Hlídač státu: elektronické známky vyjdou stát dráž než papírové
Vladimír Kremlík představuje elektronickou dálniční známku. I na jejím provozu by se měl Cendis podílet. Foto: twitterový účet Vladimíra Kremlíka
Zavedení a provoz systému elektronických dálničních známek vyjde podle organizace Hlídač státu dráž než stávající provoz s papírovými známkami. Kritizovanou
Michal Bláha z Hlídače státu má dnes sám problémy s dodržováním GDPR u Operátora ICT, předtím byly s mobilními kupony. V jehož dozorčí radě Operátora ICT sedí a má možnost napřímo problémy řešit. Ale namísto řešení problémů u OICT se to snaží přebít problémy někde jinde. Hlavně aby se nemluvilo o jeho vlastních průserech 😀
Co na to vedení SFDI, který zakázku zajišťoval a jeho dozorčí rada? Je tam také několik zajímavých lidí, kteří doposud vůbec nic netušili a nikde není jejich komentář po té, co se z vynikající zakázky stala zakázka problémová. Nikdo ani nechce postihy nebo změny personálního řešení SFDI. Nedává mi to logiku, ale otázek začíná být jako v detektivce. Třeba budou časem i odpovědi.
Tak už nám, zdá se, skončil další ministr dopravy…. 🙂
Nezdá se – je to realita: mouřenín odvedl svoji práci, mouřenín může jít.
Ale v tomto případě jej asi velká škoda nebude – jen se bojím starého vždy platného pravidla, že „každá změna je k horšímu“ …
Ředitel odboru komunikace ministerstva Jakub Stadler rozhodl, že odhad nákladů je tajný a odmítl tabulku zveřejnit. Asi moc dobře ví, proč. 😉
Bohužel tenhle stát je v rozpadu. Jestli ta agonie bude trvat 5 let nebo 10 nikdo neví. Ale rok 1945 nastavil takové parametry, že ani po 75 letech nejsme schopni sami myslet a makat.
Já bych rozhodně rokem 1945 neoperoval, protože třeba „šedesátky“ byly ještě docela v pohodě – vidím to mnohem spíše až na roky 1969 a 1970, a ani roky 1989 a 1990 na tom nic zásadně nezměnily. A totální úpadek nastal někdy okolo roku 1995, kdy tento národ přestal myslet hlavou úplně – tedy možná lépe řečeno, že od té doby myslí téměř každý jen na sebe a na svůj vlastní prospěch, ale na nic a nikoho jiného (čest výjimkám).
Nevím nevím, kolují divoká čísla.. nálepky stály 2018 325mio (stoupající trend v důsledku zvyšování nákladů?) roční provoz elektronických by měl stát 200-250mio (400 eshop a cca 500 dsitribuce na 4roky) = předražená verze 1.0 To by nahrávalo spíš tvrzení MD, ale jsem zvědav jak to dopadne po hackathlonu:)
Zdroj: Náklady na tisk a distribuci nalepovacích dálničních kupónů za rok 2018 činily 325 milionů korun, za rok 2019 ještě číslo není k dispozici.
https://zdopravy.cz/system-k-elektronickym-vinetam-zajisti-pro-stat-za-400-milionu-asseco-40243/?fbclid=IwAR3L71L2tzKS0y-fpRdiydXXVLM6_wAmI33gtzeFgdbuXtnNJzqbf3wnnO4
Zajimavé kupecke počty:
Náklady na papírové známky (viz odkaz v textu):
2015 (odhad): 277 mil
2016: 289 mil (nárust 12mil)
2017: 313 mil (nárust 24mil)
2018: ??? (průměr cca 324,5mil) – nárust 11,5mil
2019: 336 mil nárust 11.5 mil
Teoretický když vezmu roční nárust za známky 12mil na rok
2020: 348mil (ovšem to platí papírové).
Tak za rok 2021: 360
2022: 372
2023: 384
2024: 396
Suma: 1 512 mil Kč což je skoro 1 513 mil Kč za elektronické – ovšem mame k tomu 40 policejních vozů každe 2 roky. 🙂
Možná, že kdyby ta auta udělali jako oddělenou zakázku nezakamuflovanou do ceny systému elektronického mýta, tak by to prošlo i přes „hlídače státu“ – ale pak by asi zase neprošla ta auta (protože proč a k čemu, N.B. každé 2 roky nutně nová, že), a o ta tady možná pod rouškou mýta jde především …
Je to tím, že ministr Kremlík je úplně neschopný. Jediné, co umí je zalézat do pozadí premiéra Babiše. je to typický lowendový ministr za ANO – úplná nula.
