Glosa: Pět důvodů, proč by měli Češi v případě D3 mlčet a neurážet Rakušany

Stavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba dálnice D3 Hodějovice - Třebonín (leden 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rakušané staví za své. Češi by bez evropských dotací nepostavili nic.

164 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gryf

Jsem rád, že to vidím stejně. Hlavně ten bod 4 – tady se tahá dálnice přes pohraniční hory, když by mohla vést v zářezu, pod zemí, prostě tak aby nevadila, a to samé je na druhé straně u Trutnova..

Joker

Žabomyší válka a stupidní kecy pár lidí, u kterých se divím, že jim redaktor vůbec věnoval pozornost…….
Ale chápu, že občas je potřeba plebsu snížit získané sebevědomí 😃, byť se jedná o získání minimální a dočasné.

medvěd

Naše dálnice D3 na rozdíl od Rakouských nemají odpočívky atd. Tady se hraje na to, která firma bude mít sjezd u fabriky…….. Proč se najednou dodělává odpočívka u Chotýčan, zázemí údržby u ČB ? Kdo to zapomněl udělat (ošulil) ?

Michal M

A že odpočívka potřebuje územní rozhodnutí (proti kterému vystupovaly okolní obce) v medvědím brlohu vědí, nebo mají trvale zataženo?
Kolik odpočívek jsi napočítal v Rakousku? V místě, kde se A7 mění na S10, je benzínka a mekáč. Infra pro kamiony asi nic moc.
SSÚD Borek se nedodělává „najednou“, ale spolu s prodloužením dálnice dále na jih, což bude letos v prosinci.

Paolo 74

Rakousko chtělo z Freistadtu pokračovat dál směrem k českým hranicím už tenkrát (2015), ale protože nemělo záruky a jasné informace z české strany(tehdejší vlády ČR), jak a kdy spustí výstavbu D3 ke státní hranici, tak nakonec stavbu dálnice zakonzervovali u Freistadt – Nord (směr Rainbach). Přestalo to pro ně být prioritou, logicky. Vím o tom své z rakouských novin a médií, jezdím tam denně. Takže házet vinu na ně, opravdu není v tomto případě na místě přátelé (a já souhlasím s autorem článku)…😉!

Omega

Češi nikoho neurážejí. Uráží je přiblblík z Bratislavy, co ani česky nemluví, v rámci své předvolební kampaně.

hank

„Češi nikoho neurážejí.“

O opaku se dá přesvědčit ve kterékoli české nebo moravské hospodě.

Dalnice

D3 a S10 je součástí evropského tahu E55 ze Skandinávie do Itálie a dále na Balkán. Je dobré, že se její dostavba v ČR i Rakousku rozpohybovala. Projednává se dokončení D0 Pražského okruhu, probíhá geopruzkum ve středních Čechách na D3, staví se D3 v JČ. Až budou komunikace na obou stranách hranice dokončené, přitáhne to významně tranzit. A tady vidím velký problém na rakouské straně. S10 je jen SPMV s MPR 100 kmh. Navíc neschopná v případě oprav provozu v režimu 2+1. Naopak česká D3 je plnotučná dálnice. Průtah Linzem je problém už teď a bude čím dál tím větší.… Číst vice »

fous55

Průtah Lincem je problém už 30 let a nemá schůdné řešení. Obávám se, že po dokončení D3/S10 se zvedne tranzit tak, že všichni dojedou rychle na Urfahr a pak budou přes hodinu poskakovat 12 km k D1, takže celkový čas bude stejný jako v době, kdy D3 končila u Tábora a S10 v Unterweitersdorfu.

Michal M

Ohledně dálničních staveb v Linci vám možná něco uniklo.

Vendula Suchá

Vy asi do Lince moc nejezdite. Dálniční most se rozšiřuje několikanásobně. Je postaven vedle nový most, dříve železniční a aby toho nebylo málo tak probíhá stavba nového dálničního mostu… Z obou stran Dunaje bude mizet v tunelech. Estrádový výstup pana předsedy hnutí ANO mě taky dostal když tvrdil jak rakušáci zaspali a jak práce na dálnici k hranicím z České strany krásně frčí, Ten pán má opravdu výjimečnou schopnost překroutit skutečnost podle toho jak se mu to hodí a spousta lidí stále nechápe že se mu nedá věřit nic. Rkušáci výstavbu přerušili jenom proto že z České strany nebylo po… Číst vice »

Michal M

To jsem se dobrému muži snažil naznačit, ale informace si nedohledal a za nos se nechytil.
Jinými slovy západní obchvat Lince, odlehčující ten šílený průtah městem, a realizovaný v několika etapách:
https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/bauprojekte/a-26-linzer-autobahn-knoten-linz-hummelhof-a-7-anschlussstelle-donau-nord/

Michal M

Je vždy otázka komu přesně pan Kovanda slouží, ale je jasné, že děvka to je…

Jan Sůra

Prosím, než začnete šířit pana Kovandu, něco si o něm zjistěte. Třeba jak dopadly jeho dřívější prognózy. Odkazy na tohoto pána budu dál pouze mazat.
https://www.engineering.sk/clanky2/automobilovy-priemysel/13213-ekonom-kovanda-auta-vyrazne-zlevni-ojetiny-mene
https://www.seznam.cz/komentare/13393260-benzin-za-75-korun-a-auta-jen-pro-bohate-nastinil-kovanda-trudnou-budoucnost

fous55

Prognózy pana Kovandy je třeba vždy brát s velkou rezervou a hlavně s úsměvem stejně jako předpovědi každého jiného „odborného“ věštce. Prognózování je holt velmi ošidné, zvláště když se týká budoucnosti. Pokud ale jde o analýzy minulosti a současnosti, bývá Kovanda docela přesný, zabývá se někdy i problémy, které hlavní proud ignoruje a občas upozorňuje na věci, kterých si veřejnost nevšímá.

