lot
Autobusy

Havířovsko: Autobusové smlouvy získalo ČSAD Havířov, kraj počítá i s vodíkem

Autobusy ČSAD Havířov. Pramen: FB 3ČSAD
Autobusy ČSAD Havířov. Pramen: FB 3ČSAD

Moravskoslezský kraj zadal autobusovou obsluhu Havířovska, což je oblast, která nebyla součástí nedávného balíku devíti krajských soutěží. Kraj rozdělil Havířovsko na dvě části, obě bude v příštích letech obsluhovat ČSAD Havířov ze skupiny Transdev. Vyplývá to ze smluv zveřejněných v registru. Transdev tak potvrdil svou dominanci v kraji, který si zvolil za odrazový můstek pro expanzi v českých zemích.

Větší oblast nazval kraj Havířovsko 1, kde bude nasazeno 50 z celkově 60 potřebných autobusů. Všechny budou na CNG. Na Havířovsko 1 získalo ČSAD Havířov desetiletou smlouvu v celkové hodnotě 1,1 miliardy korun. Cena na jeden kilometr činí 48,92 koruny.

Druhou oblastí je Havířovsko 2, což je fakticky jen spojení z Ostravy do Havířova. Zde obě strany uzavřely smlouvu pouze na dva roky, cena činí 151 milionů korun (47,91 Kč/km). Důvodem je záměr kraje zavést od prosince 2023 na tuto linku pouze vodíkové autobusy. Podle krajského náměstka pro dopravu Jakuba Unucky kraj vypíše tendr ještě letos.

ČSAD Havířov už vypsalo tendr na dodávku 23 nízkopodlažních autobusů na CNG o délce 11,5 až 13 metrů. Předpokládaná cena činí 126,5 milionu korun bez DPH, podmínkou je dodání do 10. prosince 2020. Havířovsko bylo výhradním provozem busů na CNG v kraji ojedinělé, vozidla byla pořízena z dotací ministerstva životního prostředí. Proto musel kraj počkat s uzavřením nové smlouvy až do letoška.

Získáním Havířovska společností ČSAD Havířov se dále posiluje autobusová vláda skupiny Transdev v Moravskoslezském kraji. Nadnárodní obr vstoupil na český trh teprve v roce 2018 a severní Moravu a Slezsko si zvolil za odrazový můstek. V soutěžích získal hned pět oblastí (Rýmařovsko, Novojičínsko západ, Krnovsko, Bruntálsko, Bílovecko). Další oblasti pak ovládl díky akvizici skupiny 3ČSAD, kam patří vedle ČSAD Havířov ještě ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek. Uskupení 3ČSAD vládne v oblastech Českotěšínsko, Karvinsko, Orlovsko, Frýdlanstko, Hlučínsko a Havířovsko. Transdev a spol. tak jezdí (či bude jezdit) v 11 oblastech ze 16, na které je kraj rozdělen.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kevis

Jak tu čtu ty některé chytráky, dělá se mi z vás špatně. Na jednu stranu chcete chytat přípoje a na druhou stranu tady píšete bludy ve smyslu, že má řidič na každé zastávce zastavit a otevřít dveře. To bylo nařízení po dobu zrušení zastávek na znamení, které už ale neplatí. Kdo umí myslet logicky, zjistí, že u novějších autobusů jen zastavení, otevření a zavření dveří trvá zhruba 20 sekund. Když by toto řidič dělal na každé zastávce,tak už na čtvrté bude mít zpoždění minutu a toto zpoždění se pak díky jízdní době bude zvyšovat a to opravdu jen proto, že… Číst vice »

Ic540

Člověk by tak ani nic neměl proti vodíku či CNG. Ale… Zatím co se jedni honosí tím, že mají vysoutěženo/ušetrno. V praxi je to tak, že na hranici každé oblasti je přestup. Do té doby se jezdilo bez přestupů. To je druhá strana mince radosti krajských politiků. Jízdní řády stojí tedy za dvě věci. Asi každý ví jaké… No a Havířovsko je potrestáno hned dvakrát. Zde pod rouškou ekologie a novatorství je pro jistutu tato oblast rozdělena hned do dvou částí. Ty jedny autobusy bodou moct jen tam a ty druhé zase jenom onam… To už ani však nejde udělat… Číst vice »

PetrD

No zrovna spojení Havířov -Ova.Hanečník v časech 6-7 hodin bylo pravidelně přecpané. Od startu Hranečníku setrvalý nárůst. 11.3. už byly busy přiměřeně přecpané, 12.3. jsem si už konečně sedl a 13.3. už poloprázdné.

