Letecké společnosti Letectví

Jediná vnitrostátní letecká linka končí, LOT přeruší lety do Ostravy

Bombardier Dash 8 Q400 společnosti LOT v Ostravě při vzletu do Prahy. Foto: Radim Kobližka / LKMT Spotters
Bombardier Dash 8 Q400 společnosti LOT v Ostravě při vzletu do Prahy. Foto: Radim Kobližka / LKMT Spotters
LOT se vrací k přímým letům mezi Prahou a Varšavou bez mezipřistání v Ostravě.

Letecká společnost LOT Polish Airlines zastaví od 28. března s nástupem nového letního letového řádu svůj provoz z Ostravy. Skončí tak aktuálně jediná vnitrostátní letecká linka.

Konec spojení oznámilo Letiště Ostrava v tiskové zprávě. „Současná světová pandemická situace a zavedené restrikce jednotlivých zemí téměř znemožňují cestování. Proto jsme se po vzájemné dohodě s Letištěm Ostrava a s leteckou společností LOT Polish Airlines rozhodli dočasně přerušit linku do Varšavy. O termínu obnovení leteckého spojení budeme společně jednat v červnu letošního roku,“ uvedl Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Moravskoslezský kraj linku dotuje, jeden let vychází na zhruba 20 tisíc korun.

Vnitrostátní spojení vzniklo loni jako reakce na slabou poptávku po létání, LOT spojil linku z Ostravy a z Prahy do Varšavy do jedné.

Téměř měsíc tak bude mošnovské letiště bez pravidelné osobní dopravy. Ryanair oznámil posun obnovení linky do Londýna na květen. Od 26. dubna pak má začít linka do Kyjeva, kterou budou zajišťovat SkyUp Airlines.

Letiště slibuje i zahájení letních charterových letů do Egypta se Smartwings, které mají přidat z Ostravy ještě patnáct letních destinací. „V souvislosti s tím jednáme o zavedení covid centra na ostravském letišti, kde cestující budou mít možnost otestovat se před svým odletem nebo po příletu,“ uvedl Stanislav Bujnovský, obchodní ředitel Letiště Ostrava.

S odchodem z Ostravy se LOT vrací k přímému spojení mezi Prahou a Varšavou. Od letního letového řádu bude létat čtyřikrát týdně, mimo provoz bude linka v úterý, čtvrtek a sobotu.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

S LOT bych neletěl. Pro mne symbolem bezpečnosti je stále Lufthansa. Sorry jako.

Jirka B.

a vzal jste v potaz treba incidenty a havarie sklupiny LH a LOTu za poslednich, rekneme 10 let? Na pocty mrtvych vede vase LH dost podstatne teda ….

RadoP

Nikdo Vas prece nenuti… Vase volba…

Martin.dilli

Děkuji MS kraji za konec dotací volovin na obloze. Unuckův vlhký sen byl zahozen tam, kam patří. Doufám, že se Podstawka toho chopí lépe a nenechá kecat Unucku do dopravy

Jirka B.

Nechopi ….

JaB

Lety byly pozastaveny a né úplně zrušeny, LOT stále prodává letenky na zimní letový řád

jirka

Neni tu někdo z Ostravy ? potřeboval bych potvrzení… abych se ještě mohl proletět.

Petr5

Možná bude mezipřistání u policejní uzávěry před Ostravou.

Dorota

Pokud si z hlediska bezpečnosti letu uvědomíte, že start a přistání jsou nejrizikovější faktory celého úseku, tak při letu kolem 30 minut se pohybujete na hranici největšího rizika.

libcha

To máte v zásadě pravdu. Nicméně ještě větším ohrožením na životě, než start a přistání, je dojetí na letiště tágem, autem nebo snad i autobusem.

Permonik

A vlak jezdí přes Studénku (pádací most, vozové hradby)…

Jenda

A vůbec nejnebezpečnější je narodit se. Je vědecky prokázáno, že ve 100 % případů to dřív nebo později způsobuje smrt.

Dorota

Mínusáři mě nezajímají vaše tága, vlaky, narození, ale pouze konstatuji fakta, která jsou v letectví známá a nezpochybnitelná.

