Infrastruktura Železnice

Rychlovlakem do Ostravy? SŽDC vybírá firmu na posouzení, zda se vyplatí

Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC
Vizualizace vysokorychlostní trati mezi Brnem a Ostravou u Blažovic. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) udělala další krok k možnému zavedení rychlovlaků do Ostravy. Vypsala zakázku na studii proveditelnosti vysokorychlostní trati (Brno) – Přerov – Ostrava. Po zkušenostech z minulých soutěží už nebude rozhodovat jen cena.

Studie proveditelnosti má vyhodnotit nejen už dříve navrženou trasu, ale také případné další úpravy železniční infrastruktury ve směru trasy RS1 v úseku Brno – Přerov – Ostrava. Na ní mají úpravy nastat už dříve: SŽDC projektuje zrychlení trati mezi Brnem a Přerovem na 200 kilometrů v hodině. V budoucnu by rychlovlaky do Ostravy měly jezdit přes Brno po nové trati RS 1 z Prahy do Brna. U ní už běží studie proveditelnosti.

„SŽDC jako zadavatel požaduje, aby studie byla zejména podkladem pro přípravu pilotního projektu vysokorychlostní trati ( v úseku Přerov (Prosenice) – Ostrava (Ostrava-Svinov). Dále požaduje prověření potřebnosti, účelnosti a způsobu další územní ochrany VRT v úseku Brno – Přerov (Prosenice),“ uvedla SŽDC v tiskové zprávě. Odhadovaná cena zakázky je 20 milionů korun. 

Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy
Mapa zvažovaných vysokorychlostních tratí v Česku. Foto: Ministerstvo dopravy

Studie bude navrhovat a posuzovat technické řešení ve směru případné novostavby vysokorychlostní trati navrhované v předchozích dokumentacích v úseku Brno – Ostrava včetně zaústění do dotčených uzlů. V předchozích návrzích nevyšla jako ekonomicky efektivní trať na vyšší rychlost než 200 kilometrů v hodině, vlaky od Brna do Ostravy měly do Přerova zajíždět úvratí.

Nový je způsob, jakým SŽDC bude vybírat firmu. Správa železnic si vybrala metodu Best Value Approach/Best Value Procurement (BVA/BVP), kterou vyvinula Arizonská státní univerzita a v některých zemích je u velkých infrastrukturních staveb běžná. Metoda má za cíl zajistit co nejširší uplatnění tvůrčí invence dodavatelů a zadavatelům poskytnout možnost rozlišení zkušeností a kvality dodavatelů.

Podle zkušeností z Nizozemska metoda BVA/BVP vedla ke vstupu nových, dříve pouze na základě nabídkové ceny nekonkurenceschopných dodavatelů na trh veřejných zakázek. Došlo také k urychlení projektů  a v  konečném důsledku též ke snížení objemu víceprací.

„SŽDC v rámci vymezení hodnoticích kritérií této veřejné zakázky pečlivě zvažovala své dosavadní zkušenosti se zadáváním a realizací veřejných zakázek na projektové a obdobné práce, zejména negativní vliv hodnocení nabídek v těchto veřejných zakázkách s důrazem na nejnižší nabídkové ceny. Proto jsme se v rámci vymezení hodnotících kritérií této veřejné zakázky inspirovali přístupem dalších členských států Evropské unie,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

SŽDC věří, že tato metoda umožní dodavatelům již v rámci nabídek prezentovat odbornost a kvalitu budoucího plnění.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
LK
Host
LK

Podle me neni otazka, zda se VRT vyplati, ale V JAKE PODOBE se VRT vyplati… Cili je treba najit tu spravnou podobu, nikoli kanon na vrabce ani trabant na slona.

Martin
Host
Martin

Presne tak, VRT je nutna, nebot vime dobre, ze nemame kapacitu na tratich, predevsim ve velkych aglomeracich a mame dlouhe dojezdove casy mezi krajskymi mesty… VRT bychom meli navrhnout tak, aby propojila mesta v dobrych dojezdovych casech a zvysili mobilitu obyvatel za praci, obchody, apod… VRT by nemela byt kombinaci osobni a nakladni dopravy s vyjimkou useku, kde je to efektivni, napr. tunely, preshranicni useky, apod… a take pro soucasny provoz zastavkovych vlaku a primych dalkovych expresu v taktovem intervalu,… a take s napojenim na regionalni dopravu a prestupni uzly s dobrou navaznosti,… VRT trate musi byt take dostupne bud… Číst vice »

