Jediná ozubnicová trať v Česku projde velkou opravou, bude zabezpečena ETCS

Lokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubnLokomotiva T426.001 na ozubnicové železnici mezi Tanvaldem a Kořenovem. Foto: Zubačka.cz ozubn

Správa železnic počítá také s opravou výpravní budovy kořenovského nádraží.

120 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Osoba odborně nezpůsobilá

Hodí se podotknout, že probíhá příprava samostatné stavby „Rekonstrukce dopravny Dolní Polubný“, v současné době jsou vyhotoveny zvláštní technické podmínky, zhotovitel projektové dokumentace zatím vybrán nebyl.

Tomáš Záruba

Má jít o „klasický“ DOZ (spolu s přechodem na D1), doplněný balízami, nebo se chystá nějaký pokus typu „ETCS nahradí návěstidla“?
V prvním případě nic proti, ba naopak už aby to bylo.

Vbb

Celkem by mě zajímalo, jak vyřeší zákon o neprostupnosti hmoty (ozubnice x balízy).

strojvůdce

SŽ, jeblo už úplně, aneb jak honem rychle alespoń vysosnout prašule za projekt, než odvolají emeritního pana výpravčího Svobodu z postu GŘ.
Mimocjodem celé ETCS je evropský tunel a úlitba francouzům. Jsem zvědav co bude, až to rupne, kromě zmizelých prachů……

Vašek

Přibydou také desítky metrů zábradlí, zámková dlažba a metr vysoké peróny? Jak jsem se dočetl, bude vyměněno prakticky vše. Co bude pak památkově chráněno? Je to podobné, jako by se postavil nový Karlštejn podle původní předlohy. Červení, nešetřete mne.

T448

Záleží na tom, na co chcete ten Karlštejn používat. Pokud jen jako turistickou atrakci, může zůstat původní. Pokud plnohodnotně (bydlení, obrana!,…), musíte ho přizpůsobit požadavkům dnešní doby.
Totéž u zubačky: buď ji zakonzervujete v původním stavu s tím, že se tam o víkendech párkrát projede nostalgie, nebo ji dáte do stavu, aby umožňovala pravidelný provoz v rozsahu desítek spojů denně. A tam je prostě potřeba hledat kompromis mezi historickou hodnotou a bezpečným a plynulým provozováním.

Ivan

chráněno bude vše včetně historických vlaků ARRIVA. Proč myslíte, že se to dělá-no aby to ARRIVA mohla sežrat – to je již zcela jistě s půtou a havlíčkem nějakým pofiderním rozstřelem již urřitě dojednáno!

Tukan

Spideři umí ETCS?

Potulný wechtr

Naučí se. 🙂

Jouda

Tady už všem těm úředníkům a alibistům z celého ETCS jeblo. Normálně regulérně jeblo…….

Miroslav Zikmund

K čemu tam bude ETCS dobrá ?

Alibaba

Jako vlakový zabezpečovač.
Čekáte něco jiného? 🙂

Bmo

Jenom jestli výměnou pražců za jiné nedojde k znehodnocení té tratě coby kulturní a technické památky. Ono stačí, že tam před lety zlikvidovali unikátní ozubnicové výhybky, že.

Dominik

Proč by mělo? Řekl bych, že podstatný je ten ozubnicový pás.

Vašek

Aby ho tam třeba nakonec nezapomněli dát.

Jarda

v tom převýšení by to asi bez něj tolik nefungovalo

Honza Vrba

Člověk by čekal, že by se prvotně obnovila elektrizace, tentokrát protažená až do Liberce.

kix

tu si poláci nátahnou jen na kopec..u „nás“ nikdy nebyla..

Georg

byla na nadrazi zminovanem ve clanku, ktere slouzilo jako prechodova stanice.

Krušnohorec

Jenže za stanicí Kořenov byla hranice. Kvůli protažení vlaků do Harrachova se vyměňovalo s Polskem území.

Alibaba

Ale to neznamená, že u „nás“ (na území ČR, ČSR) nebyla.
Do Kořenova (včetně) se z Pruska jezdilo elektricky s německou napájecí soustavou. Stejně jako do Meziměstí.

