Hotovo. Plzeňský kraj uzavřel desetiletou smlouvu s Českými drahami, cestujícím slibuje RegioFoxy a Regionovy

Motorová jednotka ř. 847 RegioFox. Pramen: České dráhyMotorová jednotka ř. 847 RegioFox. Pramen: České dráhy

Nejpozději v roce 2028 budou podle kraje Regionovy nahrazeny modernějšími motorovými vozy Stadler RS1.

Plzeňský kraj se po několikaleté snaze v úterý dobral k podpisu smlouvy s železničním dopravcem, který zajistí provoz na neelektrifikovaných tratích v plzeňské aglomeraci, oblasti Českého lesa a z Klatov do Železné Rudy. Smlouvu získaly České dráhy na základě takzvaného rozstřelu, kterého se účastnily i Arriva a Leo Express.

Kraj slibuje cestujícím „významné zvýšení kvality cestování“. To bude založeno především na desítce nových motorových jednotek od polského výrobce Pesa Bydgoszcz (řada 847), pro které České dráhy na základě veřejné ankety zvolily název RegioFox.

První nové motoráky se mají v Plzeňském kraji objevit v létě 2024 a do konce roku postupně přebrat většinu výkonů na tratích v provozním souboru Plzeňsko: Plzeň – Žihle, Rokycany – Nezvěstice, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Nýřany – Heřmanova Huť. Jezdit budou i na šumavské trati Klatovy – Železná Ruda.

„Cestující se mohou těšit na moderní vlaky s více než 100 místy k sezení. Zejména v letních měsících ocení klimatizaci a někteří též připojení na internet pomocí wifi,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek.

Od prosince 2026 bude na spoje, kde ještě budou v provozu starší motorové vozy, nasazeno sedm jednotek RegioShark (řada 844, starší verze RegioFoxů), které cestující znají z tratě Plzeň – Domažlice. Tato vozidla mají před nasazením na nové tratě projít rekonstrukcí interiéru.

Místo Regionov vyjedou postupně RS1

Pokud jde o oblast Českého lesa, tedy tratě z Domažlic do Tachova a ze Staňkova do Poběžovic, slibuje kraj vyřazení starých motorových vozů ze 70. a 80. let. Od letošního prosince je mají nahradit Regionovy, které budou po modernizaci v barvách kraje. Nabídnou například wifi nebo zásuvky.

Hodnota desetiletého kontraktu je zhruba čtyři miliardy korun, cena za vlakokilometr  vychází zhruba na 175 korun.  Investice do nových vlaků a modernizace starších vozidel bude ve výši 1,5 miliardy korun.

Nejpozději v roce 2028 budou podle kraje Regionovy nahrazeny modernějšími motorovými vozy Stadler RS1 (řada 841). Stejné vozy nasadí už od letošního prosince v Plzeňském kraji dopravce GW Train Regio, který na deset let získal provozní soubor Pošumaví. Provoz převezme od Českých drah, GW Train nabídl v elektronické aukci nejnižší cenu.

GW Train Regio získal desetiletý kontrakt předloni v létě. Zakázka se týká dvou linek: P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy.

S Českými drahami kraj rovněž uzavřel desetiletou smlouvu (do prosince 2033), což je maximum v případě přímého zadání. Kraj původně vypsal veřejnou soutěž o zakázku na 15 let, tu ale následně v dubnu 2021 zrušil. Jde přibližně o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v regionu. Hodnota smlouvy je zhruba čtyři miliardy korun, ceny za vlakový kilometr kraj neuvedl (smlouva zatím není v registru).

Do konce roku chce kraj vybrat ještě dopravce pro relace Horažďovice – Plzeň – Pňovany a Plzeň – Karlovy Vary.

Tagy České dráhy Český les Plzeňský kraj provozní soubor Plzeňsko
129 komentářů