Jablonec nad Nisou bude bez tramvaje až do dubna 2023, modernizace nabírá zpoždění

Tramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan SůraTramvaje v Proseči nad Nisou. Foto: Jan Sůra

Zadávací dokumentace pro soutěž na rekonstrukci je teprve na ministerstvu dopravy.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Hojsák

Na meziměstskou linku jsem přestal chodit od té doby, co byla minulý rok linka 11 zkrácena z Viaduktu na Fügnerku. Chápu toto rozhodnutí podniku, ekonomicky je výhodnější začínat v centru, kde do 11ky vždycky nastoupila kvanta lidí. Já holt od té doby jezdím z libereckého nádraží vlakem. Avšak za ty roky, co jsem upřednostňoval tramvaj, KORID výrazně zlepšil přestupní vazby vlaků.

Stan

Zaplať pámbu, že aspoň rok a půl bude od tramvají pokoj. A třeba se za tu dobu něco semele a ta doba se ještě prodlouží.

Jindra

Zatím zde na diskuzi byl klid od vašich hloupých, infantilních příspěvků, které jsou, tak říkajíc, mimo mísu. Nepleťte se do témat, o kterých nevíte zhola nic. Zkuste to u skvaristů nebo u pěstitelů kaktusů.

Jindra

… akvaristů…

Yellowhammer

Napsat “pámbu”, to je hodno studenta pomocné školy.

Dash9

Dneska jsem se byl ve Vratislavicích podívat a jezdí tam úplně stejné tramvaje jako před přerozchodováním. Jízdní řády taky stejné. Stále přemýšlím nad tím, co teda bylo tím důvodem pro to přerozchodování, když vozy ani jízdní řády to nejsou. Za konečnou ve Vratislavicích směrem na Jablonec není hrábnuto, takže tam snad lze mrhání penězi daňových poplatníků ještě zabránit.

Jindra

Nevíte vůbec nic o tom, co ke změně rozchodu vedlo. Napřed si nastudujte, v jakém stavu byl tramvajový provoz v Liberci v devadesátých letech. A ť tady na diskuzi nemlázíte prázdnoz slámu.

Jindra

Oprava :.. nemlátíte prázdnou slámu.

Dash9

Stav tramvajového provozu z té doby si dobře pamatuji, denně jsem tramvají jezdil. Nebylo to nic, co by se muselo řešit přerozchodováním a již před 30 lety bylo nasnadě, že žádné racionální důvody pro přerozchodování nejsou. V kontextu času lze za zcela absurdní považovat zejména původní argument, že ČKD nebude vyrábět nové tramvaje s úzkým rozchodem, přičemž dnes má liberecký dopravní podnik přesně 1 novou tramvaj, která potřebuje 1435mm a zbytek jsou moderní reinkarnace typu T3, které zde evidentně vyhovují a bez problémů by dál jezdily na metrovém rozchodu.

dopravopat

Som zvedavý ako dopadne presne jedna tramvaj na rozchode 1435. Dúfam že nie podobne ako jej predchodkyňa, taktiež prototyp, ktorý skončil nie práve slávne.

Jarda

no, ty tramvaje je ostuda, to je jako by dneska Stadlery jezdily na páru z uhlí

Jindra

Ostudou jsou spíše příspěvky vašeho typu.

Jindra

Pára vzniká z vody…..

Jarda

no, to jste asi tou tramvají nejel, protože jinak by se z toho nového rozchodu dalo usuzovat, že na drážním tělese o rozvoru 1435 ta tramvaj je podstatně stabilnější…a ty svršky kolejí pořád nové nebudou…a to už nehovořím o tom, že tramvaj je poněkud dražší špás, když vezmu v potaz, že jede kus předměstím a lesem, kde nenastupuje tolik lidí…moc ekonomicky hospodárné není

Jindra

Jste znalec. Jenom si pletete pojmy „rozvor“ a „rozchod“.