Bude už, ale pomalu končit, jelikož Babiš nesnáší, když jsou směšní. A to teď tedy jsou.
Ne že bych se nějak zastával pana Kremlíka, ale tendr připravuje podřízená organizace už delší dobu. Spíš je směšné, že jim stačily reference z Rakouska, ale Slováků se na cenu nezeptali. A celé to ani neprošlo vládou, navzdory tomu, že si ty limity sami odsouhlasili.
A skutečně víte, že se to na vládě neprojednalo? Tajný materiál se vždy neanoncuje dopředu. Navíc praxe, že nějaký ministr přinese něco k projednání jen tak pod rukou, není úplně neobvyklá. Bohužel.
„Ne že bych se nějak zastával pana Kremlíka, ale tendr připravuje podřízená organizace už delší dobu.“
No, právě – Kremlík jen pokryl dokonalé „zprasení“ výsledku, což jej stálo ministerské křeslo, ale skutečné začátky byly u úplně jiných lidí, než je Kremlík.
Kremlík, Tok … a další. Jedinně Němec by to tady zvednul . Prostě jako národ nemáme na pokročilé technologie,. Egal jestli je to ICT nebo dálnice.
To si dovoluji ostře nesouhlasit. Firma z Karlína vyhrála tendr na IT aplikaci v Bundestagu, firma z Dejvic zase připravuje podklady pro parkování ve Vídni… Jinými slovy – schopná řešení za rozumné peníze čeští lidé umějí, ale veřejná správe je nechce nebo neumí poptat.
No jak nám to tu Němec zvednul je krásně vidět poté co kraje pustili na železnici Arrivu 😀
ja teda nevim, ale rozdil mezi arrivou z benesova a tim 50 let starym srotem cd, co ani neumi zavirat dvere (natoz aby mel wifi, nebo nejaky interier na urovni doby), je pomerne markantni.
ale chapu, ze klicovy problem diskusnich for, ze tam nejakym blbeckum neplati rezijka a draha tu neni pro lidi, ale zaopatrovaci ustav pro jinde nezamestnatelne jedince, vcetne vyletniho programu zdarma.
Místo 50let starého šrotu teď nasazují notně olítaný 40let starý šrot již neexistující vagonky, který původně čekal na vrakovišti v Německu na likvidaci. Ty 50let staré šroty ČD ale aspoň neměly problém vyjet kopec, nebo se nepodělaly po cestě, takže se nyní stalo pod taktovkou dcery německých drah standartem zpoždění 60-90minut místo předchozích do 5min.
Že vám, naturalizovanýmu Němci, ještě ta naše kotlinka tak leží v žaludku. To vás tu někdo musel moc nazlobit.
Hlídač státu. Tedy pan Bláha. Stejný pán, co dnes sedí v dozorčí radě pražské organizace Operátor ICT. Společnosti, která zodpovídá za (ne)fuknčnost Lítačky v Praze. Tristně fungující mobilní aplikace se zaváděla právě již za jeho „odborného“ vedení. A zrovna tenhle chytrák bude vykládat o tom, jak to jde udělat levněji.
Elektronické viněty pod vedením pana Bláhy by dopadly stejně jak ta mobilní aplikace na PID.
Není to jen shoda jmen?
Není to shoda jmen. Jen ty podané informace „trochu“ nesedí (jak Radio Jerevan).
Dovoluji si předložit časovou osu:
– Operátor ICT je v Rejstříku zapsán od března 2014,
– Lítačka jako karta byla spuštěna od března 2016,
– Aplikace Lítačka byla spuštěna v létě 2018,
– pan Bláha té dozorčí radě předsedá od prosince 2019, tedy až s novým vedením Magistrátu.
Jinými slovy – ani Lítačku, ani mobilní aplikaci pan Bláha opravdu, ale opravdu v Praze nezaváděl. Co s tím může ze své pozice dnes dělat, to je napsané ve smlouvách, které vznikly před jeho nemohl dost dobře ovlivnit.