Michal M

Děkujeme za podnětný příspěvek plný konkrétních a obohacujících skutečností.

A. Mikulka

Pana Kovandu vnímám stejně jako paní Šichtařovou-Pikorovou a v jiném oboru paní Honsovou – bedlivě si jejich prognózu přečtu, přidám znaménko „mínus“ a mám veľmi kvalitní prognózu.

Jarda

Nejsem nějaký jeho fanda, spíše naopak, ale to co sem dávám je poměrně známá skutečnost, kterou on pouze teď zformuloval a já použil.

hank

I demagog a manipulátor může mít občas pravdu. Dokonce i když publikuje v médiu, které lze označit jako nóbl e-tabloid pro bohaté a krajní pravici. A to s tím poměrem ND/HDP je neodkecatelná skutečnost. Dejme tomu, že Mr. Kovanda objektivně slouží těm tuzemským osobám a korporacím, na jejichž kontech a v jejichž majetku by ta část bohatství, které teď odtéká do zahraničí, s největší pravděpodobností za jiných poměrů zůstala. Nicméně kdyby to bohatství zůstalo v tuzemsku, politické struktury – za předpokladu, že bychom je jako občané byli schopni ustavit rozumněji, než tak činíme dosud – by měly aspoň šanci získat… Číst vice »

Jan Sůra

Tak ještě jednou: Kovanda se zde sdílet nebude. Jestli s tím máte problém, stačí říct.

hank

Mně je Kovanda ukradený, ale jistě si vzpomenu, až se tu bude sdílet jiný podobně „objektivní“ aktivista.

Gouda

Ekonomie jako celek nemá žádnou schopnost předpovědi. Není racionální stěžovat si na prognózy jednotlivce, když obor jako takový není schopný předpovědět nic. Ekonomové, a to VŠICHNI, jsou ty příslovečné rozbité hodiny, které náhodou dvakrát za den na minutu ukazují správně.

Michal M

A jak asi chcete předvídat komplexní jevy? Podívejte se na spolehlivost předpovědi počasí – a to prvky vytvářející počasí nemají vlastní vůli a řídí se jen přírodními zákony, které jsou všechny poměrně dobře pochopené a popsané.
Jinak určitě není a nikdy nebylo ambicí ekonomie něco předvídat. Disciplína, o které mluvíte, se jmenuje forecasting (po bolševicku prognostika) a jedná se o nevědeckou aktivitu spekulativní povahy, byť ano, můžete k ní používat analytické a statistické metody používané v ekonomii.

Bifidus

Zvláštní, že nikdo nepřipomnel dálnici do Polska, kde je to přesně naopak. Navíc dálnice z Lince do Freistadtu stojí už léta.

Jirka

Stačí dva důvody: 1. protože D3 bez stredočeského úseku ještě rozhodně není dokončená, 2. protože D52.

pragmatik

To je „trefení hřebíku přesně na hlavičku“ (i když devastace Posázaví hloupou dálnicí se mně osobně vůbec nelíbí a snažil bych se to řešit jinak). Rakušani tu dálnici až na hranice příliš nepotřebují, protože to pro ně není nijak významná trasa ani pro mezistátní tranzit a úsek, který sami skutečně potřebovali pro sebe, si postavili – a Linec není co do velikosti Vídeň a ani žádná významná tranzitní severojižní trasa přes Alpy tudy nevede. Proto i česká D3 je významná možná pro nás a naše vnitrostátní spojení, ale pro Rakušany je to okrajová záležitost, a proto ani nemáme žádný smysluplný… Číst vice »

Michal M

Pane Zikmunde, ta řeka má přes 200 km a teče východozápadním směrem.
Pokud jakékoliv překročení Sázavy znamená „devastaci Posázaví“, mohl byste nám prozradit, jak jinak byste problém u dálnice vedoucí na jih vyřešil?
Předpokládám, že objížďkou přes Devět skal ne.

hank

Například tím, že bych ji vůbec nestavěl. D4 také vede na jih.

V. P.

Ano, to jsou přesně i další důvody, které je třeba zmínit. Naši politici by měli stáhnout ocas a raději chodit kanály. ŘSD však poslední dobou se snaží dělat dost pro to, aby zdržení ve výstavbě alespoň „zrychlilo“.

Gouda

„Rakušané staví za své a Češi z EU dotací“ je samozřejmě takový povrchní populistický pohled, který je po bližším ohledání nepravdivý. ČR je masivním donorem peněz skrz soukromý sektor. Náš hrubý národní důchod je podle světové banky jen 96 % našeho HDP. A to je silně konzervativní odhad, který nezahrnuje šedé transfery uvnitř korporací (zejména neopodstatněné platby matce za IT služby nebo konzultace). Zpráva vlády před pár lety uvádí konzervativní odhad odtoku 8 % HDP. Z makroekonomických dat to v některých letech vypadá ale i na 10-15 %. Z EU dostaneme zpět jen asi 1-2 % HDP, což je velmi… Číst vice »

fous55

Takhle daleko ale ekonomičtí a mediální prosťáčci nikdy nedohlédnou.

PetrH

No a jak tu vyrovnanou bilanci chcete dosáhnout? Ano, dnes spousta firem posílá peníze na západ, ale nebýt toho západu, asi by dnes nebyly, třeba Škodovka, která málem krachla. Čili žádný dvojnásobný HDP by se nekonal.