Brno
Host
Brno

Jednokolejka+VRT

Domnívám se že i z hlediska výstavby je chybou, že se na Brno-Přerov neprojednala pořádná VRT, takže díky tomu budou probíhat 10 (?) let výluky při narovnávání nevyhovující trati č.300….To je SZDC jedno? …Prostě diletantismus…

Jednokolejka z Blažovic prostě měla zůstat tak jak je (dle potřeby části zdvojkolejnit), pro DN a Os, s potřebnými úpravami na dosažení JD do Rousínova a Vyškova, tzn. třeba na 200 upgradovat část dvoukolejné Vláry do Blažovic a VRT stavět přes letiště, což by umožnilo výstavbu na zelené louce, která nebude zasahovat do žel. provozu.

Martin
Host
Martin

Je to jedna z trati, ktere ma potencial na regionalni dopravu a dojizdeni do mesta, vcetne nakladni dopravy, tedy zdvoukolejneni cele trati neni vubec na skodu, stavet ji na 160-200km/h je otazka, ale moc velky rozdil v tom neni, ale je otazka zda to bylo trea tolik narovnavat a nenechat nektere useky pomalejsi, koridor to neni…
To, ze je planovana i pro soubezny provoz vysokorychlostnich vlaku nepovazuju za dobre reseni, podle me to snizi propostnost te trati, mozna bude nutne postavit i separatni trat…

Jirka
Host
Jirka

Hergot když už nám ta unie nařizuje kde co, tak jaktože nám ještě nenařídila uprostřed evropy vybudovat opravdovou VRT???! Naši úředničci nejsou schopni ničeho, furt se jen dlouhá léta dělají posouzení a berou peníze za nic, ale že jsme sto let za opicema už nikomu nevadí? Hlavně, že máme zakázané žárovky, které se musejí prodávat jako tepelné koule a vysavače které opravdu vysávají. Mi už je tady z toho absurdistánu dost nevolno a opět musím zmínit, že mě v této zemi velmi přestává bavit platit daně. Pak se můžeme divit, že z Berlína do Vídně se jezdí oklikou jen Německo/Rakousko,… Číst vice »

VRT
Host
VRT

Víte co by se mi líbilo? Kdybychom i u nás mohli mít na wikipedii něco takového:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizer_Eisenbahnprojekte

Martin
Host
Martin

Mate nekdo odkaz na vizualizaci celeho useku, popis, parametry?
Na strankach sudopu je video zablokovane…

Martin
Host
Martin

Ta vizualizace, to nemuze fungovat… zastavka Blazovice na VRT, na prujezdnych kolejich, to bude vysokorychlostni vlak jezdit v oknech kdy jezdi zastavkova regionalka? V jakem intervalu ty vlaky budou jezdit, vrv, regio, ec/ic, naklad?

Nekdo
Host
Nekdo

ja jen, ze 200 km/h neni VRT, to je celkem obycejna trat kde jezdi i Os nebo naklady. u nas jiz nekde je, nicmene uradne nepovolena vyssi rychlost nez 160 km/h, napr. Brno/Breclav…

Martin
Host
Martin

U rekonskuovanych trati je 200km/h spodni hranice za kterou se VRT da povazovat… U novostaveb je min. 250km/h…
Nicmene tenhle usek VRT stacit nebude pro soubezny provoz regio a VRT…

LK
Host
LK

Nekdo: Krome casti Brno-Horni Herspice, kde se na jinak super rychle trati jezdi cca 50-70… Na to nekdo zapomnel?

Dominik
Host
Dominik

Ne, že bych byl zcela proti VRT, ale máme na naší síti dosti pomalých jízd, tal co prvně vyřešit ty, protože jinak se můžeme dostat do bodu, že se řekne, vzhledem k financím se trať zruší (jezdí málo lidí, díky pomalé rychlosti), a až pak stavět VRT.
Stejně, žádná VRT natolik nehoří (jediný co, tak možná spojení Praha – Jihlava – Brno, aby bylo rychlé spojení Jihlavy z Praho).