RadoP

Děkujeme za Váš názor, posíláme klíčenku!

jirka

chtěl jsem to využít ale díky Hamáčkovo milicím to nejde, tak doufám že v červnu to obnoví

Liboros

no jo čekal jste čekal až jste dočekal

Standa

vyhozeny peníze.. Moravskoslezský kraj má asi dost peněz když takhle štědře dotuje každého dopravce co tam létá.Takhle štědře ani z daleka nedotuje žádné jiné tuzemské letiště.

Zbyněk

Pražské letiště odpouští nováčkům letištní poplatky, to taky není úplně málo

Apex

Ano, ale…jednak to dělají prakticky všechna letiště, že podpoří vznik a zahájení linky (podívejte se třeba na schéma podpor, které má Vídeň, abychom zůstali u nejbližšího konkurenta PRG) a hlavně, PRG to dělá to ze svého. Což je zásadní rozdíl.

Zbyněk

Jak říkáte, dělají to skoro všechna letiště, jsou mezi nimi i taková jako Ostrava, která si to ze svého nemůžou dovolit, tak pomáhají samosprávy, resp. vlastníci letiště (např. letiště Pardubice)

Apex

Tak pokud jsou vlastníci kraje (nebo města), tak jsou to naše peníze (z našich daní). Což by ani tak nemuselo být špatně za předpokladu, že by podpora skutečně dávala smysl a záruku rozvoje dané letecké linky, tj. sloužila by obslužnosti kraje a přinesla nárůst turistického ruchu a investic. Problémem Ostravy jsou ale poněkud megalomanské plány a vize o tom, co všechno by se mohlo létat, které dle mého nejsou v souladu s reálnou poptávkou a potenciálem regionu. Jen pokud jde o Varšavu, tak při původně plánovaných 5 frekvencích týdně potřebujete oslovit trh zhruba 700 cestujících týdně, tj. kolem 33 000-36… Číst vice »

Karel_x

Megalomanské plány 30 k pax? A ty vaše výpočty také trochu kulhají. Pokud je to „jen“ mezipřistání v OSR, a létá to ATR7, pak bych čekal tak WAW do/z OSR 20-25 pax z OSR. To je 40-50 denně a 200-250 týdně, neboli 10-12k ročně. Neplánoval bych LF 100% a navíc, že letadlo přiletí z WAW, v OSR všichni vystoupí a do PRG povezou jen vzduch. Vzpomínám si, že PRG-OSR létala několikrát denně, stejně jako se postupně rozlétalo BRQ až na 4 frekvence denně. Letenky samozřejmě nebyly úplně LC, ale pro ty, kteří spoj využívali, to často platil zaměstnavatel. Oproti lince… Číst vice »

Apex

Lety přes OSR byly od začátku jen dočasné řešení, takže to nechme stranou. Na linku do WAW měly být nasazovány DH8 nebo E170/175 s kapacitou 76, resp. 70/75 cestujicich, tj. nabídka sedaček od 140 do 152 na rotaci. Takže tech 30000+ ročně je vcelku logické, má-li mít linka slušnou a ekonomicky únosnou obsazenost. A pokud jde o megalomanské plány, tak už tady byly plány na AMS, HEL, nějakou dobu se létala DXB, kde zahučely miliony podpory…

Karel_x

U regionálních linek je úplně běžné, že létají s l/f 60-70%. Navíc je úplně běžné v celé Evropě, že se regionální doprava dotuje. O úspěchu feederu rozhodují daleko víc časy, návaznosti a počet denních spojů, než cena. Klidně může létat i poloprázdné, business klidně připlatí a baťůžkáři tím stejně létat nebudou, stejně to bude letenka nejmíň někde na 4k. U toho, jak je to nastaveno, vidím problém hlavně v jediné frekvenci denně. To je nezajímavé, je třeba aspoň ráno a večer. To by platilo i pro AMS. HEL bych viděl tak nanejvýš LCC a DXB se už asi vyčerpalo. Kdo… Číst vice »

Piko

Ach jo. Já se chtěl taky prolétnout a hlupák čekal na lepší počasí na konci března a oni to mezitím vše zavřeli. Tak snad se v létě vrátí

Jenda

A okresová pohraniční stráž na letišti si vás rovnou odvede, nebo jsou vyhlídkové lety ve výjimkách? 😀 Člověk už se v tom nevyzná.

ABC

rozkaz zněl jasně….

kakov

do sousedního okresu nesmí projet…..

tentokrát ani ten bez kožené brašny 😀

jirka

a zřejmě to ani moc lidem nevadí, jsou spokojení, to jsme to dopracovali

Vbb

Však on neprojede, leda by hranice okresů protínala RWY 😉

jirka

a Hamáčkovy milice??

