Jediná ozubnicová trať v Česku projde velkou opravou, bude zabezpečena ETCS
Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn
Správa železnic počítá také s opravou výpravní budovy kořenovského nádraží.
Hodí se podotknout, že probíhá příprava samostatné stavby „Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný“, v současné době jsou vyhotoveny zvláštní technické podmínky, zhotovitel projektové dokumentace zatím vybrán nebyl.
Má jít o „klasický“ DOZ (spolu s přechodem na D1), doplněný balízami, nebo se chystá nějaký pokus typu „ETCS nahradí návěstidla“?
V prvním případě nic proti, ba naopak už aby to bylo.
Celkem by mě zajímalo, jak vyřeší zákon o neprostupnosti hmoty (ozubnice x balízy).
SŽ, jeblo už úplně, aneb jak honem rychle alespoń vysosnout prašule za projekt, než odvolají emeritního pana výpravčího Svobodu z postu GŘ.
Mimocjodem celé ETCS je evropský tunel a úlitba francouzům. Jsem zvědav co bude, až to rupne, kromě zmizelých prachů……
Přibydou také desítky metrů zábradlí, zámková dlažba a metr vysoké peróny? Jak jsem se dočetl, bude vyměněno prakticky vše. Co bude pak památkově chráněno? Je to podobné, jako by se postavil nový Karlštejn podle původní předlohy. Červení, nešetřete mne.
Záleží na tom, na co chcete ten Karlštejn používat. Pokud jen jako turistickou atrakci, může zůstat původní. Pokud plnohodnotně (bydlení, obrana!,…), musíte ho přizpůsobit požadavkům dnešní doby.
Totéž u zubačky: buď ji zakonzervujete v původním stavu s tím, že se tam o víkendech párkrát projede nostalgie, nebo ji dáte do stavu, aby umožňovala pravidelný provoz v rozsahu desítek spojů denně. A tam je prostě potřeba hledat kompromis mezi historickou hodnotou a bezpečným a plynulým provozováním.
chráněno bude vše včetně historických vlaků ARRIVA. Proč myslíte, že se to dělá-no aby to ARRIVA mohla sežrat – to je již zcela jistě s půtou a havlíčkem nějakým pofiderním rozstřelem již urřitě dojednáno!
Spideři umí ETCS?
Naučí se. 🙂
Tady už všem těm úředníkům a alibistům z celého ETCS jeblo. Normálně regulérně jeblo…….
K čemu tam bude ETCS dobrá ?
Jako vlakový zabezpečovač.
Čekáte něco jiného? 🙂
Jenom jestli výměnou pražců za jiné nedojde k znehodnocení té tratě coby kulturní a technické památky. Ono stačí, že tam před lety zlikvidovali unikátní ozubnicové výhybky, že.
Proč by mělo? Řekl bych, že podstatný je ten ozubnicový pás.
Aby ho tam třeba nakonec nezapomněli dát.
v tom převýšení by to asi bez něj tolik nefungovalo
Člověk by čekal, že by se prvotně obnovila elektrizace, tentokrát protažená až do Liberce.
tu si poláci nátahnou jen na kopec..u „nás“ nikdy nebyla..
byla na nadrazi zminovanem ve clanku, ktere slouzilo jako prechodova stanice.
Jenže za stanicí Kořenov byla hranice. Kvůli protažení vlaků do Harrachova se vyměňovalo s Polskem území.
Ale to neznamená, že u „nás“ (na území ČR, ČSR) nebyla.
Do Kořenova (včetně) se z Pruska jezdilo elektricky s německou napájecí soustavou. Stejně jako do Meziměstí.
pořád někdo nerozuní, že jsme to území směnili a s tím i infrastrukturu jinak za RU proud nikde nebyl
tak je…ale za pravdu se člověk zlobí, že?
Což by znamenalo nemalé investice do tunelů, zvětšit průjezdný (železniční) profil.
Kdyby tolik pozornosti co SŽ věnuje ETCS věnovalo i skladbě a zpravování strojvedoucích plnohodnotnými,přesnými rozkazy o pomalých jízdách,stahovačkách atd…tak by to bylo super.
Ať to tam klidně nainstalují když je to potřeba. Mám zato že když se najde lidí co se domluvy tak se přeci vždycky dá vyjednat nějaká výjimka. Tady aspoň vlaky jezdí ale u nás v Týně nad Vltavou už hesky pár let pravidelná doprava není a taky to tam teď instalují holt když šou peníze tak proč je neutratit.