Juraj
Host
Juraj

Týmto prístupom by sa ale nedosiahlo nikdy nič.
To je ako povedať si pred 150 rokmi: Prečo by sme teraz budovali túto novú divnú železnú dráhu, keď obecné cesty pre naše povozy sú deravé a úzke. Poďme najprv opraviť cesty pre konské povozy, a keď bude hotovo, potom skúšajme niečo nové.
Údržba a rozvoj sú dve odlišné veci a nie je dobré, aby jedna bola na úkor druhej. VRT je akútna práve preto, aby dala jednoznačnú alternatívu individuálnej doprave – to dnes neplatí pre úsek Praha-Brno, a čiastočne ani pre Praha-Ostrava, čo je pritom výkladná skriňa českej železnice.

Dominik
Host
Dominik

To sice jo, ale jedna věc mi nesmí vycucat peníze na druhou. Myslím, že analogie není dobrá, po děravé cestě se jezdit dá, po železniční trati ve špatném technickém stavu ne.
Já neříkám, že VRT je něco špatného, ale jen mám obavu, aby to nebylo právě na úkor regionálních tratí, kterým by pak hrozil zánik z důvodu špatného stavu.

Bery
Host
Bery

Proc by melo vycucavat ? Zde by logicky mely byt dve oddelene hromadky penez.

Dominik
Host
Dominik

No máte pravdu, ale když chci stavět takový projekt jako je VRT, tak zákonitě nato musím někde vzít peníze, a jelikož se peníze jentak vyčarovat nedají, tak někde musím ubrat, abych toto mohl financovat.

Elb
Host
Elb

Nesmysl, na stavbu VRT budou vyčleňovány samostatné peníze, bezúročné půjčky. Takové vyplašení, že nám kvůli VRT, která za den odveze více lidí, než lokálky dohromady za rok, všechny zavřou..

Bery
Host
Bery

Se stavbou VRT mame sekeru nejakych 30-40 let. Dnes se to mohlo z 270 modernizovat na 350-400. Plkat dnes o studiich na 200 je ubohost. Se stejnou logikou nepotrebujeme ani dalnice, vsak tam lidi nakonec taky nejak dojedou, ze… Nejsme ostrov uprostred oceanu…

Martin
Host
Martin

Neni problem resit oboji soubezne, dokonce VRT tomu muze pomoci, uvolni se pretizene useky a ostatni trate by mohli na VRT navazovat…

Petr
Host
Petr

Proč jen 200 Km/h? Neskutečné, když jeden starý muž si chce vybudovat pomník v podobě kanálu, který by stál víc jak celoroční rozpočet. Ale na něco jako VRT se stále znovu a znovu tvoří studie, vždyt každý přeci ví, že je to výhodné čistě logickou rovinou z mnoha důvodů.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tady se míchá několik věcí:

1) nezávisle na této studii „je plánován“ (trpný rod je schválně, jsem skeptik že se to bude realizovat) upgrade této trati v plus minus současné stopě na 2kolejnou Vmax 200kmh.

2) byla studie na VRT úsek Brno-Přerov, kde autoři popřením fyzikálních zákonů došli k závěrům, že nad 200kmh se nevyplatí stavět. Dalo by se říct, že tato studie se bude nyní znovu vypracovávat.

Zesp
Host
Zesp

Takže jinými slovy řečeno, nebude dlouho to, ani to, protože se stále neví, co se vlastně chce… Takže se buděl studie za studií a efekt žádná…

Petr31
Host
Petr31

Toto je zase popření pravdy. Stávající jednokolejka je nevhodná jak pro dálkovou tak i pro regionálku. A ta byla na počátku všech studií. Inicioval ji někdy kolem roku 2003 Jihomoravský kraj (do té doby po této trati neštěkl ani pes) a chtěl trať nechat zdvoukolejnit, zastávky přiblížit městům a zavést regionální vlaky v půlhodinovém taktu. Toto je podmínka kraje a tudíž pokud by vznikla vysokorychlostní trať pro V=300 km/h, regionálka musí být stejně provozována na současné trati. Ta aby se zdvoukolejnila (a mohla se regionálka v půlhodinovém taktu provozovat) musí se vybudovat přeložky a ty pak téměř za stejné peníze… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Ještě dodám, že regionální vlaky mají nahradit současné regionální autobusy jedoucí v 10 minutovém taktu ve špičce a je tu taky podmínka o maximální jízdní době z Brna do Rousínova, aby nedošlo ve výsledku ke zpomalení. A toho není opravdu možné dosáhnout bez zdvoukolejnění. Mají zde jezdit taky nákladní vlaky, které se na jednokolejku už dnes těžko vejdou