Jindra

Argument, že ČKD nebude vyrábět úzkorozchodné tramvaje nebyl argumentem zásadním. Nevíte o důvodech ke změně na standard skoro nic.

dopravopat

Neviem ako v Liberci, ale v Bratislave to bol argument hlavný, keď ČKD povedalo, že KT8D5 sa na metrový rozchod robiť nebude. Našťastie sa ani nikdy nerobilo. Prejazdový profil KT8D5 by bol v Bratislave problémom. Tak ako v mnohých iných mestách. Ale tzv. komisia proste rozhodla, že bude iba ten typ a iba na tom rozchode a hotovo. Dopadlo to prozaicky: masovým obnovením výroby T3SUCS so zrýchľovačmi. Lebo KT8D5, ten Überwagen definovaný akousi komisiou, mnohé domáce prevádzky odmietali. Masová výroba beznádejne zastaralých a T3SUCS so zrýchľovačmi v druhej polovici 80. rokov 20. storočia bola rovnako nezmyselná ako zmerna rozchodu tramvají.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Úplně stejné nejsou. Mají jiný podvozek, což je docela podstatný detail. A nově tam budou moci zajíždět LF vozy, což je velká změna pro cestující, především pro starší, kterým se špatně chodí do schodů a naložení kočárku už nebude čtyřuká operace.

dopravopat

A na metrový rozchod sa nízkopodlažné tramvaje nevyrábajú?

robert

(facepalm)

Jindra

🤭

dopravopat

Mrhaniu peňazí daňových poplatníkov sa dalo zabrániť pred tridsiatimi rokmi, kedy sa nemuselo pustiť do absolútne nepotrebnej zmeny rozchodu. Problémy, ktoré sa podpísali pod žalostný stav, neboli spôsobené metrovým rozchodom ako takým.

robert

Že zrovna ty máš starosti o české peníze… 😀

Jindra

Ještě malá podotázka. Jak, dle vás, by šlo zabránit mrhání penězi daňových poplatníku na úseku, kde není ještě hrábnuto. Čekáme fundovanou odpověď.

Leinad

Proč udělali ostrov?
Nešlo dělat napřed Jablonec, nebo když už se staví v tomto pořadí tak udělat splítku?

Richard

A proč tedy nebude trať prodloužena až k bus terminálu?

Kubrt

Jablonec nechce.

Jindra

Jablonecké vedení tvrdí, že těch pár det metrů se dá v pohodě doběhnout. Sám pan primátor za mlada byl atlet a může to směle potvrdit. A také nehyzdit současnou lokalitu novým dopravním terminálem.

Jindra

… pár set metrů…

robert

Že vedení města nechce… Obyvatelé Jablonce chtějí?

Kubrt

To by mě, jako přespolního, taky zajímalo. Nijak jsem si v médiích nevšiml, že by tramvaj v Jablonci bylo téma občanské angažovanosti, zájmu, hybatelem komunálních voleb.

Rochličák

Modernizace a přerozchodování. Tak si to shrňme. Udělal jsem jakýsi výtah z minulých diskusí, ať tu máme fakta a argumenty pohromadě. + snížení nákladů na údržbu trati a vozů (výhybky, podbíjení, obruče kol, vybavení vozovny) – možno využít třeba na výstavbu muzea v areálu bývalých LVT + snížení provozní zálohy vozů a flexibilní zastupitelnost mezi tratěmi + možnost budoucí náhrady vozů řady T větším počtem nových a třeba i širších (případně na výluky obousměrných) tramvají na otočných (!) podvozcích + jeden standard pro průjezdný průřez – důležité kvůli nástupním hranám obrubníků, chválím kamenný kasselský obrubník na Fügnerce + dokončení základní… Číst vice »

xyz

Paradoxem ale je, že nemalá část plusů je jen z kategorie „proč dotáhnout přerozchodování do konce, když už bylo kdysi započato“, nejde však o argumenty z kategorie „proč se vůbec mělo začít přerozchodovávat“.