Jarda

pořád někdo nerozuní, že jsme to území směnili a s tím i infrastrukturu jinak za RU proud nikde nebyl

Jarda

tak je…ale za pravdu se člověk zlobí, že?

Jakub

Což by znamenalo nemalé investice do tunelů, zvětšit průjezdný (železniční) profil.

Martin

Kdyby tolik pozornosti co SŽ věnuje ETCS věnovalo i skladbě a zpravování strojvedoucích plnohodnotnými,přesnými rozkazy o pomalých jízdách,stahovačkách atd…tak by to bylo super.

Dolfi

Ať to tam klidně nainstalují když je to potřeba. Mám zato že když se najde lidí co se domluvy tak se přeci vždycky dá vyjednat nějaká výjimka. Tady aspoň vlaky jezdí ale u nás v Týně nad Vltavou už hesky pár let pravidelná doprava není a taky to tam teď instalují holt když šou peníze tak proč je neutratit.

Jarda Š.

Proč by taky měly jezdit vlaky z maloměsta směrem, který je mimo regionální centra? Jezdit vlakem oklikou a s přestupem tam, kam jede přímý autobus, to se běžnému člověku rozhodně nechce.

Pojkemada

Tak do Tejna mi to taky hodne chybi. Ted musim do Bechyne a pak gumokolem, na ktery se ceka hodiny

Alexandr Mikulka

A to odkud?

Jarda Š.

Jo, kdyby propojili Tejnku a Bechyňku, bylo by to o něčem jiném.

martinek.k

Tak doufám, že po rekonstrukci budou zabezpečeny alespoň 2 nejhorší přejezdy (Kořenov a Desná) a bude možné efektivně křižovat nejen v Harrachově, ale také Kořenově, Desné a ideálně i Dolním Polubném, aby bylo možné u pravidelného provozu operativně překládat křižování v případě zpoždění (zejm. z Harrachova do Kořenova v případě zpoždění vlaku od Tanvaldu) a u dalších vlaků provézt např. nákladní vlak, sněhovou frézu či nostalgické jízdy.

Co se budovy týče, zasloužila by si trvaleji otevřenou čekárnu se zázemím a ideálně kamerovým dohledem.

Dominik

Tak v Kořenově snad není zas takový problém křižovat ani teď ne? Respektive se tam před pár lety běžně křižovalo.

Jarda

to, jak jak je, tak to stačí.

kix

v Kořenově, Desné i Pulubném křižovat lze i teď, ale efektivně to moc není

Dominik

V Polubným musíte leda zajet na vlečku.

Osoba odborně nezpůsobilá

Nejedná se o vlečku, ale manipulační koleje dopravny D3.

Dominik

Děkuji za opravu, měl jsem za to, že to je vlečka.

Jindra

Asi proto tomu všichni místní říkají vlečka do Sklárny. 😀 A to vč. lidí z Výtopny viz nedávná návštěva.

Jarda

a budova je předimenzovaná…měla by být přínosem především pro místní…

Gwann

mno, tak už se těším na rakušanku a další historická vozidla s ETCS. navíc verzi light, což je pomník dvojministra a jeho pohunku.

ať jde celá SZ do jetele

Jan Sova

Celá ta trať Kořenov – Harrachov si říká o výjimku z ETCS….

55p

O úsek Kořenov – Harrachov se nejedná, jde o úsek Kořenov – Tanvald

fabec

Takže konec akcí na Zubačce?

Pája

Pevně doufám, že ne. Jistě se najde řešení.

Arnošt

Buďto z analýzy rizik vyjde, že tři páry vlaků sedmkrát ročně bez ETCS je akceptovatelné riziko, anebo je to konec akcí na Zubačce. Neexistuje řešení, jak zabudovat ETCS do T426.0 a problém není v penězích, ale v prostoru – jednoduše se to tam nevejde.

55p

My tu nostalgii vyženeme! A pak i pravidelný provoz! A bude klid! 😀

Jakub

Něco podobného plácal jeden ředitel SŽDC, aby jezdily jen pravidelné vlaky, žádné víkendové, zvl. atd.

