Hotovo, ČD zveřejnily zprávu k nákupu bateriových vlaků. Jednotka vyjde na 169 milionů

Bateriová jednotka BEMU RegioPanter. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraBateriová jednotka BEMU RegioPanter. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Z celkové ceny připadá na samotný nákup 15 jednotek 2,535 miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtech

Dnes jsem jel směšný vlakem Olomouc- Staré Město u UH
Proč to nejezdi elektronická jednotka, ale Pesa Shark v naftě, který rychlosti brzdí a zdržuje provoz na koridorech, je mi záhadou. Jestli to pak pokračuje pod jiným číslem směr UH či Veseli, tak tady přesně by se hodila bateriová jednotka. Teď, dnes, hned

Michal M

A už jsou k jednotce ColomboPanter známé i nějaké parametry? Třeba kolik to na ty baterky reálně ujede, jak vypadá schvalování, kdy se to objeví v traťových testech a tyhle nepodstatný detaily…

zdenek

Mě příjde opět jako naházet nejtěžší baterky na střechu jako takový nápad.. K dalším komponentám..
Ty servisní náklady na cestujícího na elektrickou jednotku mi taky nepříjdou uplně malé.(jako obecně u drážních vozidel)
Na to, že je to elektromotor.

zdenek

U tesly se nemusí řešit nic..

Kaštánek

A kolik milionu km najezdí Tesla s tou neúdržbou?

hroch.obojzivelny

Tady máte Teslu s nájezdem odpovídajícím intervalu HO drážního vozidla:

https://www.autozive.cz/ujel-v-tesle-2-miliony-kilometru-co-vse-musel-opravit/

Za tu dobu šly do háje tři bateriové packy a dvanáct motorů (!!!). Pokaždé výměna celé komponenty, oprava se neprovádí – je to spotřební zboží.

Jirka 2

Jenom je tu vhodné upozornit, že ty první Tesly měly problémové motory a poměrně běžně docházelo k nutnosti výměny. Od té doby se technologie posunula.

šílenýšotouš

Hele a nehodilo by se něco takovýho i do Brandejsa n/Labem?
Z Brandejsa na baterky, jako Os, do Čelákovic, strojvedoucí přeběhne na opačný stanoviště a frčí se pod trolejí jako spěšnák do Prahy…. ? Ale zas, pořád asi lepší ta prostá elektrizace…

Daniel Jablonecký

Do Brandejsa bude jednak trolejbus 375 a výhledově pak nová dvojkolejka na 200 km/h.

Szony

To se muselo tak strašně nevyplatit. Jak dlouhá je životnost baterií? Kolik budou stát nové? Kdo zaplatí zdvojení trolejí? Proč by to měla platit SŽ?

Jaminator

Takže raději dalších 40 let trpět do Krnova 460, neboť nic lepšího vymyslet nejde? Páč nevidím žádné náznaky SŽ, že by chtělo elektrifikovat další tratě. Naopak řeší VRT, vyšší traťové rychlosti, atd…

král j

Do Krnova už přímé vlaky z Ostravy jezdí.

PetrD

Jj smrdí od Ostravy stred

MHD

Teď na tom jezdí 460 a ta v Ostravě střed voní.

Martin

Tak snad zaměstnanci co je dostanou budou i dostatečně ohleduplní vůči cestujícímu substrátu. A ne jako dnes, kdy deset zpocených cestujících muselo v tom vedru stát ještě deset minut před odjezdem na slunci a uvnitř se při klimatizaci naplno chladili strojvedoucí a pruvodčí..otevřeli až těsně před odjezdem… Ale co taky čekat od modré armády, že…

HLN

Minusy za toto mohou dát jen nádražaci

p.n.

Lol ne všichni jsou stejní

Kosmik

Je to vůbec opravitelné?

Gouda

Strčit obří baterii do vlaku je nouzové řešení pro případy, ve kterých z nějakého velmi dobrého důvodu nelze elektrifikovat trať.
Mít mnohatunové těžítko ve vlaku je mnohem menší problém, než v silničních vozidlech, ale ostatní problémy s bateriemi se týkají i vlaků a zůstávají nevyřešeny.

none

Proc baterii? Mnohem lepsi je nejaky dieselagregat 😀

JirkaJJ

To by ale nebylo dostatečně

JirkaJJ

To by ale nebylo dostatečně zelené. (Omlouvam se, jsem na telefonu a zavíral jsem reklamu a klikl pri tom i na „přidat komentář“)

hroch.obojzivelny

Nebo plynovou turbínu. To už tu taky bylo.

tarten

Jasně. Turbína. A aby byla dost zelená tak na dřevoplyn.

Twix

Některé okolnosti elektrifikace těch tisíců km tratí zůstávají momentálně rovněž nevyřešeny.

Roman

Zázemí za víc než půl miliardy 🤔 nevím, neznám ty tratě pro ty bateriové vlaky a přijde mi, že za tu sumu by se asi prostá elektrifikace možná na ty kilometry i dala udělat. 🤔 Někdo znalý místních poměrů snad doplní. Děkuji. 🚂

qěcy

Za peníze Českých drah? Nebo za peníze kraje, pokud na nákup BEMU má přispět? Nebo jak si ptedstavujete placení drátizace?

zwi

Spíš z jednoho balíku peněz – daně.

