na počítači, klimatizace v létě není atd. A k tomu samočistící koženkové sedačky. Tohle má šanci přilákat lidi.
Na obou pražských linkách nasadí RGJ taktéž vlaky Pesa elf.eu
https://zdopravy.cz/podepsano-regiojet-ma-uz-jistou-smlouvu-s-prahou-na-provoz-mestskych-vlaku-100814/
To by mohlo lehce zlepšit jízdní řády. Předpokládám, že to bude živější vozidlo než současné líné motoráky, takže by se např. při zachování křižování v Úpořinách stihnout přípoje na rychlíky Ústí-Liberec, kde si to těsně ujíždí.
No, slovo motoráky bych spíše nahradil slovem autobusy při tom, jak se v letošním roce daří. Denně jezdím okolo střekovského nádraží a i přes to, že to nemusí být v čase obratu vlaku, tak i tak bych se počtu, kolikrát jsem viděl náhradní autobus viděl nikdy nedopočítal.. Jezdily velké RJ Irizary, ale i externí dopravci z ústecka. Nyní (resp. v předchozích dnech) například Višňák
ND na Střekově byla z duvodu vyluk v Usteckem zapadnim nadrazi a v problémech při prujezdu Strekov – Zapad – Hlavni..bylo lepe otacet soupravy na Strekove. V minulosti to delalo i CD. Na linku do DC si vypomahaji jednotkami od Arrivy
Neměla náhodou jezdit tato souprava při DÚK před 3 lety? 😀
RJ podepsal kontrakt někdy v březnu 2019 s dodáním v prosinci 2021. Takže ne, v srpnu 2019 to opravdu jezdit nemělo.
Nevyjdou!
Do švestek!
Nad propastí!
Já jim držím palce, aby jezdili a nezkrachovali. Ale fakt je, že co poslední roky cestujícím předvádějí, spíš vypadá na firmu před krachem. Tak snad to ustojí a po brzké době dokážou i své služby zlepšit. Zajímalo by mě vlastně, proč na to Radim tak kašle, něco by šlo zlepšit i bez peněz. Vyhoření? Ztráta motivace?
kdo aby nezkrachoval? na dopravu v usteckem kraji maji oddelenou dcerinnou firmu a ta by zkrachovat nemela.
Co přesně máte na mysli tím zlepšením?
Nemá prachy a lidi. A jeho manažerský styl je poněkud svérázný.
To už je docela zoufalost dokola to pořád opakovat.
Něčeho jste přebral?
EMU 150 od PESY: cca 75 milionů/vlak
EMU 140 od Stadleru: 107 milionů/vlak
EMU 140 od Škody: 117 milionů/vlak
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/01/jmksout%C4%9B%C5%BE.jpg
Ale nižší náklady na údržbu (alespoň papírově)
Ta údržba EMU140 od Stadleru je předpokládám překlep a 39 má být ve skutečnosti 29. Není možné aby údržba EMU140 byla draží jak EMU310.
EMU 560 od Stadleru byl nabízen s náklady na provoz a údržbu ve výši 0,0031 EUR/sedačku/km
Emu od pesy 75 mil to je kravina.
no a kolik teda vychazi 500/7 na vasi kalkulacce? 🙂
75 je zaokrouhleno? 500:7=71.4…
Je to zaokrouhleno
Je psáno že to stalo víc než 500 mil.. takže? Za 75 by to bylo bez motoru.
vsude se uvadi „vice nez pul miliardy“, coz bych intuitivne chapal jako neco mezi 520-550 miliony.
nekdo tu napsal 75 milionu a je pravdepodobne, ze to byl clovek, ktery znal presnou castku 525 milionu.
kazdopadne to je mozna cena za novy model od pesy, jen to ma trochu riziko v tom, ze cestujici budou zase pokusni kralici podobne jako u pushpullu cd nebo prvnich regiopanteru…
První Elfy vyjely v 2011. Jde o současníka Panterů
https://pl.wikipedia.org/wiki/Pesa_Elf
ovsem to je 11 let stare a stejnosmerne.
druhy system + upravy pro ceske podminky povazuju za zdroj potencialnich trablu…
Pravděpodobně a znal ..takže přesnou částku nevíte.75 mil je hodně málo. Regioshark první generace stal před deseti lety 65 mil.
existuje nekolik vyjadreni do medii, kde jancura i zastupci usteckeho kraje zminuji „vice nez pul miliardy“. kdyz to vydelite sedmi, mate treba tech 75 milionu.
mate nejaky jiny zdroj informaci?
