Jablonec nad Nisou bude bez tramvaje až do dubna 2023, modernizace nabírá zpoždění
Zadávací dokumentace pro soutěž na rekonstrukci je teprve na ministerstvu dopravy.
K obnovení provozu na tramvajové trati mezi Vratislavicemi nad Nisou a Jabloncem nad Nisou dojde až v dubnu 2023. Původně se přitom mluvilo o termínu v listopadu příštího roku. Přípravy rozsáhlé modernizace trati ale nabraly zpoždění a nebyla vypsána ještě ani soutěž.
„Úsek tramvajové tratě z Vratislavic nad Nisou na konečnou zastávku v Jablonci nad Nisou zůstane i nadále uzavřený do dubna 2023,“ oznámil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou na svém facebookovém profilu ve zprávě o zítřejším obnovení provozu do Vratislavic. Ten se otevírá s náskokem 13 dnů proti původně stanovenému termínu.
Podle provozního ředitele DPMLJ Ludvíka Lavičky nabraly přípravy na rozsáhlou modernizaci zbývajícího úseku trati zpoždění i kvůli pandemii koronaviru. „V současné době běží na ministerstvu dopravy schvalování dokumentace pro soutěž na zhotovitele,“ dodal Lavička.
Z Liberce do Jablonce nejezdí tramvaje od 19. července, důvodem je změna rozchodu. První část do Vratislavic je dokončena a zítra se na trať vrátí tramvaje již s podvozky na 1435 mm, druhá zatím ani nezačala. Podle původních plánů přitom měly už práce začít. Modernizace úseku z Vratislavic do Jablonce je rozdělena na několik úseků, hodnota zakázky je přes 800 milionů korun.
DPMLJ musel už dříve ustoupit kvůli postoji Jablonce nad Nisou od původních plánů dovést tramvajovou trať v Jablonci nad Nisou až na budoucí nový terminál hromadné dopravy v blízkosti Kamenné ulice. Kvůli tomu bude podíl financování z Operačního programu Doprava nakonec nižší: namísto 85 % to bude 77 %.
Součástí stavebních prací bude dokončení rekonstrukce zbývajících úseků trati s částečnými úpravami vlastní polohy tramvajové trati včetně přemístění některých výhyben s ohledem na současné technické normy, plynulost a bezpečnost provozu. V dubnu 2023 by tak měla být modernizace celé trati kompletně hotová.
Úseky k rekonstrukci
Úsek Kyselka – Proseč nad Nisou, škola (1. úsek)
V tomto úseku dojde především ke změně polohy současné výhybny tak, aby na současné silnici I/14 byl odstraněn složený oblouk, který zvláště směrem od Liberce byl častou příčinou dopravních nehod. Současný tramvajový most bude mimo zhotovení nové mostovky rozšířen o chodník pro pěší s pokračováním až k ulici Za Tratí.
Úsek Proseč nad Nisou, škola – Proseč nad Nisou, výhybna (2. úsek)
V tomto úseku dojde k největším změnám ve vedení trasy. Od ulice Za Tratí začne tramvajová trať stoupat do prostoru bývalé dopravny železniční trati Proseč nad Nisou (opuštěná staniční budova bude zbourána) tak, aby zde vzniklo nástupiště nové tramvajové výhybny ve stejné úrovni s nástupištěm železniční zastávky. Po opuštění výhybny bude společný přejezd se železniční tratí krytý závorami. V další části zanikne současná výhybna Proseč. V celém tomto úseku dojde k důslednému oddělení silniční a tramvajové dopravy.
Úsek Nový svět – Měnírna (3. úsek)
V tomto úseku bude vybudována nová výhybna, ke které povede zcela nová přístupová bezbariérová lávka od ulice Prosečská (překlene ulici Za Říčkou). Z tohoto důvodu zanikne současná zastávka Nový svět. V tomto prostoru dojde k úpravě ostrého oblouku s malým poloměrem na oblouk o poloměru 100 m. V Zeleném údolí bude vybudován zcela nový most blíže ke komunikaci s větším směrovým obloukem. Původní most byl vystavěn přes plánovanou státní komunikaci Vratislavice – Rádlo. K její dostavbě však nikdy nedošlo. Součástí tohoto úseku je také provedení změny rozchodu (posunutí kolejnice v úseku Měnírna – ulice U Nisy.
Úsek U Nisy – křižovatka Budovatelů s Poštovní (4. úsek)
V nejkratším pracovním místě dojde k nahrazení panelů BKV pevnou jízdní dráhou, doplnění světelných signalizací a zřízení nového odbočovacího pruhu na křižovatce Liberecká × U Nisy.