Jiří Kocurek

Teď jde o tohle:
Musela by se v Krnově stavět měnírna/napaječka, kdyby se místo BEMU a nabíječky byla natažená trolej?

noerf

Po přepnutí ostatních trati na 25 kV AC nemusela, při 3 kV DC zřejmě ano.

Roman

Tak jestli jsem to správně pochopil,tak BEMU si koupí kraj za „své peníze“ ale nabíječky má stavět SŽ.
A psal jsem že nevím kolik km mají ty tratě bez troleje a kolik km pojedou ty vlaky pod trolejí. Přišlo mi, že podle dojezdu na baterie asi moc km bez troleje na těch trasách nechybí.
A peněz za dobíjecí stanice je docela hodně, tak jestli by nešly využít lépe.

Apollo 17

Tak to jste pochopil špatně. Kraj nic nekupuje. tyto vlaky kupuje dopravce ČD, kraj bude platit za provoz stejně, jako u jiných souprav.
„Nabíječky“ (což bude krátká trolej v místě odstavení těchto souprav) bude stavět SŽ, stejně jako staví nástupiště, troleje, nádražní budovy, podchody, přejezdy a další.

Permonik

Prosta elektrizace za nějakých 30 a více miliard je určitě měně než pul miliardy…..

Francimor

Prostá elektrizace by rozhodně nestála 30 miliard u uvedených tratí tak 500 milionů.

Permonik

Nee. Jenom za elektrizaci trátě Sedlnice – Veřovice chtěla SŽ 2,75 miliard. Při dnešncíh cenách je to přes 3,25 miliardy….

Apollo 17

Jedna měnírna(bez připojení k distribuční síti )stojí okolo 300 milionů. Na stejnosměru je potřebná každých 20 kilometrů. Takže elektrizace tratí na severní moravě bude až po změně systému na střídavý(pokud nechceme stavět u každého cancouru střídavou napáječku).

Jaaa

Třeba chceme, aby se pak napojila i na hlavní trať a další se tam pak stavět nemusela…

Geralt

Co znamená full-service v podání ČD? Protože předpokládám že technik ze Škodovky asi nebude jezdit řešit závady typu ucpaný záchod.

jiný Petr

Technik ze Škodovky tam teoreticky nemusí jezdit vůbec, když si Škoda objedná práce u ČD, mohou to řešit technici ČD.

Geralt

No to je pak ale nějaké zacyklené.

jiný Petr

Je. Stejně to je v JM kraji. Nové jednotky si koupil kraj, Škodovka je dodala včetně údržby a tu údržbu dělají pro Škodu ĆD.

SYN

Jo no, ale to už jsou pak interní vztahy Škoda vs. dílna ČD. Zákazníkovi (JMK) za to ručí dodavatel, a jaké zvolí ten řešení je jeho interní věc, dokud plní podmínky smlouvy…

tarten

A není to jedno? Škodovka bude mít ten požadovaný druh finanční zodpovědnosti za poruchovost vlaků a dílny ČD budou mít na mzdy. Všichni budou spokojení.

qěcy

A těch bude málo, tak si na DPP najme techniky že Škodovky.

Jiří Kocurek

Technik ze Škodovky může mít místo výkonu práce v depu v Bohumíně, bydlet v Bohumíně a do práce chodit 10 minut pěšky.

Luboš Beneš

V dnešní době PC technik může sedět v Plzni, zkoukne servisní záznam a dělník v Bohumíně dle pokynů opraví…

Chleba Nakup

„Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.“

Nezávislá trakce už to umožňuje několik desetiletí.

Achilles

Tahat 810 nebo 814 po koridoru ze Suchdola až do Ostravy by nebyl moc chytrý nápad.

Chleba Nakup

Stejně ty malé motory po koridoru denně jezdí (zatím).

Dále to máme přímé vlaky Ostrava – Štramberk v motorové trakci (842) a přímé vlaky Ostrava – Krnov – Olomouc / Lipová lázně v motorové trakci (843). Takže opravdu to není nic, co by bez Akupantera nebylo možné, už se to dávno děje.

Jen

Jet s 842 z Ostravy do Štramberka v tomto počasí je pouze pro masochisty.

Chleba Nakup

Souhlasím. O tom však sdělení v článku nebylo. Na konci se psalo „Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.“

Jaminator

A můžeme řešit i kvalitu a pohodlnost cestování? Já fakt nechci pravidelně jezdit ve 40 let starých vlacích, jen proto, že SŽ nechce elektrifikovat

noerf

V úseku Benešov – Tábor na IV. Koridoru jezdí 810 nebo 814 pravidelně. Má být nahrazena Stadlerem RS1.