Gouda

Jsme v v regionu jediná země s nižším HND než HDP. Na nebo nad 100 % jsou i Polsko, Slovensko, Maďarsko nebo baltské země – jejich ekonomika je přitom úplně stejně závislá na zahraničních investicích a vlastněná STEJNÝMI zahraničními vlastníky, jako ta česká. Plus specificky na Slovensku ještě značnou část ekonomiky vlastní české firmy, a přesto nejsou v minusu. Žádná jiná země ovšem na rozdíl od ČR neměla laissez-faire utopistu Klause, který tu vytvořil absolutně nevyrovnané podmínky. To možná přispělo k rychlější transformaci a počátečnímu růstu, ale už v moměntě, kdy jsme vstupovali do EU, měla nastoupit určitá míra protekcionismu,… Číst vice »

Xaver

Zaprdění Čecháčci jsou většinou ve všem pozadu v porovnání se svými vyspělými sousedy, ale když se náhodou jednou za uherský rok podaří, že jsou v něčem napřed, tak se jim najednou nabubří jejich Ego a začnou se povyšovat, urážet a zesměšňovat. Jak typicky malé a české…

Jarda

Všechny ty urážky do čecháčků píší na všech možných fórech česky píšící Slováci, což se pozná podle toho, že jim občas ujede slovenské slovíčko – a samozřejmě se k nim občas přidají různí čeští dezoláti.

Xaver

Já jsem Slovák asi jako vy jste náčelník Apačů 😉
A podle obsahu vašich komentářů zde na diskuzích se k dezolátům řadíte spíše vy 😉
Jakožto spíše liberálně, silně prodemokraticky a velmi silně antikomunisticky a celkově antiextremisticky smýšlející jedinec těžko mohu být označen za dezoláta. Jedině tak dezolátem, jako jste vy 😉

pavel.mertlik

Já se musím vymezit proti bodu 4. Já rozhodně nesouhlasím s tím, že Češi staví horší dálnici než Rakušíci, vidím to přesně naopak (a ano, beru to z pohledu řidiče). Přestože původně na hranice měla vést R3 a ty se dělaly podle jiných norem než D, tak proti S10 je … S10 je podle mě na úrovni 4 pruhu u Písku stran kvality komunikace. Jiná věc je, že tam Rakušáci sypou tunely jeden za druhým v krajině, která to vůbec nepotřebuje. Ale to už je věc ideologie/náboženství. Až u nás budou vládnout Zelení, tak taky, aby se vůbec něco postavilo,… Číst vice »

Karl vB.

„Rakušáci sypou tunely jeden za druhým v krajině, která…“ si zaslouží být zachována tak, jak vypadala před stavbou dálnice.
Jinak by nebylo vydáno povolení ke stavbě, to je jednoduché.
Zkrátka tam momentálně mají jiné priority, než jste zvyklý u nás, kde se bojuje za to, aby tam byla alespoň stěna, když už se nechce (kvůli penězům) udělat zářez.

pragmatik

Prosím, komu má sloužit a k čemu má být užitečná protihluková stěna mezi dálnicí a souběžnou železniční tratí?
(Samozřejmě kromě zvýšení investičních nákladů.)

Jarda

hlavní názor chybí, duležitější je dálnice na Brno, kde rakušaci jsou na čáře a u nás se nekoplo do země kuly rybíku. O tento směr rakušaci dost stojí a nejednou jsme za to dostali pojeb a pořad si stěžují, že oni mají hotovo a my pořád nic. Tento usek má větší význam, ale u nás se vubec neřeší. Takže at politici drží hubu, to se to kazdymu kecá. A to stejne dalnice do polska, pšonci na čáře a u nas se stále nekoplo do země.

Jarda

Teprve nedávno Jihomoravský kraj vytvořil územní plán, bez něhož se nemohlo nic dělat, takže proto to zpoždění. Jinak pocit že nic neděje je spíše váš vnitřní svět, protože Česko má nyní největší investice do dopravy z celé EU.

Jan Ackermann

Buďme rádi za územní plán, řekněme že už bylo načase. Rozhidně bych tímto neargumentoval. Ano buďme rádi, ale to na tristním skóre nic nemění.

Dalnice

To psala umělá inteligence? Jinak A5 končí 10 km před hranicí, máte to nějaké pomotané. Přechodový bod je roky zafixovaný, nic nebránilo Rakousku tu dálnici dotáhnout až na čáru…

fous55

… do kopřiv.

Dalnice

Proboha živýho, jaký do kopřiv? Naprojektuje se tam dočasný sjezd na původní komunikaci. Stejně jako u Dolního Dvořiště na D3, kde není zatím pokračování na rakouské straně. Vy nebude nejbystřejší, že?

Jarda

Ještě k té poznámce, že bychom bez evropských dotací nic nepostavili: Naše členství v EU je pro severní část západní Evropy výhodné, jinak bychom se členy nikdy nestali – my dáváme své trhy a levnou pracovní sílu (více jak 300 miliard ročně jen na ziscích, transfery za služby nepočítaje, odvádí české firmy na západ) a za to dostáváme dotace které této výše ani zdaleka nedosahují. Že dotace samy o sobě nestačí ukazuje např. Slovensko, kde se nestaví nic, protože dotace dostanete jen když máte peníze se na tom finančně podílet.

happy-barney

to nie je jediná podmienka eurodotácií, Slovensko má hlavný problém v hlavách

Xaver

Á, zase ten zcestný blábol o zlé EU, která z nás transfery a „zisky“ něco vysává.
Transfery a odvod zisků by tu byly, i kdybychom v EU nebyli.
Navíc transfery s odvod zisk se děje i opačným směrem.
ČR stále i při této nesmyslné matematice stále víc dostává než kolik z ní odplývá.

hank

Makroekonom by ale řekl, že rozdíl mezi HDP a národním důchodem (ND = HDP mínus to, co odteče za hranice) je u nás nejen záporný, ale navíc asi nejhorší ze všech zemí OECD. Zůstane tu 96% toho bohatství, které se tu vytvoří. Pro srovnání: Německo 110%, Rakousko 108%, Polsko 100%, v plusu nebo na svém jsou i Slovensko a Maďarsko.

Michal M

Gratuluju k pečlivému čtení pana Kovandy, které je určeno pro senilní voliče hnutí ANO. Zase nám něco někdo krade a proto nejsou vyšší důchody, že?