Já, kdo jiný

Taky jsem chtěl s dětmi. No tak nic.

Pavel

To těžko. Nevrátí.

Marťas

Zítra má Evropská unie představit, jak bude vypadat cestování v létě.

Janko

Tak to som zvedavý 😀

Já, kdo jiný

Žádné nebude.

Já, kdo jiný

Jestli chcete bez kontroly do Rakouska, tak Zadní Zvonková nebyla minulý týden hlídaná.

Jenda

Ten vnitrostátní úsek linky byl nadšenci dost vytížený, ale když už po znemožnění zahraničního cestování vláda zakázala i to vnitrostátní, tak se asi nelze divit…

Tomas

zahranicni cestovani znemoznene neni.

ani dnes.

mauricio

To jim nevysvětlíš.

Roman Svačina

Nechápu těch 9 mínusů co jste dostal. Samozřejmě že za hranice můžete, konkrétně do PL s negativním testem (stačí antigenní) a vládní formulář kde zaškrtněte „vycestování z ČR“

Jenda

Zapomněl jste na drobný detail, že do Polska lze i s testem vstoupit pouze z nezbytných důvodů.
U svého příspěvku se omlouvám za nepřesnou formulaci – mezinárodní cestování nebylo znemožněno pouze naší vládou, ale všemi vládami kolektivně. Záměrně jsem zvolil slovo „znemožnění“, nikoliv „zákaz“, protože nutnost testování tam i zpět a další přiblblé podmínky, které se mění každé tři dny, cestování sice nezakazují per se, ale prakticky ho znemožňují.

Vojtěch

Moje malá dcerka si celý loňský rok při každém pohledu k nebi, když tam viděla letadlo, přála taky letět letadlem. Tak dostala od Ježíška letenky na jediný let, kam se dalo z Prahy letět bez jakýchkoli problémů i v tento čas – do Ostravy.

5. 2. jsme letěli, dcera nadšená, v Ostravě jsme si chytili doubledecker, a jeli vlakem zpátky. 6 hodin kvůli pádu trolejí v Pardubicích. Ale i tak to byl super výlet. Takže díky LOTu a MS kraji, že to vydržel a pomohli tak splnit dcerce sen 🙂

Jirka B.

Tak.zo ke super a preju to Vam i ji 👌

Venda

Čekal snad někdo, že to v téhle době dopadne jinak …. ???

Iveta

Ale jo to je docela logické ,je to sice rychlejší než vlak ,ale s odbavením a nutnosti cestovat z centra Prahy na letiště ,pak projít odbavením a zase po přistání v Mošnově nutnost dojet do centra je na tom vlak stejně a je levnější.Jen ten vlak by to měl v roce 2021dávat tak do 1,5 hodiny ,ne za 3 a něco.Jinak určitě skončila doba linek např.Praha -M.Lázně vrtulákem ,to už se nikomu nevyplatí ,ještě tak Praha-Poprad ,ale i tak lůžkem přes noc ve vlaku víc na pohodu.Dále zase logicky skončila doba rychlíků např Praha -Burgas a pod. ,jet dvě noci… Číst vice »

Martin Csabo

Jste blázen za hodinu a půl by to sotva dalo TGV natož pendolino, já do Ostravy z Prahy jezdím vlakem alespon 4krat do roka a rekord byl tu trasu zajet za 3h 20minut

Jiří Kocurek

Paříž – Lyon 1:52 nejkratší čas. Vzdálenost cca 465 km. Průměrná rychlost je něco kolem 250 km/h. Ostrava – Praha je 356 km. Prostou trojčlenkou 85 minut. Takže pod 90 minut je to nereálné a to z toho důvodu, že rozjezd a zastavení se nezkracuje.

Vbb

Loni třeba SC 505: Praha hl.n. 9.40, Ostrava Svinov 12.36. Celkem 2 h 56 minut.