Martin
Host
Martin

Ta studie je dost znama… a opravdu byla silne nesmyslna, i lajk by videl, ze neco nehraje… Ano, trat se musi rekonstruovat a zdvoukolejnit, je nutna pro nakladni i regionalni vlaky, ale nemusela se stavet v parametrech VRT, pokud ano, pak na zastavkach by meli byt volne prujezdne koleje, coz nejsou v planu,… Navic nakladni vlaky opet ve spicce neprojedou,… Moc by me zajimal grafikon, jak budou vsechny vlaky bez vzajemneho omezeni s predpokladanym narustem cestujicich a vlaku se pohybovat… Reaguju proto, ze uz dnes se ozyvaji hlasy, ze tahle trat nebude stacit a take proto, ze ve studii zahadne… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Takeště jednou. Kvůli zdvoukolejnění se musí trať na mnoha místech přeložit či jen narovnat oblouky. Z toho plyne, že cenový rozdíl mezi tratí na rychlost 140 km/h a 200 km/h je minimální, tak proč toho nevyužít a za našeho života mít trať na 200 km/h než pravděpodobně po naší smrti trať na 300 km/h. Je to logické? To s tím, který vlak a kam vyšel rychleji doporučuji přečíst ještě jednou. Někdo to tady v příspěvku zmiňoval. Jde o to, že VRT na Ostravu ještě neměla studii, tak se to posuzovalo bez ní a protože by se z VRT Brno Přerov/Olomouc… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Ja tu modernizaci nezpochybnuji, prave naopak, je nutna, ja jen zpochybnuji prave tu studii, ktera opravdu nedavala smysl a byla sepsana tak, aby vysla prave tato modernizace, … Taky zde mohla byt naplanovana rekonstrukce a zdvoukolejneni na 120-160km/h a nevim zda by nevysla levneji nebo zda by rozdil pro 200km/h byl zanedbatelny, to me netrapi a cim vyssi rychlost a zkraceni dojezdovych casu, tim lepe… A take mam obavy, ze to proste s VRT vlaky v budoucnu nebude stacit, zvlast pokud alespon ve stanicich nebude ctyrkolejka a na tratich obcas vyhybny, … Jinak koridor pro VRT jako separatni trat zustava,… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Ta studie byla totalni ulet, a fakt dodnes nechapu jak tohle mohlo projit… A pokud jde o soucasnou trat, tak tu nepopiram, tu nelze nechat v soucasnem stavu,… Osobne si myslim, ze modernizaci trate Brno-Prerov, i kdyby natvrdo MD reklo, ze ji chce vyuzivat pro VRT bud docasne nebo trvale, mela zohlednit separatne obe trati a spolecnou jednu trat, ktera se stavi… Pokud MD takhle jedna i v pripade Egisu, tak docela chapu, soucasny problem u trate Praha-Drazdany, kde si Egis asi zrejme upravil cisla a kde je MD zdeseno a velmi me to zajima… (ja to nevidel, ale mam… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Ale to ta studie právě řešila.Mnoho variant. Např. variantu M2 samotnou (schválená), tuto+ VRT= suverénnně nejdražší-proto taky logicky nevyšla. A taky ponechání stávající jednokolejky + VRT-nesplňuje minimální požadavky na dojezdové doby a kapacitu pro regionální vlaky a rychlíky, atd. Chce to pročíst studii a ne jen článek na iDnesu. Jinak největší dopad na kapacitu této budoucí modernizované trati má hlavně navržený zmršený uzel Brno včetně napojení letiště, což je kámen úrazu, ale to paradoxně nikdo neřeší.

Martin
Host
Martin

No, studie zapocitala modernizaci stavajici trate do VRT, to je nesmysl, to je jako byste napocital soucasne naklady rekonstrukce lysicke trati Praha-HK uz do nakladu na 1.TZK Praha-Pardubice, to by vam taky logicky nevyslo,… Jak mohla vyjit dojezdova doba Brno-Ostrava kratsi do delsi a pomalejsi trati do Prerova max 200 od Prerova 350 oproti cele kratsi nove vrt cele na 350? Jak to, ze pri stavbe nove trati a rekonstrukci stavajici dojde k delsim vylukam, nez jen pri rekonstrukci stavajici? Podle meho se meli obe trati posuzovat zvlast, tedy naklady na RS Brno-Ostrava pri variante rekonstrukce tak jako je navrzena… Číst vice »

Bery
Host
Bery

„Dalo by se říct, že tato studie se bude nyní znovu vypracovávat.“
Tak doufam, ze se nebude znova platit…

A.R.
Host
A.R.

