Dopravci Železnice

Havlíček: Stát chystá miliardovou podporu železničním dopravcům

Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Kraje chtějí po ministerstvu dopravy tři miliardy korun za výpadek tržeb.

Ministerstvo dopravy chce mezi české železniční dopravce rozdělit zhruba miliardu korun. Řeší současně i možnost kompenzací výpadku tržeb v osobní dopravě jednotlivým krajům.

V dnešních Otázkách Václava Moravce v České televizi to uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj jde o celkem tři různé balíčky podpory. Jedním je kompletní kompenzace za dálkové spoje, které objednává ministerstvo dopravy za omezení na jaře a na podzim. Současně připravují kompenzaci za komerční železniční spoje.

V případě nákladních dopravců má jít o kompenzaci za úhradu poplatku za obnovitelné zdroje. O osvobození od tohoto poplatku dlouhodobě usilují nákladní dopravci sdružení v ŽESNAD.cz. Havlíček neupřesnil, jakou podobu by tyto úlevy měly mít. „V tuto chvíli jde zhruba o miliardu korun,“ řekl Havlíček ke všem třem opatřením.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že chystá kompenzace jen dopravcům v závazku ve výši 400 milionů korun, z tohoto plánu nakonec ustoupilo. Dopravci dříve požadovali úlevu například ve formě odpuštění poplatku za dopravní cestu.

Jihočeský hejtman Martin Kuba uvedl, že propad tržeb v krajské dopravě je kvůli dopadům covid-19 zhruba tři miliardy korun. Kraje chtějí jednat s ministerstvem o kompenzaci. „Jsme připraveni o tom diskutovat,“ řekl Havlíček.

„Bednárik není parašutistou“

Havlíček v pořadu vysvětloval i plány na personální změny v Českých drahách, na které jako první upozornil deník Zdopravy.cz. Podle něj generální ředitel Václav Nebeský není typický krizový manažer.

„Neděláme žádnou revoluci. České dráhy jsou v současné době podobně jako ostatní dopravci vlivem covidu v problémech. Měly výpadek až 80 procent a budou ve ztrátě tři až čtyři miliardy korun. Pan Nebeský tam odehrál svoji hru v době, kdy firma rostla a potřebovala nové produkty. A neodehrál ji špatně,“ řekl Havlíček.

Do čela Českých drah míří předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Podle Havlíčka není Bednárik žádným „parašutistou“, který se ve firmě objeví jen tak zvenčí. „Problém řešíme interními, kvalitními lidmi, kteří mají nejenom kompetenci, ale i velký respekt v celém odvětví železnic,“ řekl Havlíček.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
...

To se to rozděluje, když to není z jeho vlastní kapsy…

joska

A to myslíte,že soukromý dopravce jede ze svýho, stát mu nasolí ,používá státní svršky ,zabezpečovací zařízení ,státní zaměstnance čd, to se to podniká a ještě drze vyzobává lukrativní spoje.

Hezky česky

Na první krok jako dobrý, ale přišlo to tak půl roku později, uvidíme jaké budou reparace za podzimní škody.

Armando Andreoli

Myslím, že by bylo na místě, dočasně vzájemně uznávat zakoupené jízdní doklady. Včera jsem cestoval z Břeclavi do Prahy REGIOJETEM s odjezdem v 9:38, ačkoliv mám zakoupenou síťovou jízdenku ČD a měl v úmyslu cestovat Railjetem s odjezdem v 10:07, který však do Prahy nejel.

švestka

No jo, ale podělí se v tom případě ČD s RJ o tržby?

Kernteriér

Dalo se jet na přestup v Brně a mohls ušetřit. Případně přes Olomouc.

Pe.tr

Tak ale zase jel jak člověk . Já síťovou jízdenku nemám a ani žádný in/out xy tak šetřím nejraději s RJ . Ikdyž Rj je opravdu pěkné svezení , za mě řádově lepší než pendolino . A dřív jel patrně kvůli času , což by obloukem přes OL rychleji nedal . Málo kdo chce trávit zbytečně čas v dopravních prostředcích , vyjma šotoušů .

