Hlavně si už neodnášejte kabely. Modernizace trati z Vysočan je hotová, „Rajda“ ještě počká
Rekonstrukce poslala podle SŽ tento úsek trati do západní Evropy.
Správa železnic dokončila modernizaci 15 kilometrů částečně tříkolejné tratě z pražských Vysočan do středočeských Mstětic. Projekt vyšel celkem na 5,4 miliardy korun, 3,2 miliardy se přitom hradilo z fondů EU.
Stavbu mělo na starosti konsorcium vedené firmou Subterra. Práce začaly v květnu 2020 a plán se podle stavbařů podařilo zkrátit o devět měsíců. Firmu hodně potrápili zloději kovů, kvůli činnosti organizované skupiny nastala na trati řada mimořádností.
Ministr dopravy Martin Kupka na slavnostním otevření vyzdvihl posílení infrastruktury a odstranění úzkých hrdel. Stavba pomůže i v bezpečnosti, v Bystré ulici v Horních Počernicích zmizel úrovňový přejezd, který nahradil podjezd.
Ten však podle upozornění náměstka primátora Zdeňka Hřiba stále není zprovozněn, městská část řeší problémy s majiteli pozemků na přístupových cestách.
Obyvatelé Počernic se každopádně nyní dostanou na Masarykovo nádraží za 18 minut, což je podle starosty městské části Petra Měšťana obrovský skok.
Lávka přes Chlumeckou se nestihla
V rámci stavby vznikla i nová železniční zastávka Rajská zahrada. U ní se však zatím nestihla kolaudace části lávky, takže není jisté, kdy na ní vlaky začnou zastavovat. V jízdním řádu je uvedena poznámka „platí ode dne vyhlášení“, náměstek Hřib slíbil kolaudaci stihnout do této soboty.
Město stihlo dokončit pouze polovinu lávky propojující zastávku s metrem, stavba bude pokračovat příští rok. Přes čtyřproudou Chlumeckou ulici musí cestující zatím pokračovat podchodem.
Sto metrů lávky vyjde město podle Hřiba na 100 milionů korun, hotova má být na jaře. „Časem na Rajdu dotáhneme i tramvaj,“ dodal k dalšímu posílení dopravních vazeb na Rajské zahradě náměstek.
„Oceňuji především další provázání železnice se systémem MHD, lidé mají novou volbu přestupu,“ uvedl ministr Kupka. To se podle něj týká jak Vysočan, tak Rajské zahrady.
Dodal, že se opravilo 15 km železničního svršku i spodku, ale hlavně se doplnilo moderní provázání kolejí, takže se zvýší kapacita trati.
Ministr také s dalšími přítomnými pochválil nový vzhled nádraží Praha Vysočany, podle něj splňuje standardy západoevropských stanic a poskytuje i stojany pro kola, což podporuje mikromobilitu. „Neskutečně to tu prokouklo,“ doplnil k tomu náměstek Hřib.
Organizované krádeže
Ředitel SŽ Jiří Svoboda poděkoval veřejnosti za trpělivost. „Přišly nám i dost specifické vzkazy. Musely se řešit překopnuté a ukradené kabely. Prosím, už si je zde nepůjčujte,“ uvedl s nadsázkou Svoboda.
Kradla se podle něj v mocné míře hlavně měď, ale i další kovy. „Posílili jsme zde hlídky. Ze strany těch, co kradli, to však dosáhlo až profesionální úrovně. Policie už viníky zná,“ dodal.
Modernizace podle něj poslala tento úsek trati do západní Evropy. „Chybí tu ještě instalace zabezpečovače ETCS, který pak umožní i navýšení rychlosti. To je v plánu do dvou let,“ popsal ředitel SŽ.
Podle něj nejde jen o Vysočany, zmínil i výhybnu Skály. „Došlo tu k radikálními zkapacitnění díky vložení výhybek. Všechny tři koleje jsou pro jakýkoliv směr a typ vlaku,“ uvedl pro Zdopravy.cz podrobnosti modernizace Svoboda.
Na vysočanském nádraží se snesla původní budova a postavila se tři nová nástupiště. Nádraží doplnila komerční zóna, eskalátory, čekárna, odbavovací místnost i toalety.
Větší komfort získali rovněž cestující ve stanici Praha-Horní Počernice, kde stávající ostrovní nástupiště doplnilo nové vnější u nádražní budovy. Ta prošla během stavby celkovou obnovou. Moderní nástupiště i zrekonstruovanou čekárnu má nyní také zastávka v Zelenči.