Není pochyb o tom, že je VRT potřeba. Jsme součástí jednoho kontinentu, nejsme ostrov na moři. Takže argumenty, že naše malá republika nic takového nepotřebuje, jak občas slýchávám, jsou úplně mimo.
Je ale zvláštní, že SŽDC si vybrala k posouzení metodu až z Arizony, ale není schopna udržovat svršek ani podle vlastních metod.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Musím se SŽDC zastat, a to mám milion výhrad k práci různých hrochů apod. Otočit ten parník není žádná sranda, ale mám pocit, že se od dubna skutečně věci mění. Jestli i naším přispěním, nevím, ale mění. Podstatné ale je, že je SŽDC v zásadě vykonavatelem vůle MD ČR, potažmo Centrální komise, potažmo Odboru strategie. Co se k tomu dá dodat. Nic. Tak ji kritizujte s vědomím této reality a nepodsouvejte jí věci, které úplně neovlivní. Říká se tomu politika.

VRT
Host
VRT

K práci pana Sosny se nás tu několik vyjadřuje celkem jasně.

A.R.
Host
A.R.

V tom případě, proč politici kecají do něčeho, čemu nerozumí, a nenechají pracovat odborníky?

Zesp
Host
Zesp

Ještě přidávám pár fotek z trati 300 a na závěr taky z 340, kudy je v úseku u Brna vedena veškerá doprava kategorie R z trati 300. Zde probíhá megalomanská přestavba stanice Šlapanice a výstavba nové zastávky u sídliště. Pro trať 300 je tento úsek důležitý, neboť na zbytek trati 300 k Brnu by se všechny R kvůli silné příměstské dopravě nevešly. Na úseku Křenovice – Vyškov je veden jen jeden pár os vlaků denně, prý by se tam ostatní Os vlaky nevešly. V úseku Vyškov – Nezamyslice přitom Os jezdí a počet R je stejný jako u přechozího úseku…… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Už jsem to tady psal, dávno se připravuje přidání 2 kolejí pro rychlost 200 km/h k existujícím v úseku Slatina Blažovice= ve výsledku 4 kolejná trať a ta už má solidní kapacitu. V úseku Blažovice-Přerov mají být přeložky a 2 koleje pro rychlost 200 km/h. Tato varianta je už několik let v přípravě než přijde další studie (kolikátá už) a jen zastaví současnou přípravu a posunou ji na začátek a studie znovu potvrdí, co potvrdili všechny předchozí. Ovšem musím uznat, že po schválení varianty řešení uzlu Brno (špatné řešení u letiště) bude letiště obsluhovat pravděpodobně osobák na Vyškov a tudíž… Číst vice »

Elb
Host
Elb

Vlaky z Vyškova na Přerov se budou rušit a trať je tam volnější, protože do Přerova se to na celém úseku ještě nemísí s rychlíky do Olomouce.

Zesp
Host
Zesp

Nový odkaz na foto z tratí 300 a 340, snad už funkční…

https://seta00121.rajce.idnes.cz/Trat_300_a_340_-_dokumentace_stavu_trati/

Bery
Host
Bery

Spis by meli zadat studii, zda se vyplati tyhle nekonecne studie…? Protoze uvazovat zase jen nad 200 je k smichu a navic je to asi stopadesata studie… Takze opet pujde jen o to jak odcerpat statni penize a nepostavi se ani kilometr.
Na 200 muzeme posunout stavajici koridor, na tom neni nic vysokorychlostniho. Pokud chceme mluvit o vysokorychlostni trati, tak v rozmezi 350-500.

zesp
Host
zesp

Ještě možná pár fotek z trati 300 pro dokumentaci…. Vybral jsem namátkou jen několik, spíše z toho východního úseku.

Odkaz:

https://seta00121.rajce.idnes.cz/Trat_300_Brno_-_Prerov/

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Díky za foto.Nejvíce se mi líbí žst.Chropyně s pralesem vzadu.S první vichřicí stromy opět spadnou na TV,na koleje nebo na vlak.Je vidět,že nový gen.ředitel SŽDC p.Svoboda tenhle stav opět nebere vážně….