Jarda

si na sebe vydělejte:-) ono chodit s nataženýma rukama umí chodit každý

mic

A nemůže být mobilní část ETCS zabudováno v nějakém vagóně místo historické lokotky?

Vbb

Kecáte. Siemens nabízí řešení – ETCS v krabicích i vně lokomotivy. Zajeďte si do Berlína a koukněte přes plot na Siemensovic dvorek, mají to na mašině hodně podobné T426.0 (nějaká snad třínápravová hydraulika).

Jarda

ať to bude jak chce, nakonec to přežijem, že?

Anatol J.

Kdo někdy byl ve Švédsku, a zažil celodenní stání na trati, bo protože ETCS, má na to taky názor…. U nás by se napsal rozkaz a jelo se….tady ne…..

Bram

Tady se ale bude dát jezdit i bez ETCS po rekonstrukci.

Jiří Kocurek

No nevím, u Perninku ani ve Světci jsem taky nebyl, ale mám neodbytný pocit, že obě nehody byly mnohem horší.

Martin

Plánuje se v Dolním Polubném obnovení výhybny a nevíte někdo v jakém stavu je druhá Rakušanka ?

Mára

Dle mých informací by údajně snad měla být výhybna obnovena spolu s ozubnicovýma výhybkama.
Obě Rakušanky jsou provozní.

Pája

Kdysi jsem četl, že původní ozubnicové výhybky byly naprosto diletantsky odvezeny do šrotu. Nemohu však najít pramen této informace. Nevíte Prosím někdo, jak to s nimi bylo?

Martin

Výhybky byly odstraněny na začátku 90.let. Prý likvidaci silně prosazoval tehdejší šéf libereckého depa.

Jirka

Ano,
byly sešrotovány včetně náhradních ozubnicových pásů….

Willy Brkos

A máte to od Franty posunky, co to říkal po pátém pivu v hospodě.

Jindra

To není od Franty z posunu. To je do lidí, co tam dělali a dělají. A té trati vědí asi všechno. Rádi Ti při návštěvě řeknou i jméno toho dobráka, co to nařídil.

Vlado99

Depu to bylo jedno, tedy pokud na výměně č.2 nevypadly při špatné obsluze. Zrušení prosazoval náčelník traťové distance Liberec Prachař a jeho vrchní traťmistr Urban. A nejen to. V D.Polubném byly složeny nové ozubnicové pásy. Ty nechali jmenovaní z TD Liberec též odvézt do šrotu.

Gargy

Ale sedět za to nejde nikdo..to jak v Přerově snesli na levém nádraží tv a vytrhali koleje .

Miroslav Zikmund

A byla další existence „levého“ provozně a ekonomicky odůvodněna ?

Jindra

Asi to je ten člověk, co provedl urychlenou fyzickou likvidaci Heřmaničky, aby se nenašel někdo, kdo by měl zájem obnovit provoz

Miroslav Zikmund

Nic ve zlým, ale ten „zločinec“ se s ohledem na časový odstup dávno smaží v pekle.

Jindra

Jmenovče, Heřmaničku v devadesátkách brali naši Indiáni útokem. A pár jich za to dostalo i flastr od soudu. Mizelo všechno vč. kolejnic a to i ze špatně přístupných míst. Někteří jezdili dokonce náklaďákem s rukou. Šance na obnovu byla v té době prakticky nulová.

Ladislav

Vyjmuty a sešrotovány.

kix

ozubnicové výhybky asi těžko dnes bude někdo vyrábět, navíc ouzbnice kvůli tomu byla ve stanici zrušena – jediná výhybka, která tam zůstala, byla nahrazena klasickou, což si myslím, že i nadále tak zůstane a budou tedy 3 ozubnicové úseky – původně byly jen dva

Alibaba

Tak ve světě se stále ozubnicové výhybky používají i když na úzkém rozchodu, tak proč by ji někdo nevyrobil na normálním?

Anatol J.

