Hostem podcastu bude tento týden šéf Správy železnic Jiří Svoboda, ptejte se
Drezína EM100 pro diagnostiku železničního svršku. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Otázky pro Jiřího Svobodu můžete psát zde v komentářích do úterního odpoledne.
Stejnosmer nebo střídavý proud,tim byste mohl zacit..
Kdy vypadne ? Nebo je jako Babis či Zeman, ze ho budeme muset odvolat ?
Vemte si prášek, to bude dobrý..
Správa železnic má ve svých výběrových řízeních na stavební práce “jen jedno” hodnotící kritérium a to nejvýhodnější (nejnižší) nabídkovou cenu. Budou tato kritéria rozšířena například o délku výstavby, použité technologie, délku záruky atp.?
tohle bude podcast na 3 hodiny 🙂
Jenom?
Údajně by to mělo vyjít i knižně a každému, kdo položil aspoň jeden dotaz se pan ředitel i osobně podepíše:-))
Ještě jedna otázka tu chybí. Některé kraje, potažmo IDS, dlouhodobě plánují či požadují jisté infrastrukturní změny ze strany SŽ, obvykle ani nejsou nijak zvlášť investičně náročné avšak ze strany SŽ nevidím žádnou iniciativu samosprávám vyhovět. Příklad z Prahy: Již několik let se mluví o tom, že Praha chce zavést linku S71, nyní už je jasné i od kdy se tak stane. Doteď jsem neviděl žádnou přípravu ze strany SŽ, která by na to infrastrukturu přizpůsobila. Resp. mapa SŽ s žádnou stavbou zastávek či přesmyků nepočítá. * PID a Praha 10 chce dlouhodobě zřídit zastávku na Depu Hostivař, opět nevidím nic… Číst vice »
Je už sice pozdě na dotazy, ale do pléna bych hodil ještě jeden.
Proč SŽ nějak neřeší extrémní odchylku mezi reálnými odjezdy vlaků a jízdními řády. S tím souvisí plánování výluk systémem „výlukou vznikne zpoždění“ namísto vytvoření vyjezditelného mimořádného jízdního řádu, který se bude dodržovat. Nešlo si nevšimnout, že v létě byla téměř každý den více jak polovina dálkových vlaků zpožděna o víc jak 5 minut. Plánujete nějaké systémové změny, které by tento nesoulad zmenšily?
Dobrý den,
Chtěl bych zeptat proč byl vyměněn šéf přípravy VRT?
Dle webové stránky http://www.spravazeleznic.cz/vrt/polabi má úsek VRT Polabí letos získat územní rozhodnutí. Stane se tak? Jak je to reálné?
Děkuju
Správa železnic má na nižších stupních (Oblastní ředitelství, Provozní obvody) spoustu neobsazených pozic. Co se dá udělat proto, aby tahle práce lidi přitáhla kvalifikované zaměstnance třeba z provozu? Chceme odborníky, ale TS 13 je neumíme zaplatit… Děkuji za odpověď
Dobrý večer, pravděpodobně už je pozdě na dotazy, nicméně to stejně zkusím. Právě se dokončuje rekonstrukce v Radotíně, spouští se nové zabzař ve variantě AB bez přenosu kódu. Před pár dny jsem Radotínem projížděl a ptám se, kde je nějaká bezpečnost. O spuštění ETCS v tomto úseku se uvažuje, pokud je mi známo, až v roce 2030. Projížděl jsem již za tmy a za mokra a v celé stanici naprostá světelná změť návěstidel, nástupištního osvětlení a veřejného osvětlení. O rozmístění návěstidel ani nemluvě. Vážně je investice do přenosu kódu tak nákladná, že by se na těch sedm let nevyplatila s… Číst vice »
Dobry den.
1.: Dluzi jeste stale spolecnost Regiojet Sprave zeleznic za dopravni cestu? Pokud ano, smim vedet kolik?
2.: Nemyslite, ze vas propagacni stanek SZ na hlavnim nadrazi v Praze jsou vyhozene penize? Vzdyt tam skoro nikdo nechodi a je vylozene spis na okrasu. Rikate prece, ze se ma setrit, a toto je prece do oci bijici..
Před cca dvěma lety se kvůli MÚ v Perninku začalo mluvit o změně několika (desítek?) tratí typu D3 na trať řízenou podle předpisu D1. Od té doby je ale opět ticho po pěšině. Uklidnili jste veřejnost tím, že jste jim slibovali lepší zabezpečení tratí, ale jakmile v médiích vše utichlo, tak utichla i tahle slibovaná změna na tratích D3. A že na několika by to kvůli provozu bylo rozhodně třeba.
Zajímalo by mě třeba, podle čeho na Sebevraždě schvalují náměstky, třeba co musel umět člověk řídící správu výstavby vRT. (bez ironie) A pak taky, podle čeho se řídí, kdy může být smluvní dodatek třeba k ŽUP a kdy jde ještě o vícepráce na díle. Jako právník bych se pod ten dodatek k ŽUP nepodepsal.Zajímalo by mě třeba, podle čeho na Sebevraždě schvalují náměstky, třeba co musel umět člověk řídící správu výstavby vRT. (bez ironie) A pak taky, podle čeho se řídí, kdy může být smluvní dodatek třeba k ŽUP a kdy jde ještě o vícepráce na díle. Jako právník bych… Číst vice »
Dobrý den.Chtěl bych se zeptat na některé rekonstrukce tratí např. Koridor z Prahy do Poříčan,rekonstrukce proběhla po 25 letech.To se tehdy nestavělo se zárukou na dlouhodobější provoz?Ten svršek tam zřejmě trpí,to je zřetelně jasné,ale jaká bude životnost nyní rekonstruované trati?
K dalším bych uvedl trať Podkušnohorskou Proboštov – Bohosudov též nyní rekonstruovaný,ačkoli svršek byl relativně moderní(bezstyková kolej,pérovky atp.)
Co je pravdy na tom, že v rozporu se smlouvou bude vlastník nově budované lávky v Pardubicích hl.n. SŽ, a nikoliv město Pardubice, jak bylo dohodnuto. Jak dlouho hodláte městům ustupovat v jejich někdy až šikanózních požadavcích.
Dobrý den, vážený pane řediteli.
Jak hodnotíte s odstupem času přetažení lidí z ČD-Telematiky v létě 2020, které mělo za cíl snadné ovládnutí zbytku firmy servisující síť SŽ?
Uběhly téměř tři roky a situace je taková, že panuje naprostý chaos a znechucení lidí na obou stranách (SŽ i ČD-T), protože není známo jaké jsou vize v kombinaci s čekáním na výrok EK?
Jste s tímto stavem spokojen nebo hektické nabírání lidi bez sebemenší drážní zkušenosti do SŽT, přesun části CTD stejným směrem, je přiznáním Vašeho manažerského selhání?
Děkuji za odpověď.
ŽST Beroun > eskalátory z podchodu na nástupiště, krátké přístřešky na nástupištích, nevytvoření jakéhokoliv závětří na nástupištích, výstup z podchodu eskalátorem přímo do odbavovací haly, rozdělení nástupišť a zastavování vlaků na nejvzdálenějších částech posledního nástupiště na úplně prázdném nádraží aka hloupý plán stanice nerespektující přestup hrana/hrana = nejde, neumíme, vše dle norem a plánu / zazděno na desetiletí dopředu. S6 a S7 > odjezdy z Berouna 2 minuty po sobě pak 1/2 až 1 hodinu nic nejede, S6 pootočit do půlky intervalu S7, žádná změna provozu na trati přes Rudnou kdy jakékoliv malé zpoždění čehokoliv se přenáší na další vlaky… Číst vice »
No musím souhlasit, že rekonstrukce Berouna (minimálně kolejiště) na mě působí dost low cost dojmem. Na druhou stranu docela chápu, že se tam nedělaly eskalátory, jelikož zase tak moc vytížená ta stanice není. Co se týče zastavování vlaků (primárně S7 od Prahy), tak to je daň za bezkolizní obrat, jelikož kolej 5 je jediná, která to umožňuje, přičemž v západní části (sektory F–H) končí vlaky směrem od Zdic a pro vlaky od Řevnic pak zbyde východní část (dál od podchodu a bez zastřešení). U zbylých kolejí (mimo kusé koleje pochopitelně) by se snad mělo zajíždět až k podchodu i u… Číst vice »
Vidím to jinak. Beroun má slušné kolejiště, limitem je přístup do podchodu. Do budovy výškově i směrově zalomené – proč, když je podchod novostavba. Malé výtahy – proč? A do toho nutnost rychlých přestupů, kdo absolvoval s kolem, kočárem nebo malými dětmi byl by rád za eskalátor.
