Doprava ve městě Metro Železniční průmysl

Hotovo: Škoda podepsala smlouvu na vlaky pro varšavské metro, až za osm miliard

Nové metro pro Varšavu, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation
Nové metro pro Varšavu, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation

Škoda Transportation má po více než dvouletém výběrovém procesu a soudních peripetiích jistotu velké zakázky pro varšavské metro. Plzeňská strojírna dnes podepsala s dopravním podnikem Metro Warszawskie smlouvu na dodávku až 45 souprav.

Základní smlouva zní na 37 souprav metra, dopravce může následně využít opci na dalších osm souprav. V případě naplnění smlouvy i s opcí se bude hodnota zakázky blížit v přepočtu osmi miliardám korun, uvedla dnes Škoda v tiskové zprávě.

Nové šestivozové soupravy pro Varšavu pojmou až 1500 cestujících. Jejich maximální rychlost bude 90 kilometrů za hodinu. „Vozy budou samozřejmě splňovat nejnovější bezpečností normy a budou také vybaveny kamerovým systémem se záznamem,“ uvedl viceprezident Škody pro obchod Zdeněk Majer.

První kroky k podpisu smlouvy mohly obě strany začít konat až loni na podzim, kdy polský soud definitivně rozhodl, že česká skupina zvítězila v roce 2018 v tendru oprávněně. Vítězem byla vyhlášená už v červnu 2018, konkurenti Stadler a Siemens se ale proti výsledku odvolali a loni v lednu věc pohnali až k soudu. Ten potvrdil vítězství Škody.

„Těší mě, že došlo k potvrzení našeho vítězství v jednom z největších tendrů v Evropě. Na výsledek jsme čekali déle než dva roky. Podařilo se nám upevnit naše postavení na důležitém polském trhu,“ uvedl předseda představenstva a prezident Škody Petr Brzezina.

Na naplnění smlouvy bude mít Škoda 53 měsíců, první vlak by měl být dodán do 20 měsíců od podpisu. Součástí zakázky jsou také dodávky náhradních dílů, simulátor, rozšířené záruky a školení. Na vývoji soupravy metra pro Varšavu Škoda spolupracovala s českými i polskými univerzitami a konstrukčními kancelářemi, například s EC Engineering.

Škodovácké vlaky by měly zajistit provoz na nové (ve Varšavě druhé) lince metra, která slouží od roku 2015. Podle dřívějších zpráv polských médií jde o vůbec největší zakázku na vozidla v historii varšavského metra. V předchozích tendrech zvítězily Alstom a Siemens.

Pokud jde o polský trh, dodala Škoda Transportation například tramvaje do Vratislavi nebo trakční vybavení pro trolejbusy a tramvaje pro Lublin a Krakov.

10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hen ten oný

Tak svým hranatým vzhledem mě příliš neoslovuje. Toto je současný designérský trend?

Majkl

Vzhledově by se hodily i do Prahy. Červená/ žlutá barvy hlavního města, stejně jako byly barvy použité na vlacích Ečs a 81-71. M1 jsou fajn, ale to reko tzv. černejch hub na trasách A a B je hnus, no prostě sanitka.

Milan

Jestli to bude kvalita jako tramvaje v Praze, tak tam bude zajištěna urcite prace i do budoucna na servisu podvozku 😉

XXXD

Tramvaje 15T už mají podvozky v pohodě.

Alf

Pokud to nějak zásadně nepodělají, tak se Škodovka se sveze na vlně zvýšené poptávky ve východní Evropě, kde v minulosti nákup kolejových vozidel dlouhodobě stagnoval. Tento segment trhu byl podinvestovaný, jednou logicky muselo dojít k rozvoji. Neočekávám produkt bez problémů, ale i tak jsem rád, že aspoň něco z oboru přežilo krizová léta.

Přemek

Gratulace, nyní dobrou přípravu projektového a výrobního procesu. Kvalitu nic nenahradí.

Vnější pozorovatel

Hotovo bude, až to dodají

Miro

Hotovo bude až dostanou zaplaceno.
Well done, Škoda a ať se to podaří!

Hen ten oný

Hotovo bude až to otestují.

Twix

Někdo říká, že hotovo bude až uplyne záruční lhůta… Nevíte někdo, budou soupravy metra plně průchozí, tak jako se to dělá už téměř všude? Na té vizualizaci je to dost nejasné.

Partneři

Škoda transportation