Inspirace pro politiky. Rakouská ministryně cestovala na klimatický summit vlakem

Leonore Gewesslerová při odjezdu z Bruselu do Londýna. Foto: Twitter Leonore GewesslerLeonore Gewesslerová při odjezdu z Bruselu do Londýna. Foto: Twitter Leonore Gewessler

Rakouská politička bere cestu vlakem jako příklad, vyhnula se i kritice, které čelí řada účastníků summitu.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vašek

Naše vláda jela kdysi také vlakem na veletrh do Brna. Po celou dobu letěl nad vlakem vrtulník, nadjezdy a podjezdy hlídala policie a konvoj vládních automobilů jel prázdný po silnici, neb se zpět vláda vracela auty. Opravdu vydařená akce, jen ta proklamovaná úspora se jaksi moc nekonala.

Axel

Jurečka běžně jezdívá vláčkem domů (jeho příbuzní jsou nádražáci a zejména – dává to smysl vzhledem k jeho bydlišti).

To samé pan exposlanec Seďa – taky jsem ho potkal ve vlaku z Prahy přes Olomouc

Jaroslav Večeřa

Ano. Já jsem zas kdysi jel v kupé s Čunkem. Jel Valašským expresem ze Vsetína do senátu.

Vašek

Proč ne. To nic nemění na faktu, že když jede někam vlakem vláda a chce být příkladem pro ostatní, bombasticky se to medializuje, není všechno zlato, co se třpytí.

johnny cash

Proč si paní Ministr neobjednala let vodíkovým nebo elektrickým letadlem? Nějaká už přece lítají.

Jan

Vodíkové má stejnou nebo menší účinnost jako spalovací, akorát má lepší kvalitu výfuku. Elektrické zatím jsou na dost krátké vzdálenosti, takže možná by to zvládla s přestupem, ale to by musela mít vlastní linku, respektive vlastní/vládní letadlo. Já myslím, že na to časem dojde, po Evropě to ještě dává smysl.

zdenek

No jo no. V Rakousku opravdu pro klima něco dělají. Ne o tom jenom kecají. A podle mě celkem udržitelně. Z jejich pohledu. A podle mě i sami od sebe.

johnny cash

Nedělají. Co dunajská pravobřežka? Nové mosty, GSMR a vytrhané koleje.

johnny cash

Levobřežka….

johnny cash

Nebo co ta obří pila v Summerau, která tam ještě před 2 roky nebyla a naprostá většina dřeva tam přijede a odjede po silnici?

Jan

Vždycky se dá najít nějaký protipříklad, ale to neznamená, že celkově jsou na tom ekologicky hůře než ostatní.

Petr

Jejich protijaderná hysterie je toho nejlepším příkladem…

xyz

S ohledem na velikost Rakouska vůči celému světu + s ohledem na to, že Rakousko samo o sobě je zemí chovající se již z dřívějška velmi ekologicky, je celý přínos zanedbatelný (pakliže vůbec na něj má lidská činnost vliv).

původní Jakub P bez tečky

To je argument typu nechodím volit, protože jeden hlas nic nezmění… I malá země, zejména když se ekologicky chová dlouhodobě a dost očividně jí to prospívá, může být příkladem pro ostatní. Stejně malé, ještě menší i velké.

Vít Jůza

Zpytuji svědomí, jestli bych také z každé své cesty vlakem neměl dělat „příběh“ a publikovat to kdovíkde …

Zvědavec

Pokud často lítáš a vyměníš to za vlak a publikuješ srovnání tak si to samozřejmě rád přečtu!

Rudolf Tuček

Nejvíc mě pobavila informace že cestou vlakem ušetřila asi tunu CO2.

Petr

Mě baví tyto random ušetřené tuny dle metodiky OEBB, neb na cestě 30 km, bez drátů, tedy poháněné dieslem, jsem ušetřil 2,7 kg CO2 jednou cestou, načemž kdybych použil auto, tak bych na stejné cestě vyprodukoval asi 90 g CO2, takže ta tuna mě nepřekvapí…

Kubajsu

Asi těžko… 90g je to na km. U extra úsporného auta. Takže na 30 km je to kolik? 2,7 kg 😀

Bjorn

Tak kolik CO2 tedy vyletí z motorů menšího dopravního letadla letícího dvakrát napříč EU?