Proč by taky měly jezdit vlaky z maloměsta směrem, který je mimo regionální centra? Jezdit vlakem oklikou a s přestupem tam, kam jede přímý autobus, to se běžnému člověku rozhodně nechce.
Tak do Tejna mi to taky hodne chybi. Ted musim do Bechyne a pak gumokolem, na ktery se ceka hodiny
A to odkud?
Jo, kdyby propojili Tejnku a Bechyňku, bylo by to o něčem jiném.
Tak doufám, že po rekonstrukci budou zabezpečeny alespoň 2 nejhorší přejezdy (Kořenov a Desná) a bude možné efektivně křižovat nejen v Harrachově, ale také Kořenově, Desné a ideálně i Dolním Polubném, aby bylo možné u pravidelného provozu operativně překládat křižování v případě zpoždění (zejm. z Harrachova do Kořenova v případě zpoždění vlaku od Tanvaldu) a u dalších vlaků provézt např. nákladní vlak, sněhovou frézu či nostalgické jízdy.
Co se budovy týče, zasloužila by si trvaleji otevřenou čekárnu se zázemím a ideálně kamerovým dohledem.
Tak v Kořenově snad není zas takový problém křižovat ani teď ne? Respektive se tam před pár lety běžně křižovalo.
to, jak jak je, tak to stačí.
v Kořenově, Desné i Pulubném křižovat lze i teď, ale efektivně to moc není
V Polubným musíte leda zajet na vlečku.
Nejedná se o vlečku, ale manipulační koleje dopravny D3.
Děkuji za opravu, měl jsem za to, že to je vlečka.
Asi proto tomu všichni místní říkají vlečka do Sklárny. 😀 A to vč. lidí z Výtopny viz nedávná návštěva.
a budova je předimenzovaná…měla by být přínosem především pro místní…
mno, tak už se těším na rakušanku a další historická vozidla s ETCS. navíc verzi light, což je pomník dvojministra a jeho pohunku.
ať jde celá SZ do jetele
Celá ta trať Kořenov – Harrachov si říká o výjimku z ETCS….
O úsek Kořenov – Harrachov se nejedná, jde o úsek Kořenov – Tanvald
Takže konec akcí na Zubačce?
Pevně doufám, že ne. Jistě se najde řešení.
Buďto z analýzy rizik vyjde, že tři páry vlaků sedmkrát ročně bez ETCS je akceptovatelné riziko, anebo je to konec akcí na Zubačce. Neexistuje řešení, jak zabudovat ETCS do T426.0 a problém není v penězích, ale v prostoru – jednoduše se to tam nevejde.
My tu nostalgii vyženeme! A pak i pravidelný provoz! A bude klid! 😀
Něco podobného plácal jeden ředitel SŽDC, aby jezdily jen pravidelné vlaky, žádné víkendové, zvl. atd.
si na sebe vydělejte:-) ono chodit s nataženýma rukama umí chodit každý
A nemůže být mobilní část ETCS zabudováno v nějakém vagóně místo historické lokotky?
Kecáte. Siemens nabízí řešení – ETCS v krabicích i vně lokomotivy. Zajeďte si do Berlína a koukněte přes plot na Siemensovic dvorek, mají to na mašině hodně podobné T426.0 (nějaká snad třínápravová hydraulika).
ať to bude jak chce, nakonec to přežijem, že?
Kdo někdy byl ve Švédsku, a zažil celodenní stání na trati, bo protože ETCS, má na to taky názor…. U nás by se napsal rozkaz a jelo se….tady ne…..
Tady se ale bude dát jezdit i bez ETCS po rekonstrukci.
No nevím, u Perninku ani ve Světci jsem taky nebyl, ale mám neodbytný pocit, že obě nehody byly mnohem horší.
Plánuje se v Dolním Polubném obnovení výhybny a nevíte někdo v jakém stavu je druhá Rakušanka ?
Dle mých informací by údajně snad měla být výhybna obnovena spolu s ozubnicovýma výhybkama.
Obě Rakušanky jsou provozní.
Kdysi jsem četl, že původní ozubnicové výhybky byly naprosto diletantsky odvezeny do šrotu. Nemohu však najít pramen této informace. Nevíte Prosím někdo, jak to s nimi bylo?
Výhybky byly odstraněny na začátku 90.let. Prý likvidaci silně prosazoval tehdejší šéf libereckého depa.
Ano,
byly sešrotovány včetně náhradních ozubnicových pásů….
