lot
Informační technologie Infrastruktura Silnice

Nejasnosti kolem e-shopu na dálniční známky. Stát tají původní kalkulace, slovenský systém vyšel levněji

Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy
Dálniční kupóny pro rok 2020. Foto: ministerstvo dopravy

Ministerstvo dopravy čelí kritice za cenu i způsob výběru dodávky centrálního systému pro elektronickou dálniční známku za 401 milionů korun od společnosti Asseco. Podle dostupných informací totiž měla být zakázka původně výrazně levnější a měl ji mít na starost státní podnik Cendis. Náklady na elektronické známky přesáhnou miliardu korun za pět let.

Ministerstvo sice po první vlně kritiky zveřejnilo část doplňujících informací, řadu podstatných údajů ale tají. Odvolává se přitom na stupeň utajení, který si stát sám vymyslel do zákona o pozemních komunikacích, který elektronické dálniční známky zavádí. Podle něj nově za dálniční známky nebudou platit auta Bezpečnostní informační služby nebo Generální inspekce bezpečnostních sborů. Kvůli několika stovkám aut, za které mohl stát v podstatě státu zaplatit sám, se vytváří systém, který musí být v režimu utajení. Na dotaz, proč stát neplatí za tato auta sám, ministerstvo neodpovědělo.

Utajované informace jako klíč k omezené soutěži

Právě tato pasáž zákona způsobila, že se systém nesoutěžil veřejně, ale pouze oslovením pěti dodavatelů. Není přitom jasné, kdo konkrétně z ministerstva dopravy tuto pasáž do zákona prosadil. „Na základě požadavků bezpečnostních složek byly některé části systému soutěženy dle § 29 písm. b) bod 3 zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekla Lucie Bartáková, ředitelka sekce pro správu finančních zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), která zakázku zadal. Zákon v této pasáži mluví o výjimce, kdy by veřejnou soutěží mohlo dojít k prozrazení utajovaných informací. SFDI má zakázky na elektronické známky na starosti, stejně jako dosud výběr peněz z papírových dálničních kupónů

Z pětice oslovených podaly nabídku jen dvě firmy. Není přitom vůbec jasné, jak se Státní fond dopravní infrastruktury dopracoval k oslovení této pětice. Seznam získal Michal Bláha z Hlídače státu.

Je cena za část systému od Asseca přemrštěná, nebo ne? Odpověď mohla poskytnout jediná tabulka s předpokládanými náklady, kterou zpracoval loni na začátku roku na objednávku ministerstva dopravy státní podnik Cendis. Rozsáhlý materiál získala redakce prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím, k dispozici je zde. Tabulka s cenami ale přišla celá začerněná, podobně jako další. „Dodavatel byl vybrán na základě nižší nabídkové ceny, která byla dále ověřena nezávislým znaleckým posudkem jako cena obvyklá,“ napsalo ministerstvo do tiskové zprávy.

Poskytnutá informace o cenové kalkulaci elektronických dálničních známek
Poskytnutá informace o cenové kalkulaci elektronických dálničních známek

Podle informací Zdopravy.cz tabulka obsahuje nižší ceny, než vysoutěžilo Asseco. Z dokumentu navíc vyplývá, že Cendis počítal s tím, že získá celou zakázku na provoz systému elektronické dálniční známky. Ministerstvo ale pak otočilo a zakázku rozsekalo do menších částí. Jednou z nich je právě systém od Asseca.

Podle Bartákové ze SFDI nikdy ale stát nepočítal s tím, že zakázku bude dělat Cendis. Materiál od Cendisu s tím ale zjevně počítá: v jedné části přesně stanovuje, kolik lidí na vývoj systému má k dispozici a jak dlouho příprava zabere.