Kernteriér

Kombinací EC 104 a R 890 by tam byl dřív jak s s oním RailJetem. Jako mně je to jedno, jen jsem psal, že alternativa existovala. A od nového GVD nebude, neb EC 104 přijede do PR až po odjezdu R 890.

Vapch

Je potřeba se ptát, kde na to stát bere??
Prožereme vše, co by mělo zůstat našim dětem !!!

joska

Kde na to berou soukromý dopravci? Polovina je v dluzích ,ale stále jezdí .Chybí pravdivé informace.

Zdrasa

Skvěle, bál jsem se, že se na železnici zapomenulo. Tak doufám, že se bude kompenzovat i dopravním podnikům, zvlášť, když teď městům budou brát další peníze.

Pepík

Zajímavé je, že trasu Pardubice – Praha jezdí ČD za 152 Kč, žlutý Jančura za 137 Kč a LEO za 209 Kč. Tak jsem to aspoň našel v pátek odpoledne. A nejvíce křičí LEO, že prodělává ……

xyz

No jo, ale z jízdenky za 209 Kč získá Leo příspěvek od státu 156,75 Kč v případě, že na tu jízdenku pojede osoba 18-, 65+ či student 18 – 26 (kdy navíc Leo tyto skupiny lidí motivuje k jízdě i tím, že i tu zbylou čtvrtku jim převede na svůj „kredit“ pro možné pořízení další jízdenky).

Zato RJ za 137Kč jízdenku dostane příspěvek „jen“ 102,75 Kč.

Jo, holt (další) negativní jev způsobený existencí 75% slev.

Leinad

A pojede spořivý člověk, kterého baví prokazování nároků na slevy, tím nejdražším?
Dynamické ceny podle obsazenosti a času do odjezdu měl LEO i před zavedením slev.

none

LEO ma ty ceny kvuli dotacim. Ma tak velky odstup od ostatnich, ze nechapu, kdo tim muze. Srovnej si cenu Praha-Ostrava. Tam uz litaji stovku za jednu jizdu.

Leinad

Kvůli dotacím jezdí Praha – Ostrava za 100, tedy dostane dotací menší než ostatní.

joska

Aspoň vidíte kolik nás stojí soukromý dopravce. Není všechno zlato co se třpytí.

David

Takové srovnání je úplně k hovnu, protože dopravci mají dynamické ceny.

svojsin

Pan Ušatá určitě nebude s takovou podporou souhlasit, stejně jako u článku se zájezdovými dopravci.

xyz

Přesně tak – jestli to ČD nezvládají, tak ať ty své vlaky prodají.
Holt o jejich služby nebyl na jaře a teď na podzim zdaleka takový zájem. Riziko podnikání.
🙂 🙂

Hara_Pes

Překvapuje mě, kolik lidí má zase problém pochopit sarkasmus.

joska

Meleš nesmysly., kdyby ze státního nedotovali soukromé společnost i,tak čd může kupovat nový vozový park a nenechat se vydírat vyčůránky typu Jančury.

Kernteriér

Jojo, vždyť jim nikdo nezakázal jezdit, jen nebyl zájem. A práce je pro všechny dost.

xyz

Přesně tak – můžou to nádražáci zabalit a jít pracovat do fabriky namísto Ukrajinců.
🙂 🙂

Jara 16

xyz:
To není možné, aby byl někdo až takový diletant…
Jen doufám, že Vaše příspěvky jsou buď nadsázka nebo metafora.

xyz

Ruku v ruce s příspěvkem p. svojsina, pod kterými jsem je nepsal, jsou tyto dva moje komentáře parafrází na postoj uživatele s nickem Ušatá, který obdobně argumentoval proti finančnímu příspěvku zájezdovým autobusovým dopravcům.