Seknul jste se jenom o rok 😀
MICHAL BLÁHA, dat. nar. 19. října 1972
Velenovského 648, 251 64 Mnichovice
Den vzniku funkce: 19. prosince 2018
Funkcionalita mobilního kuponu se spouštěla v prosinci 2019, tedy již za působení pana Bláhy u Operátora ICT.
Překlep, omlouvám se. Nicméně to zásadní – totiž, že mobilní aplikace Lítačka byla spuštěna v srpnu 2018 a tedy PŘED nástupem pana Bláhy do dozorčí rady Operátora ICT. Viz https://pid.cz/mobilni-aplikace/.
Váš výrok „Tristně fungující mobilní aplikace se zaváděla právě již za jeho „odborného“ vedení.“ je tedy zjevně nepravdivý.
Nikoliv, pan Bláha je v dozorčí radě již od roku 2018.
Těch 40 aut, to mají asi nedílnou součást šablony na jakýkoliv tendr na mýto…
Ale líbí se mi tvrzení, že to Hlídač státu špatně spočítal, odhad nákladů ze strany MD je tajný a mluvčí MD tu kalkulaci nákladů brzy představí.
Škoda, že pan Robert Šlachta už odešel od PČR, jinak by už dávno musel běhat na „Nábřeží“ jak před lety ve Strakovce. Jen by dnes to beranidlo asi měl mít s sebou 😉
Super. Hlavně že bude mít část populace radost, že si koupí známku přes smártfoun a nebude muset ročně věnovat 10 minut odlepeni starého kupónu. Neber to. Jo a ve Švýcarsku, Rakousku a Slovinsku tomu samozrejme nerozumějí.
Tak jak Rakousko, tak Slovensko elektronickou známku mají. Ale zjevně nikoliv v platinové edici, jakou chystá naše MD. A upřímně, velmi by se mi líbil systém, který funguje na jízdenky v Ostravě a který by šel aplikovat i na mýto pro auta. Totiž: 1. RZ auta by se navázala na platební kartu. 2. Při prvním výskytu auta na placeném úseku (kamery na mýtných branách jsou a RZ všech projíždějících aut četly minimálně do 11/2019) se z karty strhne cena za 10denní známku, auto má zaplaceno na 10 dnů. 3. Při dalším průjezdu po uplynutí 10 dnů by se strhlo dalších… Číst vice »
Proboha, jen to ne. Jak byste vyřešil, kdyby na příslušné kartě nebyly peníze? Například protože je dva dny před výplatou?
Nedejbože, kdyby člověku třeba během roku skončila platnost karty (dost pravděpodobné).
Řešilo by se to úplně stejně, jako to v Rakousku řeší Asfinag (kde se podobně dá platit i roční známka či tunely), nebo jak řeší banky nízký zůstatek při inkasní platbě. Nejde tedy o nic neznámého, co by bylo nutné znovu vymýšlet.
A to je prosím jak? Dle mých zkušeností se inkaso neprovede, aniž by majitel karty byl informován. Z toho pak plynou například sankční poplatky, penále, atd. Takže samá pozitiva.
A ta skončená platnost karty? Tu vyřešíte prosím jak?
Registrujete se s RZ, číslem, CVC a platností karty, emailem a volitelně telefonem. Kontaktovat vás tedy zjevně není nemožné a nestalo se mi třeba, aby mi email od Asfinagu, Veggjaldu či podobné firmy nedošel. Údaje můžete kdykoliv změnit, zrušit a minimálně v případě Veggjaldu lze kartu k RZ vozidla přiřadit jen na ty dny, kdy to auto máte půjčené. Netuším, kdo vám vydal platební kartu, zatím každá banka instituce, která mi kdy kartu vydala, mě vždy dala prokazatelně najevo, že nějaká platba neproběhla – SMS, emailem, internetbankingem… a vždy to bylo na výpisu karty. A je jedno, jestli ta karta… Číst vice »
„Jde navíc o další možnost, nikoliv o možnost jedinou možnou.“ – to jste ovšem prve neřekl. Odkazem na Ostravu jste to v podstatě jako jedinou možnou možnost definoval. Nemám nic proti různým možnostem nákupu známky, pokud aspoň jedna z nich bude fungovat jako na Slovensku. Protože registrovat si platební kartu, hlídat zůstatek, hlídat platnost, i když připustím, že mě na to bude někdo upozorňovat, najednou koukat, že se mi v květnu odečetl nějaký poplatek za 10 dní, pak najednou za chvíli na 30 dní, pak se to možná v říjnu dopočítá do 1500 a dá-li bůh, tak už se mi… Číst vice »
A především nemám zájem svoje platební karty kdekoli mimo vydávající banky registrovat: když to někomu vyhovuje, ať se to tedy klidně zavede, ale jen jako jedna z možností – což ale zároveň znamená, že to ten rozšířený systém oproti současnému „základu“ nejen nezlevní, ale o to rozšíření naopak ještě zdraží.
