Inspirace pro Česko? Slováci vybírají poprvé firmu na stavbu silnice nejen podle ceny
Vizualizace rychlostní silnice R2. Foto: NDS
Více než šestimiliardová zakázka na další úsek rychlostní silnice R2 Kriváň – Mýtná je první soutěží na Slovensku, kde o
Mno… tak tahle dnešní „novinka“ už byla publikována včera na Dopravních Novinách…
Jak se říká. „Není nic staršího než včerejší zprávy“
Projektová cena na úseku 12 byla 2 050 mil. Kč, vysoutěžená 1 725 mil. Kč. Jednalo se tedy o 84 % projektové ceny. Ovšem např. na úseku 05 byla vysoutěžená cena 64 % (EUROVIA) a na úseku 09 (COLAS) dokonce 62 % projektové ceny. A to obě stavby proběhly v termínu.
Takže nízká cena evidentně nemusí být problém, jde spíše o přístup firem. Stát by měl zejména umožnit, aby se firmy, které způsobí fiasko, jaké teď vidíme na úseku 12, nemohly po určitou dobu účastnit veřejných zakázek.
Každý majitel nemovitosti si nepozve fušerský zedníky, kteří postavily křivý komín… Je to přirozené, že stát přemýšlející hospodárně musí tyto návyky a hlas „zdravého“ rozumu poslouchat… Např. nechápu do dnes jakto že se nikdo povolil postavit staticky nevhodné mosty do nestabilního prostředí když je někdo ze shora tlačil v tomto místě stavět. Nebo zvlněná dálnice u Ostravy…
Proč nikdo nehrozí soudem „neúmyslným ohrožením na zdraví“?? Občas ty kauzy smrdí tím že to není neúmyslné nýbrž cílené rozhodnutí. To je závažnější společenský a právní zločin
Osobně bych ještě tlačil na co nejdelší záruku, přepsal i zákoník
Souhlas. Mě by jenom zajímalo, kdo tuhle de.ilitu, soutěžit jenom podle ceny, vlastně u nás zavedl..?! Bárta? V tom případě to mohl Ťuk už dávno změnit.
Ani prostý občan, který má hluboko do kapsy, se nerozhoduje jenom podle ceny, ale většinou podle poměru cena / užitné vlastnosti. Rozhodovat se jenom podle ceny, tak všichni jezdíme v Daciích, chodíme oblékaní v hadrech od Vietnamců a jezdíme na dovolenou nejdál na Slovensko.
Když se na dálniční veřejné zakázky na Slovensku zeptám Slováků okolo sebe, slyším jen neslušná slova. Možná si to v ČR přiliš idealizujeme nebo se zámér a skutečnost liší.
A o přínosech PPP lze diskutovat. Je to hlavně další zadlužování našich dětí.
Pavle, nesouhlasím, u PPP jsou značné možnosti přínosů, nejen z hlediska realizace stavby, ale mj. ve zefektivnění, zrychlení a zpřehlednění _přípravné fáze_ silniční a železniční stavby pomocí PPP. Bohužel nikoli tak, jak je navržená D4 v PPP úseku :-(. Dosavadním pojetím se některé výhody ztratí nebo omezí… Aneb je potřeba to provést správně a přestat se snažit zadat PPP projekt co nejblíže stávající metodice pro veřejnou zakázku. Těžko hodnotit přínosy toho, co nyní nově SK zavedlo, když se to zkouší. Negativní názory podle minulého se nemusí vztahovat na budoucí. A nezapomeňme, že zákon o zadávání veřejných zakázek obsahuje již dlouho… Číst vice »
O tom, že systém zadávání veřejných zakázek je na Slovensku efektivnější než u nás, se ví dlouhodobě. Např. jejich Úrad pre veřejné obstaravanie vydává stanoviska, která následně platí pro všechny zadavatele, i pro případné spory a soudy, které následují. U nás si každý kontrolor vysvětluje zákon po svém. Tato praxe panuje už od neslavné aprílové novely českého zákona z roku 2012.