Hlídač strojvedoucích i specializovaná infrastruktura. Senát schválil novelu zákona o drahách
Pokud by Senát novelu zamítl nebo vrátil, skončila by v koši, protože minulé volební období Sněmovny již skončilo.
Od příštího roku bude možné lépe zjišťovat, jak strojvedoucí dodržují pravidla odpočinku mezi směnami. Umožní to novela zákona o drahách, kterou dnes schválil Senát. Novela mimo jiné zavádí systém monitoringu licence strojvedoucích (MLS). Ministerstvo dopravy uvedlo, že novela by měla začít platit v prvních měsících roku 2022. K tomu je třeba, aby ji ještě podepsal prezident. Pokud by Senát novelu zamítl nebo vrátil, skončila by v koši, protože minulé volební období Sněmovny již skončilo.
„Jedním z našich cílů je další zvyšování bezpečnosti železnice a zlepšení podmínek pro drážní dopravu. K tomu pomůže i schválený elektronický monitoring licence strojvůdců, kdy bude možné efektivněji sledovat dodržování pravidel o délce směny a dobu řízení drážního vozidla,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček.
Novinkou je i povinnost dopravců oznámit provozovateli dráhy, že strojvedoucí zahájil a ukončil jízdu; také musejí nahlásit Drážnímu úřadu číslo licence strojvedoucího a evropské číslo drážního vozidla. „Přijatý zákon může pomoci předcházet chybám či přetížení strojvedoucích a budeme tak mít v ruce jednoznačné informace, abychom z nich mohli dělat nějaké závěry,“ doplnil ministr.
Novela také překlápí do českého práva eurounijní 4. železniční balíček, vymezuje například nové podmínky pro uvedení dráhy do provozu či uvedení drážních vozidel na trh. Též se zde počítá s postupným přechodem od národních registrů drážních vozidel k centrálně (na úrovni Evropské unie) vedenému registru dle práva Evropské unie v roce 2024.
Novela také upravuje provozování historických železničních vozidel. Bude to takové vozidlo, jehož výroba skončila před víc než 40 lety. Novela stanoví, že historické železniční vozidlo bude smět být provozováno výlučně k uspokojování kulturních nebo volnočasových potřeb.
Kromě technických změn v zákoně souvisejících s evropskou směrnicí je novinkou také zavedení takzvané specializované infrastruktury. To má v případě přetížení infrastruktury umožnit omezení provozu na některých tratích jen pro jeden typ dopravy, například osobní nebo nákladní. Novelu prosadilo do zákona sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz především v reakci na časté přetížení Malešické spojky.
Po diskusích nakonec zákon neobsahuje možnost takzvané konzervace dlouhodobě nevyužívaných drah.