Ic540

Tak to je s těmi JŘ milý pane Petře. Zruší či výrazně se omezí to po čem lidi nejvíc touží, linka 443. A na 442 se mezi 6-7 nechají tři spoje…. K 16 umělé vytvořeným hranicím soutěžených oblastí se uvodem zapsala do srdcí všech cestujících ta paradoxně největší bariéra kdy chytří politici úspěšně rozhodli o tom, že autem do centra Ovy ano a rychle. VHD sice také, ale někteří si přestoupí dva i tři krát a pojedou tedy o více jak 30 minut dříve. A dojedou i později… Co k tomu dodat….? Ještě čekám článek. Mezi Šenovem a Ostravou je… Číst vice »

VímVšechnoNejlíp

Asi jste si nevšiml, že při příjezdu na Hranečník, můžete téměř hned přestoupit. Tramvaje a 101 víceméně navazují na 441.

Ic540

Všiml. Ale ne každému to vyhovuje. Představte si, že někdo může mít přestup třeba i v Havířově z MHD na 442…

Vytvářením přestupů se doprava nedělá.
To je cesta do pekel….

Bývalý autobusák

Bohužel všechny IDS jsou o zrušení přímých dlouhých linek a místo toho je spousta přestupů.

LiborV

Přidám informací, která souvisí se skupinou Transdev, ale ne s Moravskoslezským krajem. Od 1.5.dochází k přejmenování společnosti Anexia Bus na Transdev Střední Čechy.

Honza

Anexia = Tragedia.
Dodržování jízdních řádů dlouhodobě není jejich koníček.. A teď když jsou integrováni v PIDu na linku 389, tak stále ani jeden jejich řidičů nepochopil, že na každé zastávce která není na zanmení, mají povinnost zajet do stávky, zastavit a otevřít dveře – a to ikdyž tam nikdo venku nestojí a nikdo nestojí v autobuse – prostě na to kašlou a zastávky projedou ikdyž na těch zastávkách chtějí lidi vystopit ale sedí – samozřejmě z důvodu bezpečnosti..

Benji14

Linku 389 neprovozuje ovšem Anexia

Alda

To otevření dveří….. No nevím 😂

Bývalý autobusák

By Vám taky neupadly nohy, kdyby jste si kousek před zastávkou stoupnul k zadním dveřím.
Nechápu, proč by měl autobus zbytečně zastavovat a rozjíždět se. Tohle nikdy dřív nebylo, až teď posledních par let se značná část cestujících začíná chovat jako debilové. Takovým, jako jste vy, by se asi libilo, kdyby se Vás šel řidič ještě na každé zastávce zeptat, jestli milostivě nechcete nahodou vystoupit, ne?!

Kubrt

U nás takhle jedna stará paní šla ke dveřím 50 m před zastávkou, když v tom řidič-prase musel s busem cuknout (jel v protisměru a kupodivu proti němu vyjelo auto) a paní skončila v nemocnici.

LiborV

Variantou je model, kdy jsou všechny zastávky na znamení. A když nedá cestující včas signál tlačítkem jede se dál. Toto by by jasně popsaný systém. Systém stoupni si,ať vím, že mám zastavit, nikde oficiálně popsaný není. A proto je jeho vyžadování po cestujících obtížné. U nutnosti zmáčknout vždy znamení k řidiči by se mohl vyřešit i nebezpečný pohyb lidí/ seniorů při zastavování vozu po vozidle. Když mluvíte ve smyslu „tohle nikdy dříve nebylo“, tak o jaké vámi zmapované časové období jevu vstávání vystupujících před každou zastávkou, tak aby řidič mohl případně projet zastávkou, která není na znamení, se jednalo? V… Číst vice »

Bývalý autobusák

Ten model se všemi zastávkami na znamení by byl asi nejlepším řešením.

Jinak v době mého dětství a dospívání a prvních několika let dojíždění do práce autobusem, takže cca do roku 2007, to v oblastech, kde jsem se pohyboval (okolo Brna, od Ivančic po Č. Horu a směrem na Kroměříž) fungovalo tak, jak jsem popsal. A nepamatuji, že by s tím měl někdo problém. A to nemluvím o tom, že jsme byli zvyklí chodit na zastávku alespoň o pět minut před odjezdem, kdyby jel autobus náhodou dřív.

LiborV

Linku PID č. 389 provozují společně ČSAD Česká Lípa a ČSAD Slaný. Anexia bus (od 1. 5. 2020 Transdev Střední Čechy) provozuje linky PID: 304, 305, 404, 577, 581, 584, 585.

Kevis

Nesedí z důvodu bezpečnosti,ale proto že ve většině případů čumí do poslední chvíle do mobilu. A přitom právě z důvodu té vaší zmiňované bezpečnosti je cestující povinen držet se za jízdy a ne si psát a nebo hrát na mobilu. A to už neberu v potaz tu obtěžující hudbu ze sluchátek

náhodný kolemjdoucí

CNG super, toto palivo skutečně ušetří benzopyrenu i pevných částic lidi čekající na zastávkách.
Vodík mi připomíná definici nábližky: delší, zato horší cesta. Doufám, že když už to musí být, tak to nezatáhnou naši daňoví poplatníci, ale dotace EU (němečtí daňoví poplatníci).