Dopravci Železnice

Stát rozdělí 400 milionů korun za výpadek tržeb v rychlících během nouzového stavu

Elektrická jednotka InterPanter na rychlíkové lince R19 z Prahy do Brna při průjezdu stanicí Cerhenice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Elektrická jednotka InterPanter na rychlíkové lince R19 z Prahy do Brna při průjezdu stanicí Cerhenice. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dopravci jednají o kompenzací za výpadek tržeb i s jednotlivými kraji.

Čtveřice železničních dopravců získá od ministerstva dopravy v součtu zhruba 400 milionů korun, které mají kompenzovat výpadek tržeb ve vlacích dálkové dopravy objednávané státem. O podobném kroku jednají dopravci i s kraji.

Peníze získají České dráhy, RegioJet, Arriva vlaky a GW Train Regio, tedy dopravci provozující rychlíky v objednávce státu. Ministerstvo dopravy zatím nezveřejnilo, kolik který dopravce získá. Čeká na podpis všech dodatků ke smlouvám, které kompenzace budou řešit. „Obecně lze konstatovat, že celková hodnota úprav překročí 400 milionů korun,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Podle něj jsou u některých dopravců dodatky ještě předmětem závěrečného ekonomického posouzení. Ministerstvo dopravy má smlouvy na dálkovou dopravu v režimu netto, kdy jsou tržby rizikem dopravce. Stát ale vyhodnotil, že vyhlášení nouzového stavu bylo takovým zásahem do byznysu, jehož riziko nemohli vůbec dopravci kalkulovat.

Leo Express chce peníze i za komerční vlaky

Peníze požaduje také Leo Express, který žádné vlaky v závazku veřejné služby pro ministerstvo dopravy neprovozuje. „Podle našeho názoru se musí podpora týkat všech železničních dopravců a poskytovaných služeb bez rozdílu. Stejně tak bez rozdílu totiž pocítili dopady koronakrize a vládních opatření všichni dopravci. Pokud má přijít pomoc dopravcům, musí být plošná a férová a bez rozlišení režimu, ve kterém daný dopravce služby provozuje,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Ministerstvo požadavek soukromého dopravce odmítlo. „Ministerstvo dopravy i nadále bude rozlišovat, zda jde o provozování komerční dopravy (kde dopravce může kdykoli rozsah dopravy snížit či dopravu zcela zastavit), nebo zda jde o dopravu v objednávce státu nebo krajů. Pro oblast státní objednávky je s dopravci řešen zvláštní režim kompenzací za období krizového stavu,“ dodal Jemelka.

Podobně stát neřeší ani kompenzace dopravcům za provoz vlaků, které objednávají kraje. I v těchto případech už dopravci kraje oslovili, zatím ale nedošlo k dohodě. „Jednání se všemi dopravci jsou ve fázi vyčíslení oprávněných vícenákladů a projednávání vzájemné dohody na jejich kompenzaci formou dodatku smlouvy,“ řekl například mluvčí Libereckého kraje Filip Trdla. V případě krajů je ale část smluv v takzvaném režimu brutto, kdy riziko tržeb jde plně za kraji a dopravcům žádná škoda nevznikla.

Odebírat
Upozornit na
guest
49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Domis

Drzost předvedli především dopravci(e) kteří zpočátku žádali po kraji i kompenzaci u brutto smluv. A to stejnou žádostí se stejným odůvodněním jako jinde u netto smluv. Později přeformulováno zdůvodnění za „odřeknutí jinak řádně plánovaných vlaků“.

Mirek111

Drzost, má nové pojmenování…Leo Expres….Hm, už, aby to, zabalil…

Honza446

Ať už skončí v Pardubickém kraji, jsou to lháři

Mirek111

Zabalit, by to měl jako, NEŮSPĚŠNÝ DOPRAVCE. NEMÁ CO, NABÍDNOUT.

Pe.tr

Jen forma dotace modrému promoření . Buď všem spravedlivě , třeba za vagon , jízdu nebo sedačku ale lépe nikomu a všichni budou spokojeni. Tato forma jen nahrává černé díře a výhledově pokřivuje trh

Petr

Dostávají to všichni spravedlivě, proto na to budou mít nárok všichni dopravci v závazku co se týče MD…. Takže to trh nepokrivuje. To že Leoš nemá nárok, tak proto že má jen komerci. A jestli někdo křivil trh, tak leosovo uplatňování slev…

Pe.tr

Leo je zvláštní druh a ač jím moc nejezdím a co předváděl s doplatkama je opovrženíhodné , přesto není taková pijavice jako ČD . Spravedlivé to není , nesmyslné ano. Vyjma pár drobků mají všechny trasy v závazku ČD a toto beru výhradně jako Covidem prolízlou dotaci . Trasy mají zaplaceny i s přiměřeným ziskem a všechny spoje že nevyjeli bylo jen vysvobození , protože neměli lidi . Pracovní morálka průvodčích byla profláklá.

