Letecké společnosti Letectví

Věrni Boeingu. Southwest kupuje dalších sto letadel 737 MAX 7

Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines
Boeing 737 MAX 8 v barvách Southwest Airlines. Foto: Southwest Airlines
Americký dopravce jednal i s Airbusem, nakonec zůstane dál u Boeingu.

Letecká společnost Southwest Airlines bude mít i nadále flotilu složenou pouze z letadel Boeing. Firma dnes oznámila, že od Boeingu koupí dalších sto letadel 737 MAX 7 a rozšíří svoji opci o dalších 155 letounů.

Vyplývá to ze zprávy pro investory. Southwest si kupují nejmenší z generace letadel 737 MAX. Urychlí současně vyřazení jeho předchůdce, modelu 737-700. První nová letadla z této objednávky má získat už příští rok, konkrétně třicet kusů.

Pro Boeing jde o důležitou zprávu: udržel svého klíčového zákazníka a získal velký kontrakt na letadlo, které je jen několik měsíců schváleno k provozu. Ani jedna ze stran neuvedla hodnotu smlouvy, oproti katalogovým cenám lze ale očekávat velké zlevnění.

Southwest během jednání o nákupu nových letadel naznačily, že o objednávce jednají i s Airbusem, konkrétně o modelu A220-300. Nakonec se ale Southwest rozhodly opět zůstat u Boeingu. Měly by se stát prvním provozovatelem tohoto letadla, které pojme maximálně 172 osob.

Součástí dohody s Boeingem je i proměna části kontraktu na dodávku 737 MAX 8 v dodávku menšího 737 MAX 7 a opce na 155 letadel obou typů až do roku 2029. Aktuálně tak mají Southwest objednáno celkem 349 letadel 737 MAX (200 MAX 7 a 149 MAX 8) a opci na 270 letadel. Před oznámením této dohody měla firma objednávku na 249 letadel a opci na 115 letadel. Na konci letošního roku počítají Southwest Airlines s celkem 729 letadly ve flotile, z toho 69 737 MAX. Ve flotile aktuálně tvoří většinu letadla 737-700 (462 kusů).

Southwest Airlines patří mezi průkopníky nízkonákladového modelu létání, v USA patří mezi největší aerolinky. Jednou z cest ke snížení nákladů je i dlouhodobý provoz jediného typu letadla.

Odebírat
Upozornit na
guest
8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michael Kadeřávek

Parádní zpráva…. Go 737 MAX .

Ondra

„Jednou z cest ke snížení nákladů je i dlouhodobý provoz jediného typu letadla.“

To sice jo, ale vzhledem k množství rozdílů mezi 737 NG a MAX bych spíš řekl, že se jedná o dva různé typy. Z hlediska údržby rozhodně. Jen posádky se přeškolí rychle.

Lukáš F.

Já bych řekl, že spousta údržbářských postupů bude stejných a stejné budou i některé díly. Každopádně je to jednodušší logistika než kdyby přešli třeba na A220. Ale jednou ten krok k novému typu budou muset udělat tak jako tak, už to mohli mít za sebou…

Tomas

proč by to dělali teď? uvedením maxe prodloužili život řady 737 o desítky let… takže… proč se do toho pouštět ted, kdyz mají jiné starosti?

Lukáš F.

Protože A220 má nižší spotřebu paliva a je to nové letadlo, které má všechny „neo“ a „max“ verze teprve před sebou.

Tomas

Jo .. jenze do A220 se vejde 120 / 150 lidí … Do maxe 189.

a to s tou spotřebou paliva taky není tak žhavé – na „short“haul letech je jejich spotřeba na cestujícího stejná.

a důležitý faktor – cena za 100 objednaných 737 maxů … bude v dnešní době s velmi velkou slevou. ony lowcosty ví,, kdy objednávat letadla.

nepodcenoval bych southwest – tahle aerolinka ví, co dělá.

Gabrieluss

Lenže oni si objednali Max7 čo má max kapacitu (podľa wiki) 172 pax a naporovnanie A220-300 má max 160 PAX.
Skôr vidím výhodu Maxu (pre Southwest) v unifikovanej flotile (+-), kratšej čakačke a výraznejšej zľave.

Y.K.

Jedny posádky, jedna skupina mechaniků, z tohoto pohledu je to jedena typová rodina a na to se při vývoji cílilo.