Dobrý večer, ačkoli vím, že vám to nejspíš bude hodně nepříjemné, rád bych vás požádal o názor na kontroverzní zakázku takzvané technické pasportizace infrastruktury (TPI) Správy železnic, kterou vyhrála ČD Telematika. Konkrétní by mě zajímalo: 1. Je pravda, že se o zakázku ucházelo kromě ČDT dalších 8 zájemců, ale všichni byli ze soutěže pod různými záminkami vyřazeni? 2. Je pravda, že se o zakázku ucházel i rakouský subjekt se zkušeností z pasportizace Deutsche Bahn? 3. Je pravda, že ačkoli tento zkušený subjekt nabízel o více než polovinu nižší cenu než ČDT (okolo 60 mil. Kč), byl ze soutěže vyřazen? 4.… Číst vice »
Dovolím si doplnit kontext tohoto dotazu:
https://neovlivni.cz/dokumenty-stb-a-pravnik-kteremu-da-prezident-metal/.
https://texty.hlidacstatu.cz/smutny-cisar-ve-sluzbach-statu-aneb-trochu-jina-analyza-registru-smluv/
Jako Oustecak jste spokojen s modernizaci uzlu, či byste byl pro zboření staré budovy? Jinak zdravím i dceru zpěvačku a přeji at vše vyjde jak je plánováno!
Kdy v ČR budou jezdit rychlovlaky min. 300 km/h? Kdy budu u nás jezdit vlaky, které budou „sedět“ na kolejích bez „kodrcání“ (jako je tomu na Západě)? Kdy bude postavena dráha na letiště? Kdy si mně přestane všímat ostraha na nádraží a mít na mě přihlouplé dotazy, jestli mám lístek (na to nemá právo, ostraha je civilní osoba jako kdokoli jiný, není to veřejný činitel)? Kdy tu budou jezdit vlaky víceméně bez zpoždění? Víc dotazů se mi sem už
Kdy začnou poskytovat provozní real-time data např. z GRAPPu, Tabulí a Datla jako opendata?
Kdy skončí praxe zpravování písemnými rozkazy ve vybraných stanicích, namísto aby byl vytvořen vždy ve výchozí stanici (nebo první vhodné) pro celou trasu vlaku / lokomotivy? Zejména v Nymburce právě tohle i nemálo zdržuje vlastní provoz.
Jo, to už sice tecnicky jde, nicméně Prováděcí nařízení stále nařizuje zpravovat podle zpracováních úseků.
Kdy bude přímá obsluha dráhy školena každoročně z krizového řízení?
Jak bude vyřešen průchod nákladní magistrály VO-Choc uzlem Hradec Králové? Doufám, že ne úrovňovým křížením. Protože protahovat 200 nákladních vlaků křížem by nebylo možné.
Proč jste doposud nenahradili hradlový poloautoblok Radotín – Dobřichovice obousměrným provizorním TZZ? Vždyť to celkem nic nevyžaduje, stejně tam toto TZZ budete muset dát při modernizací tohoto úseku. Pouhou náhradou HPB za provizorní obousměrné TZZ by došlo pro výlukách traťových kolejí k razantnímu zvýšení propustnosti a bezpečnosti z první kategorie do třetí a k jednoduchému průvozu vlaků bez telefonického dorozumívání. Ten úsek je úplně do očí bijící, skoro jak průšvih s mosty v Praze.
Souhlas, je škoda, že rekonstrukce trati se dlouhá léta odkládala a nikoho nenapadlo řešit alespoň nějak provizorně ten problematický úsek Radotín – Dobřichovice. Zvlášť když už by se dělalo nové TZZ, tak by snad ani nebyl problém udělat provizorní odbočku alespoň u hradla Kazín jako byla provizorní odbočka Barrandov, když se teď dělal Radotín – Smíchov.
Kdy skončí pan Sosna? Člověk, který léta úspěšně torpéduje jakékoli zlepšení infrastruktury severním a severovýchodním směrem od Prahy.
Pan Sosna je zaměstnancem MD.
Mea culpa.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, proč šéfové OŘ nebo i jednotlivých správ nemusí své pozice obhajovat, třeba jednou za pět let, podobně jako ředitelé škol.
Jak se díváte na to, že se SŽ vůbec nesnaží předcházet nebezpečným situacím na které poukazují provozní zaměstnanci a odvolává se na to, že podle ní jsou „předpisově“ v pořádku. Viz. například mu nákladu v m.lázních kde na nabezpečnou situaci byla sž upozorněna pár dní před tím, než se tam ta nehoda opravdu stala.
Hřebíček na hlavičku 🔝👏
Odpověď ředitele jste si ale již napsal do otázky… 🤷
#mynic
Dobrý den, chtěl bych se pana Svobody zeptat, jak konkrétně vypadá koordinace projektů SŽ s kraji a zda by tato spolupráce neměla být do budoucna prohlubována, aby nedocházelo k případům, kdy SŽ provede nákladnou infrastrukturní investici, která následně není adekvátně využita (viz trať na Dobříš), a nebo naopak k případům, kdy by kraje měly zájem o navýšení dopravních výkonů, ale infrastruktura to neumožňuje (viz městské linky v Praze).
Děkuji za odpověď
Dokáže Správa železnic v budoucnu konečně přispět k odstranění anachronismů, které znemožňují zvýšit výkonnost železničního systému a jeho konkurenceschopnost? Příkladem je rekonstrukce tratě Karlovy Vary d. n. – Mariánské Lázně provedená za 830 mil. Kč, kde nedošlo ke zvýšení traťové rychlosti nad 60 km/h jen proto, že je na ní organizována drážní doprava zjednodušeným způsobem.
Chtěl bych se zeptat, v jaké fázi je přestavba železničního uzlu v Brně. Zda už je v nějaké fázi, už stavební povolení, nebo se ještě vykupují pozemky, nebo se řeší ještě detaily v dokumentaci.
Dobrý den, nějakou dobu se neobjevila žádná nová zpráva ohledně tunelů NemaŠe. Jak to s tímto úsekem vypadá? Děkuji!
Prověřují se úpravy projektu za účelem zlevnění.
Mne by zajímalo, jak je na tom nyní rekonstrukce Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze? Kdy tedy plánujete zpřístupnit prostory veřejnosti? Neměla být část prostor zpřístupněna už v září loňského roku? Co se stalo… Najednou úplně ticho po pěšině.
Upřímně na nějaké zlepšení prostor na hlavním nádraží v Praze čekám jak na smilování. Mobiliáře, nějakého útulnějšího prostoru, kde si třeba sednout tam chybí požehnaně moc.
Dobrý den pane řediteli, jak jste po odborné stránce spokojen s prací ředitele IT pana Miklase? Mám na mysli zejména systémová opatření týkající se SŽT nebo dění posledních měsíců v úseku kybernetické bezpečnosti (podivně připravené zakázky, hromadné odchody, trestní oznámení). Současně by mne zajímalo, jaký signál podle vás vysílá do SŽ skutečnost, že pan ředitel pohrdnul pro jím řízený útvar řadou nabízených objektů v majetku SŽ a vynutil si pro sebe drahé kanceláře v luxusní budově Millienium Plaza v centru Prahy? Jaký signál to podle vás vysílá nám, ostatním zaměstnancům SŽ, v době rostoucích cen, rozsáhlých ekonomických úspor a tlaku… Číst vice »
To bude podcast roku.
Dobrý den, kdy se dočkáme zrusení přejezdu na koridoru v Pardubicích? (P4903) Bude skutečne vybudován nadjezd, nebo bude zrušen bez náhrady? Děkuji.
Proč SŽ neinformuje cestující na tabulích o zpoždění včas a přesněji? Když vlak stále není ve stanici v čase odjezdu a na tabuli zpoždění nesvítí, cestující jsou zmatení. Když tam stítí např. 5 min., cestující si musí připočítat min. dalších 5 min., když tam svítí 10 min., je zpoždění většinou v rozmezí 15 – 20 min. A proč na tabulích neproblikávají všechny stanice, kde vlak zastavuje? Někdy je tam jen neměnný název, jindy jen velké stanice, někdy nic. Děkuji
Podle mne si za to můžou částečně lidi sami. Já jsem (jako cestující) totiž zažil to, že si cestující stěžovali, že jim ujel spoj, protože na tabuli bylo +10min ale on přitom odjel opožděný jen o 7. Ale určitě bych byl pro to, aby se to tam dávalo pokud možno přesně, tzn. je opožděný o 8 minut, dám tam 8 minut. Je o 14 minut, dám tam 14. Tak je to myslím v Chocni a ještě někde jsem to viděl…
Nejrozšířenější infosytém INISS neumožňuje na tabule zobrazovat přesnou hodnotu zpoždění. A to ani ve stanicích, kde se místo zpoždění udává očekávaný odjezd.
Tak to je super. A nevíte proč ne? Vždyť to tam musí být uložené jako „celé číslo bez znaménka“ (0-255 u byte by bylo asi málo, takže unsigned int asi?). A ty tabule to určitě zobrazit umí, když umí zobrazit „ň“ tak proč by neuměly „8“ třeba. To by mne fakt zajímalo, proč to nejde 🙂
Protože Chaps se důsledně drží dogmatu „zpoždění po pětiminutách“, jinými slovy § 1.
Pokud nejrozšířenější infosystém něco dělá blbě, tak je nutné ho opravit, aby to nedělal blbě. Jak prosté.
