Rozhovor: Osmsetdesítky došly, říká Jan Šatava

Dřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Majitel společnosti Railway Capital Jan Šatava se mimo jiné realizuje jako fanda a sběratel železničních veteránů. V rozhovoru pro deník

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

„Pojďme tedy k provozu. Nerýsuje se nějaké nostalgické léto na šumavských lokálkách?
(…)
Musím říci, že je dost problematický přístup kraje“
Škoda, že p. Šatava neřekl, ani redaktor se jej na to nezeptal, zda právě onen „problematický přístup (Jihočeského) kraje“ stál za tím, že v roce 2018 již nebyl veden „Vlak na Písek“ (prázdninový víkendový pár spojů Tábor – Písek a zpět; veden „hektorem“ + za ním řazenými vozy ex Pressburger Bahn), nebo zda primární příčinou nevedení „Vlaku na Písek“ bylo něco jiného.

AAA

A teď vylisujte bakelitové obložky.

… a nešlo by to prostě vytisknout na 3D tiskárně? Nebo to musí být echt bakelit?

Graylag

To spíše ručně kladený laminát. Vlastnosti budou skoro stejné a když si pohrajete s povrchovou úpravou, tak i vzhled bude skoro stejný. Jenže už to není originál ale pouze imitace a tím trpí historická hodnota.

3D tisk se vzhledem k enormní ceně hodí spíše pro menší členité detaily. Ale i u nich se už vždy bude jednat jen o imitaci.

Alibaba

To ty 810 nejsou ani v Maďarsku?

Michal

V počtu jednotek kusů to někde vyhrabete vždy, spíš bude otázka v jakém stavu a kolik má smysl do toho investovat…

AAA

Takové InterPici by se tu jistě vyjímalo :)))

železničář v důchodu

Maďaři v posledních letech provoz na lokálkách neruší ani neomezují, a i oni jistě si také dobře uvědomují, že nahradit „šukafóny“ něčím novějším by stálo dost peněz, takže pro ně ještě dlouho asi „zbytné“ nebudou – a o obchodování s jakýmkoli majetkem musí mít zájem nejen kupující, ale samozřejmě i prodávající.

Michal

A jak to teda bylo vymyšlené s tím motorákem Faur? Co se mělo z té hrůzy vyrobit?

Souprava

Co se týče tratě přes Středohoří, tam je vhodné připomenout, že dle krajských 4-letých dopravních plánů z doby, kdy ještě trať fungovala, bylo na trati vytížení cca 100 lidí jedním směrem denně. A to je za celou trať, tj. i za silnější úsek u Teplic. Celkem tedy 200 lidí za den, což má dooost daleko k německému požadavku na 1000 lidí denně, které jsou v Německu rozumnou bariérou proti investování do nedostatečně využívaných tratí. Zde by k tomu jakákoli oprava, i v nejminimálnější podobě, vyšla na stamiliony. Přitom kolik z těch 200 lidí jezdilo denně inkriminovaným úsekem? 30 tam a… Číst vice »

-MM-

Pan Matiášek nezklamal, jako vždy. Děkujeme za Vaše moudra.

-MM-

Pan Matiášek nezklamal, jako vždy. Děkujeme za Vaše moudra.

Miloslav Zítka

má to jeden háček – zničení tratě někdo zavinil ( lom nebo ŘSD ) takže úhrada rekonstrukce by měla jít z pojistky těchto organizací

Souprava

Proč ne, ale máte o tom soudní rozhodnutí? Do té doby se nezlobte, ale to taky můžu přijít a říct, že jste odpovědný za to a to a navalte mi půl miliardy. Uznejte, že snad žijeme v právním státě. Nejde jen udělat posudek a ukázat na někoho, třeba lom a chtít prachy. To co chcete je velmi nebezpečné a divil byste se, jak snadno by se to mohlo obrátit proti vám.

AAA

Jako myslíte že ŘSD má pojistku na libovolnou škodu kterou by mohla teoreticky způsobit? Já se obávám že jakožto státní organizace má tu nejlepší pojistku na světě – daňového poplatníka.

Zbyněk

Dobrý večer, můžete zde uvést odkaz na závazný materiál, který říká, že je tam 100 lidí denně?