Ve stejném příspěvku jsem odkazoval i na Asfinag, který to řeší jinak…
Zažil jsem, že Veggjaldu nešel vůbec několik hodin registrační server…
Nízký zůstatek a platba z expirované karty nejsou úplně totéž 🙂
Samozřejmě 😉
Stejně jako hotely, autopůjčovny a další.
Každá karta se dá přečerpat, podívejte se do své smlouvy ke kartě.
Je pravda, ze na Slovensku nemaji elektronickou dalnicni znamku v platinove edici. Tam ji maji v edici diamantove, zabalene v platinove krabici s podestylkou ze zlate vlny.
Od unora bude v prodeji krome 10 a 30-denni znamky i znamka na 365 dnu. Tipnete si – kolik stat zaplatil za nasazeni tohoto typu dalnicni znamky?
.
.
.
.
.
.
900 000 €
V Rakousku mají tu elektronickou dálniční známku totálně nepoužitelnou. Když jsem si ji na konci minulého roku chtěl koupit, tak mi portál ASFINAG sdělil, že kvůli rakouskému zákonu na ochranu spotřebitele bych tak byl musel učinit 18 dní předem. Protože mám jak spotřebitel nárok po internetu zakoupené zboží do 14 dní vrátit a můžu ho poslat poštou (3 dny na doručení), tak až poté může známka platit. Kdybych byl firma, tak bude známka platit hned.
Děkuji rakouskému státu, že mě tak dokonale chrání před internetovými podvodníky. 🙂
Nikdo vám nebrání, abyste se deklaroval jako podnikatel a známku použil hned. (I když by bylo samozřejmě vhodnější, abych se i jako soukromá osoba mohl práva na vrácení vzdát, případně kdyby to bylo nastaveno tak, že se mohu vzdát do okamžiku, než na tu rakouskou dálnici vjedu).
Na druhou stranu, Rakousku trvalo x let, než osvobodili od mýtného např. úsek od německých hranic kolem Kufsteinu, takže snad všichni, co mířili od Mnichova do Kitzbühelu, sjeli z dálnice ještě v Německu a pak jeli přes město. Dýchat se tam místním muselo fakt perfektně.
„Nikdo vám nebrání, abyste se deklaroval jako podnikatel a známku použil hned.“
A cena bude stejná? Navíc: nevyžaduje systém třeba nějaké doložení platného oprávnění podnikat?
Cena je stejná a nevyžaduje.
„Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka uvedl, že s výpočty absolutně nesouhlasí a brzy představí kalkulaci nákladů.“
A já si bláhově myslel, že kalkulaci nákladů na projekt takového rozsahu musí mít dávno připravenou..?
Vážně tento hlídač porovnává náklady zahrnující implementaci s náklady za jednoduchý zaběhnutý systém?
Překvapuje mě, že se ani ten největší populista neodváží vyslovit názor, že by bylo nejrozumnější zpoplatnění dálnic pro osobní automobily zcela zrušit.
A přitom je to nejlogičtější varianta, pokud chceme maximálně vymístit tranzitní dopravu z obcí.
Min. by ji měli zrušit do doby, než bude dostavěna stávající dálniční síť. Aspoň by se nemusely řešit tyhle chujoviny a bylo by víc času i motivace stavět další kilometry.
Jen by ovšem bylo na to stavění dalších kilometrů méně peněz – leda snad, že by současně výrazně vzrostla spotřební daň z pohonných hmot.