Jindra

Proč se to začalo dělat je jasné každému, kdo ví, v jakém stavu byl celý tramvajový provoz v devadesátých letech. Včetně vozovny. Vše se muselo postavit z gruntu znovu. A když padlo rozhodnutí to udělat a zachránit v Liberci tramvaje, je logické, že standardní rozchod je správné řešení. Je to tak a je to správné. 👍❤️

dopravopat

Rozhodnutie to bolo poplatné bývalému režimu. Po jeho páde už neplatili dogmy, ktoré nám desaťročia vtĺkali do hláv. Dogmy „So Sovietskym zväzom na večné časy a nikdy inak!“ a im podobné. Akási vymyslená komisia vymyslela, že bude iba jeden rozchod v ČSSR. V roku 1990, na prahu zmien, bolo rozumné spýtať sa, či sú jej závery platné aj vo svete mimo plánovaného hospodárstva RVHP. Z dnešného pohľadu naplnenie programu tej komisie bolo chybné, zbytočne drahé a ničomu nepomohlo. Na základe takýchto komisií sa mimo iného napr. aj zbúral starý Most.

Jindra

Jste mimo. Rozhodnutí padlo po roce 1990.A bylo naprosto správné.

dopravopat

Padlo po roku 1990, na základe reálneho socíku 80. rokov 20. storočia. Nesúhlasím, rozhodnutie to bolo nesprávne. Nič sa reálne zmenou rozchodu nezlepšilo. Iba sa vyhodili peniaze.

Martin

„Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat.“ — Jára Cimrman

dopravopat

Správne.

xyz

Akorát tím pádem má ten „grunt“ fůru mezistavů trvajících již přes 30 let. 🙂

Ale chápu, že tehdy si mysleli, že to celé potrvá daleko kratší dobu.

Kubrt

Revokovat dnes 30 let staré rozhodnutí je samozřejmě nesmysl, ale tvrdit dnes, že na 1000 mm nelze mít nízkopodlažní tramvaje s otočnými podvozky?? Ty ostatně nebyly v době rozhodnutí dostupné ani na 1435 mm.
Konec kvílení převodovek je samozřejmě kruciální záležitost.

Rochličák

Může být. Jen jak si vybavuji argumentaci pana Baxy, tak on tvrdil, že na metrovce zvládne tramvaj rychleji projet oblouky o menším poloměru a uváděl příklady vozů s pevnými podvozky, kterým se dopravní podnik od dob RT6 vyhýbá. Přičemž pro 1435 se někde napřimovalo a má napřimovat, tak pak jestli vůz na 1435 ekvivalentně neprojede oblouk o větším poloměru rychleji než vůz na 1000… Jinak i pro xyz: na základě nějakého dobového kontextu se ten metr začal odpískávat i legislativně. Jak se píše v jedné známé knize: „Nemá cenu tvářit se překvapeně. Všechny plány a příkazy k demolici jsou už… Číst vice »

dopravopat

Na tému rýchlosť prejazdu oblúkom: Bez ohľadu či je to pravda alebo nie, je rýchlosť prejazdu oblúkom limitované v prvom rade bočnými zrýchleniami, ktorými chceme platiacu cestujúcu verejnosť hádzať z jednej strany voza na druhý. Ak vec brutálne zjednoduším, tak sa dá povedať, že pri metrovom rozchode je vyššia šanca, že sa vozeň pri rýchlej jazde cez oblúk prevráti, než že sa vykoľají. Pri rozchode 1435 mm je vyššia šanca, že sa vozeň pri príliš rýchlej jazde oblúkom vykoľají, než že sa prevráti. Samozrejme to treba brať ako brutálne zjednodušené, absolútne ignorujúc konkrétne typy vozňov, profily kolies, vedenie dvojkolia a… Číst vice »

robert

Máš tuto svoji teorii nějak dokázanou? Z jakého zdroje jsi vycházel?