Miliarda korun za pět let

Ministerstvo dopravy počítá s tím, vývoj a pětiletý provoz celého systému vyjde na zhruba miliardu korun, oproti stávajícím papírovým známkám tak ušetří jen nepatrně. „V tuto chvíli je před podpisem smlouva veřejná zakázka na distributora, který zajistí úhradu časového poplatku na fyzických obchodních místech. Dále bude ještě vypisována zakázka týkající se platební brány, zajištění kontroly, tedy na pořízení vozidel pro dohled v silničním provozu a vybavení aut pro potřeby kontroly,“ dodala Bartáková. Podle serveru SeznamZprávy má Cendis nakonec získat na stacionární části kontroly elektronických známek (pevně instalované kontrolní kamery, které rozpoznávají SPZ, instalované na mýtných branách).

Z rozpočtu na dálniční známky má jít současně také nákup 40 vozů pro dálniční policii a celní správu.

Ministerstvo dopravy zveřejnilo na svých stránkách některé odpovědi na otázky, jak celá zakázka vznikla a proč je utajená. Na dnešní den svolal SFDI současně mimořádnou tiskovou konferenci.

Podle Hlídače státu zakázka pro Asseco vykazuje řadu problémů, neschválila ji například vláda. Zakladatel Hlídače státu Michal Bláha navíc upozorňuje i na porovnání se zahraničím. Na Slovensku stálo pořízení systému pro elektronické dálniční známky 75 milionů korun, roční provoz 7,5 milionu korun.

Kvůli zakázce má u premiéra Andreje Babiše další problém ministr dopravy Vladimír Kremlík. „Nelíbí se mi, jak to proběhlo, ale veřejnost a média to musí vědět. Na vládě řešíme prodej 12 metrů pozemků Správy železnic, ale zakázku za 400 milionů jsme tam neměli. Proto budu od všech ministrů chtít, aby zakázky předkládali,“ uvedl ve středu Babiš.

34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Daniel

Super. Přijde mi to skvělé když koukneme na minulý rok viz https://www.dopravniznaceni.com/Elektromobilita-za-rok-2019-b5189.htm
Já jsem pro

Radim havránek

Autor si vygooglil cenu kontrolních bran, která scanuje spz a rozdává pokuty, stačilo tomu věnovat pár minut navíc… Slovenský systém na dalniční známky stál 350 miliónů. Zdroj: Deník N

Jirka

Proč nám nestačí ten slovenský systém za 75M? Proč padne z mýta půlka plateb na provoz? Žije ten Babiš někde na Marsu, když si v té jeho vládě dělá (hrabe pod sebe) každý co chce? Zase se o tom dověděl až z novin? Kremlík má za to u něj vroubek? No teda.. tak se asi bude muset Kremla polepšit…. co?

Radim havránek

protože stál před 4 lety 350 miliónů a dneska to bude možná více než těch 401 🙂

Zlámalík

„Kvůli několika stovkám aut, za které mohl stát v podstatě státu zaplatit sám, se vytváří systém, který musí být v režimu utajení.“
A tohle je přesně to, co se do zadání muselo přidat, aby se vyloučili nepohodlní konkurenti těch správných kamarádů, kteří jediní mají ten správný papír. Tady Švajc opravdu nikdy nebude. Možná tak časem Srbsko…

Hen ten oný

Jediným způsobem, jak přestat cítit se jako podvodník, je přestat myslet jako podvodník.

Přemek

Korupce. Konstatuji ji a vybízím kolegy z MD k protikorupčnímu hvizdu. Nebudou-li dostatečně pádné důkazy, stačí hvízdnout o flagrantním porušení zásady efektivnosti nesmyslnou volbou utajovaného režimu a v této situaci ještě nesmyslnější volbou soukromého dodavatele místo státního. Čím to je, že selhává jeden manažer za druhým? Vím, ale také si lámejte hlavy, co je špatně.

Dáda

myslíte že manageři selhávají, nebo makají tak jak mají a jen občas se něco „provalí“ což pak Bureš řeší „ostentativním“ – Jsem rozezlen???

Sitgestravel

To zas na ministerstvu makali, az to podelali. Kremrole ven.

Michellini

a kdo to tam bude dělat? Např Coček tam je 20 let…

Michellini

V každém případě by dálniční známku měl platit každý autostrády-uživatel. Tak jak to bylo před Tokem. Cena by se mohla snížit na 40 EUro. Ale pro všechny. A ne, že kobliháři ze sídliště to mají gratis a ostatní musí platit.