Jenže v tomto případě to není chyba, ale vlastnost 😀
Všechny stanice na tabuli umí pouze infosytém HaVIS.
Pokud jde o stanici Bohumín, nebo jakoukoliv počáteční stanici, tak tam může být mnohdy problém ten, že SŽ, nebo organizace, která je za informace o zpoždění zodpovědná, kolikrát ani neví, o jak moc dlouho se vlak zpozdí. A na tabuli teda dají nějaký „zaručený“ čas… Alespoň to jsou mé domněnky, které se mi jen čím dál tím více potvrzují – sám často jezdím z Ostravy hl. n. – nádraží, které je od Bohumínkého nádraží vzdáleno cca 6-7 minut. V praxi vidím to, že zpoždění je dost neurčité jen do doby, než vlak opravdu neopustí stanici Bohumín. Pak už je zpoždění… Číst vice »
Rád bych panu řediteli položil dvě otázky. V září loňského roku byl zveřejněn i dotazník strojvedoucích, ve kterém byly jako jedny z hlavních důvodu chybovosti uvedeny velmi složité a nepochopitelné předpisy. V té souvislosti se pozornost upřela zejména k předpisu SŽ D1. Rád bych se pana ředitele zeptal, v jakém stavu se nyní nachází celková novelizace tohoto předpisu. Druhá moje otázka se týká nastavení kontrolních činností Správy železnic. s kolegy velmi často upozorňujeme na špatné návěštění pomalých jízd nebo stahovaček v rozporu s předpisy. Tyto vady jsou vždy odstraněny ale za krátký čas se tytéž pochybení objeví jen o pár… Číst vice »
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, kdy už konečně skončí neustálé odsouvání přestavby trati Brno-Přerov. Už tolik let jsme informováni, že za pár let se začne stavět, ale těch pár let už několikrát uběhlo a nic… Bylo by možno detailněji pravidelně informovat o jednotlivých krocích, které se v této věci dělají? Vždy na co se aktuálně čeká a jak dlouho už se čeká na danou konkrétní věc. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
na začátku tohoto roku vysel na tomto servru článek, že Správa železnic bude hospodarit s rekordnim rozpoctem 62 miliard.
Bohuzel mi prijde, ze je seznam planovaných investic na tento rok velmi minimalistický i v porovnání s ostatními roky.
Chtel jsem se tedy zeptat, kde se ten rekordni rozpocet projeví kdyz ne v nových investicích?
Mnoho staveb, které byly jeste v minulem roce prezentovany jako odsunute na rok 2023 se v seznamu uz ani neobjevuje (namatkou treba rekonstrukce stanice Havirov)
Dekuji za odpoved
S pozdravem
Jiri Cerny
Ano. Taky zmizela „revitalizace trati Valašské Meziříčí (mimo) – Vsetín (mimo)“ nebo tak nějak to tam ještě loni bylo
No, bylo tam toho mnohem vice.
https://zdopravy.cz/prehledne-co-zacne-letos-stavet-sprava-zeleznic-a-co-odsunula-az-na-pristi-rok-105498/
Ale tak uvidime, treba jeste zacnou nejake stavby, ktere budou prekvapenim, ze zacnou tento rok.
Tam už se tolikrát revitalizovalo… milión nekonečných výluk a pořád nic hotové.
Valmez – Vsetín je po částečné revitalizaci.ted by to chtělo Vsetín – Lideč.
Nevím, kde se vám ten Havířov neobjevuje. Ve schváleném rozpočtu SFDI je se zahájením 09/23.
Dekuji, koukal jsem na to a mate pravdu. Tak uvidime, jelikoz v tom seznamu je taky modernizace stanice Praha Smichov a ta podle mych informaci byla odsunuta na rok 2024.
Ale budu velmi rad, pokud se mylim:)
Co nového bude na trase Praha-Kladno do 31.12.2023?
V Dejvicích se plánuje nová lavička. Prý bude moc pěkná.
Větší zpoždění? 😀
Dobrý den, jak hodnotíte nový předpis SŽ D1 a jeho aplikaci v praxi? Jste s ním spokojen? Jaké jsou jeho největší provozní prínosy? A jak hodnotíte práci „Předpisového útvaru (gestorský)“ a způsob jejich práce? Během přípravy předpisu se k němu mohly vyjádřit i dopravci – proč téměř všechny jejích připomínky byly zamítnuty? Víte, že v praxi dochází (alespoň dle názoru školitelů z DVI) v zájmu plynulosti dopravy k porušování některých ustanovení nové D1 ze strany výpravčích i strojvedoucích. Není čas na další novelizaci (odstranění nedostatků zjištěných praxí)? Kdy dojde k úpravě návazných předpisů, např. Z11 („Radioprovoz“)? Dodnes dochází k úpravě… Číst vice »
Je Vám známo, že vydáváním seznamů ODJEZD na bílém a nikoliv žlutém podkladu porušují OŘ, která toto mají v gesci mezinárodně platnou Fische UIC ? Bude náprava ?
Jak to vypadá s modernizaci zubacky?
Byl doporučen Parodontax.
Jako již bývalý zaměstnanec vím, že na řadě oddělení panuje přezaměstnanost, plánujete s tím něco udělat?
na vyřešení této otázky přijmeme dalších 40 lidí
Ktoré to sú? Ja na rôznych oddeleniach, zvlášť tých odborných. vídavam skôr až tragickú podzamestnanosť….
a to se povedlo jak? :)))
Normálně, matka tě vyprdla na stůl a pak se jen přestřihla šňůrka
Správa železnic sbírá veliké množství dat o provozu, jako například jízdní řády, řazení vlaků, skutečné jízdy osobní a nákladní dopravy, mimořádnosti… Budou tato data někdy dostupná i veřejnosti?
V době, kdy jde celý svět směr ekologie se SŽ dere opačným směrem. Dlouhotrvající pomalé jízdy, nebo TOR kde musejí všechny vlaky brzdit a poté se opět rozjet sežere nemálo elektrické energie, nebo nafty. Kolik papírů na rozkazy atd. Učiní někdy SŽ takové kroky aby doba trvání pomalých jízd byla co nejkratší právě s ohlédnutím na ekologii tzn. spotřebovanou elektriku, naftu a papíry?
Tento dotaz nejspíš položí sám redaktor, ale pro jistotu.
Proč nastala situace, kdy nebude v provozu Branický most ani most na Výtoni?
Respektive kdo je odpovědný, že k tomu vůbec došlo.
Tak… Tohle se ani neplánuje, je? Prvně jedno, pak až druhé. Takový byl a stále je plán, nebo se pletu?
Plánovať sa to neplánuje/ovslo, ale situácia, kedy sa Branický most bude opravovať a Výtoňský „spadne“ (či už fyzicky, alebo len bude musieť byť uzatvorený), je v súčasnosti dosť pravdepodobná…
Proč jste prosím neprověřovali Berounský tunel na rychlost (aspoň stavebně) 230 km/h? Odpověď vašich podřízených „protože nám to nikdo nenařídil“ neberu. Jste správci, máte i vlastní mozek a rozum, nikoli roboti. Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
1) Jaký je aktuálně stav ohledně zpracování Záměru projektu ŽUB Brno a kdy bude tato významná stavba JMK zobrazena v interaktivní mapě staveb ? Jaký je aktuální termín začátku výstavby ŽUB ?
2) Kdy se předpokládá dokončení modernizace tratě t-230 a t-250 ? Je opravdu reálné, že letos budou vysoutěženy stavby Rekonstrukce ŽST Brno – Královo Pole a ideálně i stavba Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav – Pohled ?
Díky.
Prosím, kdy bude obnovena trať 097 v Českém středohoří? Ani deset let po sesuvu se nic neděje, dálnice už dávno funguje, stále jezdí náhradní autobusy…
Přimlouval bych se u redakce, aby délka podcastu byla oproti jiným delší, aby se co nejvíce dostalo na dotazy čtenářů. Přeci jen bude jich mnoho. Díky
V tom případě bych si dovolil dotaz, který pěkně ukazuje „z cizího krev neteče“. Proč SŽDC potřebuje, aby zaměstnanci SŽDC měli knoflíky s logem SŽDC? A to zvláště za situace, kdy došlo k přejmenování SŽDC na Správu železnic, což je patrně dílo odborných politiků Akce Nespokojených Občanů/Okamury (např. páně expolitruk JUDr. Feranec, pan Ing. Kolovratník, pan Mgr. Foldyna … patrně od „Faltýnek pozdravuje“) s některými si pan Ing. Svoboda tyká (viz Youtube), neboť jej kontrolují/kontrolovali ze Správní rady SŽDC. Doplňuji otázku, proč Správa železnic zakazuje zkratku SŽ, když utratila spousty peněz za nové logo či odkup webovky Spravazeleznic cz Jemně… Číst vice »
této reakci na můj příspěvek nějak nerozumím
Neboť jsem položil druhou otázku pro případ, že pan Ing. Svoboda ve svém nabitém programu bude mít víc času, tak jste navrhoval. Tu první otázku (viz níže – podivnosti kolem peněz kvůli pozemkům) pokládám za mnohem důležitější. Jednak je za mnohem víc peněz (desítky miliard ve srovnání s desítkammi milionů za „chlubítka“ jako např. nové logo, knoflíky s logem atp.). A taky ta první otázka (peníze kvůli pozemkům) řeší probíhající a budoucí fázi = část hrozící škody lze ještě odvrátit, pokud nastoupí poctivost a hospodárnost Zatímco u knoflíků, loga atp. už nastala škoda a jediné co, tak se z toho… Číst vice »
Jemu se porozumět nesnažte, mohl byste se z toiho zlbáznit.
