Jaká je budoucnost výroby autobusů ve Vysokém Mýtě. Ptejte se Karla Nováka z Iveca
V loňském roce vyrobilo Iveco v České republice rekordních 4 767 autobusů.
Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz bude Karel Novák ze společnosti Iveco Czech Republic. Iveco vyrábí autobusy ve Vysokém Mýtě, což je největší evropská továrna na autobusy, a ve francouzském Annonay. Karel Novák je jedním z nejvýše postavených Čechů, kteří pracují pro značku Iveco Bus. Do roku 2022 byl ředitelem strategie a výrobního portfolia, dnes je ředitelem produktových platforem, tedy vývoje.
Zatímco z Vysokého Mýta vyjíždějí meziměstské autobusy modelu Crossway, ve Francii se vyrábějí modely Urbanway pro městský provoz. Modely Streetway pak v Turecku. Ve Vysokém Mýtě loni Iveco vyrobilo rekordních 4 767 autobusů. Letos na podzim představilo novou podobu modelu Crossway (a to včetně elektrické verze), který patří ve své kategorii mezi nejprodávanější autobusy vůbec.
Zakázky na autobusy má Iveco po celém světě, mezi největší tuzemské odběratele patří Arriva a nově i pražský dopravní podnik. Ten s Ivecem v červnu uzavřel smlouvu na 39 městských vozů Streetway a 20 kloubových autobusů Iveco Urbanway Hybrid, a zvýšil tak celkový počet objednaných autobusů u Iveca v letošním a loňském roce na 150.
V loňském roce potvrdila značka Iveco Bus také pozici jedničky na českém trhu, když podle statistik Svazu dovozců automobilů dosáhla podílu 36 % na počtu nově registrovaných autobusů. Na Slovensku dosáhl tržní podíl téměř 42 %. Celkem bylo loni v tuzemsku zaregistrováno 1 215 nových autobusů. Dvojkou na trhu je SOR s 23 % a trojkou Setra s 19 %. Necelých 72 % registrací připadá na linkové autobusy (kam patří i Crossway) a 18 % na městské
Jaký je ve světě zájem o autobusy vyrobené v Česku? Kolik vlastně dnes stojí autobus a co se do jeho ceny všechno promítá? Chtějí zákazníci spíš levnější základní verze, nebo stojí o modely nadupané moderními technologiemi? Jak dlouho trvá výroba Crosswaye? Kde nejdál byste autobusy z českého závodu ve světě potkali? A jaký zájem odhaduje Iveco v dalších letech o elektrické autobusy?
Své dotazy můžete psát Karlu Novákovi i vy tady v diskusi až do úterního odpoledne.