Viktor

Měl bych dotaz jak to bude s reklamací dálničních známek….bude to stejně jak v Rakousku že roční dálniční známka se aktivuje po 14dnech…bylo to myšleno, aby lidi si ji nekoupily jeli např z Brna do Prahy zpět a pak jí vrátí v lhůtě a stát to nemá jak doložit že tam jeli

BND30

A ten houf kamer, tam bude jako na co ?

Chytrolín

A o jakém vracení mluvíte? Proč by to měl někdo vracet? Myslíte jako do 14 dnů na vrácení zboží?
Podle mě to neplatí, jelikož kupujete známku na určitou SPZ. Jde tedy o unikátní produkt .
Navíc tedy nechápu smysl, když si můžete zakoupit známku hodinu před jízdou.

miky

DZ je cenina, ne zboží.

R2R2

Muzete prosim konkretizovat, kde se naleza vyjimka pro ceniny? Pokud se podivam na podminky Ceske posty, tak ta vraceni postovnich znamek (cenina) umoznuje s odkazem na obcansky zakonik 89/2012 § 1829, jako u kazdeho jineho zbozi. V obcanskem zakoniku navic slovo „cenin*“ vubec nenachazim. Mezi vyjimkami pro odstoupeni od smlouvy (§ 1837) nic, co bych si umel spojit obecne s ceninou, nevidim. Elektronicka dalnicni znamka by se s privrenyma ocima dala naroubovat pismeno d) „… zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu“. Otazka je, zda se u virtualniho predmetu jakym je elektronocka dalnicni znamka da hovorit… Číst vice »

eLKá

Technická: V případě rakouské známky máte možnost se vzdát se práva na reklamaci a ta pak může platit ihned.

AAA

Já myslím že spotřebitel se práva na reklamaci v EU vzdát nemůže ani kdyby mu za to platili. Co říkal kolega, tak jí kupuje jako podnikatel, pak to lze.

eLKá

Ano, stačí se prohlásit za podnikatele.

Martin Hanzal

A nebo je koupit u OMV, ARBÖ, ÖAMTC… prostě kdekoliv jinde, než online. Jedná se stále o tutéž elektronickou vinětu, jen odpadá 18 denní lhůta.

Martin Hanzal

Dálniční známka v Rakousku začíná platit až po 18. dnu od nákupu, protože se ke 14 denní lhůtě na ochranu spotřebitele připočítávají ještě 4 dny na případnou výpověď služby poštou.

Rosťa

ANO, už je líp. Tak už vidíme, jak se naučili MAKAT. PĚKNÁ malá domů. Ale stejně to zase bude Kampaň za kterou může Kalousek

BND30

Si o tom snad pochyboval…? Však to řídí jako firmu a firmu zajímá zisk. A je jedno, která z částí „koncernu“ ho vytvoří ne. Tak tentokrát to nebyl stát, ale jiná součást….

Paja

Přesně.
„a když nevíš kudy kam, vytáhneš Kalouska“ 🙂

Speedy

Všechno, co je Anofert jde automaticky do ******. ANO, už bylo líp. A až odejdeme, snad zase bude.

Rajče

Prostě tradiční zlodějina politiků a jejich kamarádičků. Je mi těch chudáků líto, že jsou tak neschopní a musí krást z eráru.

BND30

Neboj, mávnou proutkem a bude tu ten…Švajc…

Michellini

s českým školstvím. mentalitou jako takovou tady Schweiz nebude nikdy. Tenhle národ je nepoučitelný. Byl jsem v šatově o weekednu. A tam byli lidi co vypadali jak ruský mužíci co tahali kdysi lodě místo koní.

Dáda

Já Švajc nechcu. Byl jsem tam 2x a nelíbilo se mi tam.

BND30

Švajcu (u nás) se fakt Dádo neboj….

Dáda

Se nebojím!!! Máme přece Švejka a podobný zbraně.

Michellini

Schwejk vozrala a primitiv

Jaaa

Burlaci na Volze? 😉