dopravopat

Nakresli si priečny prierez vozidla, vyznač od ťažiska moment ku koľajnici ktorá je vonkajšou stranou oblúku pre oba rozchody. Porovnaj horizontálne aj vertikálne zložky a nakresli si v styku okolku a koľajnice moment ktorý sa snažím vozidlom otočiť (prevrátiť ho). Porovnaj si horizontálne a vertikálne zložky pri oboch rozchodoch. Brutálne zjednodušené: čím užší rozchod, tým silnejšie sa koleso tlačí „do koľajnice“ = menšie riziko „vylezenia okolku na hlavu koľajnice a tým pádom vykoľajenia. Na druhej strane tam vzniká o to silnejší moment, ktorý sa snaží vozidlo okolo toho bodu prevrátiť na bok.

dopravopat

prvé + prosím doložiť zdrojmi, ktoré preukážu zníženie nákladov na údržbu, najmä čo sa týka obručí kolies, resp. životnosti okolkov druhé + beriem, to je argument tretie + prejazdový prierez nie je funkciou rozchodu, nové obojsmerné, nízkopodlažné tramvaje so 100% otočnými podvozkami existujú, dokonca ich ponúka aj jeden domáci výrobca štvré + v zastávkach by mohla byť splietka „4k“, ktorá nezávisle od rozchodu zachová osovú vzdialenosť od nástupnej hrany, ale priznávam že by to bolo zbytočne komplikované a drahé piate + počajme si pár rokov, až potom môžeme hovoriť o dokoneční (aby dokončenie neskončilo nedokončené) šieste + nezmysel nové trate… Číst vice »

Jindra

Kolik stavebních firem v Česku vlastní podbíječku a další potřebná zařízení na metrový rozchod?Různá tvrzení, že tyto speciální stroje lze zapůjčit v zahraničí, jsou doslova ujetá. Za dva roky budeme my, liberečáci šťastni, že máme tramvajky na standardu. Rochličák tutu záležitost popsal velmi fundovaně. Díky. Máme štrěstí, že splítka od vozovny do Lidových sadů umožní obdivovat hisrorickou metrovku. A snad dojde ke kolejovémo propojení sítě s technickým muzeem. Sbírka Boveraclubu za to stojí.

Pokorný

ASP(automatická strojní podbíječka)a další stroje na úzký rozchod opravdu nejsou žádný problém.Ale nevím,proč zde vůbec o tématu změny rozchodu diskutujete, kdyź už zbývá přerozchodovat jen poslední úsek.

Jindra

Konkrétně, kolik strojních podbíječek na metrovku je k dispozici v Česku. Uveďte počet. Díky.

dopravopat

Časy železnej opony a RVHP sú dávno minulosťou. Prečo sa geograficky obmedzuješ iba na súčasnú Českú republiku? Mimochodom, v bývalom Československu určite minimálne jedna podbíjačka na metrový rozchod bola na TEŽ. Brúsiaci vozeň je tiež, dokonca bol v Liberci pár rokov zapožičaný než mu vyhorelo jedno stanovište.

Bohumil Pokorný

Dnes je úplně jiný systém práce než za komunismu.Stroje většinou vlastní specializované firmy a jejich práce je realizována formou subdodávek.Původní stavební firmy jsou dnes součástí nadnárodních firem,stejně jako firmy vlastnící a provozující mechanizaci.Takže si práci podbíječky objednáte stejně jako třeba broušení kolejnic.Za komunismu byly v ČSFR 1 podbíječka na 1000 mm,1 podbíječka na 760 mm, 2 podbíječky na 900 mm a 1 podbíječka na 600 mm.

Jindra

Děkuji za doložení počtu strojních podbíječek na úzký rozchod před více jak třiceti lety na území bývalého Československa. Ta jedna, na rozchod 1000mm, je v současnosti jistě na území Česka. Prosil bych ještě doložit jméno firmy, která ji vlastní. Děkuji předem.

Bohumil Pokorný

Na území ČR urçitě není
Proč by tu taky měla být,?Leda že by zde vlastnická firma měla deponii svých strojů.Přehledem strojního vybavení jednotlivých firem nedisponuji,byť by mě též zajímal.

