Hotovo, ČD zveřejnily zprávu k nákupu bateriových vlaků. Jednotka vyjde na 169 milionů
Bateriová jednotka BEMU RegioPanter. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Z celkové ceny připadá na samotný nákup 15 jednotek 2,535 miliardy korun.
Dnes jsem jel směšný vlakem Olomouc- Staré Město u UH
Proč to nejezdi elektronická jednotka, ale Pesa Shark v naftě, který rychlosti brzdí a zdržuje provoz na koridorech, je mi záhadou. Jestli to pak pokračuje pod jiným číslem směr UH či Veseli, tak tady přesně by se hodila bateriová jednotka. Teď, dnes, hned
A už jsou k jednotce ColomboPanter známé i nějaké parametry? Třeba kolik to na ty baterky reálně ujede, jak vypadá schvalování, kdy se to objeví v traťových testech a tyhle nepodstatný detaily…
Mě příjde opět jako naházet nejtěžší baterky na střechu jako takový nápad.. K dalším komponentám..
Ty servisní náklady na cestujícího na elektrickou jednotku mi taky nepříjdou uplně malé.(jako obecně u drážních vozidel)
Na to, že je to elektromotor.
U tesly se nemusí řešit nic..
A kolik milionu km najezdí Tesla s tou neúdržbou?
Tady máte Teslu s nájezdem odpovídajícím intervalu HO drážního vozidla:
https://www.autozive.cz/ujel-v-tesle-2-miliony-kilometru-co-vse-musel-opravit/
Za tu dobu šly do háje tři bateriové packy a dvanáct motorů (!!!). Pokaždé výměna celé komponenty, oprava se neprovádí – je to spotřební zboží.
Jenom je tu vhodné upozornit, že ty první Tesly měly problémové motory a poměrně běžně docházelo k nutnosti výměny. Od té doby se technologie posunula.
Hele a nehodilo by se něco takovýho i do Brandejsa n/Labem?
Z Brandejsa na baterky, jako Os, do Čelákovic, strojvedoucí přeběhne na opačný stanoviště a frčí se pod trolejí jako spěšnák do Prahy…. ? Ale zas, pořád asi lepší ta prostá elektrizace…
Do Brandejsa bude jednak trolejbus 375 a výhledově pak nová dvojkolejka na 200 km/h.
To se muselo tak strašně nevyplatit. Jak dlouhá je životnost baterií? Kolik budou stát nové? Kdo zaplatí zdvojení trolejí? Proč by to měla platit SŽ?
Takže raději dalších 40 let trpět do Krnova 460, neboť nic lepšího vymyslet nejde? Páč nevidím žádné náznaky SŽ, že by chtělo elektrifikovat další tratě. Naopak řeší VRT, vyšší traťové rychlosti, atd…
Do Krnova už přímé vlaky z Ostravy jezdí.
Jj smrdí od Ostravy stred
Teď na tom jezdí 460 a ta v Ostravě střed voní.
Tak snad zaměstnanci co je dostanou budou i dostatečně ohleduplní vůči cestujícímu substrátu. A ne jako dnes, kdy deset zpocených cestujících muselo v tom vedru stát ještě deset minut před odjezdem na slunci a uvnitř se při klimatizaci naplno chladili strojvedoucí a pruvodčí..otevřeli až těsně před odjezdem… Ale co taky čekat od modré armády, že…
Minusy za toto mohou dát jen nádražaci
Lol ne všichni jsou stejní
Je to vůbec opravitelné?
Strčit obří baterii do vlaku je nouzové řešení pro případy, ve kterých z nějakého velmi dobrého důvodu nelze elektrifikovat trať.
Mít mnohatunové těžítko ve vlaku je mnohem menší problém, než v silničních vozidlech, ale ostatní problémy s bateriemi se týkají i vlaků a zůstávají nevyřešeny.
Proc baterii? Mnohem lepsi je nejaky dieselagregat 😀
To by ale nebylo dostatečně
To by ale nebylo dostatečně zelené. (Omlouvam se, jsem na telefonu a zavíral jsem reklamu a klikl pri tom i na „přidat komentář“)
Nebo plynovou turbínu. To už tu taky bylo.
Jasně. Turbína. A aby byla dost zelená tak na dřevoplyn.
Některé okolnosti elektrifikace těch tisíců km tratí zůstávají momentálně rovněž nevyřešeny.
Zázemí za víc než půl miliardy 🤔 nevím, neznám ty tratě pro ty bateriové vlaky a přijde mi, že za tu sumu by se asi prostá elektrifikace možná na ty kilometry i dala udělat. 🤔 Někdo znalý místních poměrů snad doplní. Děkuji. 🚂
Za peníze Českých drah? Nebo za peníze kraje, pokud na nákup BEMU má přispět? Nebo jak si ptedstavujete placení drátizace?