Bobo
Host
Bobo

Tak určitě. Leda prd. Dálnici z Brna do Vídně už máte? Zase čekáte až Vám to postaví němci, ale ti tuto republiku objíždějí ze všech stran jen aby se vyhnuli komplikacím co tu jsou.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Tak,tak…To bylo dříve křiku,že Rakušáci nic nestaví.Zatímco naši neumí opravit ani hráz přes Novomlýnské nádrže.

Zesp
Host
Zesp

Před cca 14 dny si tato trať užila chvíli slávy. Strom spadl na trať 270 mezi OC a PR a celé tři hodiny byl veden odklon přes Nezamyslice, kde se přepřahalo. Např. v Němčicích tak vedle sebe stálo Pendolino s Regiojetem a čekali na průjezd Varsovie od Nezamyslic. Ve výhybně Pivín se hned po sobě křižovaly dvě Pendolina a dva Regiojety. Moje pětašedesátiletá matka zrovna ten den cestovala Os vlakem z Nezamyslic za námi do Přerova na návštěvu. Ráda jezdí do lázní a hned po příjezdu mi vyčinila, že jaktože jí tvrdím, že se z Nezamyslic do žádných lázní přímým… Číst vice »

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Díky,zde je názorně vidět,jaké mají ČD v záloze přímá spojení,zatím nerealizovaná….I kyž,pád stromu na koridoru je spíše samozřejmě k pláči při pomyšlení,že by spadl přímo na to Pendolino.

Zesp
Host
Zesp

Stále mi teď není jasné, v jaké fázi teda ta reko trati Brno – Přerov vlastně je… Její stav je totiž na první pohled dlohodobě neudržitelný. Je to zakonzervováno na úrovni 80. tých let, co se svršku i zab. zař. týče. Kvůli tomu, že se furt mele o rekonstrukci, se do toho nic už dlouho nevrazilo. A začíná se to rozpadat. Hlavně úsek Nezamyslice – Přerov začíná být tragický. Postupně se snižují rychlosti, v úseku Kojetín – Věžky už je místo 100 km/h jen 80 Km/h, zpestřené pomalými jízdami na 50 Km/h. Stovka bez praktického významu zůstala jen přes stanici… Číst vice »

Dušan
Host
Dušan

ad Zesp: Stále mi teď není jasné, v jaké fázi teda ta reko trati Brno – Přerov vlastně je… Absolutně nechápu, co Vám na tom může být nejasné – je to prostě rozsekané na tyto stavby: a) Modernizace trati Brno-Přerov, 2. stavba Blažovice-Vyškov b) Modernizace trati Brno-Přerov, 3. stavba Vyškov-Nezamyslice c) Modernizace trati Brno – Přerov, 4. stavba Nezamyslice – Kojetín“ d) Modernizace trati Brno – Přerov, 5. stavba Kojetín – Přerov V roce 2016 SŽDC s.o. vysoutěžila v zadávacích řízeních firmy na zpracování přípravné dokumentace stavby (PD) + záměru projektu (ZP), termín na to byl v každé smlouvě 13… Číst vice »

Zesp
Host
Zesp

Dušane, díky za perfektní shrnutí. Šlo mě ale taky o to, jak to bude s tím, že se prověřuje to zvýšení na vyšší rychlost, než na 200 Km/h a že zůstane stará trať. Tak mi nebylo jasné, zda se tedy bude rekonstruovat, či ne a rovnou se postaví ta VRT… To by zase všechno výrazně zpozdilo….

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Pardon,ale na nějakou VRT raději hned zapomeňte a držte se reality,že v ČR se nikam nespěchá….+- 30-50 let,nic se neděje.

Petr31
Host
Petr31

Díkybohu se pokračuje v současné přípravě 2-kolejky na 200 km/h a prověřuje se, jestli bude někdy nutné mít navíc klasickou VRT a blokovat rezervou územní plány obcí. Tak to alespoň chápu já a doufám, že se příprava zase neposune na začátek jako když to Bárta zastavil, kdy mohl být první úsek hotový v roce 2015.

Martin
Host
Martin

Urcite neni duvod nic zastavovat, ta trat je dulezita….
Ano, to provereni zda nakonec nevznikne i separatni VRT se urcite take bude delat… nepredpokladam, ze se na tuto trat vsechny vlaky vejdou ani ze by na trati byla rezerva pro dalsi koleje…

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Haha…to bude podobný „projekt“ jako to Brno-Šulingrad. Plno kámošů si vydělá na kravina z okolo a plebs se bude stále drkotat po jednokolejce z doby císaře Ferdinanda.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Prosím, zkuste sem psát bez použití vulgarismů. Na zdi vlastního domu byste asi taková slova také nenapsal, tak proč je píšete jinam?