Xaver

Už jen dle znalosti struktury České a Slovenské ekonomiky mohu zcela odpovědně říct, že ta čísla jsou zcela vycucaná z prstu.

hank

Jestli máš lepší čísla, prosím o odkaz.

Jarda

Nejde o zlou EU, je to oboustranně výhodné: Západní Evropa je už cca 40 let na kapačkách a aby nezkolabovala, potřebuje se neustále rozšiřovat (nové trhy tj.. odbyt a levná výroba) a pro nás jako taky výhodné, protože jsme doposud čistý příjemce, což už za pár let pomine a tento důvod sebemrskčaství vám odpadne.

Michal M

Ano, kapitalismus stojí nad propastí a skvělá analýza, Jardo.
To dneska vypadlo z kloaky Hamplové, nebo sis to přečetl rovnou na Russia Today?

Xaver

Tak už si vyberte, buď jsme čistý příjemce, nebo ty transfery a odvody, jak se tu snažíte vnutit jinde, nás vysávají. Obojí nejde dohromady. Tak abyste byl v těch svých komentářích aspoň konzistentní 😉

hank

„Obojí nejde dohromady.“

Proč by nešlo? Ty transfery se z největší části odsávají z tuzemských dcer nadnárodních korporací, zatímco EU-peníze je do výroby a dalších produktivních činností většinou zakázáno vkládat (nebo povoleno s mraky omezujících podmínek) pod záminkou jejich nepovolené podpory. Takže se dotuje ponechávání pozemků ladem, vymýšlejí se rozhledny v údolích a podobné absurdity.

Jarda

Pro mě je ten článek i reakce na něj dobrou ukázkou, že nám komunisti vzali sebevědomí a sebeúctu /což spolu vzájemně souvisí). Ještě nedávno to vypadalo, že na hranici budeme s D3 později než Rakušané a všichni ti šindeláři psali celé roky sebemrskačské články, jak nám to Rakušané zase ukáží. No a když neukázali, tak šindeláři píši sebemrskačské články stejně.

Pavel

Takže až dostavíme ten poslední hraniční úsek, tak se snad napojíme na českou dálniční síť?!
Pokud je mi známo, tak se pak od hranic dostaneme po dálnici tak do Miličína (pokud všechno dobře půjde).
Na rakouské straně ujedete pár kilometrů po výborné státní silnici a jste na dálnici odkud dojedete třeba na Sicílii.

Jarda

Ano napojíme, byť do Prahy budete muset přes D1 a pokud jste si nevšiml, tak tu byl 40 let komunismus a jediná postavená dálnice Praha-Brno se nedávno musela ve stejné stopě udělat znovu, jak byla nekvalitně postavená.

Kozor24

Tvl meleš strašný sračky

Xaver

Za prvé za komoušů se postavilo víc dálnic než jen D1 (a to se jich nijak nezastávám, jen konstatuju fakt), za druhé dálnice přirozeně stárne a žádný povrch nevydrží věčně. Že komunistické stavitelství stálo kolikrát za pendrek, je jiná věc. Ono nakonec ani to naše moderní za moc nestojí.

Tom

Nerad se k temto vyrazum veřejně uchyluji, ale populista, který napadá sousedy, je sám magor. A kdyby nyní koukl do své původní domoviny, tak důvod k urážkam najde výrazně vhodnější. Do toho se mu ale nechce.

Michael Lamberg

Ano, je nechutné, že stále nestojí středočeská část D3, s mostem přes řeku Sázavu u Kamenného Přívozu, neboť stávající 1/3 provozu nestačí, Benešov je obřím špuntem, a především komunikace 1/3 devastuje přírodu Posázaví u Ctyrkol, Čerčan, Poříčí nad Sázavou a Mrače, s přesahem k zámeckému parku zámku Konopiště. Omezení sebestredni rádoby politici okolo Babiše i Fialy stále nechápou, že D3 u hranic s Rakouskem nemá skoro žádný význam, zatímco D3 mezi Prahou (D0) a Táborem je stěžejním úsekem dálniční sítě, který bolestné chybí…

hank

D3 v této podobě jako dálkové spojení Praha – CB – Rakousko především vůbec neměla vzniknout. Měla se urychleně dostavět D4 a úseky Praha – Benešov, CB – Tábor a Českou Sibiř řešit z hlediska regionálních potřeb.

„…především komunikace 1/3 devastuje přírodu Posázaví…“
…zatímco D3 v projektované trase přírodu Posázaví vůbec nezdevastuje? Jenže místních lidí se zase jako obvykle nikdo nezeptal.

„…D3 u hranic s Rakouskem nemá skoro žádný význam…“
To jako vážně???

Michal M

Na tom návrhu je fascinující ne jeho obsah, ale odvaha, se kterou se opět pouštíte do témat, o kterých víte naprosté hovno. Pokud pomineme drobnost, že cesta do Budějovic po D3 ve svojí konečné podobě bude o 20 km kratší než přes Písek, tak si můžeme po hankovsku hrát s „regionálními potřebami“ a D3 rozmělnit na X staveb silnic 1. třídy typu obchvat Miličína a Oldřichovce (tunelem?), kapacitně nezbytného přímého spojení Prahy a Benešova mimo přetíženou D1 (včetně nového mostu – ano přes Sázavu). K tomu teda ta ledabyle vyslovená „dostavba D4“, což je vylepšení 7 km SMV mezi Novou… Číst vice »

Hala D

Ale znova opakuji. Když jste doteď nebyli schopni dostavět ty dálnice, tak proč je stavět teď, když jsou náklady na výstavbu násobně vyšší. Pojďme ty peníze nacpat do železnic, ať je tady alespoň něco funkční. Trasa z Budějovice na Rakousko má dodnes parametry z konce 19. století. Po zákazu ropáků stejně spousta lidí nebude jezdit, protože nechtějí elektroauto ani zadarmo.

