Stavby Správy železnic prudce zdražují. Cena úprav kolínského nádraží za rok a půl vylétla o 95 %
Správa železnic opět zvýšila maximální cenu zakázky, do první soutěže se nikdo nepřihlásil.
Stát je ochoten za některé dopravní stavby platit téměř dvakrát tolik než ještě před rokem a půl. Ukazuje to poslední příklad soutěže Správy železnic na rekonstrukci nástupišť a vybudování bezbariérového přístupu v železniční stanici Kolín.
Ještě v říjnu 2019 Správa železnic uváděla, že úpravy vyjdou na 216 milionů korun. O pár měsíců později zastropovala v první soutěži cenu na 363 milionech korun, přesto se do tendru nikdo nepřihlásil. Dnes Správa železnic učinila další pokus, jak vybrat firmu na tuto stavbu. Vypsala soutěž s maximální cenou 423 milionů korun.
Příklad kolínského nádraží ukazuje, jak napumpování peněz na trh s omezenou kapacitou stavebních firem s povolením pracovat na železnici vede k prodražování zakázek. Představitelé ministerstva dopravy, Správy železnic a vládnoucího hnutí ANO 2011 se ale zaměřují pouze na sdělování informací, že do železnice jde nejvíce peněz v historii. Ve skutečnosti se za tento rekordní přísun peněz na dluh ale prostaví mnohem méně, než by bylo ještě před pár lety běžné.
Začátek stavby příští rok
„Oproti původnímu tendru byla aktualizována cenová hladina a dále pak i harmonogram výstavby. Došlo i k upřesnění dokumentace vlivem zapracování připomínek vzešlých z předchozích tendrů na zhotovitele stavebních prací,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Nový podchod vznikne přestavbou stávajícího technologického podchodu pro zajištění bezbariérové přístupnosti nástupišť. Každé nástupiště bude nově propojeno s podchodem jedním výtahem a jedním schodištěm. Kromě pohodlného přístupu k vlakům bude velkým přínosem také jeho prodloužení pod celou stanicí až do Starokolínské ulice. Zároveň dojde k výstavbě nového kabelovodu. Součástí stavby bude také úprava nástupišť, jejich zastřešení a administrativní budovy u přednádraží a vybudování nového orientačního a informačního systému v celé stanici.
Správa železnic chce, aby stavba začala v únoru příštího roku, bude koordinována s jinými stavbami na hlavním koridoru z Prahy do Brna.