Někdo

Pravda nejdřív by bylo dobré nahradit motorové jednotky na elektrifikovaných tratích (často i koridorech) nějakýma elektrickýma vlakama a až pak se pouštět do bateriových vlaků

Tomáš Škrov

Tak zrovna na Benešov Tábor vhodné elektrické vozidlo neexistuje, i dvouvozovy panter je moc velkej. Ta rs1 je tak akorát co se týká kapacity.

JirkaJJ

No ono v současnosti neexistuje ani nově vyráběné dieselové vozidlo pro tuhle kapacitu. Stadler prý vyvíjí RS0, což by měla být náhrada RS1 s nulovymi emisemi (mluvili o bateriích nebo vodíku) tak by mohli klidně udělat i verzi co umi brát elektřinu z trolejí, pokud by to někdo objednal…

Michal M

Na Benešov-Tábor vyrábí vhodné vozidlo firma Iveco.

Twix

A proč? Ten motorák nemůže za to, že trať po které jezdí byla zadrátovaná kvůli silné rychlíkové resp. nákladní dopravě, zatímco pro místní obsluhu bude vždy stačit malá kapacita. Samozřejmě bude fajn ho někdy nahradit elektrickou trakcí, ale odstranění nežádoucích přestupů (třeba pomocí BEMU) má vyšší prioritu.

Luboš Beneš

Malá kapacita, nejmenuje se to tramvaj?

Twix

Vlakotramvaj? Tak pokud to někdo prosadí… ale to nic nemění na tom co jsem psal, náhrada motorových osobáků z BN do TA elektrickými vlaky nikoho moc nespasí, důležitější jsou jiné věci.

SYN

Ty jsou na 600/750V…

tarten

Není umožňuje jako umožňuje.

Hoermalmeister

Udivuje mě, že tam není opce na víc jednotek, ČD by si tím ulehčila práci do budoucna

Frantisek X

Pokud jsou ovšem baterie tou budoucností, což těžko říct.

Jiří Kocurek

Vodík je drahý, energetická účinnost třetinová

Jan T.

Samozřejmě že jsou, není potřeba nic spalovat a efektivita uložení energie a následného použití je velmi vysoká. Co jiného by měla být budoucnost?

Tomáš Záruba

Trolej.

Twix

To je budoucnost po budoucnosti 🙂

Caracas

Samozřejmě… Závidím Vám člověče tu jistotu. Mohu se zeptat na Vaše vzdělání, praxi, publikační činnost…? Nebo jen vaříte z vody a střílíte od boku?

Caracas

Odpověď na Vaši zdánlivě jednoduchou otázku je na Nobelovku v několika oborech…

praktikus

Je to zbytečné, závazně chce hybridy jen JMK a ten si je chce vysoutěžit sám a ostatní kraje mlčí….

Clovek

Trochu mi chybí informace kolik stojí taková jednotka od normálního výrobce, ať víme jak velká domů na Kypr to je.

Jaminator
Kamui

Jenže ty jsou jen AC. U nás byla poptávána AC/DC verze a ta je dražší (mnohdy musí být výzbroj úplně jiná).

Jiří Kocurek

303 mil Kč/kus, ale to je třívozovka.

platamond

No,jo, ale ty jsou třívozové.

Jaminator

Hrubým výpočtem 275 milionů korun za jednotku (asi i se servis, ne?)

Jiří Kocurek

Škodovka teda 234 mil Kč za jednotku se servisem.

A tipnul bych si, že zas někdo netuší, jak je to s DPPO, takže jště doplním: https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/tiskove-zpravy/2024/nejvyznamnejsim-platcem-dane-za-rok-2023-je-cez-55992

Někdo

No jo ale ty rakouský byly přívozovky ( jestli to teda nevíte )

Apollo 17

Ale umí jen jeden systém napájení z troleje.

Xaver

Zaspal jste dobu, Škodu už nějaký ten rok vlastní PPF a ten má sídlo v Nizozemsku.

Miloš

To je pravda a také hloupost ČR.
Zvláště když ŠKODA (Plzeň) není a nebyl jen výrobce trakčních vozidel, ale hlavně energetických zařízení (Temelín, …), obřích obráběcích strojů a center, velký hráč ve výstavbě cukrovarů a firem na zpracování kaučuku. (Kolem 40 000 zaměstnanců)
Takové firmy mají v jiných zemích strategické zařazení.

Ondřej

Až na to PPF vlastní jenom tu část co dělala mhd. Jadernou část vlastní ČEZ (Škoda JS), turbíny Doosan, generátory vlastní Brush atd. A pokud se know-how zachovává + se investuje do podniku což se například v případě Doosanu děje tak opravdu nevidím problém proč by to nemohl vlastnit někdo ze zahraničí.

hroch.obojzivelny

Miloši, o porevolučním vývoji Škodovky zjevně nemáte ani potuchy. Jinak byste věděl, že podstatná část těch provozů, které vám „chybí“, zůstala zachována – nyní se jedná o samostatné obchodní společnosti. Umřelo jen to, co na trhu nemělo šanci.

Jaaa

Sídlo jo, ale jinak je to pravej českej privatizátor.

Permonik