ušatá

Snad jsem to dostatečně vysvětlil. Prostě nelze mít tolik peněz, aby se odškodňovaly podniky, které nemají v dané době využití. A s tím musí každý podnikatel počítat, že něco takového může nastat. A stát může pomoci, pokud na to bude mít a bude to potřebné. Co budete dělat při nějaké podstatně vážnější epidemii, po výbuchu sopek a nastálé změně klimatu, co třeba po blackoutu?. Kde jsou plány, opatření, výchova a poučení obyvatel? Je to, co píšu dostatečně pochopitelné? Nestojí za to se nad tím zamýšlet a požadovat právě po těch, co se tak ženou do vedení a funkcí, aby se… Číst vice »

joska

Chápu, že stát v mimořádných situacích nebude finančně dotovat všechny spoje ,ale samozřejmě to platí tuplem o soukromých dopravcích. Pak nechápu ,že v této nepříznivé době dostává prostor soukromá Arriva a vytlačuje čd. To jako EU má na dotace německé Arrivě a my ostrouháme? Pěkný spolek ta unie.

ušatá

Budete se divit, ale pan Ušatá vůbec nesouhlasí s těmi tzv. kompenzacemi, skoro nikde. To by mělo být jen u strategických záležitostí. Prostě nejde díky jakýmkoli katastrofám (a že budou i jiné) každého nějak odškodňovat. Na to není a nebude a kždý i soukromě musí počítat s tím, že něco takového nastane a být aspoň minimálně na to být nějak připravený. Pak teprve přichází stát a nějaká nutná oatření, aby se přežilo. Bohužel, schází v zemi nějaké plány pro takové situace a jejich řešení. A samozřejmě, pokud tedy použiji ty zmiňované zájezdové autobusy, tak skutečně je nelze využít nebo je… Číst vice »

Hezky česky

To zase bude modrého pláče a jiné zuřivosti, že ten Leo zase nezkrachuje a ani nepůjde prodávat paštiky. 😀 Ba co víc on dál bude expandovat, stejně jako jiní alternativní dopravci k státní akciovce.

Vojtíšek

Hlavně, že jste si jako první ulevil.

Koro

Neznam zamestmance CD, ktereho by nejaky Leo Expres v podstate zajimal.

Avlaky

Já bych věděl o hodně lidech, hlavně těch na vysokých pozicích

švestka

Tady jich vždycky exhibuje celá řada.

Jézeďák

Co to s tím má jako společnýho. Vlastně, už mi došlo, jsem přeci na odborném servru !

Ludva

Předpokládám, že ty kompenzace budou jen za skutečně odjeté vlaky a pak je to OK. Ale jinak jako daňový poplatník se na to podívám i jinak. Leo RJ i ČD v podstatě vozili převážně vzduch, cestujících moc ne. Ten počet by v pohodě zvládl odvézt jen státní dopravce a měl by mnohem menší ztráty. Takto my všichni budeme dotovat a sanovat ze státního rozpočtu dopravce tři a mnohem vyšší částkou. No daň za liberalizaci.

xyz

Také by to celé zvládl odvézt např. jen RJ. Takto my všichni budeme dotovat i LeoEx a ČD, a. s. včetně jejich Pendolin a dalších „komerčních produktů“.

Ludva

To myslíte vážně že by to vše zvládli odvézt RJ :-). Tak to jste se ukázal opravdu jako skutečný odborník :-).

Avlaky

Myslíme Ostrava- Praha

Ludva

Ale tady přeci vůbec nejde jen o linku Praha – Ostrava .

xyz

Z vašeho tvrzení “ Leo RJ i ČD v podstatě vozili převážně vzduch, cestujících moc ne. Ten počet by v pohodě zvládl odvézt jen státní dopravce a měl by mnohem menší ztráty“ jsem předpokládal, že z kontextu jednoznačně vyplývá, že tím jsou myšleny (převážně komerční) spoje mezi Prahou a Ostravou. Máte-li na mysli obecně situaci pro veškerou železniční síť, pak samozřejmě platí, že (s nynějším počtem svých vozidel) by RJ i LeoEx nepokryli vozbu všech spojů, na druhou stranu platí, že státní kompenzace pro RJ i LeoEx budou velmi nízké vůči objemu financí určených pro ČD a jejich výkony (komerční… Číst vice »

xyz

A v případě, že máte na mysli celou republiku, pak je vaše poznámka o „dani za liberalizaci“ zcela nepatřičná – protože výše kompenzací např. pro Arrivu ve výši ušlých tržeb na jejích rychlících bude plusmínus stejná, jako by byla v téže věci u ČD na týchž rychlíkových linkách. Nic „navíc“, tzn. žádná „daň za liberalizaci“ (pozn. právě i z toho, že z vašeho příspěvku jasně vyplývá kontext „vyšší počet vlakových spojů vlivem liberalizace“, což platí zejména právě pro trasu Praha – Ostrava, méně pak i pro Praha – Brno; jinde skoro vůbec, jsem předpokládal, že máte na mysli právě relaci… Číst vice »

