Glosa: Pět důvodů, proč by měli Češi v případě D3 mlčet a neurážet Rakušany

Stavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rakušané staví za své. Češi by bez evropských dotací nepostavili nic.

Nedávné zahájení stavby malého kousku dálnice D3 u hranic s Rakouskem vedlo některé politiky a novináře k oslavným tanečkům a vytváření umělých senzací nad skutečností, že česká dálnice bude u hranic dříve než rakouská S10. Burani pak sáhli i k urážkám sousedů. Dálnice D3 je potřeba a je správné, že se staví, ministr dopravy Martin Kupka však činí dobře, když zachovává důstojné mlčení. Deník Zdopravy.cz přináší pět důvodů, proč k oslavám a nadřazenosti není důvod.

1. Pro Rakušany nejde o klíčový směr. Své dopravní problémy si dávno vyřešili, když v roce 2015 přivedli dálnici S10 (přesněji rychlostní silnici) od Unterweitersdorfu do Freistadtu. Tím také odstranili největší špunt na trase, kterým byl Freistadt. Stavěli, aniž by tušili, kdy a jak se do svých staveb pustí Češi. Dnešní rozestavěnost D3 byla hodně vzdálenou budoucností.

2. Smrtelně nebezpečné úseky (a přejezdy) jsou na české straně. Od tragické nehody autobusu u Nažidel uplynulo 23 let, hned druhý den po nehodě začali politici slibovat výstavbu dálnice. To připomněl nedávno i jihočeský hejtman Martin Kuba, který u nehody zasahoval jako lékař. Úsek D3 Kaplice nádraží – Nažidla se přitom dosud nezačal stavět.

3. Rakušané staví za své. Pokud se chce pustit do nové výstavby, půjčuje si akciová společnost ASFINAG (protějšek ŘSD) peníze na trzích. Následně je splácí z výnosů dálniční sítě. Musí proto důkladně zvažovat, jaká stavba za to stojí. Češi by bez evropských dotací nepostavili nic. Rakouští daňoví poplatníci tak dotují výstavbu českých dálnic. Už proto si nezaslouží urážky.

4. Rakušané staví hezkou dálnici. Zatímco v Rakousku se velmi dbá, aby dálnice splynula s krajinou, na české straně vzniká obří jizva, která dělí jižní Čechy vedví. Jen mezi Unterweitersdorfem a Freistadtem vzniklo 11 tunelů (na cca 20 km), z nichž řada má význam čistě krajinářský a zemědělský. Leckde by stačil levnější zářez. Češi se zmohli na jediný tunel v údolí u Budějovic, který se proměnil ve stavbařskou noční můru a celou stavbu o více než dva roky zbrzdil. Vrcholem ohyzdnosti jsou protihlukové stěny v lukách u Veselí nad Lužnicí, které nesmyslně oddělují dálnici od železničního koridoru.

5. Příhraniční úsek D3 (a S10) není zdaleka tak důležitý jako středočeská část D3. A s tou Češi Rakušany určitě nepředběhnou. Pokud vše půjde hladce, bude celá dálnice Praha – Linec hotova v roce 2031. Teprve pak bude moci propuknout jásot, a to na obou stranách hranice.

Tagy D3 S10
164 komentářů