Informační technologie Infrastruktura Železnice

Srážka vlaků u Křemže odhalila mezeru v zákonech i rozdílný výklad úřadů

Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce
Nehoda vlaků GW Train Regio u Křemže. Foto: Drážní inspekce

Ta otázka se po letech znovu vynořila v souvislosti se srážkou vlaků u jihočeské Křemže minulý týden. Jak má být vybaveno hnací vozidlo pro konkrétní trať, především jakým systémem pro základní spojení, a kdo to má vynucovat.

Odpověď není jednoznačná. Podle ministerstva dopravy je to zodpovědností Správy železniční dopravní cesty. „Konkrétní podrobné požadavky na jednotlivá vozidla na jednotlivých tratích stanovuje příslušný provozovatel dráhy, tedy hlavně SŽDC, a to zejména v Prohlášení o dráze a vnitřních předpisech, kde jsou zakotveny podrobnosti a podmínky přístupu dopravců (a jejich vozidel) na danou dráhu,“ uvedl mluvčí MD Zdeněk Neusar.

Jenže správa železnic (a někteří oslovení odborníci jí dávají za pravdu) tvrdí, že k takovému kroku nemá oporu v zákoně. „SŽDC nemá zákonné možnosti, jak donutit dopravce k instalaci zařízení,“ uvedl mluvčí Marek Illiaš. Podle něj bude něco takového možné až v souvislosti se zaváděním komunikačního systému GSM-R, který je součástí celoevropsky povinně zaváděného systému řízení železnice ERTMS. Jeho druhou součástí je zabezpečovač ETCS. Systém ERTMS bude povinný, jeho zavádění Evropská unie také štědře dotuje.

Správě železnic dává za pravdu i dřívější zkušenost, kdy se v prohlášení o dráze snažila vynutit vybavení lokomotiv komunikační stanicí, Drážní úřad to ale na popud dopravců zrušil jako diskriminační. Právě důsledné zavedení ERTMS/ETCS (případně jeho „odlehčených“ a levnějších variant pro lokálky) je podle ministerstva jediným možným krokem, který do budoucna podobným nehodám zabrání.

V případě jihočeské nehody ale vybavení či nevybavení vlaku zřejmě vůbec nehrálo roli. Obě vozidla totiž byla vybavena radiostanicí. Podle sdělení SŽDC vozidlo řady 654 mělo radiostanici Motorola pro síť VOS (to ujelo z Křemže), vozidlo řady 629 má radiostanici MESA 23 pro TRS i budoucí GSM-R. Trať je vybavena systémem TRS (traťový radiový systém), jako náhradní slouží VOS (všeobecná operativní síť), nouzově lze využít mobilní spojení.

Provozní řád traťových radiových sítí počítá i s užitím takzvaného generálního stopu. Jenže ten nezaúčinkoval. „Podle vyjádření GWTR vozidlo bylo v místě, kde není dosah TRS,“ vysvětlil to Illiaš. Podle něj specifikace TRS stanoví, že musí být pokryto signálem TRS 90 procent tratě. Lze spekulovat, že na varování mobilním telefonem pak už bylo pozdě. Společnost GW Train Regio nicméně popírá, že by správě železnic dávala jakékoliv informace o pokrytí či nepokrytí signálem, věc šetří Drážní inspekce.  Na trati je i funkce VNPN (výstraha nedovoleného projetí návěstidla). Ta je ale v ověřovacím provozu a provozní řád s ní zatím nepočítá.

Na ministerstvu dopravy lze přitom zaslechnout přirovnání generálního stopu či VNPN k interrupci, tedy hašení požáru ex post. Zatímco ERTMS jako antikoncepce vůbec nedovolí návěstidlo projet.

Doplňujeme reakci generálního ředitele společnosti AŽD Praha Zdeňka Chrdleho:

1/  SŽDC nemá tak jednoduše možnost donutit dopravce k vybavení vozidel mobilními i jinými komunikačními prostředky – toto musí udělat MD
2/  ETCS věci nevyřeší neboť se bude instalovat postupně a zdaleka ne na všech tratích a na všech hnacích vozidlech české železnice – je to hloupost
3/  Podle archivu – systém VNPN, který se na úseku tratě České Budějovice- Volary instalován – plně zafungoval a prokazatelně vyslal oběma vlakům příkaz k zastavení
4/  Proč vlaky či vlak nezastavil ukáže až vyšetřování

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
bindera
Host
bindera

Pro informaci, aby ubylo dohadů :
místo nehody a jejího okolí je pokryto dostatečnou intenzitou signálu TRS.
Tzn., že pokud by byla vozidla vybavena radiostanicí TRS (dle TTP), byla by zastavena Generálním stopem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Místo srážky je podle mě zde (souřadnice GPS): 48.9107822N, 14.3452411E – není tam žádný zářez ani nepřehledný terén (jen zalesněný), takže obecně by tam pro pokrytí signálem (včetně TRS) asi neměly existovat nějaké těžko překonatelné překážky (což ostatně potvrzuje i skutečnost, že s jedním strojvedoucím se spojení přes MT navázat podařilo): nedaleko je ostatně i několik stavení a především silnice II/143 a jak je obecně známo, silnice v ČR mají pokrytí signálem dobré (rozhodně lepší než železniční tratě).