A máte to od Franty posunky, co to říkal po pátém pivu v hospodě.
To není od Franty z posunu. To je do lidí, co tam dělali a dělají. A té trati vědí asi všechno. Rádi Ti při návštěvě řeknou i jméno toho dobráka, co to nařídil.
Depu to bylo jedno, tedy pokud na výměně č.2 nevypadly při špatné obsluze. Zrušení prosazoval náčelník traťové distance Liberec Prachař a jeho vrchní traťmistr Urban. A nejen to. V D.Polubném byly složeny nové ozubnicové pásy. Ty nechali jmenovaní z TD Liberec též odvézt do šrotu.
Ale sedět za to nejde nikdo..to jak v Přerově snesli na levém nádraží tv a vytrhali koleje .
A byla další existence „levého“ provozně a ekonomicky odůvodněna ?
Asi to je ten člověk, co provedl urychlenou fyzickou likvidaci Heřmaničky, aby se nenašel někdo, kdo by měl zájem obnovit provoz
Nic ve zlým, ale ten „zločinec“ se s ohledem na časový odstup dávno smaží v pekle.
Jmenovče, Heřmaničku v devadesátkách brali naši Indiáni útokem. A pár jich za to dostalo i flastr od soudu. Mizelo všechno vč. kolejnic a to i ze špatně přístupných míst. Někteří jezdili dokonce náklaďákem s rukou. Šance na obnovu byla v té době prakticky nulová.
Vyjmuty a sešrotovány.
ozubnicové výhybky asi těžko dnes bude někdo vyrábět, navíc ouzbnice kvůli tomu byla ve stanici zrušena – jediná výhybka, která tam zůstala, byla nahrazena klasickou, což si myslím, že i nadále tak zůstane a budou tedy 3 ozubnicové úseky – původně byly jen dva
Tak ve světě se stále ozubnicové výhybky používají i když na úzkém rozchodu, tak proč by ji někdo nevyrobil na normálním?
To není pravda, že jen na úzkém…. !!! Najdou se stále i výhybky s ozubení na 1435mm, nejblizsi je ve švýcarském Heidenu
Dobrý.
Ale jinak tahle trať (výhybky) jsou jiného systému ozubnice než dvojitý Abt. To je podle Wiki Riggenbach, má tu ozubnici posazenou nad TK.
Netuším jestli by se to dalo na ABT (alespoň jednoduchý) předělat.
Tady je něco co by se hodilo: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vitznau-Rigi-Bahn
Protože peníze?
Neplánuje SŽ v rámci rekonstrukce výpravní budovy v Kořenově nějaké prostory pro pronájem k zajištění služeb pro cestující? Nádražka či bufet by se tam jistě uživily.
Nevím zda tam je potřeba další bufet, když občerstvení už zajišťuje Muzeum Zubačky.
Ano, dá se oponovat třeba teplými obědy, apod…, ale to zas je v docházkové vzdálenosti penzion, který nemá zrovna špatné ceny.
To ano, ale otevírací doba není úplně optimální. Zejména pak v zimním období, v prosinci snad zavřeno prakticky úplně. Promrzlí běžkaři by jistě nějaký azyl, kde v teple posedět, uvítali. Nyní je tam akorát studená čekárna. Blízké okolí také moc spolehlivých stabilních možností nenabízí (blízký penzion Triola, dříve U Krbu moc kontinuálním provozem nikdy neoplýval). Nádražní budova je velká, tak i kdyby nájem pokryl SŽ pouze vynaložené náklady, tak bych neviděl důvod, proč nenabídnout cestujícím nějakou přidanou hodnotu.
Dříve hned vedla byla restaurace U Krakonoše s trutnovským pivem a s výborným plněným bramborákem. Jinak souhlas, dnes bída.
Máte pravdu částečně, vůbec není otevřeno v listopadu, a v prosinci jen 27. – 31., ale jinak leden – březen, denně mimo pondělí.
Duben – vůbec
Květen – víkendy, svátky
Červen – Září – denně
Říjen – zas víkendy, svátky
Ale to odráží realitu turistického ruchu, mimo sezónu tam zas takový frmol není, aby si tam někdo otevřel bufet s celoročním provozem, sedm dní v týdnu.
Povedlo webu má Triola otevřeno denně od 11 do 21 hodin, a co si matně pamatuju, tak i U Krbu měli pravidelnou otevíračku.