To není pravda, že jen na úzkém…. !!! Najdou se stále i výhybky s ozubení na 1435mm, nejblizsi je ve švýcarském Heidenu

Alibaba

Dobrý.
Ale jinak tahle trať (výhybky) jsou jiného systému ozubnice než dvojitý Abt. To je podle Wiki Riggenbach, má tu ozubnici posazenou nad TK.
Netuším jestli by se to dalo na ABT (alespoň jednoduchý) předělat.
Tady je něco co by se hodilo: https://cs.wikipedia.org/wiki/Vitznau-Rigi-Bahn

Vbb

Protože peníze?

D.S.

Neplánuje SŽ v rámci rekonstrukce výpravní budovy v Kořenově nějaké prostory pro pronájem k zajištění služeb pro cestující? Nádražka či bufet by se tam jistě uživily.

Dominik

Nevím zda tam je potřeba další bufet, když občerstvení už zajišťuje Muzeum Zubačky.
Ano, dá se oponovat třeba teplými obědy, apod…, ale to zas je v docházkové vzdálenosti penzion, který nemá zrovna špatné ceny.

D.S.

To ano, ale otevírací doba není úplně optimální. Zejména pak v zimním období, v prosinci snad zavřeno prakticky úplně. Promrzlí běžkaři by jistě nějaký azyl, kde v teple posedět, uvítali. Nyní je tam akorát studená čekárna. Blízké okolí také moc spolehlivých stabilních možností nenabízí (blízký penzion Triola, dříve U Krbu moc kontinuálním provozem nikdy neoplýval). Nádražní budova je velká, tak i kdyby nájem pokryl SŽ pouze vynaložené náklady, tak bych neviděl důvod, proč nenabídnout cestujícím nějakou přidanou hodnotu.

Martin

Dříve hned vedla byla restaurace U Krakonoše s trutnovským pivem a s výborným plněným bramborákem. Jinak souhlas, dnes bída.

Dominik

Máte pravdu částečně, vůbec není otevřeno v listopadu, a v prosinci jen 27. – 31., ale jinak leden – březen, denně mimo pondělí.
Duben – vůbec
Květen – víkendy, svátky
Červen – Září – denně
Říjen – zas víkendy, svátky

Ale to odráží realitu turistického ruchu, mimo sezónu tam zas takový frmol není, aby si tam někdo otevřel bufet s celoročním provozem, sedm dní v týdnu.

Povedlo webu má Triola otevřeno denně od 11 do 21 hodin, a co si matně pamatuju, tak i U Krbu měli pravidelnou otevíračku.

D.S.

Problém byl, že tento penzion často měnil provozovatele, tak jsem několikrát zažil, že byl mimo provoz. Co se muzea týká, tak kromě omezené provozní doby chybí také posezení v teple. Nemyslím si, že by se nenašlo moc lidí i mimo hlavní sezónu. O to víc, kdyby tam přišel někdo s konceptem odpovídajícím dnešní době, tak by to přitáhlo i jiné zákazníky, než jen cestující vlakem. Ono totiž v prakticky celé oblasti Kořenova a Polubného nestojí gastronomie za moc, což ostře kontrastuje s nedalekým Harrachovem. Ano, párek dnes v civilizaci opravdu moc lidí neosloví. I ve Szklarské Porebě mají na nádraží… Číst vice »

Dominik

Jenže koho tam chcete přitáhnout, plné nádraží bývá jen o nostalgických akcích, jinak i v sezoně je běžné, ž jdete do muzea a tam nikdo. Samotná vesnice Kořenov je o kus vedle, aby tam chodili místní. Já nevím, jedl jsem například dole v hospodě Martinské údolí. A nebylo to marné. Porovnáváte nádraží v Szklarské Porebě a v Kořenově? Tohle je možná srovnatelné s nádražím v Tanvaldě, kde je taky vynikající nádražka, vařící až do zavíračky. Třeba se mílím, ale můj názor je, že by se tam taková věc neuživila, celoroční provoz, 7 dní v týdnu. A že by někdo jel… Číst vice »

D.S.

