Invaze Panterů na slovenskou železnici pokračuje. ZSSK převzala převzala první jednotky pro další regiony

Nová jednotka Panter pro ZSSK. Foto: ZSSKNová jednotka Panter pro ZSSK. Foto: ZSSK

Dopravce do konce příštího roku převezme ještě deset jednotek.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) včera zařadila do provozu již 35. jednotku Panter. Jde o další jednotku, kterou vyrábí společnost Škoda Group ve spolupráci s ŽOS Trnava. Nově tento typ jednotky začne obsluhovat Banskobystrický a Trnavský kraj.

Podobně jako v Česku se Pantery na Slovensku staly symbolem velké modernizace železniční regionální dopravy. Na Slovensku jde dnes o nejrozšířenější typ jednotky. Včera představená 35. jednotka je čtyřvozovová s kapacitou 343 míst. Od svých předchůdců ve stejné řadě 660 se mírně liší barevným schématem: čelo jednotky je celé červené, u původních byla korporátní červená barva ZSSK v kombinaci s bílou.

ZSSK objednala další Pantery, využila opci. Oproti roku 2021 zdražily o 15 %

Nové jednotky financuje ZSSK z evropských dotací, konkrétně z Plánu obnovy a odolnosti SR. Letos převezme ještě další čtyři, dalších šest příští rok. Celkem tak bude mít ZSSK 45 jednotek typu 660 a 661. Jde o dodávku jednotek z opcí ke smlouvě z roku 2021. Letošních pět jednotek je z první opce, šest na příští rok z druhé. Pětice jednotek z první opce vyjde na 42,3 milionů eur.

Zatímco první série Panterů zamířily hlavně do Žilinského a Košického kraje, nyní budou jezdit v Trnavském a Banskobystrickém kraji. Nasazované budou na spojích Trnava – Galanta, Trnava – Kúty, Banská Bystrica – Zvolen a Zvolen – Nová Baňa. Po dodatečné montáži ETCS budou jezdit na východ Slovenska.

ZSSK jezdí s Pantery ve dvou verzích: čtyřvozové pro 343 sedících a třívozové pro 247 sedících (řada 661).

Tagy 660 Panter Škoda Group Železničná spoločnosť Slovensko ŽOS Trnava ZSSK
40 komentářů