Helsinky objednaly u Škody Transtech dalších 23 tramvají z rodiny Artic
Tramvaj ForCity Smart Artic X54. Pramen: Škoda Transportation
Tramvaje od finské Škody budou k vidění i na soustavě nových mostů Crown Bridges mezi ostrovy.
Pro mě je hlavně zajímavý projekt „převedení“ metrobusu 550 na tramvajovou trať. Tím, že tato trať má být izolovaná od současného systému, se jedná o 25 km zcela nové trati (vedoucí přes město), která se otevře celá najednou. Na financování se významně podílí i stát. Jak odlišný přístup k vedení státu vzhledem k tomu, že u nás stát odmítá spolufinancovat jak metro, tak například vnitřní pražský okruh.
Zajímavostí také je, že ani teploty pod -10 stupni, ani metr sněhu všude kolem práce nezastavil a Finové vesele jedou dál i přes zimu. Tak snad se trať brzy dokončí 🙂
No a pak že se nevyrábí tram na metrový rozchod….co Liberec? Zima tam je taky velká, tak do Jablonce jasná volba -:)
To bola dogma ČKD, že modernú článkovú tramvaj na úzky rozchod nebudú robiť a hotovo. Žiaľ, niektorí ostali myšlienkovo v 80. rokoch 20. storočia ešte v prvej dekáde 21. storočia a robili prieky. Už sú minulosťou.
Tram pro metrový rozchod se vyrábí hodně (i ve Škodě – viz Bratislava).
Spíš jde o to, že se nevyrábí _100% nízkopodlažní tram pro metrový rozchod_
Což když někdo chce, tak je problém.
A tím nechci tvrdit, že to nejde vyrobit – jen že když to někdo vyžaduje, tak ty ústupky jsou tak velké, že výsledek je mnohem horší, než kdyby stačilo třeba 80 % nízkopodlažnosti (jako v Blavě).
V době rozhodnutí o změně rozchodu se takové vozidlo nevyrábělo a v dnešní době už nedává smysl nic jiného, než změnu rozchodu dokončit. Jiná věc je, že změna rozchodu liberecký provoz zachránila od zániku.
Je hezké jak všude možně nakupují nové designově hezké tramvaje a v ČR pořád vidíme 300 let staré ŠROTY T3…….
V Praze taky jezdí nové designově hezké tramvaje a naopak ve světě jezdí kromě těch nových tramvají i ty staré, dokonce i starší než T3.
To je niečo ako súprava dvoch KT4 s krátkym zaveseným článkom medzi nimi? Samozrejme nie nutne s mechanickými tiahlami, môže to byť aj hydraulika a pod.
„Jsme velice hrdí na toto nejpokročilejší lehké železniční vozidlo na trhu, kde je vůbec poprvé kombinována vícečlánková konstrukce s plně otočnými podvozky,“ uvedl generální ředitel Transtechu Juha Vierros.
Je to správny preklad? Lebo aj model X34 je viacčlánkový s plne otočnými podvozkami. Konkrétne trojčlánkový so štyrmi plne otočnými podvozkami.
https://www.sttinfo.fi/data/images/00884/19cdff42-0f4d-4017-a725-304165c664f2-w_960.jpg
Obrázok celej tramvaje. Môj tip: nejaká medzipodvozková väzba, či už aktívna mechniacká, hydraulická alebo pasívna (odrpuženie/silentbloky) medzi 1. a 2. a 3. a 4. podvozkom. Teda vždy jeden vonkajší s jedným vnútorným.
Vyzerá to zaujímavo. Rád by som videl viac obrázkov.
https://www.transtech.fi/tuotteet/raitiovaunut/raitiovaunumallit
Z vlastní zkušenosti velmi pohodlně a tiché soupravy. Kež by Praha také nějaké nakoupila, případně ty oboustranné co koupili před pár dny Brno.. Včera jsem jel dvakrát KT8D5 a je to utrpení. Už je to prostě zastaralé… pomalá výměna cestujících kvuli vysokým schodum. Prostě toto by mělo rychle město opustit
Bohužel se děje přesný opak, nejen, že se koupili KT z třetí ruky v Maďarsku, ale údajně se DPP chystá koupit i ty plzeňské a aby toho nebylo málo, tak se budou dělat další wany, což je to samé v bleděmodrém.
Čakám kedy Praha vymení zvyšné T6A5 za KT8 z Pchjongjangu. Kurz 4 ks T6A5 za 1 ks KT8 by mohol byť výhodný pre obe strany.
Nač to tahat až z Asie, stačí zavolat do Brna😉
Tak to si ve velectněmém Práglu budou muset počkat.
Však jo, při tempu rekonstrukce KT v DPP a za předpokladu, že se koupí ty plzeňské, by na ty z předměstí Vídně došla akorát tak řada ve chvíli kdy budete mít ty nové Škody co se právě podepsaly.😀
DPP se možná shlédl v reinkarnaci M152/ 810 na RegioMouse. KT8 v Najbrtu by možná vypadaly líp, než v novém „pid-visuálu“. 🙂
Možná po roce 2024 by mohlo začít Brno postupně směňovat jednu Kačenu před rozpadem za jednu Wanu po čerstvé rekonstrukci.