Spíš z jednoho balíku peněz – daně.
Teď jde o tohle:
Musela by se v Krnově stavět měnírna/napaječka, kdyby se místo BEMU a nabíječky byla natažená trolej?
Po přepnutí ostatních trati na 25 kV AC nemusela, při 3 kV DC zřejmě ano.
Tak jestli jsem to správně pochopil,tak BEMU si koupí kraj za „své peníze“ ale nabíječky má stavět SŽ.
A psal jsem že nevím kolik km mají ty tratě bez troleje a kolik km pojedou ty vlaky pod trolejí. Přišlo mi, že podle dojezdu na baterie asi moc km bez troleje na těch trasách nechybí.
A peněz za dobíjecí stanice je docela hodně, tak jestli by nešly využít lépe.
Tak to jste pochopil špatně. Kraj nic nekupuje. tyto vlaky kupuje dopravce ČD, kraj bude platit za provoz stejně, jako u jiných souprav.
„Nabíječky“ (což bude krátká trolej v místě odstavení těchto souprav) bude stavět SŽ, stejně jako staví nástupiště, troleje, nádražní budovy, podchody, přejezdy a další.
Prosta elektrizace za nějakých 30 a více miliard je určitě měně než pul miliardy…..
Prostá elektrizace by rozhodně nestála 30 miliard u uvedených tratí tak 500 milionů.
Nee. Jenom za elektrizaci trátě Sedlnice – Veřovice chtěla SŽ 2,75 miliard. Při dnešncíh cenách je to přes 3,25 miliardy….
Jedna měnírna(bez připojení k distribuční síti )stojí okolo 300 milionů. Na stejnosměru je potřebná každých 20 kilometrů. Takže elektrizace tratí na severní moravě bude až po změně systému na střídavý(pokud nechceme stavět u každého cancouru střídavou napáječku).
Třeba chceme, aby se pak napojila i na hlavní trať a další se tam pak stavět nemusela…
Co znamená full-service v podání ČD? Protože předpokládám že technik ze Škodovky asi nebude jezdit řešit závady typu ucpaný záchod.
Technik ze Škodovky tam teoreticky nemusí jezdit vůbec, když si Škoda objedná práce u ČD, mohou to řešit technici ČD.
No to je pak ale nějaké zacyklené.
Je. Stejně to je v JM kraji. Nové jednotky si koupil kraj, Škodovka je dodala včetně údržby a tu údržbu dělají pro Škodu ĆD.
Jo no, ale to už jsou pak interní vztahy Škoda vs. dílna ČD. Zákazníkovi (JMK) za to ručí dodavatel, a jaké zvolí ten řešení je jeho interní věc, dokud plní podmínky smlouvy…
A není to jedno? Škodovka bude mít ten požadovaný druh finanční zodpovědnosti za poruchovost vlaků a dílny ČD budou mít na mzdy. Všichni budou spokojení.
A těch bude málo, tak si na DPP najme techniky že Škodovky.
Technik ze Škodovky může mít místo výkonu práce v depu v Bohumíně, bydlet v Bohumíně a do práce chodit 10 minut pěšky.
V dnešní době PC technik může sedět v Plzni, zkoukne servisní záznam a dělník v Bohumíně dle pokynů opraví…
„Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.“
Nezávislá trakce už to umožňuje několik desetiletí.
Tahat 810 nebo 814 po koridoru ze Suchdola až do Ostravy by nebyl moc chytrý nápad.
Stejně ty malé motory po koridoru denně jezdí (zatím).
Dále to máme přímé vlaky Ostrava – Štramberk v motorové trakci (842) a přímé vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc / Lipová lázně v motorové trakci (843). Takže opravdu to není nic, co by bez Akupantera nebylo možné, už se to dávno děje.
Jet s 842 z Ostravy do Štramberka v tomto počasí je pouze pro masochisty.
Souhlasím. O tom však sdělení v článku nebylo. Na konci se psalo „Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.“
A můžeme řešit i kvalitu a pohodlnost cestování? Já fakt nechci pravidelně jezdit ve 40 let starých vlacích, jen proto, že SŽ nechce elektrifikovat
V úseku Benešov – Tábor na IV. Koridoru jezdí 810 nebo 814 pravidelně. Má být nahrazena Stadlerem RS1.
Pravda nejdřív by bylo dobré nahradit motorové jednotky na elektrifikovaných tratích (často i koridorech) nějakýma elektrickýma vlakama a až pak se pouštět do bateriových vlaků
Tak zrovna na Benešov Tábor vhodné elektrické vozidlo neexistuje, i dvouvozovy panter je moc velkej. Ta rs1 je tak akorát co se týká kapacity.