Sova

Kdyby bylo na železnici připraveno k realizaci něco opravdu klíčového, třeba rekonstrukce Brno-Přerov nebo tunel Praha-Beroun, tak jsem pro všema deseti. Ale SŽ nemá čas něco takového řešit, rekonstruuje přece budovy a přístřešky…

Spicer

V té přípravě se do toho šlape extrémně, až bych řekl, že to mnohdy může být riziko. Veškeré projekty, které mají přesah do kvality spojení, by měly být, co nejdříve. Na druhé straně jsou i stavařské kapacity na hranici, protože je málo lidí ve stavebnictví. Skoro nikdo pracovat třeba v bahně, blátě či obouvat holínky. Technicky zdatný jedinec je nad zlato

Spicer

Skoro nikdo nechce

Marek Kubík

Dovolím si nesouhlasit, ona spíš budovy demoluje než aby je rekonstruovala. Těch pár výjimek ani nestojí za řeč. 😉

Aileeen

Kdy konečně pochopíte, že většinová poptávka společnosti zkrátka NENÍ po železnici?

Hala D

„Železnice nestíhá. Současný provoz měl nastat až za 30 let, páteřní tratě jsou na hraně kapacity“
Je článek na webu Ekonom.cz z února 2020, který výmluvně popisuje růst poptávky po železnici.
Zřejmě myšlenkově žijete ještě na konci 20. století.

Michael

Přesně glosováno!!

Vojta Svobodný

Jen doufám, ze tímto propojením se propojíme s Rakouskem i více kulturně-ekonomicky. Jedna se o stát, který toho má historicky i kulturně s naši republikou nejvíce podobného a je bohužel velká škoda, ze mezi našimi státy nyní není žádné velké propojení. Těžili bychom z toho všichni.

hank

„Jedná se o stát, který toho má historicky i kulturně s naši republikou nejvíce podobného…“

Tohle se nedá tak jednoduše zobecnit. Bez výhrad to platí snad pro Vídeň a Dolní Rakousko. Měl jsem tu pochybnou čest několik let spolupracovat v nadnárodní korporaci s kolegy z Horního Rakouska. Rozdíly v mentalitě byly zřejmé.

Vojta Svobodný

Horní rakousko kolem Linze za mě zcela bezproblémové. Ale tak samozřejmě se to blbě zobecnuje. Když cizinec narazí na průměrného voliče SPD a nebo průměrného voliče ODS/TOP/Pir. Tak bude mít taky diametrálně odlišné Čechy s komplet jinou mentalitou.
Za mě je jen škoda, ze s Rakouskem nemáme aktuálně takřka žádné “extra” vztahy přestože jsme si v historii byly bližší i než se Slováky. Představoval bych si alespoň na kulturní úrovni nějaká propojení-ať už festivaly, či cokoliv.

mlokXCM

To by musel ale ten cizinec mít hodně velké štěstí, aby narazil na voliče TOP09. 😀

Vojta Svobodný

Stačí dojet do Prahy a vybrat si kteréhokoliv mladšího a úspěšnějšího člověka ;). Šance, ze narazíte na voliče TOPky je pak hodně vysoká. Samozřejmě pokud pojedete do regionů a zaměřite se na nižší třídu, tak ho nenajdete nikdy.

Karl vB.

Vy ale dokážete pobavit….

hank

Mj. jsem v 90. letech zažil masové nájezdy venkovanů z Horního Rakouska do českých obchodů a hospod na Malé Šumavě od Vyššího Brodu až po Lipno nebo boom prodeje podvodných „přístrojů“, které v Horním Rakousku šly na dračku s tím, že když se doma strčí do zásuvky, tak poznají elektriku z Temelína a ještě ji dokážou vrátit zpátky do Čech…

hank

Ještě k tomu kulturnímu propojení: Ale ono to nějak funguje, akorát ne tam, kde by to většina našinců hledala – např. v katolické církvi nebo v iniciativách krajanských spolků odsunutých Němců. Viz např. oprava kostela a hřbitova na Sv. Tomáši nebo pietní úpravy na území bývalé obce Kapličky nad Loučovicemi vyhozené do luftu Pohraniční stráží. A všechna čest a sláva – na české straně jsem na té Malé Šumavě proti těmto aktivitám žádné protesty nezažil, ani strach, že se vyhnanci budou chtít vracet nebo zabírat své bývalé majetky.

Marcel

To propojení není možné,, není co propojovat. Jsou to jen chiméry. Jsme myšlením na východě. Máme jinak nastavené hodnoty života. Nebylo co předávat z generace na generaci. Absence soukromého vlastnictví a zodpovědnosti za něj. To až tak možná za padesát let. Obavám se že nejsme schopni to zatím chápat. Ale přijde to jistě.

Karl vB.

Už se propojujeme….
Loni vyšla v rámci přeshraniční spolupráce „Česko-rakouská kuchařka našich prababiček“ 🙂
https://www.kraj-jihocesky.cz/cs/vysla-cesko-rakouska-kucharka-nasich-prababicek-je-vysledkem-projektu-kulinarske-dedictvi

Vojta Svobodný

Další bod: v roce 2027 má byt půlka nového úseku rakouské S10 již hotová. Jde tedy asi pouze o 8 km úsek, který hotovy nebude a bude se na nej ty 4 roky čekat z české strany…

Vlastimil Kocurek

Díky za článek.

oja

Bod 4 bych spíš než „hezkou“ formuloval „k okolí ohleduplnou“. Častý důvod stavby dálničních tunelů v Rakousku je protihluková ochrana. Plus se díky tomu znehodnotí méně půdy, nezhyzdí se krajina a nevznikne v ní ošklivá jizva.