Fan_thomas
Host
Fan_thomas

Aby ses neprodělal, pavlicku
Co se jednou v referendu odhlasovalo, to plati.

Petr.R
Host
Petr.R

čtu to desetkrát a žádný vulgarismus tam nenacházím. Vy v práci nemluvíte československy?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Přečtěte si název „vybraného“ nádraží pečlivěji.

Ten v příspěvku si lidé z Brna fakt nevybrali.

Petr.R
Host
Petr.R

Nevím, ale nepřikazujme si, co nejsme, kdyby jste se mnou navštívil ghetto nevím co byste dělal, vy chcete co se vůbec nenosí a tenhle server je o životě, nějaký učebnice z roku xx si nechte v knihovně.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Já nikomu nic nepřikazuji. Já slušně prosil.

Ale koukám, že jsem i tou PROSBOU někomu šlápl na kuří oko, jestliže v reakcích je do mne opakovaně naváženo. Holt jsem nastavil zrcadlo a to se někomu nelíbí?

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Osobně žádné vulgarismy neshledávám….Když si politici dělají z lidí legraci,neberou výsledky referenda vážně,tak i tomu plebsu někdy dojde trpělivost.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Ale lidé si nezvolili název nádraží uvedený v příspěvku na který reaguji.

Souhlasím s tím, že když město zadá nesmyslnou anketu (na nádraží které většina lidí v dané poloze nechce, které je a dlouho bude jen na papíře, pokud se vůbec bude stavět), pak holt může dostat nesmyslnou odpověď (nikdo kompetentní název „Brno-šalingrad“ fakt nezadá jako ofic.název, to snad hlasujícím také mohlo dojít).

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Vidím to jako recesi,že občané ze zoufalství už nevědí,co vlastně napsat,když panstvo neslyší-nevidí.

Vašek
Host
Vašek

Na druhou stranu buďme rádi, že SŽDC zkouší něco jiného a inspiruje se dobrými věcmi ze zahraničí. Je vidět, že tam aspoň nějací schopní lidé jsou. Snad se podaří díky této metodě vybrat někoho, kdo to pojme opravdu komplexně a kvalitně a nebude to třeba SUDOP, které asi neumí (nebo nechtějí) projektovat a dělat studie, tak aby vycházely na větší rychlost jak 200 km/h.

Honza
Host
Honza

Tak určitě 😀😀😀 Sudop je plný lidí, kteří bojují proti moderní železnici 😀 díky za parádní ranní vtípek, hned mám lepší neděli 😀

VRT
Host
VRT

A pan Sosna je co? (bývalý SUDOPák)
Bojovník za VRT?

Dan
Host
Dan

„zkušenosti se zadáváním a realizací veřejných zakázek na projektové a obdobné práce“ SŽDC rozhodně má. Tolik projektů a studií v šuplíku nemá asi žádný jiný správce infrastruktury na světě. Zn. Vyměním deset projektů za jednu zrealizovanou smysluplnou stavbu.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

My jsme republika s nejvyšším počtem studií kde čeho všeho… Třeba v PL se jezdí 200km/h (Zawierce-Warszawa). Poláci aspoň ve velkém staví celou dopravní infrastrukturu ( železnice,dalnice) a my máme na každou stavbu „x“ studií a tím to ve většině případů končí…

Radek Janata
Host
Radek Janata

Proč myslíte?

Není to prostě tím, že to studii, ba ani stavbě, probíhající v jiném státě se prostě v žádném českém masmédiu nedočtete a do českých médií se dostane až krátká zpráva o otevření?

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Možná to je tím, že vlakem do PL jezdím často a nestačím se divit…a polské weby sledují bedlivě. Když na stránkách Klodzkeho deníku poprvé psali o výstavbě obchvatu, tak za půl roku když jsem jel do Klodzka autem, tak z důvodu stavebních prací jsem si na ten článek vzpomněl…a na jaře tohoto roku jsem koukal, že obchvat je hotový.

Pavel Hromek
Host
Pavel Hromek

Asi tak.