Martin

VRT nikdy nebude, zijeme v Cechii 😬😂…
EU to moc nedotuje a skoro bez dotaci do cehuni neumi 🤭…A pokud sleduju schodek statniho rozpoctu, stejne nna to mit nebudeme…Nezacalo se stavet doted, tak ted uz annni nezacnem 😭🤣

Karel_x

Ač nejsem nadšenec pro EU, v tomto se jí musím zastat. EU standardně dotuje dopravní stavby, zvláště ty, které jsou součástí TEN-T. My jsme byli už kritizováni za to, že stavíme dopravní stavby, které tam nepatří (třeba Praha ČB) a nestavíme ty potřebné, které tam jsou (třeba Brno Vídeň). Pokud by byl u předchozích vlád zájem VRTky na TEN-T směrech stavět, normálně by EU dotovala.

V tomto případě bych nehledal příčinu v Bruselu, ale v Praze.

jirka

praha – čb neni v TEN-T. ale asi se staví proto že je to potřeba pro vnitrostání přepravu – no a ta mapka až bude praha – mnichov to si počkáme tak půl století

Vlastimil Kocurek

Opak je pravdou, když jsme chtěli pozastavit Praha – ČB, EU nám přikázala pokračovat ve výstavbě.

Vlastimil Kocurek

Nicméně v TENT T samozřejmě není, ale berte v úvahu, že IV. koridor např. předělal kus železniční dopravy v Praze, prostě potřebujeme takové věci, bez ohledu na TENT T

Student DR

„Téměř měsíc tak bude mošnovské letiště bez pravidelné osobní dopravy.“

Vypadá to, že linka OSR-WAW bude v provozu dále…

Martin H.

OSR-WAW lítat nebude, to je právě ta dohoda kraje s LOT, že se tato linka přeruší a s tím souvisí, že se nebude lítat ani PRG-OSR.

Martin Csabo

Asi myslíte po tom měsíci

Jakub

Z pohledu nadšence velká škoda, nicméně bylo jasné, že to dřív či později přijde.

Kamui

To je jedině dobře. Letecká doprava má fungovat na dlouhé vzdálenosti 1000+ kilometrů, nebo tam kde žádná jiná infrastruktura není (typicky různá souostroví).

Pavel

Může být, až bude adekvátní železniční spojení

Troll

Do 1000km by byly vhodné horkovzdušné balóny.

Nigieu

A co je lepší? Letět komfortně max. 2 hodiny, nebo stát a trápit se na D1 která ti ovlivní cestu na hodiny?

Nigieu

Pardon, zapomněl jsem že cesta z OSR do PRG je dlouhá max. na 45 minut

Facepalm

Tak vlakem jsou to nějaké 3 hodiny, což vychází plusmínus stejně jako let včetně odbavení a transferů. Otázkou spíš je, proč se v roce 2021 nejezdí z Phy do Ovy pod 2 hodiny po VRT.

Tomas

nekterym mamlasum greta uplne vymyla mozek 😀

Facepalm

Greta jim asi nakukala ekoteroristickej blud, že ta linka by neměla bejt prodělečná.

Martin Csabo

Letadlo 30 minut letu, vlak 3h 30 minut vidíte ten rozdíl, až se bude v ČR vlakem do Ostravy jezdit pod 2 hodiny tak se s vámi budu bavit

kulhán

Než dojedeš na letiště, testy odbavení, let, pak z vesnice Mošnov nekam do civilizace, tak je to rychlejší vlakem.

Jiří Kocurek

Zrovna Svinov je dost na okraji, takže někomu to bude trvat 10 minut a jinému bezmála hodinu. A většině lidí přes půl hodiny. A z Dubiny to vyjde nastejno.

Tomas

ulhan se nezapre

kakov

tzn. když potřebuji na Senovážné náměstí do NPIČR, a bydlím v Porubě, tak cesta byt-kancelář je letadlem 30 minut? zapomněl jste dobu letu dělit dvěma, a dobu jízdy vlakem násobit dvěma, aby jste to měl ještě lepší

Vbb

Na letiště stačí přijít 5 minut před odletem?
Na nádraží jo.
Pendolíno – 2 h 56 minut.

Petr5

Jenže vlak z centra do skorocentra. Letište-město (2*) aspoň 2 hod. navíc.

Apex

No jo, zdánlivě dobrá myšlenka, ale v praxi, jak byste chtěl řešit propojení tam, kde VRT prostě nebudou k dispozici? Tam bude vždy letecká doprava i na kratší vzdálenosti mít smysl. Když se člověk podívá do Programu rozvoje VRT v ČR, resp. na TEN-T koridory, tak jen železnice prostě smysluplně efektivní propojení regiónů nezajistí.