Není tam započítán zabezpečovač ETCS.Ten bude placen zvlášť,z důvodu čerpání dotace .
A cena „přes půl miliardy“ není 500 milipnů,ale může to být třeba 800 milionů. 🙂
ano, jeden blb v diskusi nestaci…
A nevíte jak je to třeba se servisem, jestli je nějaký v ceně nebo ne. Případně jestli se to dá vůbec srovnávat třeba s tou škodovkou nebo stadlerem. Díky
Servis u stadleru a škody pro JMK byl smluven v extra smlouvě.
Jsem docela zvědavý jak na tom budou PESY s použitelností, spolehlivostí a hlučností oproti RegioPanterům. Třeba ten FLIRT má oproti RegioPanterovi několik nesporných výhod: větší okna, čistší (vzdušnější) interiér, nízkopodlažnost i při průchodu, výrazně nižší hlučnost (z venku) a spolehlivost. Uvidíme jak na tom bude PESA, už teď je jasné, že velká okna ani bezbariérový průchod jednotkou nenabídne, tak uvidíme jak bude působit interiér a jak to bude hlučné, skákavé a spolehlivé.
FLIRT je bezesporu technicky pokročilejší vozidlo, ovšem nízkou podlahu při průchodu má pouze verze s výškou podlahy 760 mm (tu má i Leo Express). To znamená jeden schod od výšky tuzemského nástupiště.
U verze s podlahou ve výšce 550 mm toto fyzicky nejde a vždy tam nějaké schody budou.
SBB RABe 521-524 mají dveře 550mm nad temenem kolejnice a schody mezi vozy nemají, jen krátkou plošinu. Stejně tak BLS FLIRT 4.
Místo schodu je tam rampa. https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/201202/Milano-Cle-23-1-2012-8-.jpg
Tak obecně malá prosklená plocha je typický znak asi všech výrobků Pesy, včetně tramvají. Asi jim to jinak pevnostně nevychází.
Axeli, když už opět spamuješ, tak si ověř fakta. Ty Pesy kupoval RJ BEZ ETCS. Na to měl samostatné VŘ, takže cena je úplně jinde..
zdroj?
článek hovoří o:
„Je také osazena systémem ETCS.“
Co tak použít Google?
Článek uvádí, že RGJ investuje přes půl miliardy. Vy tvrdíte, že ETCS není započteno. Odkud to víte? Nebo jen hádáte?
tj. s etcs je to 75+8.5 = 84 milionu za kus.
https://vestnikverejnychzakazek.cz/Form03/Display/272279
ETCS Level 2 a národní vlakový zabezpečovač LS06 to má už z výroby ! Doporučuji se jít někam na stanoviště osobně podívat:-))
To sice má, ale placeno (ETCS) je z jiné smlouvy.
Vzhledem k tomu, že testování jednotky trvá cca rok, tak jsem zvědav, kdy začne výroba a testování třívozových jednotek pro Prahu.
Ale to nevíme na 100%, že RGJ pro 2 pražské linky koupí od Pesy.
I když angažmá pana Kupce naznačuje, že PESA má políčeno na více dodávek než ty dvě současné dodávky: Sharky pro ČD+EMU150 pro RGJ
https://zdopravy.cz/exsef-ceskych-drah-zacal-pracovat-pro-polskeho-vyrobce-vlaku-pesa-120157/
Regiojet i Arriva šli údajně výběrového řízení s nabídkou, která zahrnovala jednotky od Pesy.
Vsiml jsem si tech sedacek, zady k sobe, zda se mi, ze konstrukce jedne je s predklonenou konstrukci a ta druha zaklonenou – oblouk vs esicko?
To nechapu…
pardon, patrilo jinam…
angazma pana kupce predevsim naznacuje, ze se v pese nekdo zblaznil. 🙂
Pesa na svých webových stránkách prezentuje i třívozovou verzi jednotky 654 (byť ne v barvách PID nátěru a ani v korporátních barvách RJ).
https://pesa.pl/produkty/elektryczne-zespoly-trakcyjne/pesa-654/
Vsiml jsem si tech sedacek, zady k sobe, zda se mi, ze konstrukce jedne je s predklonenou konstrukci a ta druha zaklonenou – oblouk vs esicko?
To nechapu…
Pouze optický klam…
Tak samozrejme, ze je to nesmysl, ale vzhledem, ze jde o vizualizaci nikoliv fotografii skutecneho interieru, tak mi to jako opticky klam neprijde, je to na vicero obrazcich a z ruznych uhlu.