Ludva

Jestli jste to nepochopil, tak já porovnávání dvě situace. Jednu bez liberalizace a druhou současnou. To že liberalizace vlastně neznamená úsporu pro státní rozpočet ostatně jednou zaznělo i v partii na tv Prima, která byla na téma železnice. Liberalizace prostě něco stojí, to je již ověřený fakt.

xyz

To, že něco zaznělo (samo to mimochodem nezaznělo; řekl to nějaký konkrétní člověk, že), neznamená, že to musí být automaticky pravda. Ne – pravda to být může, ale také nemusí.

Ludva

Pane xyz byl to politik z ODS o něm se rozhodně asi nedá říci, že by byl nepřítel liberalizace. Nevidím jediný důvod proč by lhal.

švestka

Jako lístek do Ostravy před liberalizací 500 a deset let po liberalizaci 150. To teda stojí peněz!

Ludva

Když opomenu to že to co píšeš není pravda, tak ale to co jsem psal se vůbec netýká ceny jízdného, ale dopadu liberalizovaneho trhu na státní rozpočet v případě, že se “ přestane dařit „. Ale to ty nepochopíš téměř nikdy, co jsem vlastně psal :-).

švestka

Tak předně pravdu mám a za druhé chceš okrádat cestující předraženým monopolním jízdným za mizerné služby.

Ludva

Někdy se svez pendolínem , railjetem, nebo panterem ať poznáš ty, jak píšeš “ mizerné služby “ :-). Tedy jestli ti to tvá hrdost dovolí sednout do vlaku dopravce, kterého tak nenávidíš. A jen pro tvoji informaci, abych ti ušetřil zbytečné dotazy, já služby alternativních dopravců samozřejmě již vyzkoušel.

Lukáš

Já bych se těmi zmíněnými vlaky i svezl, kdyby jely. Už 3x se mi za poslední týden stalo, že jel místo Pantera náhradní rychlík s B. Obzvláště v pátek mašinka a 3 vagóny na rychlíku bylo velice výživné, Prymula by měl radost, ideální na promoření, v kupé po 6-8 lidech plus na chodbičce na stání.

švestka

Neboj já s ČD jel taky a mnohokrát ještě v roce 2010 naprosto běžně plesnivé B na EC, v ideálním případě tažené 163, takže mu ujely všechny přípoje (ano to se skutečně dělo, libralizace ani soukromníci za ujíždění přípojů nemohou) a to všechno za 500.

Někdo

Můj Pradědeček jel třebas zase parní mašinkou s dřevenýmy lavicemi v roce 1910. Mají ČSD špatné služby? Chlapče doba se mění a s tím i vagonky. Rekonstrukce a nové vozy byly již před Jančurou. Byť málo ale byly.

Pe.tr

Psal služby , ne vlaky , mimo jiné dotované už nákupem . Služby vozíkem a štíplístkem ??? ČD dokáže mimořádný výkon i v Rj a pendolinu . A interpanter na rychlíku , třeba na Brno , je znouzectnost . To už je pohodlnější i Leova tramvaj . ČD jezdíme všichni ať chceme nebo ne a proto si přejeme , aby ČD byl kvalitní dopravce . Ne zakonzervaná firma někde daleko před listopadem . Dřív jsme tomu říkali : socialisticky pracovat – kapitalisticky žít . A liberalizace je v poho. Pro státní rozpočet na tuty. Před deseti lety se jezdilo jedou… Číst vice »

Ludva

I služby mají ČD nesrovnatelně lepší, než kupříkladu RJ. A po nástupu konkurence vydává státní rozpočet do železniční dopravy řádově více než před ním. Jak jsem v jiném příspěvků psal v televizní diskuzi bylo řečeno přímo, že liberalizace ani zdaleka není tak výhodná, jak se předpokládalo. Co dodat na tvoji odpověď víc.

