Jak dál s dálkovým řízením? Hostem podcastu bude Pavel Kolář, šéf CDP Praha. Ptejte se
Příští rok začne Centrální dispečerské pracoviště Praha řídit provoz i ve stanici České Budějovice.
Centrální dispečerské pracoviště Praha na Balabence (CDP), které provozuje Správa železnic, řídí na dálku provoz na 669 kilometrech železničních tratí v Čechách a ve 101 dopravnách s kolejovým rozvětvením. Jeho šéfem je Pavel Kolář, který bude hostem nejbližšího vydání podcastu Cesty Zdopravy.cz. Ptát se ho můžete právě teď i vy.
Pavel Kolář se řízení provozu na české železnici věnuje celý svůj profesní život. Studoval v České Třebové, jako výpravčí začínal v Heřmanově Městci a okolních stanicích. Chvíli sloužil i ve Velelibech kousek od Nymburka. Z výpravčího se pak posunul na technologa OPŘ Praha, pracoval ale také jako vedoucí skupiny jízdního řádu a technologie a vedoucí oddělení dopravy v Pardubicích nebo později na generálním ředitelstvím ČD. Když se v září 2011 oddělila od Českých drah „živá dopravní cesta“, přešel na tehdejší SŽDC. V roce 2012 se pak začalo připravovat CDP Praha. Tomu se s krátkou přestávkou věnuje až dodnes.
Jen v letošním roce začali dispečeři pražského CDP dálkově řídit provoz v traťovém úseku Tábor – Hluboká nad Vltavou – Zámostí, ve stanici Cheb nebo na nově zrekonstruované trati z pražského hlavního nádraží přes Vysočany do Horních Počernic. A další traťové úseky se přepnou pod pražské CDP v příštím roce, třeba z Pardubic do Opatovic nad Labem-Pohřebačky nebo dál z Hluboké přes Nemanice až do Českých Budějovic, včetně samotné stanice České Budějovice.
Jak se řídí z jednoho místa železniční provoz skoro v polovině republiky? Jaké jsou výhody dálkového řízení? Jaké technologie zdejší dispečeři používají a co všechno musí řešit? Co se děje, když neopatrní stavbaři překopnou kabel? Jak fungují pohotovostní výpravčí? A které další tratě se v nejbližší době pod Balabenku zapojí?
Pavla Koláře se můžete ptát i vy. Své otázky mu pište zde v diskusi až do pondělního podvečera.