Elb
Host
Elb

Na trati s rychlostí 200 dosahují stejné průměrné rychlosti, jako u nás na koridoru s až 160, ty jejich průjezdy městy padesátkou jsou totiž opravdu kouzelné.

poiuz
Host
poiuz

Možná tentokrát příjdou s variantou, kde delší trať na 160 bude rychlejší, než krátší na 350km/h.

VRT
Host
VRT

No abyste se nedivil… Dostanou to do parády hoši z nějakého že SUDOPů, známí popírači fyzikálních zákonů. I když od těch kanálistů se mají ještě hodně co učit.

Jan Semela
Host
Jan Semela

To už bylo v jedné z minulých studií, kdy delší trať na 200 byla rychlejší než kratší na 300km/h a další daleko větší nesmysly. Nicméně se budu opakovat. V roce 2009 tvrdili, že v roce 2014 už bude Přerov – Brno dvojkolejně na 200km/h.

Vašek
Host
Vašek

Máte pravdu, jak se holedbali, že Brno – Přerov bude první trať na 200. Doteď nemají skoro nic projednáno, pozemky nevykoupeny atd. Některé obce jsou proti, aneb neschopnost u nás něco postavit dosahuje nevídaných rozměrů. Díky různým byrokratickým postupům a úředníkům, kteří díky tomu nevědí, co mají dělat a nebo prostě někteří ani nechtějí konat a radši se to nechá vyhnít. Nebo se zadá další studie…

Petr.R
Host
Petr.R

správně, v chropyni třeba ten nadjezd smetli ze stolu, možná bude jednodušší postavit dvoukolejku na 120km.

Petr31
Host
Petr31

Důvod je prostý. Bárta to na pár let zmrazil. Pak se požadovala nová studie a ta potvrdila za pár let tu minulou (jen změnila a zrychlila průjezd Vyškovem) a muselo se začít s přípravou od začátku (mezitím to vše odvoláními na chvíli zastavil Cedop). Teď je nějakou dobu v přípravě varianta na 200 km/h. tak doufám, že to zase nikdo nesmyslně nezastaví a dožijeme se toho.

Pavel Novotný
Host
Pavel Novotný

„SŽDC vybírá firmu na posouzení, zda se vyplatí“…… od „zvěřejnění“ studie na kanál D-O-L asi žiji v mylném domnění, že se v ČR vyplatí naprosto vše.

Asdf
Host
Asdf

Železniční trať má jistou nevýhodu, že se musí v nějakých pravidelných intervalech celá renovovat. Navíc je otázka, zda tu při současném technologickém pokroku ještě za nějakých 150/200 let vůbec nějaké vlaky budou jezdit… Osobně o tom dost pochybuji. Zatímco kanál je tak nějak v podstatě na věky (aspoň z pohledu trvání lidské civilizace). Akorát se musí renovovat zdymadla. Takže v dlouhodobém měřítku je kanál určitě výhodnější investice než rychlotrať. Což ovšem neznamená, že jsem pro jeho vybudování. Pořád si myslím, že ČR v současnosti určitě mnohem víc potřebuje kvalitní a rychlou železniční infrastrukturu než v podstatě zbytný kanál.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Renovovat se musí samozřejmě i kanál, nejen zdymadla. Má nějaké umělé břehy, často i hráze, ba i mosty, pokud vede nad úrovní terénu (což například Dunaj-Rýn občas vede). Musíte občas vybagrovat bahno ze dna.

Kanál má proti železnici jednu velkou nevýhodu. Nevtoří síť (vede pouze v jednom směru) a nevytížíte ho. Ani Němci ten svůj kanál nevytíží a celý provoz by nahradilo by ho pár nákladních vlaků navíc. Tohleto není Suez ani Panama s obrovským provozem.

Asdf
Host
Asdf

Jistě, pokud vede i po mostech nebo potřebuje zděné hráze, pak údržbu potřebuje stejně často jako jakákoliv jiná infrastruktura. Hodně záleží na tom, jak je navržen.

PetrD
Host
PetrD

Aha, takže vodní kanály a silnice jsou bezúdržbové/vydrží na věky?

Asdf
Host
Asdf

Já jsem psalal něco o silnicích?…
Ne, kanál určitě není bezúdržbový, ale je-li navržen kvalitně, tak jeho údržba je potřeba v mnohem delších intervalech než údržba kolejí. Navíc už že své postaty nezastarává, kromě těch zdymadel.

Michal
Host
Michal

Aha, takže dojem, že Brno-Přerov je někde ve fázi ÚR mám asi zcela mylný? 🙂

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll