Infrastruktura Železnice

Stavby Správy železnic prudce zdražují. Cena úprav kolínského nádraží za rok a půl vylétla o 95 %

Příchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František Kolínský
Příchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František Kolínský
Správa železnic opět zvýšila maximální cenu zakázky, do první soutěže se nikdo nepřihlásil.

Stát je ochoten za některé dopravní stavby platit téměř dvakrát tolik než ještě před rokem a půl. Ukazuje to poslední příklad soutěže Správy železnic na rekonstrukci nástupišť a vybudování bezbariérového přístupu v železniční stanici Kolín.

Ještě v říjnu 2019 Správa železnic uváděla, že úpravy vyjdou na 216 milionů korun. O pár měsíců později zastropovala v první soutěži cenu na 363 milionech korun, přesto se do tendru nikdo nepřihlásil. Dnes Správa železnic učinila další pokus, jak vybrat firmu na tuto stavbu. Vypsala soutěž s maximální cenou 423 milionů korun.

Příklad kolínského nádraží ukazuje, jak napumpování peněz na trh s omezenou kapacitou stavebních firem s povolením pracovat na železnici vede k prodražování zakázek. Představitelé ministerstva dopravy, Správy železnic a vládnoucího hnutí ANO 2011 se ale zaměřují pouze na sdělování informací, že do železnice jde nejvíce peněz v historii. Ve skutečnosti se za tento rekordní přísun peněz na dluh ale prostaví mnohem méně, než by bylo ještě před pár lety běžné.

Začátek stavby příští rok

„Oproti původnímu tendru byla aktualizována cenová hladina a dále pak i harmonogram výstavby. Došlo i k upřesnění dokumentace vlivem zapracování připomínek vzešlých z předchozích tendrů na zhotovitele stavebních prací,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Nový podchod vznikne přestavbou stávajícího technologického podchodu pro zajištění bezbariérové přístupnosti nástupišť. Každé nástupiště bude nově propojeno s podchodem jedním výtahem a jedním schodištěm. Kromě pohodlného přístupu k vlakům bude velkým přínosem také jeho prodloužení pod celou stanicí až do Starokolínské ulice. Zároveň dojde k výstavbě nového kabelovodu. Součástí stavby bude také úprava nástupišť, jejich zastřešení a administrativní budovy u přednádraží a vybudování nového orientačního a informačního systému v celé stanici.

Správa železnic chce, aby stavba začala v únoru příštího roku, bude koordinována s jinými stavbami na hlavním koridoru z Prahy do Brna.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Willy

Řešením není kapitulace, tj. v dalších kolech navyšování ceny zakázky, ale oslovení dalších stavebních firem (i v zahraničí).

Petr

Otazkou je, jestli o to zahranicni stavebni firmy stoji. Pracovat s ceskou byrokracii asi nebude nic pro slaby povahy. Pak je taky mozny, ze se jim ty nase projekty proste nelibi.

Jiří H.

Pracovat v Čechách není skutečně nic pro slabé povahy především z finančních důvodů. Za takové částky jako u nás, by žádná zahraniční firma nepracovala.

Adam

Když vidím jakým způsobem probíhá rekonstrukce nádraží, které jsem přímo bohužel účastníkem, vůbec se nedivím

Jiří Šrámek

Omluvte neznalé dotazy, prosím.
1) Nebylo by řešením, kdyby SŽ měla vlastní (ne malou) stavební divizi, která by sice nezvládla všechno, ale mohla by být určitým „zklidňujícím prvkem“ v cenách, které se nějak vymkly kontrole?
2) Proč u náš nestaví zahraniční stavební firmy z oboru? Kdyby byl problém v doložení „kvalifikace“, určitě by erár, v zájmu úspor vlastních výdajů z eráru, dokázal tato kvalifikační kritéria změnit / zmírnit.

Bartoloměj

Zahraničí firma obtížně skládá zkoušky z bezpečnostních předpisů a vedoucí prací cizinec taky jen tak nedá zkoušky pro K M B apod. O požadavku na členství ČKAIT nemluvě. Navíc doma v Evropě mají všichni práce dost. Jo a bavíme se o klasice, ne o speciálních ojedinělých technologických linkách co má třeba Swietelsky.

Martin

S 2) souhlasim, ale je tu jista loby…
S 1) je to slozitejsi, zdrazuje prace – nejsou lidi, zdrazuje ocel, zdrazuje med, zdrazuje vsechno a to se do cen promitne…

U tech lidi jednoznacne nechapu lockdowny ve stylu zavreni hranic a komplikaci s ubytovanim apod., tady bysme se meli uz priucit od nemcu, kteri pro pracovniky delaji vyjimky za prisnych podminek hygieny…

Martin

To je spise zajimave zdruhe strany, ja sleduji ceny u nas ve firme a fakt ceny leti nahoru,… Ale jinak je to zajimave…

Ondřej

Jak s tím souvisí zdražování medu???
😀

Jirka

Neumí psát háčky a čárky. Mám dojem, že myslel měď.

Martin

tak… 😀

Hara_Pes

A co myslíte, že si dělníci mažou na chleba?

Jiří H.