Leinad

Proč by měl dopravce v závazku něco dostat?
V brutto smlouvě dostane stejně svoje. Jestli neprodal jízdenky v netto smlouvě, tak je ve to podobná situace jako když jízdenky neprodal někdo komerční.

Leinad

Jak LE uplatňoval slevy?
75% z jízdného, jako každý jiný dopravce. Dynamické ceny měl i před zavedením slev. Cestující dostával nějaké body – no body jsou i v ČD e-shopu.

libcha

Nějak si nejsem svým názorem jistý, ale není tohle exemplární příklad „kapitalizace zisků a socializace ztrát“?

Leinad

Je.
Pokud by měl nést riziko tržeb objednavatel, ať se uzavře brutto smlouva, a není co řešit, dopravce dostane zaplacený vlakokm.
Ale když je smlouva netto a dopravce jízdenky neprodal, jeho věc.

Haha

Není, protože stát tohle omezení nařídil a dopravce to nemohl ovlivnit, přičemž ale objednavatel provoz těch vlaků požadoval i přes změnu výnosů způsobeným jeho vlastním zásahem.

švestka

V tom případě ovšem má pravdu LE, kterému minimálně za mezinárodní spoje kompenzace náleží, protože ty stát zakázal úplně.

VS

Vážený pane Haha,

u státu možná, ale kraje nic nenařídily a mají platit taktéž, alespoň článek toto zmiňuje, byť není jasné, jak to dopadne? Měl-li byste pravdu, měl by všechny škody spojitelné s nouzovým stavem kompenzovat stát, nikoliv veřejná správa.

Přeji hezký den.

Alex

Haha – tomuhle se vážený pane říká riziko podnikání.

Ondřej

To je tenký led, nejsem si vůbec jistý, že by to bylo v nějaké arbitráži tak jasné. Hlavně když sposuta jiných podnikatelů nějakou formu podpory dostalo. Každopádně bych podporu nedal ani těm zbývajícím dopravcům Smlouvy mají nějaké paramtery, někde to odnese kraj, někde dopravce, ale imho není v této situaci možné sanovat z veřejných peněz každou škodu, která vznikla.

Leinad

Ale jo, právní dopady toho „stát zakázal lidem, aby byli mými zákazníky“ jsou zajímavé, ale ten zákaz cestovat se přeci týkal i komerčních vlaků, nejen vlaků v závazku kde má dopravce své jisté.

Leinad

Stát (v roli „vyšší moci“) nařídil nějaké omezení, které se týkalo jen vlaků v závazku a ne komerčních vlaků?

cestující Veronika

Leo chce peníze za komerční vlaky? Leo expresu nestačili ve špičce šílene předražené jízdné a chce ještě kompenzace za komerční vlaky?

Dalibor

tož proč by si o ně neřekl….
Hlůpý co dává –
Hlůpější co nebere!

Pe.tr

U komerčních to má smysl , v závazku to mají zaplacené ať lidi jedou nebo ne.

Leinad

Takže netto smlouva, ale když dopravce omezil spojení, tak dostane kompenzaci za výpadek tržeb.

Tomas

A můžou snad dopravci za to, že všem hráblo? Měli vozit vzduch?

Leinad

Měli jezdit ve stejném rozsahu, za pochopitelné bych považoval menší soupravy.

Surio Mario

A snížili objednatelé v nějakém dodatku k původní objednávce kapacitu souprav? Pokud ne, tak by dopravce svévolným snížením kapacity souprav porušoval sjednané parametry původní objednávky.

noerf

Jan Sůra: A existuje tabulka s zodělením mezi jednotlivé dopravce? A popřípadě data, jak byly redukovány jednotlivé rychlíkové spoje dle tratí?

Zdeněk

Tak doufám, že se bude kompenzovat jen tam, kde se opravdu jezdilo, protože v dubnu se dostat z Ostravy do Teplic v Čechách bylo vlakem cestování na celý den ! Jsem zadal do vyhledávače, že potřebuju být na místě ve 12:00 a musel jsem vyjet 18:50 den předem !!! By spíš měli dostat pokutu a ne kompenzaci.