Muzeum asi běžné lidi tolik nepřitáhne. Ale Kořenov je důležitým výchozím a cílovým turistickým bodem. I mimo sezónu tam vystupuje ráno hodně lidí, stejně tak odpoledne nastupuje.

Dominik

Neříkám, že mimo sezónu tam lidé nejezdí vůbec, ale zas to nejsou taková kvanta, aby to uživilo hospodu, možná kdyby na nádraží vzniklo i ubytování, ale k tomu by se možná víc hodila bývalá škola.

kix

za dobrou gastronimií lidé i jezdí do míst kde nic není, takže to bych tak černě neviděl, ale to by se ten koncept musel prosadit opravdu dobře, pořád u nás restaurace na nádraží nemají moc dobré jméno i když sou na dobré úrovni.

Dominik

Jenže zas taková gastronomie nebude za „stovku“, a nedokážu si představit, že by to byl zároveň podnik s vytříbenou gastronomií a zároveň pro turisty, co přijdou z túry.

D.S.

I nadprůměrné jídlo nemusí být drahé, příkladem je tento vyhledávaný kiosek. https://1url.cz/DKjE3

Jarda

ono je to trochu jinak….budova nádraží v Kořenově, pokud nejste šotouši či nádražní pomatenci těm MÍSTNÍM obyvatelům v podstatě nic nenabízí. Budova je vleká ale je v ní z pohledu místních služeb kulový. JESTLIŽE MÁ BÝT NĚCO UDRŽITELNÉ, MUSÍ TO PŘEDEVŠÍM ZAHRNOVAT POTŘEBY MÍSTNÍCH, NE PÁR „TURISTŮ“

Huh

Jste mimo realitu, místní jezdí spíš autem. Mimo turistických sezón o prázdninách a v zimě od Vánoc do března je tam úplně mrtvo (ani turisti). Doby kdy fungovala nádražní restaurace a před nádražím byla trafika už je pryč.

kix

to je ale opět omezený pohled, že budova musí sloužit jen pro cestující vlakem, tomu tak není, služby mohou být i pro ostatní co přijedou auty, pro místní atd. potenciál tam na to je

Dominik

Jaký místní? Vesnice Kořenov je o kus vedle, tohle je vlastně Polubný a je to defakto samý Penzion, či hotel, místních je tam pár.
No, a co by tam tím autem dělali? Když už pojedou, tak dojedou až pod Jizerku.

Georg

a co teda za sluzby v te poloprazdne vesnici potrebujete?

Martin

A co potřebuji místní ? Potraviny a hospodu. Potraviny byly nahoře u kostela, už nejsou. Hospoda pro místní byla naproti nádraží vedle diskutovaného zařízení U krbu, už nefunguje …ta hospoda, kde byla točena Kalamita.

Miroslav Zikmund

Neuživily … při nájmech, které SŽ požaduje se nedaří „léta“ pronajmout restaurační prostory v Marienbad, více méně jěště od dob ČD; v Chebu skončila nádražka, protože na měsíční nájem „směšných“ 45 000 Kč si nedokázala vydělat …

Jindra

Běžný pátek odpoledne, půlka září. Venku pěkně a ve čtyři odpoledne jsme byli na nádraží tři. Vlakem „dolů“ nejel nikdo.
V sedm večer jsem byl na nádraží sám. Tak to jen postřeh k turistickému ruchu.

Ivan

Proč Y pražce pod ozubnici? Jak to bude vypadat?
To by snad nemělo přes památkáře projít. Chápu jejich přínos, ale sem by to dávat nemuseli.

D.S.

A je k dispozici něco jiného?

Leinad

Od dvorních dodavatelů ne.

Ivan

Co třeba běžné pražce a na ně ozubnice? Prostě po použití Y bude trať vypadat jinak.

Jézeďák

Nynější pražce jsou cca z roku 1960. Y pražce nejsou nic nového. Viděl jsem je v jedné publikaci z doby před rokem 1914, kde byly mj .spolu např. s automatickým spřáhlem uvedeny.

malý bobeš

No bude to vypadat jako ve Švýcarsku…

LKB

ETCS systematicky a postupne vsude – to dava smysl. Byt si lide mohou o ucinnosti ETCS myslet sve (jakoze bohuzel mysli). I presto: diky za kazdou ochranenou osobu pri zeleznicnim provozu.