Jezulátko

Pojďme si nalít čistého vína. Rakušáky neuráží Češi ale jeden slovenský zaklekávající mafián, aktuálně vyšetřovaný v zahraničí za praní špinavých peněz, který bez skrupulí přizná, že by se v případě napadení vy**al na svého souseda a aliančního partnera. Děsivé je to, že tomuto politickému podniku je ochotna to hodit třetina voličů…

Hala D

Dokud ho nezavřem, nebo alespoň nevyhostíme budeme na tom mít částečnou vinu.

mlokXCM

To je nějaká novinka, že občan ČR může být z ČR vyhoštěn?

highway

Babiše nemusím, ale ten „slovenský“ mafián má české občanství. Co můžeme říkat o Okamurovi, že je to Japonec, ale je občanem ČR a to je směrodatné. Je jedno k jaké národnosti se hlásí, důležitý je občanský průkaz. Babiš již byl prmiérem ČR a je velká pravděpodobnost, že opět bude, takže jeho slova jsou i slova za Česko, které reprezentuje, nyní jako poslanec.

bifidus

Poslední dobou se zdá, že Okamurovi nadávají do Japonců, míšenců a šikmookých právě ti, kteří jinak všechny kolem s oblibou obviňují z rasismu a xenofobie :-). Stejně tak je zvláštní obviňovat z totalitních tendencí partaj, která má v programu přímou demokracii a referendum. To jen tak na okraj :-).

Martin1

Skvělý komentář, měl by se tesat do kamene. 👍🏼 Babišovi bych ho omlátil o hlavu.

Radomír

Autor, evidentně Čech, úplně opomenul 20 let slibovanou stavbu dálnice od Pohořelic část od Brna do Pohořelic je těch cca 20 let hotová) k hranicím ve směru na Vídeň, jejíž část na své straně Rakušáci postupně postavili. O našich cca 30 km se léta jen kecá. Bezostyšnost Babiše je do nebe volající.

David K.

Tak to přidejte…úsek do Pohořelic byl otevřen již v roce 1996, tzn. že za 2 roky to bude krásných 30 let, co se dál na AT nekoplo. Ta neschopnost tento problém vyřešit je naprosto zarážející.

Jarda

Ten úsek z Brna na Vídeň dosud nestojí proto, že Jihomoravský kraj nebyl ještě donedávna schopen vyprodukovat územní plán k tomuto. Takže s Prahou to nesouvisí a jinak moravský národ razí Slováci z Brna, to je známá věc.

highway

Je úplně jedno z jakého důvodu má R52 mezi Pohořelicemi a Mikulovem zpoždění téměř 30 let, jednoduše veřejná správa není schopna tuto část postavit. Přitom jsem neslyšel, že by nám nějaký občan Rakouska nadával za to do magorů, i když rakouská část dálnice z Vídně je dotažena až ke hranici. Mimochodem ke spojení Brna a Vídne se již Babiš také vyjádřil: https://www.forum24.cz/vpravo-viden-vlevo-varsava-babisuv-projev-ve-snemovne-rozhodil-i-zkusene-stenografy/

PeDazOl

Nikoliv územní plán, nýbrž Zásady územního rozvoje. Územní plán je nástrojem obce. Zásady územního rozvoje jsou nástrojem VÚSC.

oja

Naprosty souhlas. Zvlast s poslednim bodem. Kdyby byvala byla D3 od roku 2015 v provozu z Prahy do Kaplice, byval bych si na ten zbytek k hranici rad 15 let pockal.

RudlaFára

Vůbec nechápu, jak si zrovna náš „národ“ dovolí někoho kritizovat…vidím li tu zoufalost v infrastruktuře denně okolo sebe, je mi hanba!!!!

pavel.mertlik

Tak to já vám budu oponovat, zrovna u dálnic. Když vidím jak vypadají dálnice v Rakousku a jak u nás …
Jistě, oni je mají o mnoho desítek let starší, ale přesto je to občas zarážející.

hank

„Národ“ – co to je?

Národ nikoho nekritizuje. Kritizují konkrétní lidi.

test

S D3 to sice nesouvisí ale ty hnusné zářezy u 4 koridoru co jsou teď u Mezna jsou taky pěknej hnus, o Nazdickém nemluvě, ale ten už tam byl za císaře pána.

Nemohu souhlasit jelikož tunely jsou peklo

Rakouské tunely jsou strašné a navíc brzdí kvůli zpomalení na 100 km/h a byl bych pro zářezy. Stejně tak Pohůrka je kravina a měl tam být radši zářez. Tunely prodražují stavbu i provoz a lepší se jim vyhnout

Co bychom za 100kmh u nás v tunelech dali…

Aileeen

Proto jich taky tolik nemáme. 🙂

Pro Rakušany je naštěstí důležitější, aby se minimalizoval negativní vliv dálnice na její okolí, než aby se turista mohl řítit o trochu rychleji vstříc svému cíli. A ještě mu tím ušetří palivo 😉

pavel.mertlik

No pane to nemáte pravdu, na celé S10 je 100 km/h (tedy stejně jako na obyčejné B), nejen v tunelech.

bifidus

To už tak bývá, když někdo přeloží dálniční obchvat z Lišovského hřbetu doprostřed Budějovické městské aglomerace. Pak už to holt bez tunelu ve zvodněném podloží nejde.

Michal M

Pěkně napsané a díky za to, včetně upozornění na naprosto odlišnou kvalitu provedení (S10 u Freistadtu je podobná D11 u Královce, jak to asi dopadne tam…).

Vojta_7

Jj, nikdo z ČR by se neměl ozývat, protože zrovna D3 zastavila už Klausova „vláda“, a pak ty zmatky pokračovaly dál…
Rakousku chybí cca 20km tahu E55, ČR cca 150km. Kromě D3 i D0, x přivaděčů atd… Nicméně neexistence obchvatu Rainbachu je docela zarážející, protože i třeba Kaplice nebo Velešín měly obchvat snad už před rokem 1990 a D.D. v 90.letech…

kix

obchvat bude dřív než česká D3, krom toho srovnáváte docela rozdílné velikosti sídel

Karl vB.