Pouze optický klam, jelikož se to sedačka nahoře zužuje, tím pádem to z úhlu vždycky vypadá, že je to ohnuté na jednu stranu. Na jiných fotkách je vidět, že ty sedačky jsou rovné a rozhodně nebudou dělat několik typů sedaček do jednoho vlaku
Ta linka od Běchovic na Smíchov by byla super, velmi se ale bojím, že do ní nákladní dopravci hodí úspěšně vidle, zvláště pokud jim nové, silné konzervativní a proautomobilove vedení Prahy (koalice Spolu) pomuze zrušením tě linky pod záminkou úspor.
Tak jestli proautomobilové vedení zachová kapacitu pro nákladní železniční dopravu, je to jedině dobře. Reálně ty nákladní vlaky nahrazují daleko větší objem silniční dopravy než jakákoliv tangenciální linka v Praze.
No v tomhle pripade si myslim, ze kdyz ta linka pri soucasnem stavu infrastruktury bude skutecne zavedena, aut na silnici spis pribyde. A to tech nakladnich samozrejme.
Jel jsem s tím minuly tyden v Polsku a moc prijemne a tiché svezení
Tak už je načase, aby všichni, kdo si myslí, že rychlejší obnova vozového parku (25 kV, ETCS) např. v pražském příměstu není možná, protože ČD na to nesežene dost úvěrů a Škoda dost výrobních kapacit, vytáhli hlavu z krabice.
Mno, ty výrobní kapacity jsou ten menší problém. Čekejte cenu nového slona na 300-400 mio, a potřebujete jich cca 100. Tudíž 30-40 mld.
Kdyby to bylo aktuálně uročené jen 3m priborem, tak to mate jen na útocích ccc 2,2-2,9 mld na urocich rocne. A k tomu odpisy, údržba etc, dohromady toho za 6-7mld ročně minimálně.
Má na to kraj?
Odpovím…nemá
A který kraj myslíte, StČ nebo Prahu? Podle mě byste měl myslet oba.
kde je napsáno že musí koupit sto slonů najednou, kdyby si pořídili 5-6ks ročně tak by mohlo jít o kontinuální obnovu, akorát se mělo začít před 5-10 lety…. 🙁
5-6 to je obnova na 12 let ..to je hodně dlouho
No jasně. A obnova vozového parku bude trvat 15 let…
Ešusy se vyráběly zhruba stejně dlouho.
Ale z hlediska Cash flow se tam na tu šílenou splátku taky dostanete a navíc se dá v čase čekat, že cena vlaku akorát poroste a ještě k tomu se taky může změnit tsi.
Kolik bude potřeba slonů II, to je otázka do pranice. Zásadně záleží na tom, jaká bude jejich provozuschopnost. Rozdíly mohou být dost zásadní, od 60% (Škoda) do >90% (Siemens).
To máte nějak ověřené,že z 80 Ešusů provozuschopných jen 45-50 ?A ze stovky Panterů je 40 někde odstavených pro poruchu?Kde to je odstaveno?
Pan tarten mel na mysli % pri zavadeni do provozu. Je jasne, ze ted je jejich provozuschopnost vyrazne vyssi.
Nesmysl
Co je to za nesmysl ? Ono je snad z 82 jednotek 471 odstaveno třicet ? Jednotky řady 471 jsou naopak v Praze to nejspolehlivější, co tu kdy bylo. Prakticky vyjma velkou údržbu a repase jezdí všechny každý den. Není všechno perfektní ale službu odvádí dobře. Na to, jak jsou oběhy napumpovaný klobouk dolů. Množství závad, natož závažných je marginalní v poměru k najetým kilometrům. Nejméně se nadřou na S4, U4, kde jsou zhruba na 400-500 km, některé TD na S2/S9 jsou i na 750, 800 km (2504 ve 4:22 v Bene začne, 2501 tam v 1:22 přijede) denně, takový… Číst vice »
Škoda nabídla ŽSSK jednu EMU560 za 122 milionů EUR.
Šlo o nabídku na 4 dvoupatrové vlaky.