Jarda

ono to je taková salámová metoda….ať ETCS dají na celou trať Liberec-Harrachov…to se udělá tuhle kousek, tamhle kousek a dohromady ty vlaky nebudou jezdit několik let…tomu se říká komfort cestování…

Kdesevzaltusevzal

Zase všespasitelné ETCS🤦a jak to bude s instalací mobilní části na historická vozidla jezdící na této trati, kdo to zaplatí … projekt na atipypká vozidla v počtu jednotek kusů. To je potom trochu zbytečné investovat do oprav ozubnicového pásu, když je nebezpečí, že kvůli zaslepenosti v instalaci ETCS, nebude čím po těch zubech jezdit😳 A zběsilosti typu jen historický vlak na trati, vzhledem k momentální hustotě JŘ je také utopie…

D.S.

Nevím jak bude po instalaci probíhat provoz, z článku je zřejmé, že se bude jednat o odlehčenou verzi ETCS. Vzhledem k aktuální hustotě provozu a jeho dalšímu možnému nárůstu je instalace zabezpečovacího zařízení nevyhnutelná.

Bram

U ETCS L1 se musí nechat návěstidla, jinak by to nefungovalo. Tedy půjde jezdit i bez ETCS.

Třicátáprvní Béé

Odlehčená verze ale balízy má taky, nebo ne? Mě tak napadlo, kam pak ty balízy dají, když tam budou mít ten ozubnicový pás?

Jarda

není to tím, že vaše zaslepenost je právě v těch nostalgiích?

David

Prostě historická vozidla budou jezdit méně zabezpečená než pravidelný provoz. U ETCS L1 zůstávají návěstidla i oddíly a tak není problém tam mít smíšený provoz.

Petr Tříska

Odlehčené ETCS na traťové části bude levnější, ale plnohodnotné ETCS na vozidla bude slušná raketa.

Petr Šimral

Minulý týden jsem viděl fotografie ze zkoušek odlehčeného ETCS AŽD…

Petr Šimral

ze zkoušek odlehčené mobilní části ETCS AŽD…

Vojtěch Suchan

A je to interoperabilní? Nebo je to radioblok s gsm-r a komunikací s esou zprávami etcs?

Petr Šimral

Netuším, zda je to interoperabilní, nicméně pokud jsem to správně pochopil, tak to umí jedinou věc. Přečte to balízu, vyhodnotí její telegram a pokud v něm najde „Stůj“, tak vypustí vzduch z hlavního potrubí. Žádné GSM-R, žádný radioblok.

Miroslav Zikmund

Bohužel nikdo si při rozhodování o ETCS (obecně) nepoložil otázku, zda to ekonomicky vyjde …
Kolik ETCS ušetří dopravcům / správcům INFRA na náhradách škody …

Pája

Jenže chlapi chodí do práce jezdit a ne umřít. Kdo je první na ráně?

Vojtěch Suchan

No, takže ta balíza musí být programovatelná, a ne jenom dávat pozici. To mi nepřijde jako zrovna chytrý řešení do budoucna. Na dobu přechodnou s L1 LS na lokálkách, proč ne, ale na koridoru už to bude k ničemu, a přecejen z tý lokálky musíte nějak odjet a dostat se na ní. No uvidíme.

Leinad

„Najde stůj“, takže při chybném přenosu jede dál? Čekal bych spíše, že bude „hledat volno.“

Petr Tříska

Tak evidentně nejde o zabezpečovací zařízení, ale jen o jakési dodatečné technické zařízení

Petr Šimral

Evidentne pujde o zabezpecovaci zarizeni, jinak by stacilo upravene AVV…

Petr Tříska

Chtělo by to víc informací, jak to funguje. Jinak ta funkce vypadá jako SHP, ale krom magnetu je balíza.

Petr Šimral

I tak se to da rici.