Havlíček: Stát chystá miliardovou podporu železničním dopravcům
Kraje chtějí po ministerstvu dopravy tři miliardy korun za výpadek tržeb.
Ministerstvo dopravy chce mezi české železniční dopravce rozdělit zhruba miliardu korun. Řeší současně i možnost kompenzací výpadku tržeb v osobní dopravě jednotlivým krajům.
V dnešních Otázkách Václava Moravce v České televizi to uvedl ministr dopravy Karel Havlíček. Podle něj jde o celkem tři různé balíčky podpory. Jedním je kompletní kompenzace za dálkové spoje, které objednává ministerstvo dopravy za omezení na jaře a na podzim. Současně připravují kompenzaci za komerční železniční spoje.
V případě nákladních dopravců má jít o kompenzaci za úhradu poplatku za obnovitelné zdroje. O osvobození od tohoto poplatku dlouhodobě usilují nákladní dopravci sdružení v ŽESNAD.cz. Havlíček neupřesnil, jakou podobu by tyto úlevy měly mít. „V tuto chvíli jde zhruba o miliardu korun,“ řekl Havlíček ke všem třem opatřením.
Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že chystá kompenzace jen dopravcům v závazku ve výši 400 milionů korun, z tohoto plánu nakonec ustoupilo. Dopravci dříve požadovali úlevu například ve formě odpuštění poplatku za dopravní cestu.
Jihočeský hejtman Martin Kuba uvedl, že propad tržeb v krajské dopravě je kvůli dopadům covid-19 zhruba tři miliardy korun. Kraje chtějí jednat s ministerstvem o kompenzaci. „Jsme připraveni o tom diskutovat,“ řekl Havlíček.
„Bednárik není parašutistou“
Havlíček v pořadu vysvětloval i plány na personální změny v Českých drahách, na které jako první upozornil deník Zdopravy.cz. Podle něj generální ředitel Václav Nebeský není typický krizový manažer.
„Neděláme žádnou revoluci. České dráhy jsou v současné době podobně jako ostatní dopravci vlivem covidu v problémech. Měly výpadek až 80 procent a budou ve ztrátě tři až čtyři miliardy korun. Pan Nebeský tam odehrál svoji hru v době, kdy firma rostla a potřebovala nové produkty. A neodehrál ji špatně,“ řekl Havlíček.
Do čela Českých drah míří předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. Podle Havlíčka není Bednárik žádným „parašutistou“, který se ve firmě objeví jen tak zvenčí. „Problém řešíme interními, kvalitními lidmi, kteří mají nejenom kompetenci, ale i velký respekt v celém odvětví železnic,“ řekl Havlíček.