No ono v současnosti neexistuje ani nově vyráběné dieselové vozidlo pro tuhle kapacitu. Stadler prý vyvíjí RS0, což by měla být náhrada RS1 s nulovymi emisemi (mluvili o bateriích nebo vodíku) tak by mohli klidně udělat i verzi co umi brát elektřinu z trolejí, pokud by to někdo objednal…
Na Benešov-Tábor vyrábí vhodné vozidlo firma Iveco.
A proč? Ten motorák nemůže za to, že trať po které jezdí byla zadrátovaná kvůli silné rychlíkové resp. nákladní dopravě, zatímco pro místní obsluhu bude vždy stačit malá kapacita. Samozřejmě bude fajn ho někdy nahradit elektrickou trakcí, ale odstranění nežádoucích přestupů (třeba pomocí BEMU) má vyšší prioritu.
Malá kapacita, nejmenuje se to tramvaj?
Vlakotramvaj? Tak pokud to někdo prosadí… ale to nic nemění na tom co jsem psal, náhrada motorových osobáků z BN do TA elektrickými vlaky nikoho moc nespasí, důležitější jsou jiné věci.
Ty jsou na 600/750V…
Není umožňuje jako umožňuje.
Udivuje mě, že tam není opce na víc jednotek, ČD by si tím ulehčila práci do budoucna
Pokud jsou ovšem baterie tou budoucností, což těžko říct.
Vodík je drahý, energetická účinnost třetinová
Samozřejmě že jsou, není potřeba nic spalovat a efektivita uložení energie a následného použití je velmi vysoká. Co jiného by měla být budoucnost?
Trolej.
To je budoucnost po budoucnosti 🙂
Samozřejmě… Závidím Vám člověče tu jistotu. Mohu se zeptat na Vaše vzdělání, praxi, publikační činnost…? Nebo jen vaříte z vody a střílíte od boku?
Odpověď na Vaši zdánlivě jednoduchou otázku je na Nobelovku v několika oborech…
Je to zbytečné, závazně chce hybridy jen JMK a ten si je chce vysoutěžit sám a ostatní kraje mlčí….
Trochu mi chybí informace kolik stojí taková jednotka od normálního výrobce, ať víme jak velká domů na Kypr to je.
Stadler BEMU Filrty = šestnáct jednotek za 194 milionů eur pro ÖBB
https://zdopravy.cz/obb-objednaly-u-stadleru-prvnich-sestnact-bateriovych-jednotek-budou-jezdit-k-ceskym-hranicim-180010/
Jenže ty jsou jen AC. U nás byla poptávána AC/DC verze a ta je dražší (mnohdy musí být výzbroj úplně jiná).
303 mil Kč/kus, ale to je třívozovka.
https://zdopravy.cz/stadler-doda-az-120-bateriovych-jednotek-pro-rakouske-drahy-obb-s-nimi-nahradi-dieselove-vlaky-169060/
Můžete počítat
No,jo, ale ty jsou třívozové.
Hrubým výpočtem 275 milionů korun za jednotku (asi i se servis, ne?)
Škodovka teda 234 mil Kč za jednotku se servisem.
A tipnul bych si, že zas někdo netuší, jak je to s DPPO, takže jště doplním: https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2024/nejvyznamnejsim-platcem-dane-za-rok-2023-je-cez-55992
No jo ale ty rakouský byly přívozovky ( jestli to teda nevíte )
Ale umí jen jeden systém napájení z troleje.
Zaspal jste dobu, Škodu už nějaký ten rok vlastní PPF a ten má sídlo v Nizozemsku.
To je pravda a také hloupost ČR.
Zvláště když ŠKODA (Plzeň) není a nebyl jen výrobce trakčních vozidel, ale hlavně energetických zařízení (Temelín, …), obřích obráběcích strojů a center, velký hráč ve výstavbě cukrovarů a firem na zpracování kaučuku. (Kolem 40 000 zaměstnanců)
Takové firmy mají v jiných zemích strategické zařazení.
Až na to PPF vlastní jenom tu část co dělala mhd. Jadernou část vlastní ČEZ (Škoda JS), turbíny Doosan, generátory vlastní Brush atd. A pokud se know-how zachovává + se investuje do podniku což se například v případě Doosanu děje tak opravdu nevidím problém proč by to nemohl vlastnit někdo ze zahraničí.
Miloši, o porevolučním vývoji Škodovky zjevně nemáte ani potuchy. Jinak byste věděl, že podstatná část těch provozů, které vám „chybí“, zůstala zachována – nyní se jedná o samostatné obchodní společnosti. Umřelo jen to, co na trhu nemělo šanci.
Sídlo jo, ale jinak je to pravej českej privatizátor.
Definujet normální výrobce.
Jinak https://zdopravy.cz/skoda-zkousi-proniknout-na-polsky-trh-s-vlaky-v-tendru-na-bemu-je-nejlevnejsi-205556/