Lidé

Havlíček: MD a MPO mají spoustu průsečíků, sestavím silný tým. Babiš chce Kremlíka na ministerstvu nechat

Karel Havlíček. Foto: twitter Karla Havlíčka
Karel Havlíček. Foto: twitter Karla Havlíčka

Ministerstva dopravy a průmyslu mají spoustu společných průsečíků, je proto možné je řídit obě zároveň a jejich agendu sbližovat do eventuálního spojení. ČTK to řekl vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), který má oba resorty dlouhodobě vést. Personální otázky komentovat před svým uvedením do funkce nechtěl, uvedl pouze, že chce kolem sebe na ministerstvu dopravy sestavit silný tým náměstků a odborných ředitelů a posílit marketing. Také podle premiéra Andreje Babiše (ANO) jsou mezi resorty velké synergie. Věří, že Havlíček zvládne oba řídit bez problému.

Je to o klíčových lidech, je to o tom, že tam musí být lidi ochotní nejenom odborně, ale i manažersky, personálně a fyzicky tomu něco dát. Chci lidi, kteří jsou srdcaři, kteří budou tím resortem žít,“ podotkl. Havlíček tvrdí, že na ministerstvu průmyslu a obchodu se od loňského dubna, kdy začal úřad řídit, takový tým sestavit podařilo.

Tiskový odbor Úřadu vlády dnes oznámil, že ministrem dopravy bude Havlíček jmenován v pátek po návratu premiéra Andreje Babiše (ANO) z cesty do Izraele. Babiš navrhl prezidentovi Miloši Zemanovi odvolání dosavadního ministra Vladimíra Kremlíka (za ANO) v pondělí kvůli kritizované zakázce na informační systém pro elektronické dálniční známky. Podle premiéra ji Kremlík manažersky nezvládl. Zeman prostřednictvím mluvčího oznámil, že se změnami souhlasí.

Oborové asociace upozorňují, že Havlíček bude řízením obou ministerstev velmi vytížen. Sám vicepremiér to připouští také, podotkl ale, že konkrétně v agendě ministerstva dopravy týkající se silniční dopravy a železnic je hodně aktivní i Babiš. „Je tam v relativně velkém detailu,“ uvedl.

Cílem podle něj je vybudovat dva špičkové resorty dopravy a průmyslu, případně do budoucna jeden velký hospodářský. „Je tam průnik v oblasti stavebnictví, v oblasti budování infrastruktury pro automobilový průmysl – myslím tím například autonomní řízení, pro čistou mobilitu. Je tam také pochopitelně vše, co se týká propojení energetických staveb, je tam propojení vodního hospodářství na vodní energetiku, je tam kosmický a letecký průmysl nebo například oblast telematiky a telekomunikací,“ dodal Havlíček.

Podle Babiše by Kremlík mohl zůstat v resortu a zabývat se některými konkrétními projekty. Kremlík je podle něj dobrý právník. „On (Kremlík) je velice dobrý právník a možná, i s panem Havlíčkem jsme o tom mluvili, že by zůstal v resortu a měl na starosti nějaké konkrétní projekty,“ řekl Babiš. Kremlík končí po tři čtvrtě roce ve funkci ministra dopravy, podle Babiše manažersky nezvládl kritizovanou zakázku na informační systém pro elektronické dálniční známky.

On to samozřejmě zdědil. Podle mě ta hlavní chyba je, že se to vůbec nezkomunikovalo. Ta hlavní chyba je na SFDI si myslím,“ uvedl Babiš. Podivoval se, proč fond dopravy věc nekonzultoval s vládním zmocněncem pro IT a digitalizaci Vladimírem Dzurillou. „Od 1. 2. se to už nemůže stát. Veškeré zakázky institucí i státních firem musí být konzultovány s útvarem hlavního architekta na ministerstvu vnitra. Já jsem včera požádal všechny ministry, že nás musí informovat. To IT je hrozné dědictví, historicky vždycky tam byly problémy. Stát na to musí dohlédnout centrálně a transparentně,“ dodal premiér.

