Autobusy Doprava ve městě Lidé Zprávy

Je tady někdo řidič? Dopravní podniky spouští náborovou kampaň s řidičem hrdinou

Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna
Bus v pražské MHD. Autor: DPP - Petr Hejna

Osm městských dopravních podniků spouští dneškem počínaje kampaň, která má pomocí nadsázky přilákat za volant nové řidiče a obecně popularizovat toto zaměstnání. Do kampaně se pod křídly Sdružení dopravních podniků České republiky (SDP ČR) zapojili provozovatelé MHD v Brně, Hradci Králové, Karlových Varech, Mariánských Lázních, Opavě, Pardubicích, Plzni a Praze. Cílem kampaně je zvýšit zájem o povolání řidiče ve veřejné dopravě i popularizace tohoto zaměstnání.

Hlavní postavou kampaně založené na videoklipech je řidič hrdina v podání Tomáše Matonohy. „Věříme, že nadsázka, s níž je klip zpracován, zaujme a fakta o řidičské profesi uvedená v závěru přilákají nové uchazeče,“ uvedl generální ředitel Dopravní podniku hlavního města Prahy Martin Gillar.

Podnikům dnes chybí tisíce řidičů, což je nutí zvyšovat mzdy. DPP například nabízí v náborových letácích mzdu 35 tisíc korun měsíčně.

„Současná situace na trhu práce vede ke zlepšování podmínek řidičů a dopravní podniky nabízejí velmi zajímavé podmínky a benefity, na které společný spot také upozorňuje,“ doplnil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

20 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Šel jsem pred pul rokem k dpp a byl jsem zvědav jestli se nestanu otrokem a robotem. Otrok se clovek stane hned (neni normalni delat 10 hodin v pražském provozu) a robotem jste po prvnim dnu hned (obsluhujeme cca min. 200 zastávek za směnu) vozovovy park je zastaralý. Tak odchazim

  • jo pojďte dělat řidiče autobusu.
    Já ho dělám. Ne na městské ale na linkové – na příměstě. (ČSAD-typ)
    Délka směny 14-16 hodin.
    cca 5 hodin někde stojíte… a tak si můžete číst, koukat na video, zajít si nakoupit apod. Nicméně nejste doma. Byť to máte zaplaceno.

    Tohle vidím dnes jako hlavní překážku. Pro člověka který bych chtěl rodinu prostě nevhodné.

    Domů chodím jenom přespat. (záměrně nepíši „vyspat“!)

    Městská je něco jiného – tam jezdíte jen jednu linku v taktu celý den. Směna 7-11 hodin. Ale vůbec jim to nezávidím, protože jsou pořád v městském (silném) provozu. A to je dost náročné v tom být celý den.

    • někde jezdí turnus- více linek, třeba u nás jsou ranní a odpolední a ten co má ranní, tak má sobotu a neděli a přes týden po poledni je už doma, kámoš jezdí v (čsad) dva dny-dva dny volna a tak dokola, ten rozvrh tych turnusů je od města a jak to naplánují dispečeři, ale třeba řidič co končí ve vesnici, tak si moc vybírat nemůže, ale zase má autobus u baráku.

  • Tak jak je to pravdivý s tím platem 35 – nebo víc u Pražských? Já jen zda je to za 8h denně ve všední dny nebo ve finále nemám hodinu volna kvůli rozfrcaným službám a přesčasům.

    • 35 čistýho včetně stravenek máš, ale denně v práci skoro 11 hodin. Takže tak. Pracuju na Kačerově a každou chvíli volají, jestli bych nešel z volna.

  • Jsem sice strojvedoucí, ale na DPP (koníček) jezdím jako řidič autobusu. A řeknu zcela upřímně, že jsem si skupinu D dělal z B a počet jízd daný legislativou je malý. Sice si pak děláte profesák, který trvá 140h, ale to je vesměs nepotřebná teorie. Osobně jsem rád, že dopravce u kterého svůj koníček provozuji měl se mnou trpělivost a přešlapy nějak toleroval. V každým případě mi trvalo cca 1 rok, kdy na různých autobusech různých délek jsem se naučil jezdil jako řidič-profesionál. Jinak ohledně ceny za možnost řídit profesionálně autobus, tak je pravda, že pokud si to děláte na vlastní triko, tak Déčko plus profesák vyjda na šedesát tisíc korun. Pokud se však upíšete dopravci, tak vám ho udělá zdarma. Existuje i možnost přes pracovní úřád. Zájemci o tuto profesi však musejí být spíše fandové, sice ne tolik jako stojvedoucích, kde by to normální člověk nedělal ani náhodou, ale i tak je to o něčem jiném, než být klasickým osmičkářem.