Dobrý den,
pan Sosna na Centrální komisi rozporoval užitečnost Všejanské spojky s tím, že ji ze ji ze strategických staveb vyřadí kvůli vysokým nákladům (ať už to v rovinaté krajině Milovic znamená cokoliv). Tuto stavbu ale máte zároveň v cílech nastavených ministrem dopravy. Jak si vysvětlujete, že ministerstvo zastává názor, které si zároveň samo vyvrací?
Dobrý den, pane řediteli,
vzala si SŽ nějaké lekce z nedávných velkých rekonstrukcí, jako např. Velim-Kolín?
Konkrétně mi jde o
– koordinaci výluk, aby objízdné trasy nebyly omezené zároveň,
– zákaz instalace národního VZ tam, kde ještě není (a dlouho nebude) ETCS, např. Poříčany.
Zákaz inštalácie národného VZ nariaďuje NIP ERTMS, takže to nie je otázka na Správu ale na MD.
Dobrý den, proč jste neprosadil souběh tratí 231 a 070 jako čtyřkolejný? Zabránilo by se tak eventuálním kolizím a čekáním na projetí vlaku v protisměru…
Dobrý den, jak je to v současnosti s celkovou připraveností staveb na železnici? V poslední době jsme svědky toho, že na silnicích se podařilo ŘSD dotáhnout přípravu mnoha staveb a nyní, když se jim navýšil rozpočet, mají v zásobě projekty, u kterých stačí pouze vysoutěžit stavební společnost a může se jít do realizace. Jak je to u SŽ? Nezaspali jste?
Bylo-li co zaspat. Tady se obecně se železnicí reálně moc nepočítá, přednost dostávají právě silnice – neustále nějaké přibývají, zvyšuje se rychlost i kapacita, stát to nahlas podporuje. Mezitím chybí jakákoli ucelenější vize vzkříšení kolejové dopravy obecně. Vítězí až na výjimky kosmetické úpravy, aby se neřeklo. Kolikrát se zlepšení udělá jen napůl, něco se nezmění či zhorší.
Obávám se, že bez jasného zadání od státu se dále nehneme.
Pane Svobodo,
s postupující výstavbou dálnice D35 vzrůstá a bude vzrůstat konkurence v podobě IAD pro nejvýznemnější železniční spojení Ostrava-Praha. Bude na to SŽ nejak reagovat? (urychlení VRT na HK a Pbce, zvyšování kapacity a rychlosti na stávajících úsecích).
Obávám se, že VRT Přerov-Ostrava stačit nebude… navíc nepostihne nemálo cestujících od Olomouce na západ.
K Vašemu návrhu… cituji: „urychlení VRT na HK a Pbce“
viz názor zdejšího autora: „jsou v plánech pro rychlotratě nakreslené cesty na Hradec a do Vratislavi, ale na to podle mě peníze nikdy nebudou.“
https://www.respekt.cz/rozhovor/moc-neverim-ze-tu-za-tricet-let-budeme-jezdit-vysokorychlostnimi-vlaky
S postupující výstavbou dálnice 1) dále klesne potřeba využití železnice a 2) případné zkapacitnění železnice povede k růstu celkových objemů přeprav, pokud nebude užití silnice dodatečně znevýhodněno, respektive železnice zvýhodněno. Předhánění se, kdo převeze více a dále, je naprosto zhovadilým trendem, zvláště vzhledem k nárokům na zdroje a důsledkům pro prostředí.
V zásadě souhlasím. Jde spíše o to, že by stát měl podporovat železnici, kvůli urychlení času přepravy, čímž zefektivní ekonomiku. Silnice v rychlosti naráží na své limity (a v budoucnu se max rychlost na dálnicích mořžná budou nadále snižovat), kdežto zkracování doby přepravy na železnici je možné.
Navíc železnice je ekologičtější a zaveze mnoho lidí do center měst… pokud by IAD měla přepravit takové množství lidí do center měst, doprava ve městech by kolabovala a parkovací domy by v centrech museli mít nepočítaně podlaží.
Dobrý den, mohl byste se prosím podělit o svůj návod, jak se přes všechny katastrofální průšvihy vámi řízené organizace neohroženě držet ve funkci?
Na to se není třeba ptát. Stačí se podívat na realitu.
SŽDC (za náměstkování pana Ing. Nejezchleba, který náměstkuje dodnes) utratila miliardy za neprioritní stavby jako např. miliarda do Lovosice-Louny. Takže dle NKÚ hrozí riziko, že na dokončení prioritních staveb nebudou peníze.
No a SŽDC na zjištění NKÚ reagovala tak, že na toto zjištění NKÚ nereagovalo: https://www.spravazeleznic.cz/-/vyjadreni-spravy-zeleznic-ke-zprave-nejvyssiho-kontrolniho-uradu
Pan náměstek Ing. Nejezchleb ve funkci pokračuje, dokonce povýšil na zástupce šéfa SŽDC.
Že by proto, že má za sebou kariéru v ŽPSV který dodává všechny betonové pražce? Že by kvůli Tomáškovi ze SUDOP Group a Zdendovi z AŽD?
Dobry den, rad bych se zeptal, kde bere SZ takovou jistotu kolem VRT, kdyz doted jsou obrovskym problemem drobne zmeny a vylepseni jako Vsejanska spojka, Bezdecinska spojka, Libensky presmyk, Tisicka spojka pro nakladni vlaky. Tech uzkych hrdel pro dopravu na soucasne siti je celkem dost, ale toto jsou celkem jednoduche akce, par kilometru novych trati, nejake presmyky, zdvoukolejneni, elektrizace. V porovnani s dalnicemi temer nic zasadniho. Presto jsou i tyto relativni drobnosti behem na dlouhou trat a resi se desitky let. Jak to, ze SZ si je najednou tak jista ohledne schopnosti dotahnout sit VRT do uceleneho pouzitelneho stavu, kdyz… Číst vice »
SŽ hovoří o nějaké jistotě? Malují se VRT a stavějí se dálnice. Nezvyšuje se (až na částečné výjimky) přitažlivost stávajících tratí a přidávají se silnice nižších tříd (ovšem, údržba stávajících je někdy i pod úrovní místních drah, ale nikdo je zase nezavře).
Dobrý den.
Vzhledem k množsví dotazů bych si dovolil položit pouze jeden k VRT Praha-Brno. Nové VRT ve Francii, Německu, Španělsku se staví s podelnými sklony do cca 20 promile, takový byl i váš původní záměr. Aktuálně tam mátě na cca 10 km naprojektované sklony 25 – 35 promile, zbylých 170 km máte se sklony do 20 promile. Chtěl bych se zeptat? 1) O kolik mld by byla dražší VRT Praha-Brno se skony do 20 promile? 2) Kdo rozhodl, že tam budou podélné sklony 35 promile?
Dobrý den,
v jakém stavu je nyní příprava tunelů Hemže a Ouchmanice mezi Chocní a Brandýsem n. Orl.? Přijde mi, že se za posledních několik let nic neposunulo. 😞
Nevadí… Ať se s tou stavbou klidně nehýbe vůbec. To zrychlení pár minut (kolik? 3 minuty?) mne fakt nezabije, a upřímně? Mám ten úsek na tolik rád, že ten tunel tam ani nechci. Tento úsek patří vůbec k nejkrásnějším úsekům na koridorové trati u nás – právě kvůli onomu oblouku v údolí. Je škoda o to vůbec přijít. A za ty bambiliony, které bude stát tunel, a možná ani necelé 3 minuty úspory času – to podle mne fakt nestojí.
Podotýkám však taky, že se jedná o jediné místo, kde tak velký propad rychlosti a obecně projížďky toleruji, a naopak i schvaluji. To jen, kdyby se tady našli tací, kteří by říkali, že kdyby se takto postupovalo všude, tak jedeme pořád 80-100km/h po celé délce trati. Ne… Opravdu. Zkuste se pozastavit, odlepit oči od těch mobilů, kompů a podobně, a zkuste se z toho okna čumět, když tím úsekem projíždíte… Jak v zimě, když napadl sníh, tak na jaře, či v létě. Je to něco úžasného…
Vlak slouží pro co nejefektivnější přepravu. Pokud se chcete kochat, doporučuju suprovou cyklostezku podel Tiché Orlice.