Podnikatel v informačních technologiích Tomáš Vondráček vyzval k uspořádání veřejného hackathonu. Výsledek této akce, jež se uskuteční o víkendu, by měl stát využít v zakázce na e-shop dálničních známek, řekl Vondráček. Při hackathonu pracují vývojáři ve vymezeném čase na řešení konkrétního problému nebo na vytvoření zadaného softwarového projektu.

ČTK

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Hoďte na ně někdo síť, ta vláda se začíná propadat do větší a větší zoufalosti. Prvně nápad spojit ministerstvo zemědělství a životního prostředí, které má být antagonistou nebo kontrolorem všech hospodářských ministerstev (chápal bych třeba zemědělství a místní rozvoj), teď MPO a MD, co bude příště? Spravedlnost a Vnitro? (To by bylo o hubu, protože by došlo k smíchání věcí, které v právním státě MUSÍ být nezávislé) Chápu že ta ministerstva mají nějaké průsečíky, dopravní infrastruktura je jakousi podmínkou ekonomického rozvoje, ale to není důvod k jejich sloučení. MPO se má starat o podmínky k podnikání, řešit problémy vzniklé z… Číst vice »

Ušatá

Dle mého názoru bych to neviděl tak černě. To spojení průmyslu a dopravy má svou logiku a ještě mně tam schází stavebnictví. Navíc p. Havlíčka si docela cením. Myslím, že je to slušný člověk i odborník. Takže tohoto bych se nebál. Co se týče zemědělství a životního prostředí, tak tam máte pravdu na sto procent. Ale je to vše jen můj názor a nemusí se každému líbit.

Frantisek

Hyperministerstva se spoustou náměstků, no… Podle mě je hlavním cílem soustředit co nejvíce moci k co nejméně lidem, ty neustálé personální šachy jsou jen prostředkem. A s tím jako demokrat, byť si vědom i nevýhod tohoto systému, nemohu naprosto souhlasit. Potlačování různorodosti sice možná vyžene zisk do astronomických výšin, ale na úkor všeho ostatního. Navíc ten zisk opět půjde hlavně jen těm několika málo lidem, byť i ostatní se mohou mít přiměřeně lépe; pokud jim nevadí, že o jejich životech budou plně rozhodovat jiní…

Ušatá

Naše státní správa i samospráva, a tedy i ministerstva se vyznačují jedním nedostatkem. Jednak je tam přebytek vysokých funkcí (tedy zejména náměstků a často bez řádné kvalifikace a praxe v oboru) a nedostatkem lidí – odborníků, kteří mají za sebou dlouholetou praxi včetně příslušného vzdělání v daném oboru. Podle toho to pak vypadá a to rozhodování, odvaha se za něco bít apod. o tom svědčí. Podle pamětníků, zejména z 1. republiky, byl každý úředník na vysoké odborné úrovni a podle toho vypadalo rozhodování. A toto by se mělo vrátit, čili dnešní poměry radikálně změnit.

mgr.pavel

Ono to není o slučování ministerstev a ušetření platu ministra. Pokud má to „spojení“ něco přinést, musí se změnit agenda úřadů. Buď zrušit přebyrokratizované části, nebo zlepšit meziresortní (či nově mezi-odborovou) komunikaci. A u té komunikace je skoro jedno, jestli ji vedou byrokrati ze dvou rezortů řízených už X let stejným politickým hnutím, nebo z rezortu jednoho, ale „jen“ různých odborů. A ke schopnostem reorganizace jsem z vícero důvodů celkem dost skeptický. Pan Havlíček podle mne není moc slušný člověk. Zkuste si zjistit něco o jeho podnikání a podezřeních na podvody kterých se dopustil. Vrána k vráně sedá, zde lump… Číst vice »

Martin z Moravy

Škoda, že Kramlíka nechytili taky se sedmičkou archivního. Jistě ho mrzelo, že ji musel zase vrátit.