PAN
Host
Jan
Host
Jan

No, nechce se mi věřit, že by ve výhybně zrovna nebyl signál TRS. Tedy pokud by stroj projíždějící návěstidlo, měl trs vysílačku, pravděpodobně si myslím, že by ho to odstřelilo hned po projetí návěstidla.
U ETCS L2 musí být signál naprosto všude.

Jan
Host
Jan

Oprava „Tedy pokud by stroj projel návěstidlo“

Jan
Host
Jan

Tak tady jsou ty srážky tak v 30km/h. No a pak je super ta Ostrava Opava, 100km/h. GSMR bez ETCS, bez výhledu plánu instalace do 10 let. Kde tím prý nebyl funkční generální stop. A jestli je opravdu funkční dnes – zajímalo by mě u kolika dopravců a vozidel. A to chce md soutěžit na dalšího lowcostového dopravce u rychlíků na této trati.

Jiří2
Host
Jiří2

Na druhou stranu by se asi slušilo říci, že by si SŽDC měla nejprve zamést před svým prahem. Její vozidla také jezdí v řadě případů na náhradní spojení (VOS), protože některá vozidla nejsou vybavena (ne všechny, některé mají moderní radiostanice kompatibilní jak s TRS, tak GSM-R), případně je zaměstnanci neumí obsluhovat. A po posledním přelaďování se radiostanicím SŽDC ubral výkon tak, že někde je problém se domluvit z jednoho konce stanice na druhý, radiostanice jsou mnohdy nastaveny desetinu povoleného výkonu. Pro komunikaci s většinou stavebních firem, které dělají za provozu, se pak také používají mobilní telefony, neboť nemají radiostanici žádnou… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, jenže vozidla SŽDC i dodavatelských firem jezdí převážně jen po vyloučených kolejích a rozhodně nejsou určena pro osobní dopravu – což je proti vozidlům GWTR zajišťujícím osobní dopravu na šumavských lokálkách (v tomto případě) i proti vozidlům jiných dopravců provozujících veřejnou dopravu osob přece jen „drobný“ rozdíl, nemyslíte?

Jiří2
Host
Jiří2

Vozidla SŽDC jezdí v převážné míře po nevyloučených kolejích. Třeba jako PMD. Nejsou sice určena pro osobní dopravu, ale jak dopadne střet MUVky vs. R/Ex/EC? Dodavatelské firmy jsem myslel spíše dělníky bez kolejových vozidel. Prostě kopáče. Na ty je ve většině případů spojení taky jenom mobilem (protože SŽDC netlačí na to, aby měli alespoň vysílačku, ani jim ji sama nezapůjčí a já jim svou zapůjčit nemohu, protože ji buďto nemám, nebo se nechci dozvědět že je zahrabaná ve výkopu). A nevěřil byste, jak dlouhé je to čekání, než se vám ve sluchátku ozve „volaný účastník je dočasně nedostupný“ nebo „volaný… Číst vice »

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Výsledek? Chytrák Robert může jezdit bez zabezpečení, jaké mají jeho předchůdci. Přece si neutrhne od úst. Prachy jsou nad životy pasažérů, Zimola očůral všechny okolo, viz. decimace dráhy se všemi švindly. Jako debilní výmluva se hodí leccos. Třeba i to, že není třeba nic zlepšovat.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

1) V textu se píše (jako údajné vyjádření Illiaše), že „specifikace TRS stanoví, že musí být pokryto signálem TRS 90 procent tratě“ – když se ale podívám na www stránkách SŽDC na mapu „M10 – Základní traťové rádiové spojení“, tak tam pro trať České Budějovice – Volary / Nové Údolí vidím červenou čáru, která má podle legendy význam „traťový rádiový systém s vlastnostmi podle odst. 3.4 PPD zajišťující kontinuální pokrytí tratě“. Protože výraz „kontinuální“ má český ekvivalent ve slově „spojitý“, pak mají-li platit obě ta tvrzení současně, muselo by těch 10 % doplňujících Illiašem zmíněné minimálně devadesátiprocentní pokrytí trati na… Číst vice »

Jiří2
Host
Jiří2

Každý dopravák vám řekne, že TRSka (stejně jako další vysílačky) má hluchá místa. Les, tunel, zářez, … Máte to jako s mobilem – tam taky nemáte signál úplně všude.

Signál TRS je dostupný na 90 % tratě, jedno z vozidel by jej však nechytlo ani kdyby bylo na 100 %, neboť zařízením nebylo vůbec vybaveno. Bylo ale vybaveno náhradním spojením. Bylo by tedy po této zkušenosti vhodné doplnit hlasovou výzvu (návěst Stůj, zastavte všemi prostředky), která generální stop při VNPN samočinně doprovází, i do sítě náhradního spojení (VOS). Protože GWTR je jedním z mnoha dopravců, co jezdí na náhradní spojení…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„TRSka (stejně jako další vysílačky) má hluchá místa. Les, tunel, zářez, … “ To bych ještě pochopil, i když s tím „lesem“ jako překážkou pro signál nesouhlasím – ale s plytkým nekonkrétním tvrzením o „dostupnosti na 90 % tratě“ v případě zabezpečovacího zařízení rozhodně souhlasit nelze vůbec: má-li jít o bezpečnost, musí být konkrétně a přesně definováno, kde signál je a kde není, protože v těch místech pak trať spolehlivým zabezpečovacím zařízením vybavena není – a všichni zúčastnění o tom musejí vědět a musejí s tím také počítat! Z dob svého působení „v činné službě“ si pamatuji na výrok, že… Číst vice »

Jiří2
Host
Jiří2

Propojení VNPN s radiostanicí MRS (VOS a další kanály) je otázka jednoho propojovacího kabelu (předpokládám, že to není připojeno přes TouchCall ale přímo do základnovky TRSky, takže musíme propojit ještě stavědlo se základnovkou MRS sítě), více než kabel bude stát schvalování a papírování. Rovnou by se to ale mohlo vyslat na všechny kanály na té radiostanici naladěné, aby to chytil i posun, protože na VOSce je zakázáno posunovat. Propojit generální stop ručně vysílaný (přes ty dvě červená tlačítka na ovládací skříňce TRSky) s radiostanicí MRS je myslím si už jiná sranda a předpokládám že by to vyžadovalo kompletně novou základnovku… Číst vice »

Zabezpečovák
Host
Zabezpečovák

AŽD Praha chce zjevně SŽDC radši prodávat svoje neinteroperabilní výmysly jako radioblok, AVV apod.

Jinak před pár lety si SŽDC nechala od univerzit udělat studii Bezpecnostní analýza změn technických norem za účelem zvýšení konkurenceschopnosti železnice. Doporučuju, stojí fakt za přečtení…

Jan
Host
Jan

No, jenže na druhou stranu ETCS L2 je asi hodně nereálné mít v celé české síti, zvláště když se jezdí na mobilní telefony (neskutečné). A jestli to bude ETCS L1, PZB nebo cokoliv je proti tomu jedno. A proč ne i ten radioblok, s GPS, jestli funguje a je levný, proč ne.

Jan
Host
Jan

Jihočeský kraj, když chtěl liberalizovat si měl přečíst i co dělá. Jaká je legislativa a případně to dát do soutěže podmínky vybavení vozidel. Je to především jejich zodpovědnost politická. Pokud to neumí řídit, ať to nedělají. Slyšel jsem, že ČD před tím jezdily za cca stejné peníze – dotaci. A trs vysílačku si myslím, že by měly. Nyní se jezdí s tramvají 65 míst. Jenže oni si vymysleli podmínky soutěže, které čd absolutně nevyhovovaly.

Kott
Host
Kott

Ad Chrdle: 2/ ETCS věci nevyřeší neboť se bude instalovat postupně a zdaleka ne na všech tratích a na všech hnacích vozidlech české železnice – je to hloupost

Ano to je právě ten problém české železnice a ochrany monopolů ze strany SŽDC: všechno se dělá postupně, tak aby to nepřilákalo konkurenci, protože by to byl velký koláč. Viz soutěžení GSM-R po jednotlivých tratích, místo rozdělení celé sítě třeba na 2-3 velké celky, viz Rakousko.

A drzost AŽD které sam mělo tři roky zpoždění se svým prvním ETCS je nebetyčná. Ať se do toho teda ne*erou, když jim to nejde…

Jan
Host
Jan

A kolik regionáních tratí je v plánu ETCS do 2030? ha?

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

řekl bych že 0 km 😉

Romanero
Host
Romanero

Hlavně že tisíc systémů, norem a proje*aných peněz.. a nakonec se volá do dvou proti sobě jedoucích vlaků skrz předplacenku z trafiky. Fakt skandál, že nemám slov..

GPS má každý pitomý mobil a se používala sebeobyčejnější šmírovací free appka, tak na sebe strojvedoucí i vzájemně na displeji vidí.. Ale ne, na vedlejších tratích se jezdí prakticky na dohled. To už snad lepší byly ty předávací kolíky před 100 lety.

Michal
Host
Michal

Problém ČR je, že naprostá většina tratí nemá zabezpečovací zařízení po vzoru třeba Němců a jejich PZB. U nás máme barvičkovač, jak někdo trefně poznamenal.

Jan
Host
Jan

Takže jestli to chápu dobře vozidlo, které tam jezdilo permanentně – z parametrů soutěže nebylo vybaveno ani analogovým TRS. Ale radši nějakým nižším VOS. A ta hláška „zastavte“ kterou VNPN vysílá do kanálů vysílá i na VOS?

Michal
Host
Michal

VOS je simplexní síť, to znamená, že zaklíčujete a mluvíte, všichni slyší vše.

Jan
Host
Jan

No jenže o VNPN jsem viděl napsáno, že vysílá hlášení do TRS! Kolik se asi ušetřilo na vysílačce.

W.
Host
W.

Ne, GS je přenášen TRS.

Jiří2
Host
Jiří2

Hláška na VOSku vysílána není. VOSka je simplex – nešifrovaná síť na kmitočtu 148,7125 MHz. Neumí nic než přenášet hlasy (občas je tam slyšet nějaký trylek při zapnutí cizí vysílačky, ale není to žádný kódový signál). Kdo zaklíčuje, hovoří, ostatní mohou jen poslouchat. Slyší všichni v dosahu (pominu-li vyvolávání 3písmenným kódem). Vysílat tuto hlášku i na VOS by sice šlo, jen by někdo propojení zabezpečovacího zařízení a radiostanice musel udělat. Bohužel nějak se automaticky předpokládalo, že vlaky budou jezdit vždy a za všech okolností v režimu základního spojení. Oproti tomu TRSka (tedy základní spojení na trati ČB – Volary) běží… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Zajimavá je závěrečná zprává z Rotavy u nehody GW. Tam se prostě jezdilo na mobilní telefon veřejného operátora! Stanice kde se mělo křižovat byla v jízdním řádu jindy jako zastávka na znamení! (ty by u ČD si myslím nebylo) Dále strojvedoucí projel tuto zastávkou 28km/h místo dovolených 10. A srážku způsobilo nezastavení ve stanici, kde měl povinost ohlášky, komunikace s dispečerem. A podle fotek se mi zdá, že v té stanici ani není návěstidlo. (to je asi to jednodušené řízení :-)) Takže třeba i po takových tratích a s takovým zabezpečením se u nás jezdí. Na mobilní telefon. Bez detekce… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Nejsem si jist ale na téhle trati je radioblok .Tzni i gps tu je něco o něm
http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/predpis-szdc-d4-radioblok/

Michal
Host
Michal

Budete se divit, ale je mnoho tratí, kde se jezdí na mobilní telefon veřejného operátora. Všude neni radiová síť.

Jiří2
Host
Jiří2

Pavel: Radioblok je na jediné trati v republice. Tou tratí je trať Číčenice – Volary, dispečer radiobloku sídlí cca uprostřed, v Prachaticích. Nikde jinde radioblok není. Dopravcem na této trati je od prosince 2016 rovněž GWTR, některé jednotky radioblokem vybaveny má, hlavně v počátku (první cca 3 měsíce) tam ale pravidelně jezdily vozidla radioblokem nevybavená a i dnes občas nějaká vybavena není nebo má vozidlový terminál v poruše. Jan: U Rotavy se tak jezdí pokud je mi známo stále. Jen po nehodě byla zrušena ta zastávka na znamení. A nejsem si jist, zda krycí návěstidla (které ovládá dispečer tuším z… Číst vice »

Jiří2
Host
Jiří2

Ještě doplním, že podobnou léčkou je dopravna D3 Strunkovice n. Volyňkou na trati Strakonice – Vimperk – Volary (tedy jedna ze tří šumavských lokálek, kde provoz od prosince převzal GWTR), která již několik let neslouží cestujícím a vlaky zde zastavují pouze z dopravních důvodů (křižování). Základním rádiovým spojením je zde simplexní síť (tedy stejný druh sítě jako byl v Kremži náhradní, jen na jiném kmitočtu), bez možnosti dálkového zastavení vlaku.

Partneři



CSCARGO