Brno je taky v Asii
Za Úvaly začíná Asie, takže Brno už v Asii je
Jsem myslel že vysloužilé tramvaje se vždy přesouvají ze západu na východ nikdy ne naopak. 😀
Výjimka co podporuje pravidlo, ostatně jako ty maďarské KT.😂
Ty reko KT8D5 mi přijdou hlučnější než původní verze. Hlavne to víc vrže a skřípe. Je načase se zbavit všech starých tipů tramvají v Praze a T3 vany nechat jen na noční spoje.
Wana je na noční spoje nevhodná, díky těm prolézačkám je tam méně místa než v klasické T3. Sólo tramvaje jezdí v noci v centru celkem plné. Na noční linky by bylo potřeba něco jak brněnské EVO alias drak.
Ideálně ano, nicméně pořád mi dává mnohem větší smysl vrzající rekonstruované KT, které je holt levným způsobem jak získat potřebné obousměrné tramvaje, než ty hrozný T3 wany, ještě ke všemu zamýšlený na noční linky.
KT má k ideálu daleko, ale pořád je to prostě celkem použitelný koncept, rozumná kapacita a v těch nejnovějších je i moderní informační systém. Ty T3 jsou ale po wanizaci z půlky zabrané divnou prolézačkou, na noční linky (za normální situace) kapacitně moc nestačí a prostě… je to už po všech stránkách přežité.
Wany budou jen v noci?😢
Škoda, už jsem si maloval, jak se povozím na 20 nebo 26…
KT8 skřípe?
Já bez výjimky slyším skřípat pouze ty nejdražší tramvaje na světě…
A i kdyby, tak KT8, stejně jako T3 nebo Pesa Gamma skřípou harmonicky, narozdíl od škrábání vidličkou po talíři u 15T…
Zvykejte si…😁
Docela hezky design.
Vím že je to docela to docela kontroverzní, ale mě osobně se nejvíc stejně líbí 15T, to jak nemá skoro žádný přesah vepředu a čumák je hezký široký je podle mě nejvíc elegantní design.
Ale ta předfaceliftová verze je hezčí 😀 Jednak se tam vůbec nehodí ta žlutá, a pak se mi prostě víc líbí ty původní světla. Taková elegantnější, propracovanější.
Souhlas, ta první varianta 15T je rozhodně lepší.
Aj mne sa pôvodný dizajn 15T páči viac.
Ten původní je hezčí, ale ten informační systém z nových je samozřejmě lepší 🙂
Já jsem od obeznámených lidí slyšel, že když se dělal facelift 15T, tak ho musel dělat pan Kotas (protože měl práva na ten první design) a schválně to udělal ošklivější, protože řekl, že líp než jak na vrhl tu první verzi to stejně udělat nejde.
Mě se 15T taky líbí, ale je fakt, že při nehodě je ten první podvozek dost na ráně, takže opravy jsou náročnější.
To je cena za to, že v interiéru nejsou žádné podesty což je mimochodem další výhoda. 15T.
Zase je to vykoupené dloooouhými úzkými „tunely“ v přechodech mezi články nad podvozky, kde se v klasické nízkopodlažce typicky rozhází sedadla. Každá koncepce má výhody a nevýhody.
To samozřejmě ano, ale podle mě výhody (z pohledu cestujícího) 15T převažují,.
To zkuste říct mně, který nesnese i štěkání psa…😬
Nebudete potřebovat zpáteční jízdenku a ochotně zaběhnete ten maraton do Prahy…😈
Taktéž tam není příliš prostoru pro přežití povalené osoby.
Proto se už roky dělá čumák šaliny tak, aby to osobu povalilo do strany a ne pod sebe.
Podle mě jsou zasa elegantní tramvaje s úzkým čumákem.
Když je to vepředu placaté a široké, tak to vypadá „těžce“ a zbytečně masivně jako metro nebo S-bahn
Mě se ta masivnost (pouze u tramvají) zase dává pocit lepší bezpečnosti, prostě to něco vydrží.
To je jenom pocit. Lepší zdedformovaný čumák vozu než utržená ledvina.
První na řadě je řidič a o proti T3 nebo KT je na tom pořád o dost lépe. Takže pořád ten můj pocit jako cestujícího vítězí.
Je pravda, že 15 T je dost bitelný stroj a překvapivě dost při nárazu vydrží i přední sklo (neviděl jsem ho vysypané ani při nárazu tram×tram).
dost bitelný stroj
Chudák malej, každý ho bije
Proti T3, T6 a KT je bytelný stroj úplně všechno – viz fotky z nehod – i (už docela stará) 13/14T zmuchlá T6tku jako papír a jí se nic zásadního nestane.
15T by z T3 udělal trsátka … ale to i 30T nebo všechny moderní tramvaje od všech výrobců.
T3 (ani T6 ani KT) totiž nemá nic jako „nárazník“ (ten ohnutý plech okolo je jen taková ozdoba).
„nárazník“ je ten několik set kg vypružený odlitek oceli pod laminátem, který u starých tramvají tak nějak chybí …
http://www.vladanfoto.cz/files/skoda_transportation_2014/skoda-plzen-1857z.jpg