  • Hlavně ty řidiče musíte zaplatit, já bych to nedělal ani za 100 papouchů, nemám na to nervy. Takže, nahoře ubrat, dole přidat. Tohle, bohužel, platí nejen pro autobusáky.

  • Kdyby nestál řidičák na autobus ( kamion ) tolik peněz, tak by řidičů bylo možná dost. Kdo z mladých si může dovolit dát za autoškolu na autobus cca 60 000 Kč ? Co je na něm vlastně tak drahého ? Teorie je defacto stejná jako na skupinu B. A kolik km se během cvičných jízd najezdí ? 100 km jízdy autobusu se „účastníkům zájezdu“ účtuje kolik ? 30 Kč na kilometr ? To by bylo za 3000 Kč. Najezdí se při cvičných jízdách více ?

    • DP většinou mají oprávnění pro autoškolu na C a D a tak nabízí řidičák s výraznou slevou nebo zadarmo, pokud se řidič uváže na nějakou dobu. V tom problém není.

      A proč je drahý? Protože B řidičák si udělá měsíčně stovky a tisíce lidí v rámci republiky. Osobák pro autoškolu stojí kolik, 400 tisíc? Řidičák na D si udělá několik stovek lidí za rok, autobus stojí pár milionů, takže návratnost není tak rychlá. Navíc provoz a údržba busu je řádově nákladnější než u osobáku. Násobně větší investice se prostě musí vyplatit a hlavně zaplatit.

      • Pokud někdy zahlídnu „autobusoškolu“ obvykle je to nějaká Karosa model popelnice před rozpadnutím. Ta asi pár miliónů nestojí, když už se vzhledem ke stáří a požadavkům objedvanatelů ve veřejné dopravě už neupíchne.

        • Já viděl „autobusoškolu“ s autobusy 734, 934, 936, takže se většinou bavíme o autobusech s rokem výroby před rokem 2000, tedy 20 let staré, takže cena bude i s investicí do přídavného ovládání do výše zmiňovaných 400 000.
          Problém nedostatku řidičů vidím v růstu jejich potřeby nákladní doprava, nedotované autobusy, kde jsou i vyšší mzdy a pokud jsem u autobusů, je také rozdíl u dopravců, když v nedotované linkové dopravě jedete s luxusním autobusem, kde je myšleno i na pohodlí řidiče a nebo v regionální dopravě, kde je sotva nějaká klimatizace, nemluvě o hodinových sazbách a rozdílech v čekacích dobách.

    • „Kdyby nestál řidičák na autobus ( kamion ) tolik peněz, tak by řidičů bylo možná dost.“
      I kdyby byl ŘP skupiny „D“, tak to ještě vůbec neznamená, že jeho držitelé budou skutečně ŘIDIČI v pravém smyslu toho slova, schopní kvalifikovaně a bezpečně řídit vozidlo s cestujícími a neohrožovat ani ostatní účastníky silničního provozu !!!
      U dopravních podniků, které mají vlastní autoškoly a „vyrábějí si“ řidiče pro vlastní potřebu předpokládám aspoň jakous-takous odpovědnost k úrovni „produktů“ té autoškoly – u „civilních“ auto(buso)škol bych ale byl s tím předpokladem mnohem opatrnější: když vidím, co na silnicích dokáží pouzí „takéřidiči – béčkaři“, tak bych se asi v případě, že by se „v civilu vyrobení“ řidiči autobusů měli nějak více rozmnožit, začal bát autobusem vůbec jezdit.

      • Já bych v tomto brzdil. Pokud někdo v provozu bez výjimek umí, tak to jsou právě řidiči autobusů. Jezdí rychle, důrazně, často předjíždí. Vždy vám dají dopředu vědět, co skutečně udělají a fakt to udělají. Je – li v levém pruhu na dálnici mezera tak akorát na autobus a autobus má puštěný blinkr vlevo, tak tam taky skutečně vjede : – )

        Z tohoto plyne, že D + profesák nedostává kdejaké pako jako u Béčka.

    • K teorii na béčko není potřeba navštívit ani jednu lekci. Profesní průkaz má rozsah řádově větší. Taky techniku musí C+D umět i prakticky, B už ne.

    • autobus autoškoly je obyčejně koupen starší, hodně se kupují ty 900 z francie, ale život se mění, dříve nebyl ani na B osobák a tak se dělal hned nákladák a ta částka byla vymyšlena aby si to nedělal každý(psali o tym v dopraváku)

Newsletter

Partneři


Výběr editora