Rudolf Tuček

Když budete počítat že poletí soukromým letadlem pak ano, kdyby letěla pravidelnou linkou tak se neušetří nic protože ta poletí stejně ale méně vytížená to samé ten vlak. Nejvíc by se ušetřilo kdyby se žádná podobná akce nekonala a nikdo by nemusel nikam zbytečně cestovat.

xyz

Tyhle údaje (mnohdy scestné) údaje se objevují na jízdenkách ÖBB už několik let.

Ironií je, když jsem si takový údaj (aniž bych o to stál) chtě nechtě měl přečíst na své jízdence či rezervaci od ÖBB na takových cestách, které bych podnikl jedině vlakem, tzn. moje mezní úspora CO2 byla nulová.

czhunter

Tak ona hlavní otázka je, nakolik bylo chytré pořád klimatickou konferenci zrovna v Glasgow, kde prakticky všichni museli přiletět letadlem (protože ostrov a protože tragická britská železniční síť).

Kdyby to bylo … já nevím, třeba v Zurichu, tak aspoň evropané mohli přijet vlakem/autem.

Jiří Kocurek

Před tím byla v JAR, v Arustrálii… Vybírají si odlehlejší místa. Asi plánovaně, aby se tam nedostali jejich oponenti tak jednoduše.

VTT

Co je na britské síti tak tragického? Připomínám, že řeč není o nějakých lokálkách ve skotské Vysočině, ale o spojení do jednoho z největších britských měst.
Tím neříkám, že by tam pro účastníky konference bylo vhodné nějak hromadně jezdit vlakem. Ta konference se nemusela konat (hlavy států a jiní potentáti tam jen jeli plácat a ukazovat se před kamerami) nebo mohla být online.

czhunter

No právě, spojení jednoho z největší měst.

Na britské síti není při srovnání s ČR tragického nic.
Při srovnání se státy odpovídající velikosti a bohatství – Francie, Německo, Itálie, Japonsko … poněkud tragická je.

Já mám rád historii rychlovlaků (HST, APT, žeano) a tak dokonce vím, jakými chybami a omyly a přešlapy k současnému stavu dospěli (Britové totiž, stejně jako my, Češi, rádi prošlapávají „svoji cestu“, která většinou nevede k lepším výsledkům, než jinde úspěšně odzkoušená řešení … ale zato je to dražší a je s tím větší sranda).
Ještě že mají to Hitachi.

Jakub

Nesmysl. Myslím že to od politiků vyjma zelených pozérů nikdo nečeká. Max si mají obhájit proč ne linkou ale busjet. Nechci mít předsedu vlády nebo ministra nebo náměstka půl měsíce ve vlaku.
At´ se soustředí na 10 nej nákladních lodí a výsledek bude hned. A dráha z Číny taky vede.

Axel

Já bych teda od politiků čekal, že budou používat hlavu. Nechápu proč na PRAVIDELNÉ cestování do Prahy létá z Mošnova člověk, který dělá poslance/poslankyni a bydlí v např. Novém Jičíně (poblíž železniční „dálnice“ mezi Olomouc a Ostrava) … To fakt nechopím, než leda že je nóbl ve stylu „nechci se potkávat s plebsem z dolních 10 milionů“. Jestli by úkolem politiků nemělo být zajistit, aby doprava dotovaná z našich daní, jezdily podle potřeb cestujících… Frnknout z kolejí do letadla, považuji za výsměch. Když si srovnám, tak o dost víc zapřažený politik – ministr – jezdil vlakem, přestože dálkových vlaků do… Číst vice »

Jakub

Ostrava je přece jasná, já měl na mysli tento summit, Brusel, Paříž. To nečekám. Že je někdo nadčlověk z Ostravy, to mu musí spočítat volič.

Axel

U nepravidelných cest těžko soudit. Proto na to nemám názor.