Tunely nejsou důležité pro urychlení (5-10 minut úspora), ale také pro zvýšení kapacity, která je už nyní na hraně + po zvýšení kapacity pro nákladní vlaky v úseku HK-Choceň bude tento úsek již kapacitně zcela nedostatečný.
Tam se namísto další přípravy měla zadat nová SP na celý úsek Choceň-Třebová. Ale namísto toho se nadále za 45 miliard plánuje částečné řešení, které může neprověřením možných variant znamenat daleko dražší výslednou podobu celé potřebné stavby.
Dle informací na webu SŽ jsou z VRT nejblíže stavbě úseky Moravská Brána I a II a Jižní Morava s předpokladem zahájením výstavby v roce 2025. Je tento termín podle vás reálný?
Díky za odpověď a hezký den.
😮 Myslel jsem, že nejblíže k realizaci je VRT Polabí. To je mi velmi líto, že se realizace tohoto úseku zpožďuje.
Rádi bychom se určitě dozvěděli kdy konečně někdo z dobré správy začne komunikovat a vysvětlí loňskou změnu předpisu D 3, při které došlo ke spoustě nesmyslných změn v podobě závazného slovního ohlašování apod.
Tyto změny nic neřeší, pouze zdržují provoz a vedou k matení provozních zaměstnanců. Žádná MU nikdy nenastala z důvodu ohlášení se tak či onak, pokud se jeden neohlásí vůbec je otázka naprosto jiná.
Touto změnou si patrně gestor maximálně honí triko, aby nám dokázal co si o nás myslí.
Váš názor má asi takovou váhu, jakou váhu tvoří tržby od dopravců za koleje v kase SŽDC. V 2021 tržby od dopravců za koleje tvořily 6% částky, kterou SŽDC dostala na dotacích. No a loni částka dotací pro SŽDC stoupla. Stejně jako letošní.
Připomínám, že pokud vím, tak poplatky za koleje jsou už šestým rokem v stejné výši. Dokonce snad došlo ke slevě u těch nákladních dopravců, kteří jezdí sběr/rozvoz „jednotlivé vozové zásilky“ … Ale je možné, že se pletu.
Už toho hňupa konečně zablokujte, díky za všechny
Je něco nepravdivého na tom, co jsem napsal, prosím? Pokud ano, tak co prosím?
Vycházím z údajů SŽDC, např. z výročních zpráv.
Díky.
Dobrý den, jaké jsou konkrétní plány s tratí 070? Už mnoho let se mluví o zdvojkolejnění a elektrifikaci a zatím to vždy zůstalo pouze u prohlášení „zhruba za deset let“, s tím že takto se to opakuje již několik dekád. Kdy se začne stavět a v jaké fázi je to nyní? Děkuji
Dobrý den pane řediteli. Bylo by možné aby Vaši zaměstnanci ve funkcích dispečerů na cdp a je jedno kterém a výpravčích mohli uvažovat a dané dopravní situaci více svim rozumem a letitymi zkušenostmi a nebyli tak ,nevím jaké použít slovo ,podělaní predpo..aný, aby vlaky nákladní dopravy často s velkou hmotností a též LV vlaky s lok s rychlostí 160km/,h mohli jezdit efektivněji vůči osobním vlakům,tedy mám namysli opravdu zastávkove osobní vlaky a nestavalo se tedy při každé směně, že vás zastaví s těžkým rozjetym nákladním vlakem který jede rychlostí 100km/h a rozhodně každému osobnímu vlaku ujede ,což samozřejmě oni vědí… Číst vice »
Dobrý den, Zajímalo by mě, jak je Váš osobní názor na plánovanou modernizaci trati 180. Konkrétně na plánovaný způsob provedení, jedno až dvoukolejné provedení s lokálním propadem rychlosti na 80 km/hod. když většina trati bude postavena na 200 km/hod.? Je to podle Vás to, kudy by se měla SŽ vydat?
Vítěznou variantu vybírá ministerstvo dopravy.
Dobrý den pane Svoboda. Děkuji, že se za Vás začalo konečně pracovat na rovnání tratí. Jen houšť. Myslíte, že by nebylo od věci, kdyby si sedli s Vámi za stůl hejtmani a starostové obcí a udělali jste společně plány rozvoje železnic. Někde se staví věci, které se dříve rušily anebo je ČD (Váš předchůdce) prodalo.
Dovolil bych si uvést konkrétní případ – úsek mezi Slavkovem u Brna a Křižanovicemi – trať se má elektrifikovat na rychlost až 120 km a u prostřed vodorovného rovného pole tam nechají dva protisměrné oblouky na 90 km/h a ještě jako bonus úrovňový přejezd.
Když si vzpomenu, jak tento pán komentoval nehodu u ML, jak se reportérovi přiblble usmíval, jak se celou událost snažil hodit na dopravce, pak od té doby mi přijdou s tímto pánem veškeré diskuze zbytečné. Figurka, která jen papouškuje a chová se arogantně, aniž by měla vůbec základní dopravní znalosti.
Na tokového člověka nemám dotazů, možno klidně tlumočit.
Nerozporuji váš názor na pana Svobodu, ale nemá to díky tomuto přístupu právě snadnější? Odborná opozice je samozřejmě těžší.
Dobrý den. které profese nejvíce chybí u SŽ? Odpovědnost v kolejišti je velká a mraky zkoušek stále dokola za mnohde nedosahující plat prodavačky v Lidlu mnoho nových dělnických zaměstnanců, hlavně mladých neláká, co vy na to?
Dobrý den, Jiří, čím si vysvětlujete že se dnes s modernějším zabezpečovacím zařízením a po investicích do infrastruktury nejsme schopni dostat na propustnost tratí z roku 1988?
Není to právě tím moderním zabezpečením, které vůbec neumožňuje, aby vlaky jely tak krátce za sebou? I ETCS snižuje propustnost oproti stávajícímu stavu.
Pod ETCS jezdí zkušebně v současnosti pár vlaků Metransu. A už to dělá nám dispečerům problém. Už jen zajíždění na vedlejší kolej ( z důvodu předjíždění ) trvá o hodně déle, neb ETCS ho rychleji nepustí. Ve většině případů se vlak Metransu o délce 669 m musí vejít na kolej dlouhou 675 m. On se vejde, fírové to umí, ale pod dohledem ETCS to trvá o hodně déle. Pak nezbývá než ho vzít na „rovnou“ a rychlík odbočkou, za což nám pak „děkují“ fírové těch rychlíků a analýza.
Možná protože se zvyšují rychlosti, což samo o sobě propustnost snižuje. Když se v roce 1988 šinulo všechno stejně pomalu, těch několik nepatrně rychlejších vlaků to moc nenarušilo, mohlo toho projet více. I když taky asi jak kde – ucpané nákladní uzly, obsluha mnoha vleček na trati, zastavení aby se v neperonizované stanici nevjelo do lidí…
Přesně, když se všechno „vleče“ 100-120km/h, tak se toho na trať vejde fakt hodně
Na trati Kolín – Choceň se už v roce 1988 jezdilo 100 -120 km/h a vlaků projelo víc.
Jenže teď jedou Ex rychlostí 160km/h, R jedou 140-160km/h, Os/Sv/NEx 100-120km/h a Pn/Mn 80km/h. Tehdy jezdily (Ex)/R/Os/Sv/NEx 100-120km/h a Pn/Mn/(Vn) 80km/h. Nevidíte rozdíl?
Radime, upřímně, rozdíl vidím a chápu. Ale také vídám předjeté Nex vlaky osobními zastávkovými s nižší průměrnou cestovní rychlostí. Vidím řízení provozu při výlukách, vidím toho hodně za ty roky.
Jaký úsek bude následovat v prvních fázích modernizace žel. Uzlu ČT příští možná už tento rok?? Začne se od ústí nebo od Brna /Olomouce? A jaký to bude mít vliv na silniční dopravu pod tzv. Třemi mosty? Před pár lety se tento úsek spravoval a pořád tam zatéká.
Dobrý den, 1) proč se většinou ETCS neinstaluje v rámci rekonstrukce tratí, ale většinou až později v samostatném balíku (viz. IV. koridor)? 2) řeší správa železnic možnost zapojení zahraničních dodavatelů staveb, aby omezila monomol stávajících dodavatelů (pražce, zabezpečení, trakce)? 3) důvody proč jsou železniční stavby soutěženy zpravidla za vyšší ceny než projektové ceny, když ŘSD to má většinou naopak? 4) vidíte při komunikaci se zahraničními kolegy možnost, aby dálkové trasy byli řízeny ETCS a komunikace s dispečerským pracovištěm tratě probíhala v jednotném jazyce (například angličtině)? A připravuje se na to Správa železnic nějak, popřípadě sama tuto myšlenku v zahraničí aktivně… Číst vice »
K tomu 5)… Já myslel, že se u nás VRT plánuje na 320km/h s tím, že nejpomalejší vlak co tam ještě pustí pojede 200km/h (R/REx). Nebo se něco změnilo?
Myslím, že úsek pod Krušnými horami, který ČR připravuje se SRN, se plánuje pouze pro rychlost 200 km/h. Další úseky, pokud vím, se plánují na 320 km/h. Kdyžtak prosím o opravu.