Vyhrál Stadler KISS = jeden za 78 milionů
Oprava:
jednu EMU560 od Škody byl za 122/4 = 31 mil.EUR/vlak
jednu EMU560 od Stadler byl za 78/4 = 19,5 mil. EUR./vlak
Při dodávce čtyř- a šestivagonových 41 KISSů pro OBB bylo smluveno cca 600 milionů EUR, tj. cca 15 milionů EUR/vlak
https://www.railvolution.net/news/kiss-emus-for-obb
Jenže tady jsme v českém specifickém prostředí a tak předpokládám, v zájmu zachování tradic, ve výběrovém řízení pro Prahu nějaký pěkný diskriminační požadavek jako třeba šířku dveří o 1cm větší než má KISS nebo počet sedaček o 2 vyšší než se do KISSu vejde. Takže je dost reálné spíš uvažovat o cenách Škody než Stadleru.
Kraj něco kupuje sem si nevšiml.
Kraj to musí ale dopravci v cenách zaplatit…
Cože?
1) kdo si to myslí?
2) v pražském primestu je potřeba nějaká rychlá obnova vozového parku?
3) těchto pár jednotek je tak zásadní skok kupředu že je z toho jasné že ta rychlá obnova je možná?
Jen k té 2). Je potřeba nakoupit nové jednotky, protože a) přepínání trakční soustavy (Smíchov – Beroun), b) ETCS (všude), c) kapacita (kraj/Praha by chtěli zvýšit kapacitu, ale ČD už nemají Slony) d) hlučnost při odstavnení.
1) Praha-Beroun? Tomu říkáte obnova? Není to spíš prostě nový požadavek na jednom rameni, tedy naprosto běžná klasika jako pri každém výběrku?
2) ETCS? Platí víceméně to co výše. V elefantech bude a pokud bude požadavek na nové jednotky třeba kvůli 25kV tak tam bude taky tak kde je problém?
3) hlučnost při odstavení nikoho na kraji nezajímá
Ad 1) Praha-Beroun je momentálně při přepínání první na řadě. Následovat budou všechna ostatní ramena. A ta která elektrifikovaná nejsou, elektrifikovaná budou, na těch slabších ale nebudou zatím potřeba sloni – Panter nebo Elf stačí. Zato bude potřeba doplnit patra tam kde nyní chybí + zahuštění intervalu na 7,5 min.
ad 3) ale zajímá, když si obyvatelé stěžují, viz Židlochovice. A kdyby nic jiného, tak ten les PHS stojí peníze.
Ano, tak tomu řekněme nový požadavek aby od roku 2025 jezdily na tratích Praha-Beroun kapacitní (pro min 800 cestujících ve špičce) dvousystémové jednotky pod ETCS a na tratích Praha-Lysá-Kolín a Praha-Český Bron-Kolín a Praha-Benešov stejně kapacitní jednotky pod ETCS. Každopádně je tu jisté datum, ke kterému se to musí stihnout a proto je řeč o masivní obnově.
Hluk kraj samozřejmě zajímá, protože obce je pak na svém území nechtějí.
davide kdyby nebyly jednotky, jde to resit svindlem pres nejaky push pull (byt je to energeticky blbost a na zastavkovy vlak tuplem)
No však jsou již objednané- 27 souprav třívozového Pantera.Tak nevím, o čem polemizujete.Budou dvousystémové s ETCS,zvýší kapacituu Prahy atd..
Ano, ty budou nasazeny na trať Praha-Ústí, která bude pod výhradním provozem pod ETCS jako poslední (zatím předpoklad 2026). Nijak to však neřeší přepnutí trati 171 na střídavou soustavu a výhradní provoz pod ETCS ve směru z Prahy na Kolín a Benešov.
No na Ústí není třeba 27 souprav,takže jich zbude ještě několik na jiné tratě a ty soupravy z trati 90 posílí kapacitu na Kolín,Benešov.
ETCS se bude muset instalovat do Slonů,protože jiné jednotky nebudou do 2 let nasazeny,když nejsou ani objednány.
Takže k 70 Slonům přibude 27 Panterů a tím výrazně naroste kapacita vlaků v okolí Prahy(v dohledné době).
Ano, bohužel to taky vidím tak, že to nakonec dopadne instalací ETCS do slonů. Jen to teda neřeší ten kapacitní problém, protože nástupiště v okolí Prahy mají 200m a tak se k nim 3 sloni nevejdou (jen 2.5 slona). A častěji také jezdit nemohou, protože SŽ kašle na kapacitu tratí.
Aby bylo ještě méně otvíracích oken? Díky za každé zpomalení toho procesu.
Otevírací okna budou max v muzeu..
Tohle jsou první jednotky od Pesy jiné než čistě stejnosměrné, je to tak?
Tak.
Dnes byla na ONJ asi myčka.
A jindy na ONJ myčka není? 😀
Ta jednotka ještě RegioJetu nepatří, tak se tolik nedivte 😉