Radovan Komínek

Nevím, proč se dělají veletoče s ministerstvy, když stačí udělat pořádek tam, kde se zakázka realizovala a to je SFDI. Snad to bude vysvětleno. Proč se předělávají dva domy, když stačí uklidit v jednom pokoji? Nějaký důvod bude, ale jaký a kdo ho sdělí?

Frantisek

Přesně tak!

mgr.pavel

Kremlík tu zakázku politicky kryl i v době, kdy to již bylo neunosné. Dále zatajil tuto zakázku před vládou, která o takto zadaných zakázkách (napřímo od určitého limitu) musí být informována. Jestli toto samo o sobě stojí za vyhazov, nevím. Je pravda, že primárně měli vyletět jiní lidé. Jenže.. K tomu nebyla vůle. Pirátský poslanec Ondřej Profant navrhl projednání bodu „odvolání dozorčí rady SFDI“ (tito pánové svou dozorovou činnost totálně zazdili). Ale poslanci se o tomto bodě odmítli byť jen bavit (https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=71965) – a to kvůli hlasům přesně těch stran a hnutí (ANO, ČSSD, SPD, ODS, KSČ(M)), kteří mají svého… Číst vice »

Alex

Už i u pirátčíka Profanta frčí populismus 😀 Co to odvolání vyřeší? Vůbec nic. Vymění se pár figurek, ale skuteční pachatelé – řadoví úředníci – zůstanou. Ty ani vyhodit nejde.

Jan Sova

To si jako myslíte, že řadový úředník má páky na to, aby někomu naklonil veřejnou zakázku tak, aby se nažralo co nejvíc politických koz a vlk zůstal v běhu ?? Kterou sci-fi literaturu čtete ?? Řadovka je od toho, aby slepě přebírala pokyny ze shora, to jenom v Blesku a v Aha se píše o úřednících a ve skutečnosti rozhodují politici….

Alex

To byste se divil, co všechno dokážou nižší vedoucí pracovníci, jejichž jména ani neznáte 😀

Alex

A již vedle máte článek o šéfce IT na SFDI potvrzující mé tvrzení 😀

pozorovatel

Ani „manažerka SFDI“ ovšem není řadovou („výkonnou“) úřednicí, ale vedoucí zaměstnankyní, byť j na jen nižším stupni

Petr Nick

Takových zbytečných úřadů, vč. ministerstev, a oni, kvůli kauze chtějí sloučit dva výjimečně opodstatněné úřady ? MD je bohatá nevěsta, to láká.. Náměstků , i těch schopných, je tam určitě dost..

Ušatá

Nevypadlo vám tam „ne“? Tedy myslím náměstky na MD.

Jan

A ejhle, panu Ungermanovi se povedlo Kremlíka zaštítit. Žádné TO, žádné vyšetřování, Asseco to “vykešuje” jinde, na vše se zapomene – a karavana jede dál. Opakuji se, ale jeden by blil – kdyby bylo ještě co.

Rosťa

ANO, už je líp. Už vím, co znamená MAKAT a nekecat.

Miloslav

Dochází loajální lidi?

Andrej

To je klasická Babišovina, kde sa odvedie pozornosť od neschopnosti „odborníkov“ pripravovať a stavať cesty, diaľnice a železnice, smerom k debate o potrebnosti a nepotrebnosti samostatných ministerstiev.

Mne MD príde ako kľúčové pre celkový rozvoj ekonomiky, teda minimálne kým nie je dostavaná aspoň základná infraštruktúra. Je dôležité, aby malo dostatok schopných manažérov a personálnu stabilitu schopných ľudí. Nič z toho momentálne nie je splnené. A Babiš je za to plne zodpovedný.

náhodný kolemjdoucí

Správně, Babiš je za to plně zodpovědný už jen proto, že ministerstvo dopravy má jeho hnutí už téměř šest let. Ano bude líp, po šesti letech jsme tu pořád ještě noví, s námi přijde změna.