Problém byl, že tento penzion často měnil provozovatele, tak jsem několikrát zažil, že byl mimo provoz. Co se muzea týká, tak kromě omezené provozní doby chybí také posezení v teple. Nemyslím si, že by se nenašlo moc lidí i mimo hlavní sezónu. O to víc, kdyby tam přišel někdo s konceptem odpovídajícím dnešní době, tak by to přitáhlo i jiné zákazníky, než jen cestující vlakem. Ono totiž v prakticky celé oblasti Kořenova a Polubného nestojí gastronomie za moc, což ostře kontrastuje s nedalekým Harrachovem. Ano, párek dnes v civilizaci opravdu moc lidí neosloví. I ve Szklarské Porebě mají na nádraží… Číst vice »
Jenže koho tam chcete přitáhnout, plné nádraží bývá jen o nostalgických akcích, jinak i v sezoně je běžné, ž jdete do muzea a tam nikdo. Samotná vesnice Kořenov je o kus vedle, aby tam chodili místní. Já nevím, jedl jsem například dole v hospodě Martinské údolí. A nebylo to marné. Porovnáváte nádraží v Szklarské Porebě a v Kořenově? Tohle je možná srovnatelné s nádražím v Tanvaldě, kde je taky vynikající nádražka, vařící až do zavíračky. Třeba se mílím, ale můj názor je, že by se tam taková věc neuživila, celoroční provoz, 7 dní v týdnu. A že by někdo jel… Číst vice »
Muzeum asi běžné lidi tolik nepřitáhne. Ale Kořenov je důležitým výchozím a cílovým turistickým bodem. I mimo sezónu tam vystupuje ráno hodně lidí, stejně tak odpoledne nastupuje.
Neříkám, že mimo sezónu tam lidé nejezdí vůbec, ale zas to nejsou taková kvanta, aby to uživilo hospodu, možná kdyby na nádraží vzniklo i ubytování, ale k tomu by se možná víc hodila bývalá škola.
za dobrou gastronimií lidé i jezdí do míst kde nic není, takže to bych tak černě neviděl, ale to by se ten koncept musel prosadit opravdu dobře, pořád u nás restaurace na nádraží nemají moc dobré jméno i když sou na dobré úrovni.
Jenže zas taková gastronomie nebude za „stovku“, a nedokážu si představit, že by to byl zároveň podnik s vytříbenou gastronomií a zároveň pro turisty, co přijdou z túry.
I nadprůměrné jídlo nemusí být drahé, příkladem je tento vyhledávaný kiosek. https://1url.cz/DKjE3
ono je to trochu jinak….budova nádraží v Kořenově, pokud nejste šotouši či nádražní pomatenci těm MÍSTNÍM obyvatelům v podstatě nic nenabízí. Budova je vleká ale je v ní z pohledu místních služeb kulový. JESTLIŽE MÁ BÝT NĚCO UDRŽITELNÉ, MUSÍ TO PŘEDEVŠÍM ZAHRNOVAT POTŘEBY MÍSTNÍCH, NE PÁR „TURISTŮ“
Jste mimo realitu, místní jezdí spíš autem. Mimo turistických sezón o prázdninách a v zimě od Vánoc do března je tam úplně mrtvo (ani turisti). Doby kdy fungovala nádražní restaurace a před nádražím byla trafika už je pryč.
to je ale opět omezený pohled, že budova musí sloužit jen pro cestující vlakem, tomu tak není, služby mohou být i pro ostatní co přijedou auty, pro místní atd. potenciál tam na to je
Jaký místní? Vesnice Kořenov je o kus vedle, tohle je vlastně Polubný a je to defakto samý Penzion, či hotel, místních je tam pár.
No, a co by tam tím autem dělali? Když už pojedou, tak dojedou až pod Jizerku.
a co teda za sluzby v te poloprazdne vesnici potrebujete?
A co potřebuji místní ? Potraviny a hospodu. Potraviny byly nahoře u kostela, už nejsou. Hospoda pro místní byla naproti nádraží vedle diskutovaného zařízení U krbu, už nefunguje …ta hospoda, kde byla točena Kalamita.
Neuživily … při nájmech, které SŽ požaduje se nedaří „léta“ pronajmout restaurační prostory v Marienbad, více méně jěště od dob ČD; v Chebu skončila nádražka, protože na měsíční nájem „směšných“ 45 000 Kč si nedokázala vydělat …
Běžný pátek odpoledne, půlka září. Venku pěkně a ve čtyři odpoledne jsme byli na nádraží tři. Vlakem „dolů“ nejel nikdo.