Kom

Jezdil sem za necelé 300,- kolem roku 2009… Tak nevím co tu zkoušíte 😀

xyz

Při zohlednění mezitímní inflace či růstu průměrných/mediánových mezd či platů je to slušný rozdíl.

švestka

Za poloviční jízdné, to už jste zapoměl dodat. Za necelé 300 chtěl začít RJ, ale ČD ho snížením cen na tuto hodnotu chtěli v roce 2011 vytlačit, předtím by je to vůbec nenapadlo, tak nelžete.

Ludva

Takže se teď jasně ukazuje to, co se občas tvrdívá. Když se daří, výnosy jdou alternativcům, když se nedaří, stát musí zasahovat a to všechny jinak by to byla nedovolený pomoc. Takže z tohoto pohledu je liberalizace ekonomicky hodně nevýhodná.

xyz

Také se jasně ukazuje přístup národního dopravce. Když se mu daří, tak požaduje smlouvy netto, aby tržby shrábl on (a mj. do netto-kontraktů kalkuloval, že tržby bude mít vysoké i v dalších letech).

Když se nedaří, tak požaduje (ovšem jen na dočasnou dobu, tzn. jen jak dlouho se bude nedařit) převedení rizika tržeb na objednatele…

Tolik vyjádření národního dopravce, který na většině svých výkonů jezdí bez předchozí soutěže či poptávkového řízení (tzn. bez reálné aplikace čehokoliv liberalizačního).

Ludva

Ano to je fakt, ale nemá to nic společného s tématem ani s tím co jsem psal. S tím, že teď státní kasa vyplatí více peněz, než kdyby nedošlo k liberalizaci. A když se daří tak u alternativců peníze zůstávají jim v případě ČD státu.

xyz

„A když se daří tak u alternativců peníze zůstávají jim v případě ČD státu.“
Ne. V případě ČD zůstanou v majetku obchodní společnosti ČD, a.s., tedy společnosti s právní subjektivitou.

Ludva

A ty znáš nějakou a.s. kde by zisk nezůstal akcionářům? Já ne. A kdo je akcionář ČD?

xyz

„A ty znáš nějakou a.s. kde by zisk nezůstal akcionářům?“
Pletete dohromady pojmy „zisk“ a „příspěvek na pokrytí (části) výpadků tržeb“. Diskuse se nyní týká druhého jmenovaného (kde poskytnutí takového příspěvku vede k eliminaci vzniklého výrazného propadu tržeb při téměř nezměněných/nepokleslých nákladech).

(Plus raději pomíjím, že skutečně automaticky neplatí, že by ZISK, tzn. kladný hospodářský výsledek vykázaný po skončení hospodářského období, „zůstal akcionářům“; může jim zůstat jen jeho část nebo dokonce vůbec nic z něj – záleží na rozhodnutí těch akcionářů.)

Jaaa

To je v tomhle banánistánu přeci naprosto normální. Ekonomickou hantýrkou se tomu říká „kapitalizace zisků, socializace ztrát“.

Na jednu stranu je fakt, že stát zakázal lidem podnikat. Jenže Radimek na rozdíl od těch tisíců živnostníků a hospodskejch, kteří stojí na prahu žebroty, pomoc prostě nepotřebuje. Opravdu jsme tak bohatí, že výpadek tržeb můžeme zaplatit všem?

švestka

Tak pokud pomoc nepotřebuje Radimek, tak ČD, jak to největší z největších velkodopravců s obrovským majetkem, tuplem ne.

Ludva

ČD potřebuje a zaslouží si to. Radimek určitě ne. Pakliže opravdu jak níže píše Honza jezdil narvaný pak je to z jeho strany evidentní pokus o podvod a když použiji tvoje slova, snaha si nelegálně nabagrovat že státního rozpočtu :-).

švestka

ČD nic dalšího nepotřebují, protože už teď dostávají 14 mld z našich daní a už vůbec si to nezaslouží.