Jo tak… Úsek pod Krušnými horami bude pro smíšený provoz, tj. i pro náklady. Na 320 by to bylo za vyšší cenu (asi?) a kapacita tratě by se naopak snížila
Úsek pod Krušnými horami zkrátka kvůli propustnosti, kapacity trati a hlavně kvůli nutnosti místem vést nákladní dopravu, na těch 200km/h být stavěn musí…
To holt bohužel. Ale jedná se o cca 40km. Ne o celou trať. Ale jinak? Jinak by se mělo VRT z většinové části projketovat na cca 320km/h. Nevím, kde berete oněch 200.
Dobrý den. Kvůli neexistenci elektrizace mezi Opavou a Krnovem. Mezi Sedlnicí a alespoň Štramberkem. Dalo by se říct že i na cancourku Suchdol Nový Jičín kdy se nyní plánuje v Suchdole nad Odrou nové nástupiště a možnost vést linku S3 v přímé relaci Ostrava Nový Jičín dle plánu kraje musí kraj pořizovat či požaduje do výběrových řízení na dopravce velmi drahé bateriové vlaky které u nás ještě ani nejsou odzkoušené. Místo například osvědčených jednotek regiopanter. Je si vůbec SŽ toho vědoma? Spolupracuje v tomto ohledu SŽ s kraji? Jsou nějaké koncepční jednání v tomto ohledu s kraji? Nebo je zde… Číst vice »
Už jen podotýkám pro ucelenou informaci pro zdejší diskutující a čtenáře. Že jsem výše neuvedl ještě dvě tratě 323 a 322. Drátů se snad dočkáme časem alespoň po FM. A to i s přidáním druhé koleje. Na 322 to nevypadá vůbec dobře a jen kvůli plánované krajem okružní lince S7 ( Svinov Bohumín Karviná Těšín Hnojník FM Kunčice Vítkovice Zábřeh Svinov a zpět) bude třeba minimálně 5 Ks BEMU. Tím se na všechny výše uvedené tratě dá pochopit že tedy Msk poptává 15 Ks BEMU. Nechci být prorokem něčeho zlého. Chtějí aby to za 2 až 3 roky vyjelo. Abychom… Číst vice »
U trati 322 je dost velký odpor proti jakékoliv rekonstrukci tratí. Dokonce i rekonstrukci tratě 323 poslali obce od 322 do EIA.
Zase tak zle bych to s těmi bateriovýmj vlaky opravdu neviděl… To zase nepřehánějte…
Ale vlaky ještě opravdu nikdo neviděl.
Jestli víte více předem děkuji za info.
Jak píšu výše. Rád bych se mýlil.
Ještě jednou díky….
Ještě by bylo vhodné doplnit, že se nejedná jen o osobní vlaky. I nákladní vlaky jedoucí ze Studénky do Sedlnice musejí vozit diesely a to přestože Studénka – Sedlnice je pod drátem, protože samotná stanice už nikoliv. Následně tak na vlak je potřeba o lokomotivu více což není zrovna cenově efektivní. Pro vlaky ze Štramberka do Studénky by mohla vypadat zajímavě i spotřeba elektrické energie, kdy vlak jedoucí z kopce dolů bez zastavení, při převýšení 130 metrů na 20 km by mohl vyrobit více energie rekuperací než spotřebuje na rozjezd. To s dieselem není možné, který navíc spotřebovává i na… Číst vice »
Dobrý den.
Myslíte si, že má vodík na železnicích smysl? Má SŽ nějaké plány s vodíkem?
Děkuji za odpověď.
Dobrý den, neplánujete nějakou funkci dvorního architekta či nějaké revidování architektury SŽ? Dosavadní architektonická řešení SŽ jsou častokrát velice nevzhledná a sterilní. Chybí nějaký osobitý přístup. Kdysi se nádraží bralo jako vstupní brána do obce či města a stavěla se obrovská a nádherná detailní nádraží. Teď se staví malé strohé kostky, které spíš vypadají, jako to nejlevnější možné řešení. A pak bych se chtěl ještě zeptat na mobiliář. Zda pořád platí plán sjednotit veškerý mobiliář napříč ČR a nebo jestli by nebylo lepší ke každému nádraží přistoupit individuálně, dle jeho potřeb a třeba do práce zaměstnat i místní řemeslníky. Děkuji… Číst vice »
Souhlas. Vzpomněl jsem si např. na Ústí n. Orl., kde nová budova za chvíli bude v horším stavu, než ta stará.
Podporuji téma dotazu.
Jako příklad uvádím chátrající budovu Ostrava-Vítkovice, nebo vizuální smog na budově ve Štěpánově kde na rekonstruované historické budově je pod původním nápisem „Štěpánov“ unifovaná modrá tabulka se stejným textem.
Jemně si dovolím uvést do kontextu Váš požadavek na „individuální“, tedy patrně dražší přístup. Přičemž je nejasné k čemu vůbec nádražní baráky by měly být sloužit = jak si na sebe vydělají. Viz názor vědce, šéfa ČNB a poté Spořitelny, majitele maličké firmy, provozovatele sklářského muzea… cituji: „Týdeník EKONOM:Jakým směrem se nyní bude ubírat česká ekonomika? Pavel KYSILKA: Za posledních 30 let jsme v ekonomické úrovni předstihli Řecko, Španělsko, Portugalsko, Itálii a šlapeme na paty Francii. To je jednoznačně úspěch. Ale že bude tento úspěch pokračovat, to bohužel naprosto vylučuji. Český ekonomický model, který jsme 30 let úspěšně provozovali, je vyčerpaný. Naopak tu vidím… Číst vice »
Hej… Doporučuji ti léčbu. Nevím a nechápu, tvůj komentář souvisí a zavádí onu problematiku individuálního přístupu k architektuře na železnici do kontextu. To, co jsi zde poslal nemá totiž ani hlavu ani patu. Fakt… Běž se léčit.
Nejzajímavější asi bude, co vězí za tou náhlou ochotou přijít. 😉
Dobrý den pane řediteli, mám na Vás dvě otázky. 1. Kdy se v ČR dočkáme na železnici vyšší rychlosti než je současných 160 km/h. Přeložka trati Plzeň – Rokycany, která byla postavena pro rychlost 200 km/h stojí už přes 4 roky kromě pár testů se zde nic zásadního nedělo. Kdy zde budeme jezdit aspoň vyšší rychlostí, aspoň ve směru do Plzně. Vím, že na druhou stranu kvůli velkému sklonu a odporu z tunelu to nedává moc smysl. To samé mě zajímá i na nových úsecích koridoru do Č. Budějic, kde je sice 200 km/h pouze pro naklápěcí soupravy, ale u… Číst vice »
Co tratě Mladotice – Kralovice a Horní Slavkov – Loket? Zde SŽ porušuje zákon (čl. 20 zákona 268/94 Sb.). To je ostuda, že to nechala dojít tak daleko. Bude za to někdo potrestán?
Mladotice – Kralovice, už zase, myslím že tu máme lepší projekty, kam dávat peníze.
Co člověk musí udělat pro to, aby se udržel od Havlíčka až po Kupku ve funkci i s tak mizernými výsledky?
Proč jste vyhodil šéfa VRTek pana Švehlíka asi 3 měsíce po jeho jmenování do čela nové stavební správy. To těžko můžete tvrdit, že se neosvědčil. A Váš podrízený byl už předtím, takže jste tam nedával člověka z ulice.
Dobrý den, Existuje u SŽ nějaká mapa ideální železniční sítě (za předpokladu že bude slunce svítit a peníze se jen pohrnou) v roce 2050/60/70, tak jako má třeba ŘSD mapu budoucí dálniční sítě? Jinými slovy, existuje vůbec nějaká vize, jak by měla naše železnice vypadat v budoucnu a pokud ano, s čím vším se v ní počítá (nárůst počtu cestujících, konkrétní počty vlaků na konkrétních tratích, nádražích, nástupištích, nákladní doprava, odklonové trasy, rušené lokálky,…)? Teď nemyslím jen síť VRT, teď myslím všechny tratě, nádraží, mimoúrovňové přesmyky atd. Bez toho se asi železniční síť stavět nedá, když ani nevíte, jaký je… Číst vice »
Nejrychlejší spojení Praha – Boleslav bude přes Nymburk, protože tam bude sjezd z VRT Praha – Poříčany. Stavět Praha – Lysá na 200 je nesmysl, ta trať je silně zatížena příměstskou dopravou, která by se tam při zvýšení rychlosti na 200 už nevešla.