Můj největší problém je, že to pak s velkou pompou zlevní, což ale v důsledku bude pouze seškrtání o okrajové záležitosti, které by ale třeba byly užitečné. Cena za systém jako takový zůstane stejná. Takto se třeba „zlevnilo“ prodloužení metra A, kdy se škrtly velké podzemní garáže a postavil se menší autobusový terminál. Je to jako bych se rozhodl „zhubnout“ tím, že si uříznu nohu.
ANO, bude Líp. Tak máme další příklad jak správné MAKAT a nekecat.
No podle všech těch analýz a kalkulací a blábolů kolem toho to odmakali celkem poctivě. Škoda jen, že to nakonec vyjde dráž než papírové známky. Možná stejně jako jinde by platilo, méně (makání) je někdy více.
A kdo že to byl ve skutečnosti ministrem dopravy (a z jaké partaje), když se o té změně začalo původně jednat (navrhovat ji) vůbec poprvé?
Já jen chci upozornit, že teď to všichni přičítají Kremlíkovi (a nepřímo i Babišovi), který sice pokryl „zprasení“ výsledku, ale rozhodně nebyl tím, kdo s tou akcí začal!
Mně klasické dálniční známky naprosto vyhovují, proč něco měnit co tady už nějakou dobu normálně funguje???
Mně se teda docela líbila možnost na Slovensku koupit dálniční známku během 5 minut za jízdy online 🙂
No tak nejenom že je to uživatelsky přívětivé (a zaběhlé), ale taky pro kontrolní orgány jednoduché (jakákoliv složka ozbrojeného sboru ihned vidí použití nálepky a je oprávněna to kontrolovat a pokutovat). Kritický bod byly vždy jen náklady na distribuci známek, navíc v dnešní době to pochopitelně není moc „EKO“… V porovnání s Rakouskem, kde na ekologii taky vždycky dají, navíc si libují rovněž v kamerových špionážních systémech (tzv. elektronické buzeraci), tak dálniční známku pro osobní vozidla nezrušili. Další možností by bylo objem distribuovaných známek snížit zavedením spotřební daně na automobily pro fyzické osoby a odpustkem poplatku (nyní už víme, že… Číst vice »
Uživatelsky přívětivé jsou naopak elektronické známky. Nejen že se dají koupit téměř kdykoliv a kdekoliv ale hlavně odpadne ta každoroční „zábava“ při sundávání staré známky.
Ano, asi tak tři minuty ročně. To je velká úleva.
A i pro orgány dohledu je snazší si přečíst RZ (např. z kamer na mýtných bránách) než stát z dalekohledem u dálnice 🙂
Čemu se furt všichni diví.
Někdo potřebuje vydělat, tak se mu na ministerstvu „vymyslí“ zakázka, třeba zrušení dálničních známek a předělávání na elektronický.
Toto bude mít 2 efekty.
1) kamarád bude mít kšeft, z kterého pustí tučnou provizi
2) obhájíme tím instalaci kamer a jejich 24hodinový šmírování kontrolou oprávněnosti jízdy na dálnici
Tj všichni jsou spokojení.
Politik má „akci“ a něco čím se chvástat
Firma má kšeft a vydělá
Politik získá „sponzorský dar“
velký bratr má další kamery a další „oprávněný“ důvod k šmírování a ukládání…
Ty kamery na dálnicích už dávno jsou a minimálně do 11/2019 fungovaly.
V rámci dálničních známek se má síť rozšiřovat.
Ví někdo kolik stál podobný systém Slovensko?
Zjistit kolik systémy stojí není problém. Problém je, že se nechce, aby se to zjistilo. Důvody se určitě najdou – jiné systémy než má Slovensko, Rakousko, jiné platformy, jiné servisní podmínky, jiné API atd atd…
“Na Slovensku stálo pořízení systému pro elektronické dálniční známky 75 milionů korun, roční provoz 7,5 milionu korun.” Bez detailního porovnání zadání. Viz:https://zdopravy.cz/nejasnosti-kolem-e-shopu-na-dalnicni-znamky-stat-taji-puvodni-kalkulace-slovensky-system-vysel-levneji-40396/
A na jak velké části infrastruktury ten systém Slovensko používá? A kolik vozidel je tam tím vybaveno? Nelze přece chtít porovnávat jen náklady bez vztahu k rozsahu toho provozu!
Asi 75 milionů Kč (po přepočtu) plus něco pod 10 milionů roční náklady.