V sedm večer jsem byl na nádraží sám. Tak to jen postřeh k turistickému ruchu.
Proč Y pražce pod ozubnici? Jak to bude vypadat?
To by snad nemělo přes památkáře projít. Chápu jejich přínos, ale sem by to dávat nemuseli.
A je k dispozici něco jiného?
Od dvorních dodavatelů ne.
Co třeba běžné pražce a na ně ozubnice? Prostě po použití Y bude trať vypadat jinak.
Nynější pražce jsou cca z roku 1960. Y pražce nejsou nic nového. Viděl jsem je v jedné publikaci z doby před rokem 1914, kde byly mj .spolu např. s automatickým spřáhlem uvedeny.
No bude to vypadat jako ve Švýcarsku…
ETCS systematicky a postupne vsude – to dava smysl. Byt si lide mohou o ucinnosti ETCS myslet sve (jakoze bohuzel mysli). I presto: diky za kazdou ochranenou osobu pri zeleznicnim provozu.
ono to je taková salámová metoda….ať ETCS dají na celou trať Liberec-Harrachov…to se udělá tuhle kousek, tamhle kousek a dohromady ty vlaky nebudou jezdit několik let…tomu se říká komfort cestování…
Zase všespasitelné ETCS🤦a jak to bude s instalací mobilní části na historická vozidla jezdící na této trati, kdo to zaplatí … projekt na atipypká vozidla v počtu jednotek kusů. To je potom trochu zbytečné investovat do oprav ozubnicového pásu, když je nebezpečí, že kvůli zaslepenosti v instalaci ETCS, nebude čím po těch zubech jezdit😳 A zběsilosti typu jen historický vlak na trati, vzhledem k momentální hustotě JŘ je také utopie…
Nevím jak bude po instalaci probíhat provoz, z článku je zřejmé, že se bude jednat o odlehčenou verzi ETCS. Vzhledem k aktuální hustotě provozu a jeho dalšímu možnému nárůstu je instalace zabezpečovacího zařízení nevyhnutelná.
U ETCS L1 se musí nechat návěstidla, jinak by to nefungovalo. Tedy půjde jezdit i bez ETCS.
Odlehčená verze ale balízy má taky, nebo ne? Mě tak napadlo, kam pak ty balízy dají, když tam budou mít ten ozubnicový pás?
není to tím, že vaše zaslepenost je právě v těch nostalgiích?
Prostě historická vozidla budou jezdit méně zabezpečená než pravidelný provoz. U ETCS L1 zůstávají návěstidla i oddíly a tak není problém tam mít smíšený provoz.
Odlehčené ETCS na traťové části bude levnější, ale plnohodnotné ETCS na vozidla bude slušná raketa.
Minulý týden jsem viděl fotografie ze zkoušek odlehčeného ETCS AŽD…
ze zkoušek odlehčené mobilní části ETCS AŽD…
A je to interoperabilní? Nebo je to radioblok s gsm-r a komunikací s esou zprávami etcs?
Netuším, zda je to interoperabilní, nicméně pokud jsem to správně pochopil, tak to umí jedinou věc. Přečte to balízu, vyhodnotí její telegram a pokud v něm najde „Stůj“, tak vypustí vzduch z hlavního potrubí. Žádné GSM-R, žádný radioblok.
Bohužel nikdo si při rozhodování o ETCS (obecně) nepoložil otázku, zda to ekonomicky vyjde …
Kolik ETCS ušetří dopravcům / správcům INFRA na náhradách škody …
Jenže chlapi chodí do práce jezdit a ne umřít. Kdo je první na ráně?
No, takže ta balíza musí být programovatelná, a ne jenom dávat pozici. To mi nepřijde jako zrovna chytrý řešení do budoucna. Na dobu přechodnou s L1 LS na lokálkách, proč ne, ale na koridoru už to bude k ničemu, a přecejen z tý lokálky musíte nějak odjet a dostat se na ní. No uvidíme.
„Najde stůj“, takže při chybném přenosu jede dál? Čekal bych spíše, že bude „hledat volno.“
Tak evidentně nejde o zabezpečovací zařízení, ale jen o jakési dodatečné technické zařízení
Evidentne pujde o zabezpecovaci zarizeni, jinak by stacilo upravene AVV…
Chtělo by to víc informací, jak to funguje. Jinak ta funkce vypadá jako SHP, ale krom magnetu je balíza.
I tak se to da rici.