Autobusy Dopravci Letectví Lidé Železnice

HN: Jančura prodává byznys s letenkami, firma to nepotvrdila

Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet
Radim Jančura, majitel Student Agency a RegioJetu. Foto: RegioJet

Majitel Student Agency a RegioJetu Radim Jančura se podle Hospodářských novin (HN) rozhodl zbavit byznysu, na kterém  vyrostl: prodeje letenek a zájezdů. V budoucnu se chce soustředit jen na dopravu.  Firma ale tvrdí, že prodej není na pořadu dne a že jen monitoruje, jaká by mohla být cena.

HN se odkazují na materiál pro možné investory. „Z materiálu lze na základě provozního zisku odhadnout rámcovou hodnotu transakce. Pohybovat by se měla okolo jedné miliardy korun,“ uvádí Hospodářské noviny. Podle materiálu chce skupina opustit prodej letenek a zájezdů a plně se zaměřit na rozvoj vlakové a autobusové dopravy. Noviny připomínají, že Jančura už na začátku roku prodal ztrátovou taxislužbu Tick Tack.

Prodej by měl svoji logiku: Jančura posiluje na železnici a nákup nových lokomotiv či vagónů jsou kapitálově náročné. Do toho mu zisky výrazně snížil loňský nástup FlixBusu na vnitrostátní autobusové linky, kvůli kterým RegioJet pravidelně škrtá v jízdních řádech. Firma to vysvětluje tím, že osekává ztrátové spoje.

Student Agency je společně se svoji dceřinou firmou Orbix zaměřenou na prodeje letenek a služebních cest pro firemní zákazníky největším hráčem na českém trhu letenek, jeho tradičním rivalem je Asiana s portálem Letuška.cz. Spory obou podniků dodnes řeší soudy.  Tržby firmy (jen provize, nikoliv samotná hodnota letenek), dosáhly loni 460 milionů korun. Detailnější výsledky nejsou k dispozici, firma přestala o sobě zveřejňovat údaje.

Student Agency prošla v posledních letech proměnou: vznikl zastřešující holding, značku Student Agency používá firma už jen pro prodej části letenek, dopravu zajišťuje pod značkou RegioJet. Autobusy ale provozuje stále oficiálně společnost Student Agency. Aktivity všech značek se ale vzájemně doplňují. Na palubě vlaků či autobusů je například reklama na letenky či další služby od jiných firem holdingu, RegioJet pak může využívat prodejní zázemí Student Agency.

Podle mluvčího Student Agency Aleše Ondrůje není prodej firmy nebo části jejích aktivit na pořadu dne. Podle něj je firma i části jejích aktivit pravidelně v hledáčku možných investorů. „A nás zajímá a monitorujeme si, jaká by mohla být hodnota takové případné transakce. Student Agency se ale dále soustředí na vlastní rozvoj byznysu a jeho jednotlivých částí ,“ řekl Ondrůj. Připomněl, že prodeje letenek letos rostou o více než 15 %.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Otmar
Host
Otmar

Za všemi prodeji vězí předluženost jeho firem. Byznys pana Jančury je totiž na úvěr.

Petr.R
Host
Petr.R

jestli za tím nevězí GDPR.

Pedro72
Host
Pedro72

Ne.

Alexej Litvin
Host

Asiana/Letuska.cz ochotna převzít SA za 1 Kč 🙂

Alexej Litvin
Host

That is the question, pane Sůro 🙂 To jak by Vás se ptal „za kolik je k mání portál Zdopravy  Asiana není na prodej!!!

Asdf
Host
Asdf

Vidím za tím boj s Flixbusem. Prostě jde do tuhého, tak je nutné peníze získat jakkoliv.

noerf
Host
noerf

V roce 2019 končí ČD smlouvy a Regiojet by například mohl expandovat na linky České Budějovice – Tábor – Praha, či Praha-Ustí nad Labem – Drážďany – Berlín – Hamburg, které lze jezdit bez dotací a miliarda cash by se na vstupní investici hodila.

Jis
Host
Jis

noerf: Bez dotací ani jednu z uvedených linek v současném rozsahu rozhodně jezdit nelze.

noerf
Host
noerf

Jis: Ovšem pokud převede lidi z autobusů do vlaků na trati České Budějovice – Praha (mimo svých i flixbus a ostatní), tak se bavíme o dvou vagonech každou hodinu a k tomu, lze zrušit nesmyslné expresy nebo střídat expresy a rychlíky po hodině, ale obecně si myslím, že jezdit se šestivozovými soupravami s průměrnou obsazeností 80 % je možné, pod podmínkou konkurenceschopných časů vůči automobilové dopravě a kvalitou služeb, což Regiojet splňuje.

Michal
Host
Michal

Ještě byste nám mohl vysvětlit, čím jsou expresy „nesmyslné“ – je to první vlak po Plečnikovi s aspoň nějakým palubním servisem, bez béček, nesupluje spěšňák do Benešova, skoro i využívá Vmax trati a nepřepřahá se 20 minut v ČB.

Jo, mohlo by to jezdit častěji, mít servis jako Jančura, jet mezi ČB a Lincem durch a skončit až v Salcburku, ale není to důvod k protestům.

Marty-t2
Host
Marty-t2

Pokud potřebuje finance na rozvoj RegioJetu, nechápu proč nejde na akciový trh – např. na BCCP upsat akcie Regiojetu. Podle mne by se našlo hodně drobných a institucionálních investorů co by si rádi akcie RegioJetu koupili…

Jan Šindelář
Admin

Když jdete s firmou na burzu, musíte jí svléknout do naha a i poslední detail pravidelně reportovat … to je velká konkurenční nevýhoda.

Jen tak
Host
Jen tak

No jo, ale krom toho, co tu zminil predrecnik (firma musi byt transparentni, musi zverejnovat informace) to nese i dalsi nevyhody…. do rizeni firmy mu zacnou kecat jini, bude tam tlak na vyplaceni dividend atd, coz taky neni vec o kterou majitel stoji.

Honza
Host
Honza

P. Jančura hlavně „ve strachu z konkurence“ nezveřejňuje ani informace, které má zveřejňovat už teď…