Sinda

Stavby ale nepřipravuje ministr, nýbrž řadoví úředníci. A ti zůstávají bez ohledu na osobu ministra. Nebo si snad myslíte, že s výměnou ministra je možné vyházet tu armádu neschopných „řadových“ byrokratů? 😀

Jan Sova

Jakože náměstek (politicky dosazený), ředitel odboru (politicky dosazený) ?? Nebo řadový úředník přijatý podle služebního zákona na základě výběrového řízení a splňující zákonné předpoklady ?

pozorovatel

Ani ty vaše „zákonné předpoklady“ ovšem ještě vůbec nezaručují kvalitu práce řadového úředníka …

Jan

Babišův patolízal.

Kubrt

Havlíček není klasický patolízal. Je to dost obratný a ambiciozní člověk, který to s Babišem umí, ten mu naslouchá, a to, spolu s patřičnou dávkou předstíraného patolízalství, ho vynese na premiérský post 😉

Josef Novák

Havlíček je především neuvěřitelný žvanil. Jeho výkonnost je jasně vidět na dostavbě Dukovan. Tam se nemá na co vymlouvat, zdržení už jde jen za ním. Samé vznosné kecy a skutek utek. Babiš bude jeho jmenování hořce litovat. Díky bohu 🙂

Ušatá

Jste si jistý, že takové věci jako Dukovany, Temelín apod. jsou snadné k řešení? Víte a znáte situaci kolem toho? Kdyby záleželo jen na ČR, tak by to byla nádhera. Ale tady je příliš mnoho zájmů a s tím se jen tak nepohne.

pozorovatel

A především je otázkou, jaký má vůbec ta dosavadní koncepce s rozšiřováním Dukovan kvůli velké špičkové spotřebě elektřiny smysl, a zda by třeba nebylo lepší zvolit jinou, úspornější a umožňující využívat získané energie „opakovaně“ místo budování po velkou část dne nepotřebných velkých zdrojů: jako možná „deponie energie“ pro pokrytí nárazové větší spotřeby existují přece třeba přečerpávací elektrárny, které ji mohou začít dodávat v řádu desítek sekund, apod..

Ušatá

U nás ty jiné alternativy moc neexistují a co šlo, bylo využito. Je tady ale cesta menších jaderných zdrojů, což se ukazuje jako rozumné. Je to ale ve stadiu zkoumání. Každopádně se nesmí dopustit, abychom nebyli energeticky soběstační, bezhlavě rušili uhelné elektrárny, jinak jsme v háji. A to doslova i ještě v té horší méně slušné variantě.

Jan

Jenom pro přesnost, toto je jiný “Jan”, já píši svůj příspěvek výše.

Miro

A najednou nový nápad, sloučíme ministerstva. Jaký bude hit příštího týdne?

Vin

Sloučení navrhovala už Nečasova vláda, a také jistý podnikatel který byl kdysi hostem u Moravce – když si člověk uvědomí kolik máme ministerstev a různých podúřadů = ředitelství … tak bych souhlasil … ale jen když po sloučení propustí alespoň 1000 úředníků … nerad platím tu pomalou státní byrokracii … ze svých mnoha daní …

Student železničář

Sloučit MDČR a MPOČR je největší nesmysl, který jsem od Babiše kdy slyšel

ene bene

Nač ty superlativy, tomu člověku se práší od huby neustále, a hledat mezi nimi nesmysl největší, to bych si věru netroufal.

Erik

Víte, že to před léty navrhoval i Mirda.

K.S.

Který z těch dvou co mi přicházejí na mysl?
A jste si jistý že to bylo taky takto nepromyšlené prohlášení?

eLKá

Nemohu se zbavit dojmu, že pan Kremlík si přijde o titul ministra, ale fakticky se na MD nic nezmění…

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO