Přímé spojení Varšavy a Ostravy začalo, kraj za každý let zaplatí přes 20 tisíc korun

Embraer E170 po přistání v Ostravě. Foto: Letiště OstravaEmbraer E170 po přistání v Ostravě. Foto: Letiště Ostrava

Do Ostravy poprvé zamířilo na pravidelné lince z Varšavy letadlo polské letecké společnosti LOT Polish Airlines. Létat bude pětkrát týdně

Do Ostravy poprvé zamířilo na pravidelné lince z Varšavy letadlo polské letecké společnosti LOT Polish Airlines. Létat bude pětkrát týdně s přispěním Moravskoslezského kraje. Embraer E170 registrace SP-LDI vzlétl ve 22:58 s celkem třinácti pasažéry na palubě. Letadlo přistálo na mošnovském letišti po 39 minutách letu. Průběh letu je na Flightradar24.com.

Ten těsně před startem zveřejnil smlouvu s polským dopravcem v registru smluv. Pětiletý kontrakt počítá s možností vyplacení až 4 milionů eur.

Kraj se ve smlouvě zavazuje k „finanční investici“ ve výši 400 tisíc eur ročně. Lze ji navýšit až na dvojnásobek, pokud by došlo k rozšíření počtu letů z pěti na deset rotací týdně. Za každý let (nikoliv rotaci) tak kraj zaplatí v přepočtu při současném kurzu eura necelých 21 tisíc korun. Současně má dopravce získat slevu na letištní poplatky na krajem vlastněném letišti v Mošnově, jejich výši ale smlouva neuvádí.

Roční výpovědní lhůta

Dopravce se podle smlouvy zavazuje nasazovat na linku letadlo pro nejméně 76 cestujících, tedy buď Embraer E170 nebo Bombardier Q400. Kraj má možnost mluvit do letových časů. Dopravci LOT bude platit jednou za čtvrtletí. Pokud se nestane nic mimořádného, kraj má možnost kontrakt vypovědět nejméně s roční lhůtou, dopravce půl roku. V prvním roce navíc jedině v případě, že průměrná obsazenost klesne pod 35 %. Moravskoslezský kraj se dlouho snažil na své letiště přilákat dopravce, několik soutěží na provoz linek v závazku veřejné služby skončilo fiaskem.

Kraj také upravil jízdní řád autobusové linky 333. Z ostravského autobusového nádraží pojede autobus na letiště ve 3:43 každý den, kdy je linka naplánována v provozu. Z Mošnova bude odjíždět v 0:25. Autobus bude na případně zpožděné letadlo čekat až hodinu.

Embraerr E170 společnosti LOT po příletu do Ostravy. Foto: FB Létejme z OstravyEmbraer E170 před prvním letem z Varšavy do Ostravy. Foto: FB Létejme z OstravyEmbraerr E170 společnosti LOT po příletu do Ostravy. Foto: FB Létejme z Ostravy

Jediná pravidelná linka

Linka LOT bude jedinou pravidelnou linkou v Ostravě, Ryanair do Londýna nebude přes zimu létat a zcela jistý není ani jeho návrat v létě. Oproti původním plánům dopravce upravil letový řád pro lepší návaznost na další lety v polském hlavním městě. Nasadí na ně i pohodlnější letadlo: létat bude s Embraerem E170 namísto turbovrtulového stroje Bombardier Dash 8 Q400.

LOT bude v Ostravě s letadlem přes noc, což výrazně zlepší dostupnost celé sítě pro cestující z Ostravy. V Ostravě přistane vždy ve 23:55 po hodinovém letu z Varšavy každý den kromě soboty a úterý. Z Ostravy poletí každý den kromě neděle a středy v 5:25 s příletem v 6:30 do Varšavy. Původním plánem byly lety přes den. Brzkým odletem z Ostravy cestující stihnou ranní odletovou špičku z Varšavy do většiny evropských destinací. Ceny zpátečních letenek začínají na zhruba 1900 korunách.

Tagy Letiště Ostrava LOT LOT Polish Airlines Moravskoslezský kraj OSR OSR-WAW Top varšava
104 komentářů