-TR-

A co bylo možné dělat? Byl omezen pohyb, studenti nejezdili do škol, turistika byla zakázána. V takové situaci, kdy došlo k razantnímu propadu počtu cestujících a vlaky byly prázdné, byste měl být rád, že z Ostravy do Teplic bylo možné se dostat aspoň jednou denně.

Peeetr

Bylo možno jezdit na státní objednávku podle parametrů státní objednávky, pak jak je vidět za to dostanou i další kompenzaci, ale musí to být jen za vlaky, co skutečně jeli.

-TR-

Stát ty redukce během koronakrize sám schvaloval.

Peeetr

To ale neznamená, že by měl ještě navíc bonusově platit za provozování vlaků, které na vyprošování dopravcům mimořádně povolil neprovozovat.

Zdeněk

Nebyl jsem rád, že bych měl absolvovat 17 hodin cestování vlakem trasu, která jde ujet autem za 4.5 hodiny i s přestávkou na oběd. Navíc za podobnou cenu, protože v té době stály jízdenky opravdu majlant. Za 17 hodin se člověk dostane na druhou stranu zeměkoule !
Takže už od té doby jezdím pořád autem a jsem spokojený. A tak to i zůstane. Chodím do práce a moje peníze si musí poskytovatel služby zasloužit a ne že „bych měl být rád“ – s tímhle si jděte někam do severní koreje !

Leinad

Bylo možné dodržovat smlouvy a jízdní řád, pak by bylo co kompenzovat.
Pokud dopravce poslal cestujícího autem, proč to dopravci kompenzovat?

Tomariero

U komerčních spojů je kompenzace blbost, ale u zavazkovych je u netto smlouvy na místě přece jenom dopravu neomezili dopravci ale objednatelé. U ČD vše mimo SC a EX1 omezili objednatelé.

Zdeněk

Můžu se zeptat, jak se měl člověk dostat z ostravy do prahy aniž by použil SC nebo EX1?

Tomariero

Pár spojů jezdilo jak u ČD tak u soukromníků, případně přestup v R8/Ex2 v Hranicích, nebo R8/R18 v Přerově

Zdeněk

nojo… místo 3 hodin cestovat 10 a ještě být za tu možnost rád, že? Vzbuďte se už, člověče….

Leinad

Jo pokud se to podá ne jako kompenzace, ale jako stornopoplatek, tak se dá souhlasit. Objednavatel něco chtěl, dopravce si zajistil kapacity, objednavatel si to na poslední chvíli rozmyslel a riziko jízdného(bruho/netto) není podstatný.

-TR-

Redukce během koronakrize schválilo MD. Např. na trase Brno – Bohumín s tím výslovně souhlasilo. Stejně tak i expresy do Plzně a ČB.

Zdeněk

Opakuji, když vlaky nejezdily, tak co se má kompenzovat?

Leinad

A proč to dopravcům kompenzovat?

švestka

Zrovna turistika zakázána nebyla – pobyt v přírodě byl jednou z povolených výjimek.

Vít Jůza

Co je na tom divného? Ježdění přes ceĺou republiku vždycky bylo na celý den (nebo noc).

Zdeněk

Ani ne, třeba v loňském jízdním řádu (než v tom letošním nechali zase rozpadnout přípoj v praze, jako to dělají každý druhý rok) se dalo vyjet z Ostravy v 5:20 a v 10:20 jsem byl na místě, pokud nebyla mimořádnost či zpoždění. S letošním řádem tedy 11:20, pokud není mimořádnost či zpoždění, a tedy pokud nebyl korona…

Ondra L.

@Vít Jůza: nechte pána být, vždyť on chodí do práce a jednou jel v dubnu vlakem a teď se za to bude celý život mstít.

Zdeněk

Jezdívali jsme vlakem co 14 dní. V dubnu jsme vlakem nejeli, neb to nebylo umožněno v únosných mezích a museli jsme použít auto, které používáme doteď, protože se nedalo normálně cestovat vlakem ani v květnu.
Co je na tom špatně? Není to právě ta ruka trhu? Každý si volí co mu lépe vyhovuje. Mi je jedno, jestli moje peníze dostanou české dráhy nebo nějaký ropný přeprodejce – potřebuju se dostat z místa A na místo B a to opravdu normálním způsobem nešlo.
Proto mě udivují nějaké kompenzace za to co nefungovalo…

Hodně štěstí

Já myslím, že Leo Express má peněz dost, když může jezdit za 9,- z Prahy do Ostravy.

Vít Jůza

Během 5 minut se mi u něj nepodařilo takovou cenu najít, snad jednou 99, jednou 199, jinak částky znatelně vyšší.