Dash9

I kdyby tu fyzicky žádná nebyla, což je v době nadnárodních stavebních firem úplně jedno a dá se bez problémů vyřešit, tak na Liberec to stejně nemá vliv. Jak přesně se podbíjí trať z Libových Sadů do Horního Hanychova, která je celá pod asfaltem? Co moje paměť sahá, tak v Liberci (možná nejen v Libeci, abych zase nekřivdil) je standardní postup takový, že se tratě nechávají jen s minimální nutnou údržbou „spotřebovat“ a když to dojde do havarijního stavu, tak se to za dotace rekonstruuje/přerozchoduje. Obdobné je to i s vozy…

Marek Kubík

Snad časem dojde k obnovení záměru na prodloužení trati v Jablonci nad Nisou a k dalšímu rozvoji tamní sítě.

Jindra

Většina jablonečáků by pochopitelně prodloužení tramvaje do centra uvítala. Avšak negativně vedená kampaň v Jablonci vědomí občanů ovlivňuje. Stokrát opakovaná lež se stává „pravdou“.

dopravopat

Návštevníci týchto stránok, súdiac podľa diskusií, väčšinou schvaľujú úplne nepotrebnú a drahú zmenu rozchodu tramvají v Liberci. Taktiež sú milovníci šukafonov, lebo šukafon zachraňuje lokálky (čo po tom že autobus je rýchlejší, pohodlnejší a lacnejší).

Tak im teda prajem, aby si aspoň jeden ten šukafon zadovážili, a jazdili s ním po tom jedinom najsprávnejšom rozchode 1435mm na úseku bývalej medzimestskej tramvaje. 🙂 Určite to ocenia všetci cestujúci, ktorý jazdili predtým tramvajou, ktorá ale nemôže jazdiť na rozchode 1000 mm, lebo bla bla bla.

dopravopat

errata: ktorí

Martin

Změna rozchodu je asi tak 30-leté story. Síť byla v dezolátním stavu a kompletní rekonstrukce se musela udělat. Tratě byly provedeny širokopatními kolejnicemi pokládanými na udusanou zem. T2 a T3 na takovém svršku udělaly své.

dopravopat

Rozchod ale nebol hlavnou príčinou dezolátneho stavu. Určite tomu nepomohol, ale trate by boli v dezolátnom stave aj keby boli na rozchode 1524mm. Odporúčam návštevu UA.

Bohumil Pokorný

Jedinou příčinou dezolátního stavu byla neúdržba.A rozhodnutí o změně rozchodu bylo následkem rozhodnutí tehdejšího MV ČSSR,že se již nebudou vyrábět tramvaje na úzký rozchod.Bratislava s přípravou na změnu začala,Lbc dlouho otálel.Nyní je to opačně.V Lbc téměř dokončeno a v Blavě vše spěje k tomu,že úzký rozchod zůstane.

robert

Vůbec nic jsi nepochopil. Běž raději rozumovat domů na Slovensko. Vysvětloval jsem ti to několikrát a nebyl jsem sám, takže promiň, už nemám tu snahu, zabedněnče.

Jindra

Nezlobte se, ale už se u vás projevuje posedlost proti změně rozchodu. Nejste ovlivněn panem Baxou?

dopravopat

Neviem kto je pán Baxa. Niekto berie moje rýpnutie so šukafonom nebodaj vážne?

Twix

Nikoliv, ta poznámka se šukafony je akorát mimo mísu. To jsou jiní diskutující než ti co tady víceméně rozumně vysvětlují proč teď už nemá smysl ten úzký rozchod zachovávat.

Martin

Myslím, že hlavní je, že tramvaje v Liberci jsou a jezdí. Tak to vidím já, jako obyvatel Liberce. Chápu pohled milovníka drážní dopravy, který by chtěl zřejmě tuto raritu zachovat, aby měl co fotit. Jenže tramvaj je pro především pro lidi, kteří s ní každodenně jezdí.

Jindra

Nezlobte se, ale vaše obhajoba, proč měl v Liberci zůstat metrový rozchod, hraničí s posedlostí.