Jedno z největších obchodních center se rozšíří. Dostane vlastní napojení na dálnici, chystá se i nová MÚK

Velké změny na Zličíně. Plánuje se i přestavba autobusového nádraží, "levitující terminál" ale nevznikne.
Pražští radní přijali usnesení o návrhu dohody o společném záměru mezi městem a společnostmi JTH Epsilon a CGI Metropole. Záměr se týká nového napojení oblasti Zličína a Třebonic v okolí obřího obchodního centra Metropole Zličín na Rozvadovskou spojku.
Čtyřpruhová dálniční komunikace nyní začíná na Nových Butovicích a po křižovatce s Pražským okruhem pokračuje už jako dálnice D5 na Plzeň.
Podle dohody by se mělo ve spolupráci s majiteli Metropole a okolních pozemků změnit řešení celého dopravního uzlu, který je navázán na Rozvadovskou spojku. Dnes je Řevnická ulice včetně mimoúrovňové křižovatky velmi přetížena kvůli všem cílům dopravy v podobě obchodních center, P+R parkoviště a autobusového nádraží, a k tomu ještě napojuje území Zličína.
Územním plán přitom počítá se vznikem další velké rozvojové oblasti na jih od Rozvadovské spojky, uvažuje se také o transformaci areálu bývalé Tatrovky.
Město u areálu depa Zličín nedávno schválilo nové kapacitní P+R, výhledově by se měla přestavět dnes již nevyhovující podoba autobusového nádraží.
Praha schválila 1200 nových parkovacích míst P+R. Polovina je bez přístupu k MHD, vadí opozici
„Ve špičkách, zejména v období těch nákupních, je celý dopravní uzel těžko průjezdný a auta vytvářejí kolonu přesahující odbočovací pruh na Rozvadovské, je třeba hledat řešení,“ uvedl pro Zdopravy.cz zástupce ředitele pro odbornou činnost IPR Praha Marek Zděradička.
Platný územní plán má v sobě zanesenu přestavbu křižovatky na Rozvadovské spojce, která měla být doplněna o kolektory (paralelní komunikace podél Rozvadovské), ze kterých mělo být nově napojováno okolní území vícero způsoby.
Rozšíření Metropole a vlastní sjezd
V současné době se připravují v území dva významné záměry – přestavba obchodního centra Metropole a na jihu od Rozvadovské nové obchodní centrum.
V rámci Metropole vznikne nová budova s hrubou podlahovou plochou asi 151 000 metrů čtverečních a parkovací dům. Budovy už se připravují na stávajícím parkovišti, loni získal záměr stavební povolení.
Podle něj musí být po celou dobu stavby zajištěna nepřístupnost ke zkušební trati depa Zličín, která centrum od spojky odděluje. „Stavba musí být udržována tak, aby byl vyloučen nepříznivý vliv staveb na provoz metra,“ píše se v povolení.
Nový objekt se z jižní strany napojí na existující obchodní centrum a bude mít dvě nadzemní podlaží. V prvním budou obchody a ve druhém restaurace a rychlá občerstvení. Na jižní část nového objektu naváže šestipodlažní parkovací dům, který nahradí stávající povrchové parkoviště. Nyní je v centru k dispozici celkem 1734 parkovacích míst, po rozšíření to bude 2979.
Město jedná s investorem Metropole o možnosti umístit do parkovacího domu i P+R, což by bylo jednak výhodné z hlediska přímého napojení z Rozvadovské spojky a zároveň by měli uživatelé P+R velmi krátký přestup na metro, přičemž cestu k vozidlu by mohli využít i k nákupu.
Vjezd do areálu zůstane na svém místě, součástí projektu bude nové napojení na Rozvadovskou spojku. Nynější pěší přístup od metra nahradí nová lávka, podchod pod Řevnickou zůstane zachován.
Metropole Zličín se s prodejní plochou 55 000 metrů čtverečních a 150 obchody řadí mezi největší v Česku. Ročně ji navštíví přibližně sedm milionů lidí.
Napojení jižní strany
Kromě budovaného severního napojení směrem ven z města je však podle IPRu zapotřebí napojit i druhou stranu, tedy příjezd od D5 do Metropole, což významně odlehčí Řevnickou.
To například zlepší i výjezd autobusů od konečné metra Zličín, protože přestanou být blokovány na křižovatce auty vyjíždějícími z Metropole.
Dopravní řešení se bude týkat i přestavby křižovatky na výjezdu z Avion Shopping Parku (Tesco, IKEA) a také napojení komunikací tzv. Západního Města okolo Třebonic a navázání na tzv. Britskou čtvrť.
„Současně bude nutné vytvořit při přestavbě i podmínky pro bezpečnou cestu cyklistů, kteří směřují k metru nebo územím projíždějí. Podobně tak chceme řešit i lepší pěší napojení Avion Parku k metru,“ popisuje Zděradička.
V minulosti se na Zličíně uvažovalo o vybudování megaterminálu autobusů a P+R. Ten měl “levitovat” nad mimoúrovňovou křižovatkou. Podle Zděradičky by však šlo o drahé a složité řešení.