Možná to bude rychlejší přes NBK, právě kvůli tomu, že do Lysé se nepojede 200. Do NBK je to zajížďka 20 km a vzhledem k tomu, že do MB ani Liberce se neplánuje VRT, tak nepředpokládám, že tam budou jezdit vlaky schopné 320 km/h, ale pouze 200, možná 230. Tzn. časově to bude cca na stejno i po dostavění VRT (což je škoda, jedna trasa mohla být rychlejší). Co se týče kapacity, na trati do Lysé bude možná v budoucnu jezdit osobák po 15 minutách, nic jiného tam nejezdí, žádná jiná dálková, nákladní ani vysokorychlostní doprava. Po koridoru oproti tomu… Číst vice »
Všejanská spojka na 200 km/h je sama o sobě chimérou. Kdysi tam prošla spojka regionálních tratí (odhaduji do 120 km/h), teď se lidé logicky bouří proti dost odlišné stavbě. Honit dálnice bastlením těchto tratí (často bez ohledu na místní obsluhu a pomalejší nákladní vlaky) nedává smysl. Pokud už chceme tím směrem rychlotrať, pak novostavbu se zapojením do zlepšených stávajících uzlů. Jo, přes Benátky by se dala napojit i obnovená vlečka od staré tratě, ať mají továrny i lidé hned variantní alternativu k silnici…
Bastlením tratí, které neexistují a budou to novostavby? Neříkám, proti Všejanské spojce na 120 km/h nic nemám, ale ta v plánu není. V plánu je na 200 a tím pádem nedává smysl mít úsek Praha – Lysá na 140 km/h (kde, jak jsem psal, žádné nákladní vlaky ani nejezdí). Brandýsu a Benátkám rychlodráhu přeji, ale o té se zatím ani nemluví, natožpak aby se prováděly nějaké přípravy. Navíc to bude mnohem náročnější a dražší stavba než 25 km trati po úplné rovině, možná s jedním tunelem. Taky je pak otázka, jestli nejsou 4 tratě z Prahy do MB až zbytečně… Číst vice »
Jak je to s elektrifikací železnice a proč se po modernizaci a optimalizaci tratě stále jezdí s dieselovými jednotkami na trati která by se mohla klidně elektrifikovat a poslat na ní nějaký moderní vlak, např. RegioPanter. Myslím si že elektrifikovat některé dnes již modernizované tratě kde jezdí dostatek cestujících tak aby se na trať vyplatila např. El. jednotka RegioPanter Duo by jsme se posunuli např. ke švýcarské železniční dopravě.
Ne, na tohle vám neskočím. Dostal bych ban.
Nebuďte slušný a jmenujte ty největší žáby na prameni
Jezdíte ať už soukromě nebo pracovně vlakem? Máte pocit, že odvádíte dobrou práci, respektive jste hrdý na své pracovní výsledky?
1) proč nejsou na nádražích kohoutky s vodou, jako byly dříve?
Provozní náklady nízké, omezí se objem odpadu a láhví poházených všude možně. Když si chcete omýt v létě obličej, voda v lahvi vám moc nepomůže. Lepší než voda vožená auty stovky kilometrů.
2) kdy budou výtahy na nástupiště dostatečně velké na rodinku s kočárkem nebo jízdní kolo? Nepřál bych Vám vidět údiv německých turistů důchodového věku s naloženým elektrokolem v Děčíně.
2) Na rozměry výtahů mají předpis, strana 12 Výtahy, můžete prozkoumávat…..https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/139626480/S%C5%BD_S10_20200527.pdf/9aa855cc-be77-4996-85ac-62c8d26843ce?version=1.0
Děkuji za info, vypadá to, že po desítkách zprzněných stanic se někdo na Dobré Správě zamyslel.
Příkladně i Zdice a Beroun. Jediný způsob jak se ( s jedním ) jízdním kolem stísněně svézt, je postavit ho na „zadní“. S naloženými bágly, nebo elektrokolem, zřejmě nemožné …
Předpis pro výtahy je hezký, ale třeba v tom Německu u toho i přemýšleli.
Předpokládám, že zvládnete vynést kolo po schodech.
Důchodce, dítě, elektrokolo, kolo nabalené na dovolenou jste viděl?
A těch schodišť je zpravidla více než jedno, nejdříve snášíte, poté vynášíte. Na každém přestupu totéž znova.
Kdy konečně navrhnete řešení železničního uzlu Brno s využitím nádraží v centru města?
Zvlášť když v centru je to lepší varianta
Proč na rekonstruovaných tratích je maximální rychlost pouze 100 km/h když je úsek rovný s minimem přejezdu. Třeba úsek mezi Lysou nad Labem a Čelákovicemi, rekonstrukce proběhla před dvěma roky (asi). Jestli se čeká na ETSC tak přepokládám že do jeho zavedení se tam mohlo jezdit rychleji.
Jestli je to jako v úseku BHH – Střelice. Tak jelikož zde ani před rekonstrukcí nebyl přenos kódu, tak jej již dnes není možné dodělat (nebo SŽ nechce, jelikož na to nejsou dotace). A bez toho (nebo ETCS) není možné na síti SŽ (nebo v ČR) jezdit rychleji než 100kmh/h. Takže ano, čeká se na ETCS, ale není to tak, že do jeho zavedení by se mohlo rychleji. Nýbrž do jeho zavedení se nemůže rychleji.
A proč by se nemohlo rychleji ? Vždyť ta 100-ka bez přenosu kódu je stejně opatření pouze čistě administrativní, asi jako když na dálnici pouštíme vozidla co zvládnou technicky minimálně 80-ku dle tachometru.
Mohla by platit klidně dál obecně ta 100-ka s tím, že tam kde se „čeká na ETCS „se s ohledem na potřebu jezdit rychleji kvůli splnění GVD bude „dočasně“ jezdit třeba V = 120 km/h jako se jezdí dneska bez kódu na Slovensku a bylo by – takže ne že to nejde, ale nechce se:-)
Jak si představujete rychlé spojení z ČR na západ, po železnici, v roce 2050?
Doplňující otázka: jak dlouho má jet vlak z Prahy do Norimberka, abychcom se dostali na mapu sítě ICE?
Nejenom na západ, ale i například do Tallinnu nebo Bukurešti?
Budou koridorové pražce vytěžené z Brno-Blansko a jiných koridorových obměn použity na nějaké lokálky?
Dobrý den,
Jaký je Váš názor na bezpečnost na železnici?
Četl jsem zprávu Drážní inspekce o nehodě nákladního vlaku u Mariánských lázní a začínám se bát jezdit vlakem.
Bát se musíte i při cestování po silnici,vzduchem nebo lodí. Všude se může stát, že někdo něco zmrší.
V jaké fázi je nyní studie proveditelnosti Brno – Znojmo?
Bere studie v potaz tuhle studii? https://transregio.cdvinfo.cz/
Případně jak reálné je, že se dočkáme modernizace trati 244 dle studie Transregio, tzn. elektrizace, rekonstrukce stanic, přidání dvoukolejných vložek mezi Střelice a M. Krumlov, bezúvraťovou jízdu ze Znojma do Krumlova a obnovu spojení do Laa?
Ve studii je také zmíněna novostavba trati do Oslavan, existují k tomu nějaké podrobnosti?
Kdy bude jízdní doba mezi dvěma největšími městy v ČR maximálně 2 hodiny?
Prosím, kdy se dočká Mladá Boleslav nové budovy na hlavním nádraží. 20 let se jen vyhazuji peníze za projekty a téma nové bufovy je zneužíváno hlavně před volbami. Dále eletrifikace trati Nymburk – Ml. Boleslav město ? A vývoj Milovicko – Bezdečínské spojky. Děkuji za odpověď.
Proč došlo ke zrušení veřejných záchodů v severním podchodu na hlavním nádraží. 6 pisoáru pro nádraží v hlavním městě nestačí. Kde to žijeme??? Na dámských jdem nebyl, ale v pátek odpoledne byla pěkně dlouhá.
Tak proč ne? Cestující si skočí k dopravci do vlaku. To SŽ nic nestojí.
Hlavní nádraží v Praze má hned několik „bot“… Největší je řekl bych chybějící mobiliář a nemožnost si v klidu někde sednout. Co si budeme… Těch cestujících se na nádraží pohybuje zkrátka hodně, a tomu by se mělo ono nádraží co nejvíce přízbůsobit. Zatím se tak úplně neděje.
VRT Praha-Drážďany: Proč se veřejnosti podél trasy neříká, že tato větev VRT/RS má sloužit co do počtu vlaků výraznou většinou pro nákladní dopravu (min. v úseku kolem UnL)?
VRT obecně: Proč skončil M. Švehlík?
Tratě v ČR: Kdy se svezeme po elektrifikované trati do Liberce?
Proč jsou pořád na nádražích čísla kolejí podle „nadražáků“ a ne podle normálních lidí? Třeba Plzeň je super, ale to, jste předvedli v Brně, včetně koleje 701?, to je opravdu velmi „uživatelsky příjemné“.
Dobrý den. Myslíte si, že optimalizace kolejišť, zkrácení nástupišť při rekonstrukcích stanic a tratí je pro budoucnost železniční dopravy dobrý trend? Často dopravci následně vlastně nemůžou nikde nic odstavit či při zvýšení počtu spojů nebo zpoždění není kde vykřižovat. To neříkám bezhlavé rušení nakládacích a vykládacích míst.