Napřímení silnice I/3 u Velešína a Kaplice proběhlo už kolem roku 1955.
Na mapě ÚSGK M-33-113-D-d-2 z roku 1951 napřímení silnice zachyceno ještě není.
Na mapě GŠ ČSA M-33-113-D-d (Kaplice) z roku 1953-54 je to zachyceno „čárkovaně“, jako plánovaná stavba.
Na mapě GŠ ČSLA M-33-113 (Č. Budějovice) z roku 1956-57 je už přeložka zachycena, jako reálný objekt.
https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=topo1952&idrastru=D7_5__M-33-113

fous55

Ten odkaz je na mapu z roku 1968, nikoliv 1956-57. Jako dítě jsem v polovině šedesátých let do Kaplice jezdil a obchvat si tedy nepamatuju. Ale možná už je to Alzheimerem.

Karl vB.

Nenechejte se mýlit vyskakovacím oknem z katalogu a raději si rozklikněte mapu a sjeďte si do pravého spodního rohu. Tam narazíte nejen na letopočet 1956, ale i na osoby, které tuto mapu vytvářely.
Tady máte odkaz na mapu GŠ ČSA M-33-113-D-d (Kaplice) z roku 1953-54, kde je to zachyceno „čárkovaně“, jako plánovaná stavba.
https://ags.cuzk.cz/archiv/openmap.html?typ=topo1952&idrastru=D7_3__M-33-113-D-d
Rok výroby mapy a jména jejích tvůrců najdete opět v pravém spodním rohu.

Luboš Beneš

Děkuji za komentář, moje slova.

Jan

Jedná sousední země Rakouska bez dálničního propojení? Nepřekvapivě ČR…

milok

Švýcarsko?

František

Ještě do Lichtenštejnska taky vede jen silnice…

Jan

Pravda, jejich dálnice se k sobě pouze přibližují na 2-3 km, vlastně to platí i pro Lichtenštejnsko. Krásný pocit…

oja

Stavět dálnici do Lichtenštejnska by byl nesmysl, to žádnou tranzitní dopravu nepotřebuje, ta může jít kolem.
O dálniční spojce do Švýcarska se ve Vorarlbersku masivně diskutuje, předpokládám, že její absence je důsledkem letité izolovanosti Švýcarska.
Že chybí dálniční spojení Rakouska s ČR je jen a jen vina ČR. Kdyby byla hotová D52, byla by hotová i A5.

SYN

A5 JE ve všech rozumných ohledech hotová… ten kousek okolo Drasenhofenu může namítat jen velice troškařská povaha… takoví mě de facto ani nezajímají. Já se totiž ještě dobře pamatuju jaká to byla „slast“ jezdit přes náměstí v Poysdorfu…

horst

Slováci, když už

Martin

Já jel z Bratislavy do Vídně po dálnici již před 13 lety.

Pražák

Tak to by zase nebylo úplně fér. Konkrétně jeden slovenský mafián s výrazně psychopatickými rysy osobnosti, který dokonale reprezentuje politickou kulturu jeho rodné země. A kterého méně nadaná, či zcela nenadaná část české společnosti považuje, z naprosto nepochopitelných důvodů, za mesiáše, který jim „zařídí“ lepší život aniž by oni hnuli prstem. A ta vira je nepouští i když míru „schopností“ dotyčného dacana (to není nadavka, to je běžné označení pro nevychovaného, nevzdělaného a duševně omezeného hulváta) zažili na vlastní kůži.
Házet to na všechny Slováky vážně nelze.

hank

Takže teď už „dokonale reprezentuje politickou kulturu“ významné části zdejších voličů.

dan Žatecký

Jeden důvod, proč by měli rakušané držet hubu a neurážet čechy je mimo jiné Temelín: všude se protestuje proti jaderné energii, přitom od nás elektřinu klidně odebírají. A jak se jim náramně hodí.

Petr

Rakušané naší elektřinu nepotřebují. Většinu toho, co od nás dovezou reexportují do Maďarska a Itálie.

Fsp

a proč jim nevyvážej tu svojí?

hank

Na těch elektronech to není napsané, odkud vylezly…

oja

Jenže v případě elektřiny prostě nemůžete proti sobě stavět roční výrobu a spotřebu, resp. import a export, jako by to bylo třeba v případě ropy nebo jakýchkoliv jiných, rozumně skladovatelných komodit či výrobků.
Rakušané vyrábějí většinu z OZE, takže jsou časy, kdy ji mají velký přebytek a mohou vyvážet, a časy, kdy mají nedostatek a musí dovážet. I když se v součtu spotřeba rovná produkci.

hank

Rozhodující je vzájemné saldo a to se mění průběžně, často bez možnosti rozumným způsobem ho ovlivnit.

fous55

Rakušané by v zimě bez elektřiny z ČR zmrzli. V létě mají přebytky z alpských vodních elektráren a v zimě, pokud silně nefouká, dovážejí. Už za totáče byli nadšení, že za 2 kWh vyvezené v létě do ČSSR dostali v zimě zpět 1 kWh.

Pražák

Koukám, že hulvatsví je jedním ze základních rysů podporovatelů onoho emigrantů že Slovenska.

Michal M

Ne, to je diagnoza Žatecký. Co slovo, to perla.

oja

Ono je to složitější, jako obvykle v podobných případech. Ti, kdo protestují, nejsou tytéž subjekty, které tu jadernou elektřinu nakupují. Totiž, protestují občané a v důsledku toho i politici, nakupují dodavatelé, kteří dostatek elektřiny musí zajistit bez ohledu na to, co populisticky hlásají politici. No a formálně se to vykáže tak, že tu jadernou odebírá průmysl, kterému je to jedno, hlavně že je a to za rozumnou cenu, domácnostem se formálně dodává jen ta z OZE, případně se na to koupí certifikáty z Norska, jakože je vodní.
Jo, je to pokrytectví, ale toho najdeme všude spoustu.

Jozef chreno

Poláci se nám taky nesmějí že nemáme nikde ani kopnute ,to co mi otevíráme za deset let oni za rok .