Ludva

Tak specielně pro tebe, zřejmě špatně chápajícího všechno co jsem v této diskuzi napsal a to jak jsem to myslel to ještě jednou jednoduše, až polopaticky vysvětlím. V současné době kdy se “ nedaří “ odveze x dopravců určitý počet cestujících a ti dopravci vykáží samozřejmě určitou ztrátu, kterou stát teď bude kompenzovat. Zjednodušeně bude proplácet ten vzduch co se vozí. Kdyby byl v současné době jen jeden dopravce, při odvezeni stejného počtu cestujících, jako teď vozí všichni dopravci dohromady, by vykázal mnohem menší ztrátu . A to logicky. Méně vlaků znamená automaticky méně toho vzduchu a menší ztráta. Stát… Číst vice »

Michal

RJ určitě.

Honza

Regiojetem jsem jel několikrát a krom pár jednotek míst v businessu byl vždy vlak narvaný k prasknutí. Máte nějaký přehled obsazenosti spojů?

Ludva

Mám, musíte se podívat i na vlaky mimo špičku. A když jak píšete byl naštvaný, proč chce kompenzace? To nedává smysl.

Ludva

Narvaný, přehlédl jsem, že mi to mobil přepsal.

Michal

Jste trapný.

švestka

Vy ještě víc!

Michal

Asi Váš mozek nebude větší než ta pecka od švestky.

švestka

Furt lepší než mít místo mozku modrou gumu.

Dušan

Ale Pánové ! Nenechte prosím zbytečně Vaše emoce cloumat Vašimi majestáty !! Děkujeme. PS: Čtenáři komentářů této diskuse.

joska

Uvědom si ,že české dráhy (ČSD) mají několik desetiletí největší podíl na osobní i nákladní dopravě , zejména dnes kdy se nejvíc prosazuje loby silniční dopravy ,tak stát stejně nese největší náklady na chod železnice .Kde by byly soukromí přepravci ,kdyby si musely sami stavět veškeré technické zařízení (železniční svršky , strojový park ,zabezp. zařízení a j.) Další věc je nepochopitelné obsazení „Sudet“ německým dopravcem Arriva ,Jak příznačné.

noerf

Já bych trošku do toho přidal několik zřejmých informací: 1) v dieslové trakci je při výběrových (poptávkových) řízeních Arriva či GWTR levnější než ČD. A momentálně mimo několika žraloků od Pesy ČD nic nového kupovat nebudou (zrušená VŘ s ohledem na cenu, naopak významná investice do elektrických jednotek a lokomotiv, vagónů) 2) prakticky nikdo není schopen říci, co se stane s rychlíky R2x, které jsou v dieslové trakci a MD je soutěžilo na období několika let s tím, že se buď ještě chytnou nebo je zruší 3) ČD a ČDCargo jsou v daných odvětvích stále největší, ale také je třeba… Číst vice »

Jaaa

Hlavní zřejmou informací je srovnání se západním zahraničím. U nás je to jeden velkej b*, zatímco v Rakousku, Německu a jinde ne. Tady jde v prvé řadě o ekonomické zájmy určitých konkrétních osob a investorů, nikoli o nějakou liberalizaci. Jinak by nejprve byl připraven integrovaný tarif pro všechny cestující, který by v ZDO museli dopravci povinně vydávat a uznávat (a ne, aby byl státní tarif odvislý od soukromých cen, zásadně dražší a bez možnosti levné místenky). Cestující až v poslední řadě, státní kasa detto. Liberalizace české železnici pomohla jen a pouze na lince Praha – Ostrava, všechno ostatní je tunel.… Číst vice »

Ares

Nějak vám to nedává hlavu a patu.

Někdo

ČD moc kolejí asi nepostavily. Většina železnic byla postavena za první rpeubliky

Oldřich Sládek

Nikoliv, za monarchie.

joska

A ty dnešní dopravci ? Dovedete si představit ,že by Jančura zafinancoval nějakou trať?

...

Doučte se shodu přísudku s podmětem, než se začnete vyjadřovat ke složitejším věcem… 🙂

joska

Pardon v tom případě navštivte diskuze lingvistů.

Partneři

Škoda transportation