Zbyněk

Například turistická linka T3, má dotaci na příští rok 544Kč za historické jízdy a 302Kč za jídzy motorovými hurvínky na vlkm. Napiště co si o tom myslíte?

xyz

Zajímavé jsou i následující stránky, kdy např. cena dopravního výkonu za 1 km provozu po Švestkové dráze činí v roce 2019 částku 131,86 Kč s dovětkem, že pojede-li namísto vlaků NAD, činí cena dopravního výkonu 62,89 Kč, přičemž tato částka je jen cca 2x nižší než cena dopravního výkonu za 1 km jízdy vlaku (srov. s tvrzeními některých zdejších diskutujících o „6x levnějším autobusu než vlaku v přepočtu na km jízdy“). Z dalšího odstavce také vyplývá, že smlouva s AŽD k prosinci 2019 zanikne (namísto historických vlaků tam budou jezdit vlaky pravidelné, a to celoročně). A u linky T6 (provozované… Číst vice »

xyz

Upřesním, že (jak vyplývá i z vámi odkazovaných dokumentů) ty částky 302, resp. 544 Kč/km nejsou dotací (výší úhrady), ale cenou dopravního výkonu (nákladovou cenou, od které se následně odečítají tržby, které jsou zúčtovávány v rámci celokrajského integrovaného tarifu DÚK). Tzn. výsledná výše úhrady je o něco nižší než oněch 302, resp. 544 Kč/km.

xyz

Ještě dovětek: „Celkem tedy 200 lidí za den, což má dooost daleko k německému požadavku na 1000 lidí denně, které jsou v Německu rozumnou bariérou proti investování do nedostatečně využívaných tratí.“ Ani v Německu toto pravidlo není dodržováno – viz mj. trať Gotteszell – Viechtach, kde i po uplynutí 2letého zkušebního provozu (9/2016 – 9/2018), byla osobní doprava (která tam byla v 9/2016 obnovena po 24 letech) prodloužena přinejmenším o další 3 roky, přestože oněch 1000 cestujících denně nebylo dosaženo: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Gotteszell%E2%80%93Blaibach. (Plus mnoho dalších německých vedlejších tratí, kde těch 1000 cestujících denně nejezdí ani náhodou; z příhraničních tratí namátkou Holzhau,… Číst vice »

Bjorn

Zde je výňatek z posledního aktuálního článku webu DOÚK (Vlcoun.cz) z konce roku 2018. Provoz na železniční trati byl zastaven v noci ze čtvrtka 6. na pátek 7. června roku 2013. Od té doby se Ústecký kraj a stát domlouvají, jak bude oprava trati řešena. Teď snad došlo ke shodě. “V listopadu proběhlo jednání mezi Správou železniční dopravní cesty a Ústeckým krajem a došlo k domluvě na tom, že bude upraven projekt tak, aby řešil jen sanaci trati po sesuvu,” potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Doplnila, že kraj se k návrhu ještě vyjádří… Číst vice »

Bjorn

Aktuálně z prosince 2018 : Provoz na železniční trati byl zastaven v noci ze čtvrtka 6. na pátek 7. června roku 2013. Od té doby se Ústecký kraj a stát domlouvají, jak bude oprava trati řešena. Teď snad došlo ke shodě. “V listopadu proběhlo jednání mezi Správou železniční dopravní cesty a Ústeckým krajem a došlo k domluvě na tom, že bude upraven projekt tak, aby řešil jen sanaci trati po sesuvu,” potvrdila Informačnímu portálu Vlčoun.cz tisková mluvčí Krajského úřadu Ústeckého kraje Magdalena Fraňková. Doplnila, že kraj se k návrhu ještě vyjádří a následně jej na jaře předloží do komise ministerstva… Číst vice »

Souprava

Nelžete pane Šatavo!!! Cyklisté z Děčína do Krupky se k lanovce dokážou dostatat i bez vlaku… stačí z Kozí dráhy postavit cyklostezku. Na to je možné získat dotaci z EU a domácí veřejné finance to vyjde na desetinu ceny, co oprava trati a dotování nějaké firmičky typu JHMD, která tam pak bude jezdit. Ale tuhle pravdu nemůžete napsat, protože z toho nebude kšeft, že? Pokud mermomocí cyklista potřebuje jet vlakem, tak může jednoduše jet z Děčína do Bohosudova, odkud to má k lanovce „celé“ 2km… Opět to vyjde veřejné rozpočty o desítky milionů, možná několik stovek milionů, levněji. Dále je… Číst vice »

Děčíňan

Nepište nesmysly. Proč stavět za peníze zcela nepotřebnou cyklostezku, aby lidé mohli jezdit na Komáři výšku na kole, když opravdu mohou jezdit po již dávno postavené dráze vlakem? Navíc a to je též podstatné, vlak odveze všechny cestující pěších i cyklistů, ale cyklostezka slouží jen a pouze cyklistům, tedy velmi úzké skupině lidí. Vlak má prostě široký záběr cestujích.

Souprava

Udělejte projekt na opravu té dráhy za cenu cyklostezky (po odečtení dotací, jen idiot by je nevyužil, není přece chyba cyklostezek, že na opravy podobných lokálek EU peníze neposílá, to je jen váš problém, že si to šotouškové neuměli vylobovat, podstatné je, kolik musí činit podíl z národních zdrojů, ty nám nikdo nedaruje zdarma) a můžeme se bavit. Nebo si to hraďte ze svého, počínaje tím, že si tu dráhu řádně odkoupíte, jako o kus vedle AŽD. A nenatahujte pak v ani jednom z případů peníze po dotacích na provoz vlaků… vydělejte si na sebe sám. Pokud nevíte jak, tak… Číst vice »

xyz

„Nebo si to hraďte ze svého, počínaje tím, že si tu dráhu řádně odkoupíte, jako o kus vedle AŽD. A nenatahujte pak v ani jednom z případů peníze po dotacích na provoz vlaků… vydělejte si na sebe sám.“
Dvě věty za sebou a hned takový vzájemný protimluv. (AŽD na provoz sezónních vlaků osobní přepravy dostává příspěvek z veřejných peněz – úplně z té samé rozpočtové kapitoly, do jaké p. Souprava „kope“ v případě Kozí dráhy.)

ApolloXI.

Souprava nechá zrušit všechny silnice III.třídy. Údržba drahá a využití mizivé 😀 Anebo památky – na sebe si nevydělají, stojí ročně miliardy, zbourat a basta. A vůbec lidi, ty uhlíkové jednotky, absolutně neefektivní, asimilovat, první se hlásí Souprava 😀

Děčíňan

Je jasné, že stavba cyklostezky a její další údržba, by byla nepoměrně dražší, než oprava trati. Projekt na opravu trati je již dávno hotov, částka se pohybuje okolo 20 milionů korun. Stezka, by vyšla mnohem dráž a je jedno, jestli by to platil stát formou dotace z EU, neb také tyto peníze jsou z veřejných zdrojů.

Souprava

Mimochodem, po cyklostezce můžete jít i pěšky, na bruslích (u asfaltové), s kočárkem. S výjimkou občasného zákazu psů (např. na Sázavské) je většina cyklostezek přístupná jakémukoli nemotorovému způsobu pohybu. Takže lžete.

Marian

Hle, Soupravička se probudila a už káže svá moudra. Zajíci a Šatava, toť největší nepřátelé českého hospodářství. Dalšími škůdci bude jistě dřevo, které se dá odvozit třeba, no třeba na kole nebo vejtřaskou. Možná, že Soupravička přijde s teorií, že kůrovce zasévá pan Šatava, když jeho semena rozhazuje z šoto-810 😀 😀 😀

Lukáš Buk, to je další pseudonym Marka Matiáška? 😀

Souprava

Člověče, to se nedá napsat jinak – vážně byste toho měl hulit méně… Snad to nebudou mít moderátoři za urážlivý příspěvek, ale na tohle se fakt nic serózního napsat nedá. Zkuste psát méně hystericky, více argumentovat a dát tomu hlavu a patu. 😉

Pavel Novák

Proč to tak prožíváte ? Mohutná slovní cvičení Vás stojí hodně času … má to význam ?

Děčíňan

Nepochybně zajímavý rozhovor. Jen bych rád věděl, jak je pan Šatava schopen a ochoten se záchranou Kozí dráhy pomoci. To se v článku bohužel nepíše.

Marian

S každou tratí si musí pomoci hlavně místní. To fakt nemůže dělat někdo svatý odněkud. Když je to místním jedno nebo jsou líní pověřit své volené zástupce, bohužel trať zanikne.

Děčíňan

Souhlasím, ale bohužel současná sestava stran na magistrátu, není nakloněna přispět k záchraně trati.

Kubrt

Měl některý ze subjektů kandidujících v Děčíně (nebo dalších dotčených obcích) téma obnovy tratě jako bod programu? Neboli, je to pro tamní občany téma?

Děčíňan

Bohužel, nikdo takový se před volbami nenašel. Někteří dokonce již dopředu hlásali, že hodlají trať zrušit. Čili už jen kvůli tomuto, nebylo z mého pohledu koho volit. Je pravdou, že čím déle je trať nevyužívána, tím více upadá jaksi v zapomnění i mezi obyvateli. Tudíž i kdyby jedna ze stran slíbila před volbami, že se bude snažit o záchranu trati, tak si nejsem jist, že by výrazně zabodovala, bohužel. Dříve alespoň ostatní obce na trati dávaly jasně na jevo, že provoz chtějí, ale dnes to též utichlo. Je tu jasný nezájem kraje, který tvrdí, že dopravu objednat nemůže, neb je… Číst vice »

Kubrt

Když byl před více než 10 lety zastaven provoz na „kozině“, tak se ze strany železničních fandů ozývaly (a dodnes ozývají – nakonec i od vás) hlášky, že je zájem trať zlikvidovat, že se na tom chce někdo napakovat atd. Ovšem dost neurčitě, beze jmen, bez konkrétního způsobu údajného obohacení, jen často padalo jméno tehdejšího primátora Rašky. Od té doby se nic moc neděje. Osobně mám dojem, že žádné temné rejdy za tím nejsou, ale „jen“ že prostě o tu trať nemá nikdo zájem.

Děčíňan

Ale pochopte prosím, že tato tzv. Tichá taktika, je naprosto záměrná, neboť jejím cílem je po několika letech neprovozu na trati, její snazší zrušení. Takto dopadlo už mnoho lokálek.

železničář v důchodu

V Děčíně asi už leckdo zapomněl, že bez Honzy Šatavy by nebyl ani ten letní sezónní víkendový provoz, který existenci „kozinu“ vlastně do značné míry po(z)držel tak, že vůbec až dosud přežila aspoň jako (stále předpokládám, že jen dočasně) neprovozovaná trať …

jal

Když čtu o těch vozech ze zahrad a podobně. Tento by si asi taky zasloužil postavit znovu na koleje, když má kompletní pojezd, nárazníky i spřáhla. https://mapy.cz/zakladni?x=18.6184175&y=49.7146088&z=17&pano=1&pid=46436383&yaw=5.422&fov=0.207&pitch=-0.038

Kylchap

Odposlechnuto před dvěma lety na dolní stanici lanovky: Elektrokola nebereme. Proč? Zakázal to Drážní úřad, jsou moc těžká. Ale já si dám baterku do batohu. Stejně neberem, nechceme mít potíže.

železničář v důchodu

A ona snad už neexistují vůbec žádná jiná jízdní kola než elektrokola?
Navíc v případě velké hmotnosti elektrokol šlo u vlaků (jak je to na lanovkách, kde jsou na kola háky, nevím) především o obtížnou manipulaci s nimi (nakládku a vykládku) pracovníky dopravce – nevzpomínám si na to, že by jejich převozy vlakem „zakázal DÚ“ a domnívám se, že spíše si povinnost odebírání baterií před nakládkou do zavazadlových vozů vymohli odbory dopravce.

jouda

To mají dnes ale leckteré cyklobusy, že kola jen do 15 kg.

xyz

Doplním, že dva vozy řady 810 naopak byly ze strany RC prodány do rukou GWTR – ve 2. polovině roku 2017 vůz 810.536 a cca na jaře 2018 pak vůz 810.623. K tzv. „Kozí dráze“ doplním, že úsek Děčín – Telnice je ze strany SŽDC ponecháván v nesjízdném stavu (byť trať do té doby byla v tomto úseku plně sjízdná, vyjma následného pádu kamení na trať v jednom místě) již od podzimu 2015, načež na trať již nemohly vyjet spoje nově zavedených „Turistických linek Ústeckého kraje“ (číslo T2 bylo vyhrazeno této lince; zpočátku zůstalo neobsazeno; později jej „náhradou“ dostala cyklolinka… Číst vice »

Do&Co

Vážený pane Šatavo!
Osobně jsem Vás měl poznat před lety, když jste vedl exkurzi na JHMD a viděl jsem to velké srdce, které do projektu vkládáte. Držím Vám palce v čemkoliv.

Do&Co

Čest jsem měl. Omlouvám se za kostrbatost.

kajetan

Báječněj člověk, na veletrhy cestovního ruchu Go/Regiontour v Brně s sebou do expozice vozil U37 a hytláček, měli úžasnou propagaci… Měl jsem tu čest, pozdravit se s ním …