Karlos

Poláci staví o 107, o tom žádná. Ale už se na jejich straně objevují i negativní názory odborníků, protože staví i úseky, kde není potřeba taková kapacita, budou nevyužité, a hlavně, kolik bude stát následná údržba provozu. Plánovaných 8200km bude pořádná zátěž, pokud tedy nezavedou plošně poplatky.

mlokXCM

Letos otevřeme více.

Luboš Beneš

jo již brzy

Aileeen

Při rozloze a krajinném členění Polska by se mi taky stavělo o dost líp než tady.

bydleni_fanousci.0t

Pokud se chce pustit do nové výstavby, půjčuje si akciová společnost ASFINAG (protějšek ŘSD) peníze na trzích. Následně je splácí z výnosů dálniční sítě. Musí proto důkladně zvažovat, jaká stavba za to stojí.

= To je dobrý nápad! Investoři do toho nějak mohou mluvit?

Zdendik

ASFINAG je, pokud vím, samostatná společnost, která jen vykazuje účty státu. Provozuje dálnice a musí si na ně mýtným vydělat. Investoři jsou tedy sami sobě.

M19

Půjčují si i na finančním trhu. Svým jménem.

Karl vB.

ASFiNAG = Autobahnen- und Schnellstraßen Finanzierungs AktienGesellschaft
– česky: Akciová společnost pro financování silnic a dálnic
– podnik ve 100% vlastnictví rakouského státu, který plánuje, financuje, staví, udržuje a vybírá mýtné na rakouských dálnicích
– nedostává žádné peníze ze státního rozpočtu, ale vyplácí svému akcionáři dividendu
– ze své činnosti se zodpovídá se Spolkovému ministerstvu pro ochranu klimatu, životní prostředí, energetiku, mobilitu, inovace a technologie

kix

úplně se mi nechce věřit, že by si na vše vydělali, ale ono se většina postavila už dávno před vznikem za státní.

noerf

Snadno, desetidenní dálniční známka stala loni v Rakousku deset eur. U Insbruku byl kus dálnice na hranice s Itálií zpoplatněn jedenácti euro za průjezd. Takže reálně dvojnásobek ceny.

jkt

Myslite Brenner, cili 35km dalnice pres Alpy, co je na ni 190 metru vysoky most, a co vede ve vysce zhruba 250m pod Snezkou.

Karl vB.

ASFINAG byl založen v roce 1982.
Lze připustit, že v té době bylo v Rakousku asi víc km lepších dálnic, než v tehdejším Československu.
Nic na tom nezmění ani fakt, že se už tenkrát spojení Praha – Brno – Bratislava (+ camfour do Bavoryně a na Vyškov) velkohubě nazývalo „dálniční síť“.

Fsp

ani peníze ze SPD z paliv a maziv nedostávají?

PetrH

podle německé wikipedie (nejpodrobnější) ne, příjmy ASFINAGu v roce 2021:

mýtné: 1 655 million Euro (to je podstatně víc než u nás)
dálniční známka: 477 million Euro
výběr na speciálních úsecích: 173 million Euro

ale je fakt, že nemusí tolik investovat, rozpočet ŘSD je daleko větší.
výdaje:
523 million euros nové budovy a úseky
611 million euros údržba stávajících silnic.

David

Jo, ten koncept, že by se na ty investice mělo i nějak vydělat – to by třeba na dráze nelíbilo.

Nicméně asfinag to má takové snazší… Většina co měla smysl stavět je hotova, ten zbytek jim ruší zelení.

Michal M

A financovat údržbu sítě vedoucí přes velehory (vč. tunelů) je jako einfach?

oja

Ono je to v článku dost přikrášlené. Asfinag je sice akciovka, ale v rukou státu. Má vlastní hospodaření a dluh, ten je ale garantovaný státem – de facto jde stejně o státní peníze, ale mimo státní rozpočet. Mám pocit, že s tím Rakousko mělo i problémy v EU, když se dluhy Asfinagu snažilo nezahrnovat do státního dluhu. A investice do dálniční sítě jsou i v Rakousku výsostně politické rozhodování. Jen Rakousko v poslední době preferuje železnici před silnicemi a současná ministryně dopravy by nejraději do dálnic už nedala ani euro, tak všechny stávající projekty nechala znovu vyhodnotit a všechny, kde… Číst vice »

MaT

No tak to je právě rozdíl mezi dluhopisy a akciemi. Majitel akcií se může podílet na rozhodování společnosti (ale ten podíl na rozhodování je úměrný jeho podílu na akciích), majitel dluhopisu ne.

Karl vB.

Přehled neschválených/ zastavených dálničních projektů v Rakousku (je jich docela dost) lze najít na Wikipedii pod heslem „Dálnice v Rakousku“ ke konci stránky dole pod „Dřívější projekty – Dálniční projekty“,
nebo třeba zde:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=abgesagte+autobahnprojekte+%C3%B6sterreich#ip=1

Martas

Tady zmizela diskuze, někde to píše žádné komentáře, ale nějaké tam jsou a občas vyskočí 502 nginx

M19

To nebyla diskuze, to byla stoka.

PeDazOl

To je fatální omyl, češi rakušany neurážejí. Rakušany uráží jeden do Česka přivandrovalý čobol a to je zásadní rozdíl.

Karlos

Ať urážel, neurážel, na to jsou jiné diskuse…ale tvrdit, že budeme muset na „rakušáky“ čekat 5 let, bylo dost mimo. Asi vůbec neviděl mapu výstavby, a nakonec budeme rádi, když se otevře trasa +/- současně.

Granja

Čobol není urážka Slováků? Co vám udělali?

PeDazOl

Čobol je hňup, který se nenaučil česky a slovensky už zapomněl, typickými příklady jsou Husák, Biĺak a pak ještě jeden čobol. Slovák je slovák a ty srdečně zdravím.