Dobry den, SŽ neustale odklada dulezite stavby (Prerov – Brno, Plzen – Domazlice, Zlin..). Jake jsou hlavni problemy u techto staveb, a co SŽ dela aby jim predesla napriklad u vystavby VRT? Konzultujete s ministerstvy napr. novy stavebni zakon aby se proces pripravy zrychlil?
Dekuji, M. Siwek
No zrovna Plzeň Domažlice byste se hodně divil jaký je problém. V podstatě to nezávisí na SŽ.
Dle zpráv z médií firma ČD poslala na SŽDC fakturu za užívání pozemků pozemků pod tratěmi. https://zdopravy.cz/miliardova-faktura-za-pozemky-je-vaznym-systemovym-problemem-rika-ministr-dopravy-100418/ V kombinaci s údaji ve výroční zprávě z toho vyplývá, že ČD žádá nájemné necelou miliardu ročně za pozemky které si ČD cení ve svém účetnictví za 6 miliard. Odhaduji, že nájemné požadované firmou ČD vychází na částku přes 20 Kč/m2. Tj. velmi zhruba 10X až 20x víc než za kolik pronajímá Státní pozemkový úřad pozemky ve vlastnictví ČR. Můj dotaz je, jestli SŽDC je žalována firmou ČD? Pokud ne, tak proč jste tyto faktury akceptovali a podali daňové přiznání na Finanční úřad,… Číst vice »
Skrytá podpora ČD?
Tak ono odkup VŠECH pozemků pod tratěmi je nesmysl. Proč platit cca 500 Kč/m2 za pozemky pod vedlejšími tratěmi? Připomínám, že při prodeji KOMPLETNÍCH tratí (např. Hevlín) se cena často pohybuje v několika korunách za m2. Připomínám, že za m2 pozemku pro dálnici stát obvykle nabízí zhruba 100 až 150 Kč. Čili celé to nedává smysl. Správně měla být zkontrolována práce pana Drmoly, MBA ze SŽDC (patrně od „Faltýnek pozdravuje“), neboť se zapsal do historie už jinou pozoruhodností za stovky milionů či za miliardy https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/spravce-drah-developer-od-nas-koupil-miliardove-pozemky-pod/r~ac042a7491bb11e9b5e8ac1f6b220ee8/ Vzhledem k tomu, že cca 60% sítě SŽDC zajišťuje cca 3% pasažérského přepravního výkonu kolejové… Číst vice »
Ta byla vždy
Dobrý den, zajímalo by mně, kdy budou na trati 282 Vsetín – Velké Karlovice konečně k dispozici samovraty v dopravně D3 Hovězí a také, jestli případně na některých úsecích nebude zvýšená rychlost. Obě tyto věci jsou v dopravním plánu Zlínského kraje.
Teda neberte to zle, ale já bych snad byl radši, kdyby generální ředitel SŽ nevěděl, kdy budou v nějaké náhodné dopravně D3 samovraty. To zavání nehezkým mikromanagementem.
Dobrý den, na sever, na jih i na západ od ČR je ve staničním jízdním řádu pro cestující vždy uvedeno číslo nástupiště nebo koleje, na které přijede daný vlak.Tato informace platí po celou dobu platnosti jízdního řádu.
Moje otazka tedy zní: Kdy se začne SŽ chovat k cestujícím jako k zákazníkům a bude informaci o čísle nástupiště (koleje) uvádět pro celý jízdní řád.
Výluky a stavební činnost probíhající u zahraničních železnic a troufnu si tvrdit, ze ve větším rozsahu než v Česku.
Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den, zajímal by mně termín dokončení rekonstrukce trati Otrokovice – Zlín – Vizovice.
Furt
Každý kope za to, co ho pálí.
„Za 5 let“ – univerzální odpověď platná dnes, zítra, za rok, za 10 let,..
1) Proč je systém výluk tak neefektivní?
(Např. Výluka na jedné trati pravidelně každý rok v sezóně), nemyslíte, že to odrazuje lidi od cestování vlakem?
2) Složitost, nepřehlednost předpisů – Nemyslíte, že by předpisy měli být přehlednější, jednodušší pro provozní zaměstnance?
Asi zde není prostor pro diskuze, ale dovolím si lehce připomenout aktuální celoevropské nastavení železničního systému (a jiné nejspíš nebude), kdy JAKÁKOLIV činnost v železničním systému, vč. jeho změn, může probíhat jen dvěma způsoby: 1) daná věc je nastavena systémem (dopravce/správce infrastruktury/subjektem odpovědným za údržbu), tj. popsaná v předpisech a řeší se tedy dle předpisu 2) jednorázové odchylky od předpisů či něco, co vůbec není systémově nastaveno se VŽDY musí řešit přes analýzu rizik dle prováděcího nařízení Komise (EU) č. 402/2013… JINÁ CESTA NENÍ. No a protože běžným zaměstnancům (a někdy i jejich nadřízeným) procesy analýzy/řízení rizik moc „nevoní“, zbývá… Číst vice »
S těmi předpisy to zajímá i mě. Ostatně sami strojvedoucí v dotazníku před pár měsíci uvedli v hojném počtu, že jsou složité a nepřehledné. Navíc styl psaní tohoto předpisu, kdy člověk musí nejprve vystudovat práva, aby mu rozuměl, taky není vhodný. Jediný plus v nový D1 je asi jen dobře viditelný rozsah znalostí u každé kapitoly pro jednotlivý funkce.
Kdyby na trati Brno – Prostějov – Olomouc byla výluka každý rok jen jednou, ať už v sezóně či ne. To by bylo krásné. Proto bych se chtěl zeptat, z jakého důvodu je na této trati výluka asi 12x do roka v délce až 14dní, a jak toto vůbec může vůbec někdo dopustit. Speciálně na této trati, která má delší jízdní dobu, než autem/autobusem po dálnici, to odradí velké množství lidí. Přičemž to pro rychlík Brno – Šumperk znamená 12x do roka jet NAD z Brna do Nezamyslic, nebo jet odklonem přes Přerov (obojí dohromady se snad ještě při výlukách… Číst vice »
Naprosto souhlasím, navíc ty výluky dost často probíhají na stejném úseku i několikrát po sobě a pokaždé z jiného důvodu. Tato trať je naprosto tristní. Nemluvě o tom, že „díky“ NAD jsou ve Vyškově rozvázány komplet všechny návaznosti na regionální IDS linky (což při intervalu 2 hodiny je bomba)
Předpisy tak SŽ píše schválně. Díky tomu, že jsou nepřehledné, složité, dlouhé, nejednoznačné a alibistické, dokáže SŽ přenést spoustu svých problémů a povinností na dopravce a zaměstnance dopravce. Stejně tak při MU se v drtivé většině případů zbavit viny, když už ne 100%, tak alespoň co největšího podílu viny. Takže je potřeba, aby předpis SŽ co nejneprůstřelněji bránil a svalil případnou vinu na dopravce a zaměstnance dopravce.
Kdy se konečně v uzlových stanicích začnou budovat zastřešení nad kolejištěm místo diskonfortnich „vlaštovek“?
K čemu je dobré mít zastřešené i kolejiště? Opravdu to nevím, proto se ptám
Čistě z praktického hlediska (z vlastních zkušeností) – „vlaštovky“ mají defakto jen placebo efekt. Pokud prší, nebosněží a k tomu fouká vítr (u nás dost častý jev), tak je u vlaštovek jedno, kde stojíte, zmoknete, nebo na vás napadá sníh. Další, co se dá vypozorovat je i ten vítr – v Praze, Strassburgu, Vídni tem vítr skoro nepocťujete. Bohužel u nás je trend šetřit na věcech, které by přinášely zvýšený komfort cestujícím, tak proto se děaljí „vlaštovky“, je to levnější, než celé zastřešen (kde nejde jen o plochu, ale například i o statiku). Omlouvám se, pokud je to nepřesné –… Číst vice »
Jak se hodnotí efektivita oprav staničních budov (mám na mysli budovy zejména v malých stanicích, příp. i na zastávkách)? S jakým využitím se pro ně typicky předpokládá?
Chtěl bych se pana ředitele jako občan města Olomouce zeptat, jak přímo se výstavba VRT dotkne města Olomouce. Například, počítá se li se spojením Olomouc-Brno-Praha. Větší zrychlení spojení Olomouce a Prahy přes konvenční trať je nereálné.
Pokud by se plánovala skutečná VRT z Brna do Přerova a ne ten kočkopes přes Rousínov, tak by Praha – Olomouc přes Brno bylo za 1:30
Dočkáme se někdy Vysokovske spojky? Děkuji
Máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, ale mám pocit, že s tím poněkud neumíme pracovat. Stačí pár výluk či poškozený most a železnice prohrává na celé čáře, odklonové trasy (skoro) žádné. Proč se SŽ vůbec nezaměřuje na vytvoření alternativních tras pro případ potřeby odklonů? Naopak se alternativní trasy jen znehodnocují, odstraňují se koleje použitelné pro křižování i možnosti nakládky a železnice tak sama pod sebou podřezává větev…
😂