SŽ je pouze správa. Nedokážu si představit, že by sami stavěli když nebyli schopni ani správně nasměrovat stavební firmy. To co jsme v posledních letech viděli, bylo dokonalá ukázka neschopnosti úkol zvládnout. Oni nechali na úvaze a možnostech firmy výslednou podobu a navíc poskytovali málo finančních prostředků. Takže dopustili demolice, zredukovali kolejiště nebo nevhodným způsobem do něj zasáhli aniž by bylo jasné jak silná nákladní či osobní frekvence bude. To se v poslední době ustálilo, ale stále není jasné co a jak stavět a za kolik. Co se týče práce zahraničních firem, nebývá to obvyklé. V Řecku stavěli s německou… Číst vice »

G.H. Bondy

Tento problém se, bohužel, táhne celou Evropou. EU vypsala granty na ekologickou dopravu a železnici modernizuje celé Evropa. Firem je tak nedostatek a proto rostou ceny.

Dušan

Správa železnic, státní organizace vypsala podruhé veřejnou zakázku Modernizace trati Veselí n. L. – Tábor – II. část, úsek Veselí n. L. – Doubí u Tábora, 2. etapa Soběslav – Doubí – zvýšení rychlosti nad 160 km/hod. do max. 200 km/hod. s předpokládanou hodnotou 244 281 845,- Kč (bez DPH). Poznámka: Připomínám, že první vypsání Správa železnic, státní organizace zrušila s následujícím odůvodněním: Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činila 160 107 612,- Kč bez DPH. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky po odečtení hodnoty vyhrazených změn závazků ze smlouvy (tzn. vyhrazených „víceprací“) činila 154 092 550,- Kč bez DPH. Ve lhůtě pro podání nabídek byla… Číst vice »

Gwann

mňo, vzhledem tomu, že tato úprava zas tak moc nespěchá, není to zabezpečovačka nebo sypající se svršek či spodek…tak doplnit plošiny pro vozíčkáře ke schodům a šlus?

medical_examiner

To rozhodně. Jsou přestupní uzly, kde se dosud chodí přes koleje. A je patrně nepřekonatelný problém změnit uspořádání tak, aby místo 5 uzoučkých nástupišť byla 3 široká…

Tomáš Gottschalk

Jakou rychlostí se teď jede do/z odbočky na 230, nepotřebují SK na kutnohorských nástupištích důkladnější upgrade?Argument, že v Kolíně stejně ffšechno co jede na 230 staví, neberu.

Gwann

kolik vlaku v kolíně nestaví a jaké jsou rychlosti před a za nádražím? za 400 min můžete mít 8 nových rychlikovych vozů nebo 4 a kousek nového sharku. rozhodne lepší výdaj než tenhle nesmysl.

MP12

Bude se tam prodlužovat podchod až za silnici ve směru na Starý Kolín, kde má vzniknout záchytné parkoviště, na které v Kolíně všichni netrpělivě čekáme.

Gwann

a existující podchod protáhnout nejde? neznám to tam dost, abych uměl posoudit…

přijde mi ta cena prostě ulitla…

Alibaba

Plošiny u schodů tam jsou, ale prý mají velmi špatnou spolehlivost, nebo už dokonce nefungují.

Gwann

za pár set tisíc kus budou nové. pokud je to jediný či hlavní důvod, tak tohle fakt nemá smysl a jde jen o to utratit prachy

Alibaba

Kdyby šlo o utracení peněz, tak tam navrhnou šikmé rampy, a maj vystaráno.

Toníček

Hmm porovnávat inflaci pomocí „spotřebního koše“ s jedním produktem. To chce odvahu!
Růst ceny je v tomto případě samozřejmě veden hlavně nerovnováhou nabídky a poptávky; nikoliv inflací.

Gwann

existuje např. index cen stavebních prací (nebo existoval) a existuje i tzv. deflátor HDP. je to přesnější pro dané účely než inflace měřená přes spotřebitelský koš.

Gwann
Lektor

Nicméně tohle předplacení skutečné ceny, kdy se z eráru dostává do oběhu více peněz, tu inflaci ještě navyšuje.

Toníček

Nedostává. SŽ(DC) nedisponuje prostředky pro navýšení možství peněz v ekonomice a nebo naopak pro snížení. Toto je záležitost monetární politiky centrální banky (ČNB).
Já asi chápu co jste tím myslel. To, že SŽ(DC) ví, že je nerovnováha nabídky a poptávky a přesto se snaží zoufale investovat moc nepomáhá. Na druhou stranu v ekonomické teorii by toto správně mělo vést k tomu, že více firem si všimne že bussiness na železnici je lukrativní a následně vstoupí do tohoto odvětví a tím by se měla nabídka s poptávkou vyrovnat. To je, ale jen teorie…

Gwann

existuje fiskální expanze a monetární expanze. za to že dobrá správa utrácí jak urvana bez ohledu na smysl může primárně fiskus. že na to fisku někdo půjčí, za to ale už trochu národní banka může. dokonalá konkurence nefunguje tam kde jsou překážky vstupu do odvětví, tady jsou zjevně – specifické technologie, postupy. s požadovanými certifikacemi a referencemi. tudíž…vše připraveno pro velmi nepružnou nabídku. a za tyhle bariéry…taky může stát… nic by nebránilo např tomu aby podbijecky a jinou velkou drážní technologii měla dobrá správa. vč.lidi k tomu. a poptavala by např. zemní práce, betonovani patek sloupu, pokladani kabelů vč.stineni. jenže… Číst vice »

Jaaa

Ono by se to i nějak dalo rozdělit, kdyby se chtělo… Na betonování podchodu podle projektu nepotřebujete mít papíry na železniční stavby.

Alibaba

A podchod pod kolejema není železniční stavba? Jak jste na to přišel?