Proto jsem mluvil o pravidelných, kde si člověk z venku spíš může udělat názor.

marty-t2

Máte k letům toho politika více detailů ? Já jen, že pravidelná linka ČSA Ostrava-Praha skončila k 10.1.2019 a poté v roce 2020 chvíli Praha-Ostrava létal LOT v trojúhelníku do Varšavy a i přes dotace toho po pár týdnech nechal, protože v roce 2020 nás drtily restrikce proti pandemii… Takže teď lze letecky Praha-Ostrava snad maximálně jen soukromým letadlem nebo vlastním ultralightem…

Axel

Bylo jich víc. Mě nejvíc „pilo krev“ to když politik bydlel poblíž trasy „železniční dálnice“ z Ostravy na Olomouc (viz např. NovoJičínsko)… neboť je evidentní, že cestou do Mošnova si člověk z Novojičínska musel zajet, ve srovnání s tím, kdyby sedl na vlak..
https://www.lidovky.cz/domov/lez-kanclere-snemovny-prikryla-poslance-kteri-letali-z-ostravy-do-prahy.A150429_182845_ln_domov_rak

Daniel Jablonecký

Jméno! Řekněte jméno. Nebuďte slušnej a řekněte, kdo to byl.

Axel

Jména oněch politiků/političek jsou v odkazu. Z cca 35 poslanců/poslankyň za Moravskoslezský kraj „frnklo“ z vláčku/autíčka do letadla necelá půlka. Procentulně nejvíc těchto „letců“, bylo z KSČM=létali všichni zvolení za KSČM v Moravskoslezském kraji. Větší část zvolených za ODS také létala. Mezi „letenkáře“ patřila víc než půlka zvolených za ČSSD. Za KDU v MSK = žádné letenky. Jména případných poslanců/poslankyň s letenkami do Práglu, za další roky … asi nebudou, neboť původní redaktor – R. Kedroň – který tu informaci sháněl, už nedělá u Babiše. A pochybuji, že by se našel další tak vytrvalý redaktor, který by si neváhal soudit… Číst vice »

K.S.

Píše se to bzyjet, ale tak na cesty po Evropě, řekněme Praha-Vídeň, Praha-Varšava, Praha-Bratislava, Praha-Berlín, bych vlak čekal. Akorát problém je že politici mají asi strach ze svých spoluobčanů.

Jan

Pokud ve vlaku jede přes noc tak o čas nepřijde a přes den se dá normálně pracovat, i vyřizovat pracovní hovory, ale to už potřebuje soukromý oddíl.

dejf

No jo, důstojník holt musí jít příkladem, i když je to vlastně ztráta času. Podporuje to dobrou morálku mužstva a dobrá morálka je sakra důležitá, když se chystají nepopulární rozkazy… To se totiž taky může stát, že v nějakým průseru mužstvo důstojníkovi nepomůže… No a v civilu je to podobný…

Miroslav Zikmund

Spinkat ve vlaku je ztráta času …. ve dne mohla „pracovat“ …. nepřítomnost ministra na ministérium čekohokoli nikdo nepozná … „podpisový stroj“ zastoupí první náměstek (zástupce) jako v době dovolené / nemoci … ..

kakov

i přesto, že máte plnou pravdu, tak u soudně uvažujícího člověka je na této trase letecká doprava obhajitelná

původní Jakub P bez tečky

Obhajitelná by byla, ale to, že zrovna ministryně dopravy, životního prostředí a ochrany klimatu jede i takovouto cestu vlakem je dobrý příklad a dobrá odpověď na výmluvy těch, komu je zatěžko přesednout do vlaku na cestách na pár set km (na trasách, kde je pro vlaky slušná infrastruktura a je tam solidní spojení).

Plus pokud potřebovala i jednat v Bruselu a využila k tomu přestávku v cestě, jsou to de fakto dvě trasy, kdy ta obhajitelnost letadla na každé jednotlivé z nich dál klesá. Zejména pro politika z této oblasti.

Karl vB.

Jako gesto dobrý, ale proč se ta monstrózní akce nekoná formou telekonference? Když to šlo kvůli Koroně, proč ne teď? Kolik zbytečné energie stojí celý ten humbuk konaný způsobem obvyklým ve 2. polovině 20. století, kdy neexistoval internet?
Morálně zastaralou formou organizace to spíš připomíná sjezd nějaké megapartaje.

Jiří Kocurek

Ona to megapartaj tak trochu je…

Herold

Zúčastnil jste se někdy telekonference, na které bylo víc než 5 lidí?

Honza

Funguje to výborně.

Miroslav Zikmund

A každý z nich hovořil jiným jazykem, tudíž musel být simultánní tlumočník …. ?????

K.S.

Nevím kdo Vám dává mínusy, zrovna dnes jsem byl účastník dvou hovorů o asi 150 lidech a krom problémů s mikrofonem jednoho z řečníků žádný jiný nebyl.

Ale tady ty velké akce jsou do jisté míry i o socializaci a nejedna dohoda se začne formovat někde neformálně mimo jednání.

kakov

mínus jsem mu dal také, protože jeho příspěvek je takové plácnutí do vody, nejde tu o technickou stránku věci, ale právě také o tom, co píšete ve svém druhém odstavci, to telekonfrence neumožňuje…….

prostě v mnohém to osobní kontakt nenahradí….

xyz

V zájmu ochrany klimatu (tzn. tématu, o kterém hovořili!) by něco takového mělo být samozřejmé.

czhunter

Telekonference je sice skvělý nápad, ale všchni – jejich účastníci i diváci – vědí, že telekonference má nižší vážnost, důležitost a závaznost než osobní setkání.

Co taky chtít za vážnost akce, když většina lidí před kamerou tam sedí z půlky v pyžamu …

K.S.

😀

JiP

Ono to hodnoceni ekologie dopravy h;avne kulha na obe nohy. Samotne letadlo sice sezere dost paliva, i kdyz v prepoctu na sedacku to mozna bude dokonce lepsi nez jizda autem, jenze letadlo nepotrebuje zadnou liniovou infrastrukturu. Kolik milionu tun betonu, oceli, sterku muselo byt zpracovano na stavbu trati, ktera ma omezenou zivotnost. Letadlo leti pekne vzduchem, o krome spotrebovaneho paliva, zadne dalsi vyznamne energeticke naklady s jeho letem jiz spojeny nejsou (asi neco sezere radar a PC na rizeni letoveho provozu).

Bohouš

Letadlo také potřebovalo postavit runway, servisní zázemí, ŘLP jste zmínil. Ale zrovna do Skotska jezdit vlakem se mi nezdá moc výhodné kvůli ztrátě času. Samozřejmě, ne soukromý tryskáč, jako Frau Uršulka. Stačí pravidelná linka.

JiP

Pristavaci draha je zanedbatelna infrastruktura v kontextu ploch dalnic a zeleznic.

původní Jakub P bez tečky

Tak si představte, že všechny ty silnice a železnice najednou zmizej. To ty letadla budou asi nahraný, když uměj zajistit spojení jen mezi těmi letišti navzájem, ale už ne z letišť do města nebo dokonce do nějaký vesnice o kus dál, že? Vystupovat s padákem z letový hladiny dopravních letadel fakt nechcete, nastupovat s jetpackem už vůbec ne… Plus kolik dalších letištních ploch, emisí, přeplnění leteckého prostoru, atd. by znamenalo těmi letadly tahat všechno včetně veškerého nákladu, kdyby ty železnice a silnice nebyly. Do toho srovnání plochy infrastruktury tedy musíte počítat jen část té železniční a silniční – tu, která… Číst vice »

czhunter

Tak samozřejmě – letadla totiž také přepraví zanedbatelné množství nákladu … v kontextu dálnic a železnic.

Miroslav Zikmund

„Ztráta času“ to je co ? Mobilování o ničem, brouzdání po internetu vc podstatě taky … před 30 lety ani jedno ani druhé neexistovalo ….

Pezos

Jenže potentáti (až na výjimky) letěli soukromými letadly. To se s linkovou dopravou nedá srovnávat ani omylem. Přesně do toho se navážela většina kritiků.

JiP

To je samozrejme pravda.

tarten

Úplně by stačilo, kdyby potentáti letěli linkou.

Martin Hroch

Dovolím si nesouhlasit. Sice není potřeba tak rozsáhlá infrastruktura, ale stále nějaká je potřeba. A druhá věc je, že na výrobu letadla se stejnou kapacitou jako vlak potřebujete násobně větší množství materiálu. Netuším jak je to s pohonem co vychází lépe. Tipl bych si, že stále vlak (elektrický) a to právě díky té infrastruktuře. No životnost letadla nebývá valná. Občas nižší než vlaku a nejenom u nás (mrk mrk 810). A ač je to jen ranvej tak se taky musí opravovat a náklady na její údržbu také nejsou malé. Takže když už chceme započítávat všechny aspekty tak pořádně. Jediné s… Číst vice »

xyz

Velmi neefektivní trávení času, jet takovou velkou vzdálenost vlakem.

A vůbec nejekologičtější by bylo, aby celý summit proběhl formou videokonference na dálku.

Adam H

Už to vidím jak v práci přijdu za šéfem a říkám “Do toho Berlína pojedu nočním vlakem” a pak na něj vybalím, že pojedu 16 hodin a jízdenka stojí 5600 😀 Vsetín – Berlín 8.12., příjezd v 6:20. A nebo před den za 9 kil, ale den navíc na cestu tam a další na cestu zpátky.

Radim

😀

Axel

Adam H.: NightJet?

V ČR zastavuje Břeclav a Bohumín. Příjezd Berlin Hbf v 10 dopo. Dle eshopu ÖBB za 120 EUR za lehátko tento pátek.

seika

Je to otázka volby. Před pár lety jsem nočními vlaky jezdil pravidelně relaci Praha-Košice/Prešov/Banká Bystrica. Oproti cestě vozem rozhodně příjemnější, náklady ok, s přijatelnými riziky nehody.

Vít Jůza

Já vozem jezdím naopak ve vlaku.

Osasco

Tak ono hlavně záleží na tom, co po cestě děláte. Pokud celou dobu čumíte do stropu, tak je to neefektivní. Co my víme, co dělala.

Miroslav Zikmund

No a, paní je v práci / ve funkci …

Pražec

Řešení „aby se vlk nažral a koza zůstala celá“.
Politici budou vzorně jezdit vlakem, ale spotřební daň na kerosin stále nikde. Ale některým voličům to stačí – nezajímají je tvrdá čísla, ale symboly a gesta.

Jen tak tak

Daní je u všeho až až. Netřeba ještě rvát státu další peníze, které stejně spláchne do záchodu nějakou hovadinou (jako babišné a nebo slevy na cestování).

Pavel Bláha

Ušetřilo by se leda v případě, že by letadlo neletělo vůbec, takto zbyla pouze volná sedačka. Zajímalo by mě, kolik stála daňové poplatníky její cesta vlakem v porovnání s letadlem a kolik bylo potřeba zaplatit navíc za diety při mnohem větší ztrátě času na cestě na služební cestě.

Puvodni Jakub P bez tecky

Podle teto logiky kdyby letela letadlem, zbyly by volny mista v tech vlacich. Nejhorsi by asi podle vasi logiky bylo, kdyby sla pesky a La Manche preplavala. Takovejch zbytecne volnejch mist v tolika dopravnich prostredcich…

Politik jde prikladem, i kdyz je to narocna trasa, nenalejva se vinem, kdyz kaze vodu, a hned se vynori rozumbradove, kteri na tom nenechaj nit suchou…

Miroslav Zikmund

Skutečně argumenty na úrovni „českého maloměšťáčka“ … kolik bylo třeba zaplatit více na dietách …. o jaké ztrátě času se zmiňujete – podle českého cesťáku ?

Roman Soudný

Je to sice ideologicky a ekologicky správný, ale (v tomto případě) ekonomicky a logisticky naprosto tragický způsob dopravy. Vlak má smysl na cestách do 4-5 hodin, tam hravě poráží letadlo, ale cokoliv delšího prostě nedává smysl. Zvlášť když letenky bývají výrazně levnější.

libcha

Třeba mě se někdy daří ve vlaku pracovat stejně efektivně jako na home-office. A tak by mi v některých případech nejlépe vyhovoval vlak, který by jel cca 9 hodin a měl řazen jídelní vůz.

Pak se taky dá po cestě spát, jako to paní v titulku udělala, a tím čas naopak ušetřit.

Při cestě letadlem se pořádně nedá ani jedno. Prostor na práci tam moc není, internet taky ne (což se možná postupně mění), a hlavně spoustu času sežere přesun na letiště a tanečky na něm, při čemž se nedá efektivně dělat nic (a ani spát).

Osasco

No ale nejhůře se pracuje v autě, tam když řídíte, tak můžete leda telefonovat 🙂

Roman Soudný

Holt každý má ty priority někde jinde. Já radši spím v posteli než na sedačce/lehátku ve vlaku a práce také moc neudělám (prostě se nemůžu soustředit). A ty tanečky na letišti mi při cestách po civilizované Evropě zaberou asi tak 10 minut takže mi stačí dorazit 15 minut před začátkem boardingu.
Ale jak píšu výše, při cestě do Berlína nebo Vídně mi je v podstatě jedno jestli pojedu vlakem nebo poletím, vyjde to nastejno.

Miroslav Zikmund

Za doby necovidové …. dnes jsou ty tanečky na násobek 10 minut ….

Roman Soudný

To není pravda, létám i teď během covidu a zdržení proti normálu je max. 5 minut.

Miroslav Zikmund

Nepochybně, když si jí kupujete několik měsíců předem …. pokud možno s nízkonákladovkou …..

Celé je to o tom, že mohla cestovat velkým vládním speciálem nebo malým vládním speciálem (pokud ho vládní dopravce má ???) nebo si najmout „soukromé“ letadlo od soukromé dopravní společnosti specializované na podobné cesty ….

Daniel

Nesouhlasím s takto obecným tvrzením a rovnou přidám příklad: Létám rád (ten malý kluk nalepený na okénku ve mně stále je), ale noční vlak třeba Narvik (- Kiruna) – Stockholm jsem využíval opakovaně a při srovnatelných nákladech bych neletěl (a srovnatelné to). Záležitost 20 hodin, ale v konečném důsledku mnohem pohodlnější.

Jen tak tak

Každý má své priority, důležité je netlačit něco ostatním, ale nechat jim na výběr. Pro mě by bylo 20 hodin ve vlaku utrpení, když vím, že bych tam jinak byl mnohem rychleji a vyspal bych se v posteli.

Zdrasa

U politiků, co se snaží o něčem přesvědčit lidi, nějak je motivovat k jinému chování, je dost důležité, aby byli uvěřitelní. Aby nekázali vodu a sami přitom nepili víno. Za mě tedy palec nahoru, byť je mi jasný i marketingový účel takového jednání.

David

Jo,tak je to lepší než business jet a ještě pak navrhnout, že business jety by nebyla žádná další ekologická daň.

Navíc… Klimatický summit…beztak celý dny poslouchají nějaký plamenny projevy a je tam minimum pracovních skupin. Chápu party networking… Ale pořád si říkám, jestli by nemohl být conf call.

Pavel Bláha

Nemyslím si, že pro jednání politiků je vhodný confcall. Zde důležitou roli hraje neformální osobní setkávání, podobně jako při obchodních schůzkách. Confcall je ideální pro práci nad konkrétním tématem.

Jiří Kocurek

Na to dojel Al Gore. Vadil mu snad i zahradní gril a sám měl spotřebu energie jako okresní město.

Daniel Jablonecký

Sice je to póza, ale sympatická.

Adam H

Asi tak. Jet 27 hodin vlakem, když tam můžu být za zlomek času i nákladů letadlem je v normálním zaměstnání neobhajitelné.

Jiří Kocurek

Jenže to je rozdíl mezi normálním zaměstnáním a politikou. My teď měli celofiremní konferenci, totiž videokonferenci.

Adam H

Však jo. Já nahrazuji schůzky i hodinu od firmy videokonferencí, abych neproseděl zbytečně dvě hodiny v autě. A tamti si to trajdají tam a zpátky jak cirkus.

Miroslav Zikmund

A v tom „ušetřeném času“ bude paní ministra dělat ?
Jak víte, že to bylo dražší než letadlo …. vzal jste do úvahy ceny jízdenky InterRail Global Pass

Cestujici

Pokudby to bylo financne dostupne , jezdim vlakem vsude , bohuzel letenky jsou na vetsi zdalenosti levnejsi , nocnich vlaku minimum a za nesmyslne ceny (öbb) .

Zbyněk

Ony ty ceny ceny nočních vlaků öbb nejsou zas tak tragické, do Benátek se dá z Vídně dostat za 30 eur, tragické jsou ale příplatky za lehátko nebo lůžko. Teď jsem se díval na začátek prosince, lehátko za 35 eur navíc, lůžko za 55. V létě ale chtěli za lehátko 80 eur, to je mazec.

Adam H

Než 10+ hodin sedět nebo spát v sedě, tak to fakt raději letadlo. Benátky vlakem jsem plánoval, ale ta cena vždy byla prostě rána.

BDT

Tak Praha – Vídeň bývá přes e-shop ÖBB levnější než s ČD